Zákon 272/1996 Sb. Kterým se provádějí některá opatření v soustavě ústředních orgánů státní správy České republiky a kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a mění a doplňuje zákon č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv

Vyhlášení: 1. listopadu 1996, datum poslední novelizace 1. listopadu 1996

Navrhneme, jak vyřešit váš právní problém, do 24 hodin za 390 Kč

272/1996 Sb.

Zákon

ze dne 11. října 1996,

Kterým se provádějí některá opatření v soustavě ústředních orgánů státní správy České republiky a kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a mění a doplňuje zákon č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv

Vyhlášeno dne 1. listopadu 1996, datum poslední novelizace 1. listopadu 1996

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

ČÁST PRVNÍ

§ 1

  • (1) Zřizují se tyto ústřední orgány státní správy:
    • a) Ministerstvo pro místní rozvoj,
    • b) Ministerstvo dopravy a spojů,
    • c) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže,
    • d) Úřad pro státní informační systém.
  • (2) Zrušují se tyto ústřední orgány státní správy:
    • a) Ministerstvo hospodářství,
    • b) Ministerstvo pro hospodářskou soutěž,
    • c) Ministerstvo dopravy,
    • d) Česká komise pro vědecké hodnosti.
  • (3) Zrušuje se Úřad pro legislativu a veřejnou správu České republiky.
  • (4) Působnost ústředních orgánů státní správy, které jsou uvedeny v odstavci 1, stanoví zvláštní zákony.
  • (5) Dosavadní působnost vyplývající ze zákonů a dalších právních předpisů přechází
    • a) z Ministerstva hospodářství
      • 1. ve věcech telekomunikací a pošt na Ministerstvo dopravy a spojů,
      • 2. ve věcech profesní přípravy učňů na povolání na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy,
      • 3. ve věcech malých a středních podniků, s výjimkou regionální podpory podnikání, ve věcech živností, podpory exportu, tvorby jednotné surovinové politiky, využívání nerostného bohatství, rozvoje techniky a technologií, technické normalizace, metrologie a státního zkušebnictví na Ministerstvo průmyslu a obchodu,
      • 4. ve věcech regionální politiky, včetně regionální podpory podnikání, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu a ve věcech nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování a stavebního řádu, investiční politiky a cestovního ruchu na Ministerstvo pro místní rozvoj,
      • 5. ve věcech geologického průzkumu na Ministerstvo životního prostředí,
      • 6. ve věcech hospodářské mobilizace a hospodářských opatření potřebných pro zabezpečení obrany na Správu státních hmotných rezerv,
      • 7. ve věcech státního informačního systému na Úřad pro státní informační systém;
    • b) z Ministerstva dopravy na Ministerstvo dopravy a spojů;
    • c) z Ministerstva životního prostředí ve věcech vodního hospodářství, s výjimkou ochrany přirozené akumulace vod, ochrany vodních zdrojů a ochrany jakosti povrchových a podzemních vod, na Ministerstvo zemědělství;
    • d) z Ministerstva zdravotnictví ve věcech zdravotnického školství na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy;
    • e) z Ministerstva pro hospodářskou soutěž na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže;
    • f) z České komise pro vědecké hodnosti na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy;
    • g) z Úřadu pro legislativu a veřejnou správu České republiky ve věcech plnění úkolů spojených s legislativní činností vlády na Ministerstvo spravedlnosti.
  • (6) Práva a povinnosti z pracovněprávních a jiných právních vztahů přecházejí v souvislosti s přechodem působnosti podle odstavce 5 ke dni účinnosti tohoto zákona
    • a) z Ministerstva hospodářství na Ministerstvo dopravy a spojů, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo pro místní rozvoj, Správu státních hmotných rezerv a na Úřad pro státní informační systém;
    • b) z Ministerstva dopravy na Ministerstvo dopravy a spojů;
    • c) z Ministerstva zdravotnictví na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy;
    • d) z Ministerstva pro hospodářskou soutěž na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže;
    • e) z České komise pro vědecké hodnosti na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
  • (7) O přechodu práv a povinností podle odstavce 6 uzavřou ministerstva dopravy a spojů, školství, mládeže a tělovýchovy, průmyslu a obchodu, životního prostředí, pro místní rozvoj, zdravotnictví, Správa státních hmotných rezerv a Úřad pro státní informační systém příslušné dohody, kterými mezi sebou blíže vymezí tato práva a povinnosti. O přesunech rozpočtových prostředků uzavřou ústřední orgány státní správy uvedené v předchozí větě delimitační protokoly, které předloží ke schválení a k provedení rozpočtových opatření Ministerstvu financí.
  • (8) Práva a povinnosti z pracovněprávních a jiných právních vztahů přecházejí ke dni účinnosti tohoto zákona z Úřadu pro legislativu a veřejnou správu České republiky na Ministerstvo spravedlnosti.
ČÁST DRUHÁ

