Jak pořádat spotřebitelské soutěže v roce 2017?

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.
8. února 2017
3 minuty čtení
3 minuty čtení
Živnostníci a společnosti

Provozujete spotřebitelské či marketingové soutěže? Jak se právní regulace mění v roce 2017? Co bude nově jednoduší? Co si nově můžete odpustit? Platí to i pro on-line marketingové hry?

Lidé jsou hraví. Využívají toho často marketingoví odborníci a doporučují pro posílení značky či získání kontaktů na potenciální zákazníky pořádat hry či různá slosování.

Stát má však na druhé straně zájem chránit spotřebitele před rizikem plynoucím z hazardních her a za takové riziko dlouho považoval i některé marketingové soutěže. Než se podíváme na to, jaká jsou pravidla pro pořádání těchto „her“ od nového roku, připomeňme, jak to bylo doteď.

Stará úprava

Starý loterijní zákon vymezoval několik znaků spotřebitelské soutěže:

• soutěž, anketa nebo jiná akce o ceny;

• slosování nebo jiný náhodný výběr;

• podmínka účasti, kterou může být zakoupení určitého produktu či služby nebo účast na propagační či reklamní akci poskytovatele anebo provozovatele;

• výhry, kterými mohou být peníze (příp. cenné papíry, šeky atd.), nemovitosti nebo jiné věcné ceny.

Podle těchto znaků a míry jejich naplnění se rozlišovaly tři tipy soutěží.

Nepřípustné byly spotřebitelské loterie, které jsou vždy zakázané. Splňují všechny dané znaky. Zejména je výhra čistě náhodná a jednotlivá cena v hodnotě vyšší než 20 000 (přesně řečeno: pokud jsou v soutěži věcné ceny, souhrn všech nepeněžitých výher za všechny provozovatelem provozované hry v peněžním vyjádření přesáhne za jeden kalendářní rok částku 200 000,- Kč a hodnota jednotlivé výhry přesáhne částku 20 000,- Kč).

Takovou soutěž nebylo možné pořádat z marketingových důvodů, šlo již de facto o klasickou loterii, na kterou je potřeba zvláštní licence.

Dalším typem byly spotřebitelské soutěže podléhající registraci u Finančního úřadu. Ty také mohly naplnit všechny výše uvedené znaky, ale výhra u nich nepřesahovala limit 20 000,- Kč, resp. 200 000,- Kč. Bylo potřeba je jen registrovat.

Právník pro podnikání

Poskytneme vám zkušeného právníka pro vaše podnikání. Ať už budete jeho pomoc potřebovat nárazově, nebo třeba celý rok, bude vám vždy k dispozici. Při objednávce platíte pouze cenu za první měsíc služby, dále probíhá úhrada v měsíčních intervalech.

Pokud však nějaká soutěž alespoň jeden znak uvedený výše vůbec nenaplnila, nepodléhala žádnému omezení. Většinou se právníci soustředili na koncept náhodnosti. Náhodná není výhra u tipovacích či vědomostních soutěží či her jinak záležejících na umu účastníka. Dokonce se někdy i uznávalo, že ten, kdo zavolá např. pátý po vyhlášení soutěže, může být odměněn, protože i to se „dá“ odhadnout a není to čistě náhodné.

Z toho také pramení televizní ankety typu: Kdo založil Karlovu univerzitu v Praze? A) Přemysl Otakar II. b) Karel IV. I taková otázka se uznává jako vědomostní, i když je to někdy trochu až obcházení zákona.

Pokud měla soutěž více fází, nesměl být prvek náhody přítomen v žádné z nich. Bylo tak zakázané např. slosování těch, kteří správně odpověděli na otázku.

Co tedy přináší nová právní úprava?

Zákonodárce se patrně rozhodl, že zastírání náhodného prvku je již trapné. Pravidla pro pořádání spotřebitelských soutěží se tedy „brutálně“ rozvolňují. Spotřebitelská soutěž totiž skutečně není hazardní hrou, ale spíše marketingovým nástrojem. V novém zákoně o hazardních hrách, který loterijní zákon nahrazuje, tedy spotřebitelské soutěže vůbec nejsou upraveny.

• Není tedy již potřeba omezovat výši výhry částkami 20 000,- Kč resp. 200 000,- Kč.

