Všechny právní předpisy nově najdete v e-Sbírce. Nebo možná ne

Ministerstvo vnitra přišlo od ledna s novinkou v podobě elektronické sbírky zákonů a sbírky mezinárodních smluv, takzvané e-Sbírky. Vznikla s cílem usnadnit občanům České republiky přístup k aktuálnímu znění zákonů a vyhlášek. Spuštění systému ovšem provází řada nešvarů. Na co si dávat pozor?

sbírka zákonů, eSbirka
4 minuty čtení

Kapitoly článku

Nová elektronická sbírka zákonů

Ministerstvo vnitra přišlo od ledna s novinkou v podobě elektronické sbírky zákonů a sbírky mezinárodních smluv, takzvané e-Sbírky. Vznikla s cílem usnadnit občanům České republiky přístup k aktuálnímu znění zákonů a vyhlášek. Spuštění systému ovšem provází řada nešvarů. Na co si dávat pozor?

Záměr zavést elektronickou sbírku zákonů pojal stát již před patnácti lety. Vývoj ale trval dlouho a občané byli doposud odkázáni v tomto ohledu na komerční služby, ať už na placené systémy v ceně až desítek tisíc korun, v nichž jsou předpisy provázané s judikáty, právní literaturou a důvodovými zprávami právních předpisů, nebo například na bezplatné řešení typu zakonyprolidi.cz.

Nový právní systém e-Sbírka se má dělit na dvě části – na portál, kde se budou vyhlašovat závazná elektronická znění právních aktů vyhlašovaná ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv a na databázi informací o právních aktech. V ní budou k dispozici například minulá znění právních předpisů či různé související dokumenty jako jsou důvodové zprávy či výklady jednotlivých úřadů. Systém by měl být napojený na evropský legislativní systém Eur-Lex. I z tohoto důvodu je částečně financován ze strany Evropské unie.

Čelíte právnímu problému, který je nad vaše síly a nespadá do žádné z našich právních služeb?

Váš případ posoudíme a do 24 hodin vypracujeme návrh právních služeb vedoucích k jeho vyřešení. Pokud se pak rozhodnete svěřit jeho řešení do našich rukou, máte vypracování návrhu zdarma.

Projekt v hodnotě 719 milionů korun měl začít postupně fungovat již mnohem dříve a několikrát se na poslední chvíli oddaloval. Název projektu zní: e-Sbírka a eLegislativa. Používá se pro něj zkratka eSeL. Slovo Esel sice znamená v německém jazyce osel, ale to je bezpochyby shoda náhod. Tento oslí můstek nás ovšem vrací k úvodnímu tvrzení, že nový systém není ani zdaleka bez chyb. Na co si tedy dávat pozor?

Open data

Plná elektronizace právních předpisů měla být současně i cenných zdrojem takzvaných otevřených dat. V obecném pojetí se jedná o soubory informací zveřejňované způsobem umožňujícím dálkový přístup v otevřeném a strojově čitelném formátu. Kdokoliv si tak (alespoň teoreticky) může z webu stáhnout kompletní legislativu z oblasti a časového období, které ho zajímá.

Data nabízená serverem e-Sbírka nás nejprve odkáží na jiný web, aby vzápětí poskytla seznam odkaz na soubory, o nichž se ale uživatel nic bližšího nedozví. Základní požadavek přímosti a přehlednosti datových souborů zde tedy naplněn není.

Jedním z podstatných požadavků otevřených dat je také to, že jsou opatřena dokumentací. Jde typicky o informace o tom, jak a kdy byla data získána, jejich popis či charakteristika. Tato open data ale zdokumentovaná nejsou. Samotná dokumentace totiž chybí.

IT specialisté pak poukazují i na další technické nešvary, kterými otevřená data trpí a pro která bude jen velmi obtížné s nimi pracovat. Jde například o jejich formátování a možnosti dalšího technického zpracování. Do takových detailů se ale pouštět nechceme.