ZMĚNA A DOPLNĚNÍ ZÁKONA ČESKÉ NÁRODNÍ RADY Č. 2/1969 SB., O ZŘÍZENÍ MINISTERSTEV A JINÝCH ÚSTŘEDNÍCH ORGÁNŮ STÁTNÍ SPRÁVY ČESKÉ REPUBLIKY, VE ZNĚNÍ POZDĚJŠÍCH PŘEDPISŮ

§ 2

Zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění zákona České národní rady č. 34/1970 Sb., zákona České národní rady č. 60/1988 Sb., zákona České národní rady č. 173/1989 Sb., zákonného opatření Předsednictva České národní rady č. 9/1990 Sb., zákona České národní rady č. 126/1990 Sb., zákona České národní rady č. 203/1990 Sb., zákona České národní rady č. 288/1990 Sb., zákonného opatření Předsednictva České národní rady č. 305/1990 Sb., zákona České národní rady č. 575/1990 Sb., zákona České národní rady č. 173/1991 Sb., zákona České národní rady č. 283/1991 Sb., zákona České národní rady č. 19/1992 Sb., zákona České národní rady č. 23/1992 Sb., zákona České národní rady č. 103/1992 Sb., zákona České národní rady č. 167/1992 Sb., zákona České národní rady č. 239/1992 Sb., zákonného opatření Předsednictva České národní rady č. 350/1992 Sb., zákona České národní rady č. 358/1992 Sb., zákona České národní rady č. 359/1992 Sb., zákona České národní rady č. 474/1992 Sb., zákona České národní rady č. 548/1992 Sb., zákona České národní rady č. 21/1993 Sb., zákona č. 166/1993 Sb., zákona č. 285/1993 Sb., zákona č. 47/1994 Sb., zákona č. 89/1995 Sb., zákona č. 289/1995 Sb. a zákona č. 135/1996 Sb., se mění a doplňuje takto:

  • 1. § 1 zní:

§ „1

V České republice působí tyto ústřední orgány státní správy, v jejichž čele je člen vlády:

  • 1. Ministerstvo financí,
  • 2. Ministerstvo zahraničních věcí,
  • 3. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy,
  • 4. Ministerstvo kultury,
  • 5. Ministerstvo práce a sociálních věcí,
  • 6. Ministerstvo zdravotnictví,
  • 7. Ministerstvo spravedlnosti,
  • 8. Ministerstvo vnitra,
  • 9. Ministerstvo průmyslu a obchodu,
  • 10. Ministerstvo pro místní rozvoj,
  • 11. Ministerstvo zemědělství,
  • 12. Ministerstvo obrany,
  • 13. Ministerstvo dopravy a spojů,
  • 14. Ministerstvo životního prostředí.“.
  • 2. § 2 odst. 1 zní:
  • (1) V České republice působí tyto další ústřední orgány státní správy:
    • 1. Český statistický úřad,
    • 2. Český úřad zeměměřický a katastrální,
    • 3. Český báňský úřad,
    • 4. Úřad průmyslového vlastnictví,
    • 5. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže,
    • 6. Úřad pro státní informační systém,
    • 7. Správa státních hmotných rezerv,
    • 8. Státní úřad pro jadernou bezpečnost.“.
    • 3. V § 2 odst. 3 věta první zní: „Předsedu Českého statistického úřadu a Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže jmenuje a odvolává na návrh vlády prezident republiky.“.
    • 4. § 3 se vypouští.
    • 5. § 4 se doplňuje odstavcem 3, který zní:
  • (3) Ministerstvo financí koordinuje příjem zahraniční pomoci.“.
    • 6. V § 7 odst. 1 se slova „s výjimkou věcí náležejících do působnosti Ministerstva hospodářství, pro vědní politiku a vývoj technologií, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti,“ nahrazují slovy „, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti“.
    • 7. V § 8 se slova „s výjimkou rozhlasového a televizního vysílání,“ nahrazují slovy „pro rozhlasové a televizní vysílání, nestanoví-li zvláštní zákon jinak,1a)“.
  • Poznámka č. 1a) zní:

    • 8. V § 10 odst. 1 se vypouštějí slova „zdravotnické školství,“.
    • 9. § 11 se doplňuje odstavcem 5, který zní:
  • (5) Ministerstvo spravedlnosti plní úkoly spojené s legislativní činností vlády.“.
    • 10. § 13 odst. 1 zní:
  • (1) Ministerstvo průmyslu a obchodu je ústředním orgánem státní správy pro
    • a) státní průmyslovou politiku, obchodní politiku, zahraničně ekonomickou politiku, tvorbu jednotné surovinové politiky, využívání nerostného bohatství, energetiku, teplárenství, plynárenství, těžbu, úpravu a zušlechťování ropy a zemního plynu, tuhých paliv, radioaktivních surovin, rud a nerud,
    • b) hutnictví, strojírenství, elektrotechniku a elektroniku, pro průmysl chemický a zpracování ropy, gumárenský a plastikářský, skla a keramiky, textilní a oděvní, kožedělný a polygrafický, papíru a celulózy a dřevozpracující a pro výrobu stavebních hmot, stavební výrobu, zdravotnickou výrobu, sběrné suroviny a kovový odpad,
    • c) vnitřní obchod a ochranu zájmů spotřebitelů, zahraniční obchod a podporu exportu,
    • d) věci malých a středních podniků, s výjimkou regionální podpory podnikání, a pro věci živností,
    • e) technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví,
    • f) průmyslový výzkum, rozvoj techniky a technologií.“.
    • 11. § 14 zní:
  • § „14

    • (1) Ministerstvo pro místní rozvoj je ústředním orgánem státní správy ve věcech regionální politiky, včetně regionální podpory podnikání, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu a pro věci nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování a stavebního řádu, investiční politiky a cestovního ruchu.
    • (2) Ministerstvo pro místní rozvoj
      • a) spravuje finanční prostředky určené k zabezpečování politiky bydlení a regionální politiky státu,
      • b) koordinuje činnosti ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy při zabezpečování politiky bydlení a regionální politiky státu, včetně koordinace financování těchto činností, pokud tyto prostředky přímo nespravuje.
    • (3) Ministerstvo pro místní rozvoj zabezpečuje informační metodickou pomoc vyšším územním samosprávným celkům, městům, obcím a jejich sdružením.
    • (4) Ministerstvo pro místní rozvoj zajišťuje činnosti spojené s procesem zapojování územních samosprávných celků do evropských regionálních struktur.“.
      • 12. V § 15 odst. 1 ve větě první se za slova „půdního fondu,“ vkládají tato slova: „pro vodní hospodářství, s výjimkou ochrany přirozené akumulace vod, ochrany vodních zdrojů a ochrany jakosti povrchových a podzemních vod,“.
      • 13. § 17 zní:

    § „17

    Ministerstvo dopravy a spojů je ústředním orgánem státní správy ve věcech dopravy, telekomunikací a pošt, s výjimkou správy kmitočtového spektra určeného pro rozhlasové a televizní vysílání.“.