• Není potřeba soutěž registrovat na Finančním úřadě.

• Není potřeba složitě eliminovat či obcházet náhodný prvek.

Podmínkou však zůstává, aby taková soutěž nepodléhala žádnému vkladu. Pak už by se jednalo o hazardní hru. Nákup zboží ani účast na marketingové akci se však za takový vklad nepovažuje.

Přeci jen však není nově marketingová soutěž úplně ponechána „bez dozoru“. Nově ji budeme považovat za obchodní praktiku regulovanou zákonem o ochraně spotřebitele.

Taková praktika nesmí být nekalá či klamavá.

Obchodní praktika je nekalá, je-li v rozporu s požadavky odborné péče a podstatně narušuje nebo je způsobilá podstatně narušit ekonomické chování spotřebitele.

O klamavou obchodní praktiku by pak šlo, např. pokud nebudou vyplaceny či vydány slíbené výhry nebo nebudou dodržena pravidla soutěže. Ta doporučujeme nepodcenit a všechny podmínky pečlivě dopředu upravit (včetně nakládání s osobními údaji). Někdy totiž na hru zaútočí různí hochštapleři nebo je naopak na poslední chvíli potřeba změnit výhry apod.

Za klamání či nekalé zacházení se spotřebitelem hrozí pokuta až 5 000 000,- Kč od České obchodní inspekce.

Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence


Sdílejte článek


Související služba

Právník pro podnikání

Poskytneme vám zkušeného právníka pro vaše podnikání. Ať už budete jeho pomoc potřebovat nárazově, nebo třeba celý rok, bude vám vždy k dispozici. Při objednávce platíte pouze cenu za první měsíc služby, dále probíhá úhrada v měsíčních intervalech.

Chci pomoct

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Reference služby Dostupný advokát

Recenze služby

Daniel Nový

Již podruhé jsem se obrátil na Dostupného advokáta a podruhé jsem byl s touto službou spokojený. Tentokrát se mi věnovala paní advokátka a pocitově je to hvězdiček šest. Při hodnocení jsou pro mě vždy tři důležité body – kvalita služby nebo produktu, prostředí a rychlost. Provozuji restauraci a tři Michelinské hvězdy znamenají hvězdičku za obsluhu, za prostředí a za kuchyni. A můj osobní názor je ten, že odchází pouze ten nespokojený zákazník, který nespokojeným chce být anebo spokojený být neumí. Tvoříme si svůj život a je jen na nás, zda jsme schopni a ochotni si svoji spokojenost vykomunikovat předtím, než napíšeme čtyř nebo méně hvězdičkové hodnocení. Kvalitu služby poznáte také tehdy, když se stane chyba, podle schopnosti jak se kdo s chybou vyrovná a jak se k ní postaví. Chyba je jen svobodná volba v minulosti, kterou v přítomnosti hodnotíme jako chybu na základě nových informací. V minulosti ta chyba neexistuje. Vždy děláme to nejlepší, co můžeme, podle svých možností a informací. Ještě jednou děkuji a rád se na vás opět obrátím.

Recenze služby
Vrátný & Čáp s.r.o.

Jan Vrátný, Veselí nad Lužnicí

Orientuji se v prostředí, ve kterém dlouhodobě podnikám. Před nedávnem jsem se ale dostal do nepředvídatelných problémů a potřeboval jsem právní pomoc. Nechtěl jsem obvolávat právní kanceláře a pokoušet se domlouvat v kdovíjakých odborných termínech. Proto jsem zvolil vyhledání i výběr právní služby pomocí internetu. A mohu s klidným svědomím říci: „dobře jsem sáhnul“. Lidé z Dostupnyadvokat.cz na můj dotaz ihned reagovali a po upřesnění mého požadavku mi vypracovali smlouvu šitou na míru dané situaci. S prací i cenou jsem byl moc spokojen. Celý příběh.

Recenze služby
Recenze z Google

Petr Medek

Největší benefit spatřuji v tom, že nikam nemusíte, vše vyřídíte z domova nebo kanceláře. S Dostupným advokátem spolupracujeme už několik let a vždy jsme byli spokojeni.

Zobrazit všechny reference

Mohlo by vás také zajímat

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás ve 4 krajských městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8–18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2024
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)