Chybějící právní předpisy a chyby v předpisech

Základní funkcí, kterou uživatel od nové elektronické Sbírky zákonů očekává, je poskytnutí kompletního přehledu právních předpisů. Bohužel ani to nebylo ke dni spuštění splněno. Chybělo zde asi 100 předpisů z konce loňského roku, v open datech dokonce cca 170.

V některých právních předpisech byly v původních zněních nalezeny chyby a posléze byly doplněny o redakční opravy chyb. Legendární je v tomto směru ustanovení § 256 trestního zákoníku a jeho “sjednání”, nikoli “zjednání” výhody (správně tedy má být “zjednání”). Řada oprav redakčních chyb, včetně této, ale není do e-Sbírky promítnuta.

Nevyužívání režimu domény gov.cz

Státní aparát loni oznámil hromadný start využívání domény gov.cz. Na základě rozhodnutí vlády by postupně ústřední orgány státní správy a jejich podřízené organizace měly na tuto jednotnou státní doménu 2. řádu své weby a e-mailové adresy migrovat letos, nejpozději pak do roku 2025. Očekávalo by se tedy, že takto rozsáhlý elektronický projekt bude vládní požadavek splňovat též. S tím ale e-Sbírka doposud nepočítá. Samozřejmě se nabízí dodatečné přesměrování webových stránek, to už se ale ani zdaleka netýká pouze samotné webové adresy e-Sbirka.cz, ale veškerých jednotlivých tvarů stránek, které odkazují na jednotlivé paragrafy právních předpisů. Každé ustanovení zákona má totiž svůj vlastní URL odkaz. Tím se pozdější přechod na subdoménu gov zbytečně komplikuje.

Ze stejného ranku je i problém přihlašování do e-Sbírky. Stát sice zavedl a podporuje elektronickou identifikaci občanů (NIA), s tou se ale do systému nepřihlásíte a musíte vytvářet nové uživatelské jméno a heslo. Proč tomu tak je a proč si základní zdroj předpisů v našem státě “nepovídá” s vaší základní identifikací, není úplně zřejmé.

Celkově je ale nutné spuštění tohoto nástroje a postupnou digitalizaci státu, za kterou stojí nová agentura DIA, ministra Ivana Bartoše, určitě pochválit.

Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence


Řešíte obdobný problém?

Tým online právníků Dostupný advokát vám jej vyřeší.

Řešení právního problému na míru

Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.

Předem dané ceny
Od začátku víte, kolik a za co platíte.
Vše zvládneme online
Takže ušetříte čas i peníze za dopravu.
Pracujeme rychle
90 % požadavků vyřešíme do druhého dne.
Zkušený tým
Pro každý právní obor máme specialistu.

Pomohl vám tento obsah? Přidejte mu hodnocení

Zatím nehodnoceno

…nebo jej sdílejte

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Reference služby Dostupný advokát

Recenze služby

Adéla Bobková Humlová

před 2 roky

S Dostupným advokátem jsem řešila několik otázek. Zařídili mé firmě ochrannou známku, poradili mi v oblasti pracovního práva a v neposlední řadě jsem s nimi konzultovala otázky zakládání nové společnosti. Jsem maximálně spokojená, protože vždy jsem dostala rychlou a komplexní službu se skvělým poměrem cena/výkon.

Recenze služby

Michal D.

před 8 měsíců

Rychla odpoved (telefonicky kontakt s pravnikem). Navrhli nekolik variant reseni, serazeno dle pomeru vykon / cena. Rozumne vysvetleno, nic netlacili.

Recenze služby

Jakub Jedlinský

před 8 měsíců

Spokojenost s přístupem advokátů, s jejich trpělivostí i naceněním.

Zobrazit všechny reference

Mohlo by vás také zajímat

Znáte nás z médií
Logo Česká advokátní komora Apek Logo Advokátní kancelář roku 2023 a 2024
Sledujte novinky
Facebook Dostupný advokát Twitter / X Dostupný advokát
Dostupný advokát © 2013-2024