    • 14. § 19 odst. 2 zní:
  • (2) Ministerstvo životního prostředí je ústředním orgánem státní správy pro ochranu přirozené akumulace vod, ochranu vodních zdrojů a ochranu jakosti povrchových a podzemních vod, pro ochranu ovzduší, pro ochranu přírody a krajiny, pro ochranu zemědělského půdního fondu, pro výkon státní geologické služby, pro ochranu horninového prostředí, včetně ochrany nerostných zdrojů a podzemních vod, pro geologické práce a pro ekologický dohled nad těžbou, pro odpadové hospodářství a pro posuzování vlivů činností a jejich důsledků na životní prostředí, včetně těch, které přesahují státní hranice. Dále je ústředním orgánem státní správy pro myslivost, rybářství a lesní hospodářství v národních parcích. Je rovněž ústředním orgánem státní správy pro státní ekologickou politiku.“.
    • 15. V § 22 se na konci připojuje tato věta:

    „O návrzích závažných opatření přiměřeným způsobem informují veřejnost.“.
    • 16. V § 24 se slova „připravují návrhy zákonů České národní rady a jiných obecně závazných právních předpisů“ nahrazují slovy „připravují návrhy zákonů a jiných právních předpisů týkajících se věcí, které patří do jejich působnosti, jakož i návrhy, jejichž přípravu jim vláda uložila“.
    • 17. § 28a zní:
  • § „28a

    Vláda může zřídit jako svůj poradní orgán Legislativní radu. V jejím čele stojí člen vlády.“.

    § 3

    Předseda Poslanecké sněmovny se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů České republiky vyhlásil úplné znění zákona České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, jak vyplývá z pozdějších předpisů.

    ČÁST TŘETÍ

    ZMĚNA A DOPLNĚNÍ ZÁKONA Č. 97/1993 SB., O PŮSOBNOSTI SPRÁVY STÁTNÍCH HMOTNÝCH REZERV

    § 4

    Zákon č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv, se mění a doplňuje takto:

    • 1. § 1 odst. 1 zní:
  • (1) Správa státních hmotných rezerv (dále jen „Správa“) je ústředním orgánem státní správy pro oblast státních hmotných rezerv, hospodářskou mobilizaci a hospodářská opatření pro zabezpečení obrany.“.
    • 2. V § 1 odst. 3 se slova „ministra hospodářství“ nahrazují slovy „ministra průmyslu a obchodu v dohodě s ministrem financí“.
    • 3. V § 3 ve větě první se za slovem „financování“ vypouští čárka a vkládají se tato slova: „hospodářské mobilizace a hospodářských opatření pro zabezpečení obrany a financování,“.
  • ČÁST ČTVRTÁ

    ÚČINNOST ZÁKONA

    § 5

    Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

    Zeman v. r.
    Havel v. r.
    Klaus v. r.

    1a) Např. zákon č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, zákon ČNR č. 103/1992 Sb., o Radě České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání, ve znění pozdějších předpisů.“.

    Navrhneme postup k vyřešení vašeho problému

    Navrhneme, jak vyřešit váš právní problém, do 24 hodin za 390 Kč

    Popište svůj problém a pošlete nám podklady. Advokát, který je odborník na danou právní oblast, si problém nastuduje a do 24 hodin vám zavolá s návrhem postupu.

    • Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
    • Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 6 kanceláří.
    • 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
    • Pro každý právní obor máme specialistu.
    Detail služby

    Vyřešíme i váš právní problém

    Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

    Najdete nás v 6 městech

    Rychlé kontakty

    +420 775 420 436
    (Po–Pá: 8—18)
    Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
    Dostupný advokát © 2013-2025
    Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)