Reklamace dárků doručených po Vánocích | Dostupný advokát

Jak reklamovat dárky doručené až po Vánocích?

Obrázek k článku Jak reklamovat dárky doručené až po Vánocích?

28. 12. 2015 / autor: Ondřej Preuss

Obrátila se na nás slečna Denisa, která si objednala vánoční dárky u jednoho z renomovaných eshopů. Ten výslovně velkým písmem garantoval bezproblémové doručení dárků před Vánocemi. Nestalo se tak však. Jak tuto kupní smlouvu reklamovat? Může zákazník požadovat i něco navíc než jen vrácení peněz za zkažené Vánoce?

Každý kdo nakupujete přes internet má právo bez udání důvodu vrátit zboží a žádat peníze zpět, pokud toto právo využije do 14 dní od převzetí zboží. Jsou ale situace, na které se toto právo nevztahuje (např. nákup potravin, věci vyrobené na zakázku nebo třeba investičního zlata, jehož cena se neustále mění).

V případě slečny Denisy však šlo o tzv. fixní smlouvu, tedy o smlouvu, kde je přesně stanovena doba plnění a ze smlouvy nebo z povahy věci vyplývá, že na opožděném plnění nemůže mít věřitel (zákazník) již zájem. Pokud kupuji vánoční dárky, je zřejmé, že po Vánocích jsou mi většinou k ničemu a Vánoce jsou částečně zkažené (zejména jsou-li dárky určeny pro malé děti).

Je tedy jasné, že slečna Denisa má nárok na vrácení peněz nehledě na to, co kupovala a jakým způsobem. Má však nárok i na něco navíc?

Pokud by byla nucena koupit dárky jinde dráž, měla by mít nárok i na náhradu takto vzniklé škody. Např. pokud by si v e-shopu s garancí doručení do Vánoc objednala nový tablet, ale ten ani na Štědrý den nedorazil a koupila tak tablet dražší v kamenném obchodě, rozdíl by byl škodou, kterou by mohla uplatnit.

Denisa by také mohla tvrdit, že porušením smlouvy bylo zasaženo do jejích osobnostních práv a požadovat náhradu za nemajetkovou újmu, kterou její rodina utrpěla. Analogie by zde byla v případě smluv s cestovními kancelářemi. Podle nového občanského zákoníku totiž výslovně platí, že pořadatel nahradí cestujícímu vedle škody na majetku také újmu za ztrátu radosti z dovolené, zejména byl-li zájezd zmařen nebo podstatně zkrácen.

Nový občanský zákoník nakonec také říká, že odůvodňují-li to zvláštní okolnosti, za nichž škůdce způsobil újmu protiprávním činem, zejména porušil-li z hrubé nedbalosti důležitou právní povinnost, anebo způsobil-li újmu úmyslně z touhy ničit, ublížit nebo z jiné pohnutky zvlášť zavrženíhodné, nahradí škůdce též nemajetkovou újmu každému, kdo způsobenou újmu důvodně pociťuje jako osobní neštěstí, které nelze jinak odčinit.

Je jen otázkou soudní interpretace, zda „neštěstím“ může být i „zkažení Vánoc“. Doporučujeme však vést písemnou dokumentaci a korespondenci alespoň v emailu. O Vánocích však jde i o lidskou solidaritu a tak věříme, že se slušný obchodník k věci postaví čelem a vše se vyřeší bez použití paragrafů. Pokud by tomu tak nebylo, rádi Vám pomůžeme.

Ohodnoťte tento článek:

Mohlo by vás také zajímat: