Jaká rizika přináší nájemní smlouva nebytových prostor?

Obrázek k článku Jaká rizika přináší nájemní smlouva nebytových prostor?

20. 7. 2017 / autor: Ondřej Preuss

Málokterý pronajímatel si je vědom toho, jak přísná je zákonná úprava nájemní smlouvy nebytových prostor. I staré smlouvy se totiž povinně řídí tzv. novým občanským zákoníkem. A ten zejména v případě prostor určených k podnikání přináší nejeden háček.

Z advokátní praxe: Nájemce nebytových prostor požadoval náhradu za převzetí klientské základny

Pan Vladimír ve svém domě pronajímal prostor upravený pro prodejnu s potravinami a běžným zbožím. Jaké bylo jeho překvapení, když se na něj obrátil bývalý nájemce s tím, že požaduje náhradu za převzetí klientské základny. Před časem se rozkmotřili a pan Vladimír se dohodl s novým provozovatelem, že převezme příslušné prostory. Večerka za večerku, pochvaloval si.

Zákon však skutečně stanovuje povinnost nahradit předešlému nájemci jeho úsilí při budování trhu - tedy klientské základny - v daném místě. To by vyšlo Vladimíra pořádně draho. Naštěstí se obrátil s prosbou o pomoc na nás a my jsme našli dobrý argument. Náhrada za převzetí klientské základny totiž nevzniká, byl-li nájem vypovězen pro hrubé porušení povinností ze strany nájemce. K čemuž v tomto případě došlo.

Potřebujete nájemní smlouvu pro své podnikání? Nebo pronajímáte nebytové prostory a chcete mít jistotu, že vaše smlouva je opravdu dobrá? Obraťte se na nás!

Co pro vás můžeme udělat Vzor nájemní smlouvy Premium
Poskytneme vám aktuální a bezpečný vzor obecné nájemní smlouvy
Zkontrolujeme nebo sepíšeme nájemní smlouvu na míru vašemu případu
Připravíme předávací protokol a potvrzení o platbě kauce nájemníkem
Poskytneme konzultaci s advokátem pro zhodnocení rizik a dalšího postupu30 minut
Jak rychle vše zpracujeme a najdeme pro vás řešení?do 48 hodin
Konečná cena včetně DPHzdarma = 018001487,52 Kč bez DPH

Nájem a podnikání

Pokud nájemce provozuje podnikatelskou činnost, nájemní vztah se bude řídit pravidly o „nájmu prostor sloužících k podnikání“. Pravidla pronájmu pro podnikání se od obecného nájmu v mnohém liší. V čem konkrétně? Týká se to například jiné výpovědní doby nebo jiných pravidel sjednávání smlouvy. Jako pronajímatelé byste měli vědět i o povinnosti vyplatit nájemci při skončení nájmu náhradu za převzetí zákaznické základny.

Nájem a pacht: O co jde?

Nájem nebytových prostor vlastně vůbec nemusí být nájmem. Stačí, aby zapadl do škatulky pachtu, tedy zvláštního vztahu, při kterém nájemce vlastně předmět nájmu obhospodařuje a získává užitek z jeho „plodů”. V takovém případě se vše bude řídit úpravou pachtovní smlouvy a nikoliv nájmu. Důležité je si ovšem uvědomit, že vcelku nesejde na tom, jak se smlouva v záhlaví jmenuje.

Nebezpečí takové konstelace tkví v tom, že u pachtu jsou poměrně dlouhé výpovědní doby (smlouvu je možné ukončit třeba jen jednou za rok), aby nemohl pronajímatel nájemce připravit o výnos z jeho dlouhodobé činnosti. Pachtem přitom nemusí být jen klasický zemědělský pacht, tedy pronájem pole za účelem pěstování nejrůznějších plodin, ale třeba i pacht restaurace či posilovny.

Mohlo by vás také zajímat: