Pracovní právo – Blog | Dostupný advokát

BLOG - Pracovní právo

Jak je to s pracovní dobou u mladistvých?

11. 12. 2018 / autor: Ondřej Preuss

Když přijmete do své firmy mladistvého brigádníka, nebudou se na něj vztahovat stejná pravidla jako pro dospělého. Co všechno takovému zaměstnanci můžete svěřit a co vám zákon výslovně zakazuje?

Začátek nebo konec pracovní doby a její pravidla

Začátek a konec pracovní doby a její pravidla

7. 12. 2018 / autor: Ondřej Preuss

Se začátkem i koncem pracovní doby se váží jistá pravidla. Vyžaduje po vás zaměstnavatel být na pracovišti o hodinu dřív nebo jen 15 minut s předstihem? Co si může zaměstnavatek dovolit a co už je přesčas?

Jak ukončit pracovní poměr po rodičovské dovolené?

Jak ukončit pracovní poměr po rodičovské dovolené

4. 12. 2018 / autor: Ondřej Preuss

Příchod nového člena do rodiny dokáže pěkně zamíchat s životem všech jejích členů. Může třeba nastat situace, kdy si během rodičovské dovolené uvědomíte, že již nechcete nastoupit do svého zaměstnání nebo dokonce se rozhodnete zůstat ženou v domácnosti. A nebo z jiného soudku, co když jste zaměstnavatel a zjistíte, že náhrada za pracovníka na rodičovské dovolené funguje lépe? Jak v takovém případě správně postupovat?

Kdy máte nárok na podporu v nezaměstnanosti

30. 11. 2018 / autor: Ondřej Preuss

Když přijdete o práci není to zrovna zábava. Ukončil s vámi zaměstnavatel pracovní poměr například ve zkušební době a tedy nebylo dostatek času najít si práci novou? Samozřejmě že ničím takový svět nekončí, protože můžete mít nárok na podporu v nezaměstnanosti. Jak to probíhá a jak jej můžete získat se dočtete níže.

Je možné změnit délku výpovědní lhůty?

28. 11. 2018 / autor: Ondřej Preuss

Výpovědní doba je období, které ještě zaměstnanec stráví v práci po podání výpovědi. Je to jakési překlenovací období, které chrání jak zaměstnance, kterému v případě, že dostane výpověď, dává čas na hledání nové práce, tak zaměstnavateli, kterému dává čas na hledání náhrady za zaměstnance, který se rozhodl odejít. Může být taková výpovědní lhůta kratší nebo naopak delší?

Jak na BOZP - kdy, jak často a koho školit?

27. 11. 2018 / autor: Ondřej Preuss

Pod pojmem „Bezpečnost a ochrana zdraví při práci“ (BOZP) se skrývá celá řada problematik a pravidel, od hodnocení rizik, ochranné pomůcky, řešení pracovních úrazů po školení zaměstnanců. Mnozí zaměstnavatelé i zaměstnanci tyto oblasti vnímají spíše jako nutné zlo a jakousi formalitu. To se obvykle změní v případě závažného úrazu, kontroly inspektorátu práce či pracovněprávního sporu. Jak se tedy připravit, aby vás jako zaměstnavatele tyto události nezaskočily?

Pracovní posudek - dá se proti němu bránit?

20. 11. 2018 / autor: Ondřej Preuss

Zaměstnanec, který končí u zaměstnavatele z různých důvodů, může zaměstnavatele požádat o vydání pracovního posudku. Je to listina, kde o vás zaměstnavatel napíše několik slov o jeho kvalifikaci, schopnostech a dalších skutečnostech, které mají vztah k výkonu práce. Slouží k tomu, aby budoucí zaměstnavatel měl od toho předchozího jakési potvrzení, jaké má daný zaměstnanec kvality. Zaměstnavatel je povinen do 15 dnů tento posudek zaměstnanci vydat. Né však dříve než 2 měsíce před skončením pracovního poměru.

Pauzy v práci - na co máte nárok?

16. 11. 2018 / autor: Ondřej Preuss

Víte, že ze zákona Vám šéf musí dovolit přestávky bez ohledu na to, co děláte? Pojďme se podívat na to, jak často a jak dlouhé by měly být.

Nemoc nebo dovolená ve zkušební době - je to možné?

13. 11. 2018 / autor: Ondřej Preuss

Zkušební doba je čas, kdy zaměstnavatel kontroluje, zda se daný člověk na pozici skutečně hodí a kdy zaměstnanec zjišťuje, zda mu požadovaná pozice skutečně vyhovuje. Zároveň to ale mohou být měsíce plných nejistot a obav, že o danou pozici přijdete. Občas si ale nevyberete a můžete onemocnět i během zkušební doby a co když si potřebujete vzít den dovolené kvůli naléhavé situaci?

Dohoda o pracovní činnosti a vše, co jste o ni potřebovali vědět

12. 11. 2018 / autor: Ondřej Preuss

Zaměstnavatel vám nabízí dohodu o pracovní činnosti. Co to pro vás znamená a co si ohlídat? Nezalost neomlová, proto se pojďme podívat, co můžete na tento pracovní poměr čekat.

»1« 2 3 4 5 6 [další]