7 věcí, na které nesmíte zapomenout ve svých obchodních podmínkách

Obchodní podmínky jsou pro podnikatele zcela klíčovým dokumentem. Při jejich tvorbě se nevyplatí opsat vzorové podmínky z internetu. Riskujete tím nejenom, že si způsobíte škody, ale také můžete mít problémy s Českou obchodní inspekcí. Sepsali jsme pro vás sedm klíčových bodů, na něž je dobré se při tvorbě obchodních podmínek zaměřit.

Seznámení s obchodními podmínkami

Kapitoly článku

Obchodní podmínky jsou dokumentem, který upravuje vzájemná práva a povinnosti podnikatele a zákazníka v různých situacích, které nebyly upraveny v textu samotné smlouvy. Součástí samotné smlouvy se stávají ve chvíli, kdy s nimi zákazník projeví souhlas (zpravidla se tak děje podpisem smlouvy, která na obchodní podmínky odkazuje, případně zaškrtnutím příslušné volby na e-shopu či jiném webu).

Výhody a nevýhody obchodních podmínek

Jejich výhodou je především zjednodušení procesu uzavírání smlouvy. Jsou-li obchodní podmínky dostatečně detailní, není třeba řadu věcí upravovat v samotné smlouvě a tím dochází ke značnému usnadnění smluvního vztahu.

Nevýhodou je pak především ztráta individuálního přístupu k zákazníkům a pro zákazníka pak zpravidla přístup “ber nebo nech být”, kdy nemá příliš velkou šanci smluvní vztah ovlivnit. Musí tedy buď obchodní podmínky jako celek akceptovat, případně uzavření smlouvy odmítnout.

V případě, že se odchylují obchodní podmínky od smlouvy, nemá to vliv na platnost smlouvy ani obchodních podmínek. Přednost před využitím obchodních podmínek  potom mají ujednání obsažená přímo ve smlouvě.

Uvažujete o sepsání obchodních podmínek?

Sepíšeme pro vás nové obchodní podmínky, případně zkontrolujeme ty stávající. Zaručujeme přitom správnost dokumentu podle nového občanského zákoníku. Jednáme rychle, na celém území ČR. Cenu budete znát předem a zaplatit můžete až po poskytnutí služby.

Na co je v souvislosti s obchodními podmínkami nezbytné se zaměřit?

1) Seznámení stran s obchodními podmínkami před podpisem smlouvy

Naše první doporučení se netýká obsahu, ale procesu uzavírání smlouvy. Je totiž nezbytné v jeho rámci druhé straně obchodní podmínky poskytnout tak, aby se s nimi mohla řádně seznámit. Nestačí přitom pouhá zmínka o nich. Pokud jsou ovšem obchodní podmínky přiloženy k návrhu smlouvy, presumuje se, že se druhá strana s nimi řádně seznámila.

Obchodní podmínky a všechny jejich změny musíte uchovávat tak, aby si je zákazník mohl opakovaně zobrazit, případně mu starší verze poskytnout. Rovněž se doporučuje poslat zákazníkům v potvrzovacím e-mailu na tyto podmínky odkaz.

2) Kdo je smluvní stranou?

Pokud prodáváte zboží nebo své služby zákazníkům, kteří jsou spotřebitelé, pak zbystřete. Občanský zákoník definuje spotřebitele jako „člověka, který mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo mimo rámec samostatného výkonu svého povolání uzavírá smlouvu s podnikatelem“. Prodáváte-li spotřebitelům, budou na vaše obchodní podmínky kladeny vyšší nároky a budete je muset pro tyto účely přizpůsobit četným požadavkům zákona.

3) Odstoupení od smlouvy

Jak jsme si řekli výše, obchodní podmínky jsou součástí smlouvy a zákazník má právo na to, aby od vás obdržel informace, jak odstoupit od takové smlouvy a případně kdy mu takové právo zaniká. Pokud prodáváte zboží nebo poskytujete služby mimo prostor obvyklý pro vaše podnikání, což platí zejména pro obchodní podmínky pro e-shop, musí být zákazník, který je spotřebitelem, poučen o právu odstoupit od smlouvy ve lhůtě čtrnácti dnů od dne převzetí zboží.

Nedostane-li se takovému zákazníkovi tohoto poučení, pak podle občanského zákoníku platí, že může od smlouvy odstoupit do jednoho roku a čtrnácti dnů od převzetí zboží. Hrozí vám, že v některých případech budete muset přijmout zboží zpět a vrátit zákazníkovi peníze, což může být, nejen z hlediska cash flow (po více než roce od prodání zboží) velmi nemilé.

Dokument by měl v ideálním případě odkazovat na standardizovaný formulář pro odstoupení od smlouvy, který zákazník jen odešle, pokud chce smlouvu ukončit. Jestliže chcete mít možnost odstoupit od smlouvy i vy, musíte v podmínkách přesně uvést, jakým způsobem a za jaké situace k tomu může dojít.

Tip: Odstoupení od smlouvy z pohledu zákazníka e-shopu jsme se detailně věnovali v našem článku.

4) GDPR v rámci obchodních podmínek

Zákazníkovi musíte sdělit, jakým způsobem zpracováváte jeho údaje. Právní předpisy pro tyto účely stanoví celou řadu požadavků včetně rozsahu informací, které se vašim zákazníkům musí dostat. Obecně platí, že pokud chcete údaje zákazníka předávat dalším subjektům, budete si na to muset opatřit jeho souhlas. Zákazníka o tomto opět musíte informovat v souladu se zákonem a v rozsahu informací, které zákon požaduje.

Pokud používáte cookies, budete muset opět získat předchozí souhlas zákazníka s rozsahem a účelem zpracování osobních informací. V současné době se v tomto ohledu uplatňuje jako primární opt-in přístup. Znamená to, že bez výslovného souhlasu uděleného odklepnutím tlačítka na liště, nemohou být cookies aktivovány a nesmí tak v tomto směru dojít k jakémukoliv sběru informací. Hned při příchodu na webovou stránku by měl být návštěvník informován o tom, jaké informace o něm chcete sbírat. Spolu s tím by mu měla být poskytnuta možnost si zvolit, které z nich chce on sám poskytovat a které ne. Jeho volbu pak musíte respektovat a jiné údaje neshromažďovat.

Tip: Aktuální povinnosti týkající se cookies jsme přehledně popsali v našem článku.

5) Reklamace zboží v případě vad

Vaše obchodní podmínky musí seznámit zákazníka s tím, jakým způsobem má postupovat v případě, že má zboží nebo služby vady. Rovněž byste měli detailně popsat záruku, kterou za zboží vystavujete. Ze zkušenosti doporučujeme pro tyto záležitosti zavést zvláštní proces, který je dobré do obchodních podmínek jasně popsat. Za prvé tím vyhovíte požadavku zákona, za druhé vyjasníte tuto klíčovou oblast dovnitř vaší společností a zákazníkovi.

Zákazník má právo vědět, u koho si na vás stěžovat. Pokud dochází k uzavření obchodních podmínek on-line, což platí obzvlášť pro e-shopy, musí vaše obchodní podmínky obsahovat údaj o způsobu mimosoudního vyřizování stížností spotřebitelů na vás jako podnikatele. A to včetně adresy příslušného orgánu, kam se může spotřebitel s takovou stížností obrátit. U podnikání, které nejsou specificky regulovány, bude takovým orgánem primárně Česká obchodní inspekce, ale v některých případech jím mohou být i další orgány státního dozoru.

6) Rozhodčí doložka

Zákazník má právo vědět, u koho si na vás stěžovat. Pokud dochází k uzavření obchodních podmínek on-line, což platí obzvlášť pro e-shopy, musí vaše obchodní podmínky obsahovat údaj o způsobu mimosoudního vyřizování stížností spotřebitelů na vás jako podnikatele. A to včetně adresy příslušného orgánu, kam se může spotřebitel s takovou stížností obrátit. U podnikání, které nejsou specificky regulovány, bude takovým orgánem primárně Česká obchodní inspekce, ale v některých případech jím mohou být i další orgány státního dozoru.

7) Platební podmínky, dodací lhůty, podmínky dodávky,

To, co často zajímá zákazníka ze všeho nejdřív, jsou praktické informace týkající se se samotné dodávky zboží. Zákazník by se měl tedy z vašich obchodních podmínek dozvědět informace o:

  • identitě prodejce zboží nebo poskytovatele služeb včetně jeho adresy, IČO a kontaktů
  • zboží nebo službách, které si pořizuje, a to včetně jejich charakteristiky,
  • ceně zboží nebo služby se všemi daněmi a poplatky,
  • způsobu platby za zboží,
  • podmínkách dodání zboží (např. povinnost uhradit zálohu) včetně nákladů na dodání zboží,
  • právech klienta, které vzniknou z vadného plnění.

Zakázaná ujednání

Nový občanský zákoník rovněž přináší okruh ustanovení, která jsou zakázaná. Vaše obchodní podmínky by v žádném případě neměly obsahovat: 1) ustanovení, která vylučují práva zákazníků – spotřebitelů z vadného plnění, 2) možnost podnikatele ponechat si kupní cenu, pokud spotřebitel odstoupí od smlouvy, 3) právo podnikatele bezdůvodně odstoupit od smlouvy, zatímco spotřebitel toto právo nemá, 4) právo podnikatele zvýšit cenu bez možnosti spotřebitele od smlouvy odstoupit nebo 5) smluvní pokutu, pokud zákazník odstoupí od smlouvy a mnohé další.

Obchodní podmínky jsou základním dokumentem pro vaše podnikání. Utvářejí vaše vztahy se zákazníky, a proto se vám vyplatí investovat energii do jejich řádné přípravy. Nespoléhejte se na zdarma nabízené vzory všeobecných obchodních podmínek ke stažení, protože takový dokument vás účinně neochrání.

Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence


Řešíte obdobný problém?

Tým online právníků Dostupný advokát vám jej vyřeší.

Obchodní podmínky

Sepíšeme pro vás nové obchodní podmínky, případně zkontrolujeme ty stávající. Zaručujeme přitom správnost dokumentu podle nového občanského zákoníku. Jednáme rychle, na celém území ČR. Cenu budete znát předem a zaplatit můžete až po poskytnutí služby.

Předem dané ceny
Od začátku víte, kolik a za co platíte.
Vše zvládneme online
Takže ušetříte čas i peníze za dopravu.
Pracujeme rychle
90 % požadavků vyřešíme do druhého dne.
Zkušený tým
Pro každý právní obor máme specialistu.

Pomohl vám tento obsah? Přidejte mu hodnocení

průměrné hodnocení: 4.5
hodnoceno: 2 krát

…nebo jej sdílejte

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Reference služby Dostupný advokát

Recenze služby

Jiří Dušil

před 2 roky

Potřeboval jsem poradit s odstoupením od již podepsané smlouvy. Zadal jsem poptávku, druhý den se mi ozval advokát, který se mnou vše probral a doporučil postup. Na základě doporučeného postupu firma odstoupila od smlouvy a já dostal svoje peníze zpět. Mockrát děkuji a přeji firmě Dostupný advokát ať se Vám daří.

Recenze služby

Daniel Nový

před 2 roky

Již podruhé jsem se obrátil na Dostupného advokáta a podruhé jsem byl s touto službou spokojený. Tentokrát se mi věnovala paní advokátka a pocitově je to hvězdiček šest. Při hodnocení jsou pro mě vždy tři důležité body – kvalita služby nebo produktu, prostředí a rychlost. Provozuji restauraci a tři Michelinské hvězdy znamenají hvězdičku za obsluhu, (zobrazit více) za prostředí a za kuchyni. A můj osobní názor je ten, že odchází pouze ten nespokojený zákazník, který nespokojeným chce být anebo spokojený být neumí. Tvoříme si svůj život a je jen na nás, zda jsme schopni a ochotni si svoji spokojenost vykomunikovat předtím, než napíšeme čtyř nebo méně hvězdičkové hodnocení. Kvalitu služby poznáte také tehdy, když se stane chyba, podle schopnosti jak se kdo s chybou vyrovná a jak se k ní postaví. Chyba je jen svobodná volba v minulosti, kterou v přítomnosti hodnotíme jako chybu na základě nových informací. V minulosti ta chyba neexistuje. Vždy děláme to nejlepší, co můžeme, podle svých možností a informací. Ještě jednou děkuji a rád se na vás opět obrátím.

Recenze služby

Ing. Peter Čunderlík

před 8 měsíců

Není to poprvé, co spolupracuji s touto právní kanceláří. Má zadání jsou od jednoduchých výpovědí ke složitějším uzavíráním smluv, zejména ve skutečnostech, na které zákon nepamatuje. Ani toto není problémem pro tuto právní kancelář. Pokud klient akceptuje to, že i záporná odpověď – ve smyslu dál do toho nepůjdeme – je vlastně řešením. A tady (zobrazit více) Není to poprvé, co spolupracuji s touto právní kanceláří. Má zadání jsou od jednoduchých výpovědí ke složitějším uzavíráním smluv, zejména ve skutečnostech, na které zákon nepamatuje. Ani toto není problémem pro tuto právní kancelář. Pokud klient akceptuje to, že i záporná odpověď – ve smyslu dál do toho nepůjdeme – je vlastně řešením. A tady jako klient pociťuji sílu právní kanceláře, že je věc konzultována z různých úhlů a pozor, peníze zde nejsou na prvním místě. Zastupitelnost kvality kvalitou doplněním z jiné oblasti- já říkám za rohem, co se přirozeně hned nevidí – může být rada od právníka pro klienta nesrozumitelnou, ale pokud klient věnuje maximální péči konzultaci a skutečně odevzdává pravdivé a snaží se i úplné informace, nemůže být negativní odpověď – ve smyslu dál do toho nepůjdeme – negativní, ale konstruktivní. A proto souhlasím s názorem že pravdivé informování kanceláře již od počátku (člověk sám bez vzdělání a právnické praxe není neomylný) zjednodušuje další postup a řešení vznikají takříkajíc současně, ve spolupráci. Zastupitelnost, ochota pomoci, rychlost, dozeptání se bez obavy z navýšení ceny vytváří prostor 50% na 50%. Obě strany jsou stejně zainteresované na výsledku. Proto si i příště vyberu toto právní kancelář.

Zobrazit všechny reference

Mohlo by vás také zajímat

Znáte nás z médií
Logo Česká advokátní komora Apek Logo Advokátní kancelář roku 2023
Sledujte novinky
Facebook Dostupný advokát Twitter / X Dostupný advokát
Dostupný advokát © 2013-2024