Zákon 34/2025 Sb. O Národní rozvojové bance

Vyhlášení: 18. února 2025, datum poslední novelizace 19. února 2025

Navrhneme, jak vyřešit váš právní problém, do 24 hodin za 390 Kč

34/2025 Sb.

Zákon

ze dne 22. ledna 2025

O Národní rozvojové bance

Vyhlášeno dne 18. února 2025, datum poslední novelizace 19. února 2025

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

§ 1

Předmět úpravy

Tento zákon upravuje

  • a) některá práva a povinnosti týkající se činnosti Národní rozvojové banky, a.s., (dále jen „Národní rozvojová banka“),
  • b) některá pravidla výkonu dohledu nad činností Národní rozvojové banky,
  • c) působnost České národní banky při výkonu dohledu a přestupky a opatření k nápravě.

§ 2

Vztah k jiným předpisům

Není-li v tomto zákoně stanoveno jinak, řídí se činnost Národní rozvojové banky zákonem o bankách a jinými právními předpisy a přímo použitelnými předpisy Evropské unie, které upravují činnosti, které mohou banky vykonávat.

§ 3

Základní ustanovení

Akcionářem Národní rozvojové banky může být pouze Česká republika nebo jiná právnická osoba, jejímž jediným členem je Česká republika.

§ 4

Účel Národní rozvojové banky

  • (1) Národní rozvojová banka při své činnosti podporuje zejména hospodářský, sociální a environmentální rozvoj České republiky a projekty obcí a krajů.
  • (2) Národní rozvojová banka se při své činnosti podílí na zahraniční rozvojové spolupráci a projektech ve třetích zemích.

§ 5

  • (1) Národní rozvojová banka se považuje za instituci pro účely dodržování ustanovení přímo použitelného předpisu Evropské unie
    • a) upravujícího obezřetnostní požadavky1) nebo
    • b) provádějícího anebo v přenesené pravomoci doplňujícího přímo použitelný předpis Evropské unie podle písmene a).
  • (2) Národní rozvojová banka se považuje za úvěrovou instituci pro účely dodržování ustanovení přímo použitelných předpisů Evropské unie, ze kterých plynou práva a povinnosti úvěrovým institucím.
  • (3) Nabude-li nebo zvýší-li Národní rozvojová banka účast na jiné bance, neodečítají se nabyté účasti pro účely výpočtu kapitálového požadavku na individuálním základě a mají rizikovou váhu 100 %.
  • (4) Institucí se pro účely tohoto zákona rozumí instituce podle čl. 4 odst. 1 bodu 3 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 575/2013. Úvěrovou institucí se pro účely tohoto zákona rozumí úvěrová instituce podle čl. 4 odst. 1 bodu 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 575/2013.

§ 6

Na výkon činnosti Národní rozvojové banky se nepoužijí ustanovení zákona upravujícího činnost bank, jimiž se řídí

  • a) výkon činnosti na území jiného členského státu Evropské unie,
  • b) pojištění pohledávek z vkladů,
  • c) odnětí bankovní licence z důvodu, že banka po dobu 6 měsíců nepřijímá vklady od veřejnosti nebo neposkytuje úvěry.

§ 7

Omezení přijímání vkladů od veřejnosti a poskytování investičních služeb

  • (1) Národní rozvojová banka nesmí přijímat vklady od veřejnosti, ledaže jde o
    • a) vklady obcí, krajů, městských částí hlavního města Prahy a městských částí a obvodů statutárních měst, nebo
    • b) soustavné vydávání dluhopisů a jiných srovnatelných cenných papírů.
  • (2) Národní rozvojová banka nesmí poskytovat investiční službu, ledaže jde o investiční službu v rozsahu, ve kterém se k poskytování investiční služby nevyžaduje povolení podle zákona upravujícího podnikání na kapitálovém trhu.

§ 8

Podmínky státní záruky

  • (1) Česká republika ručí pouze za dluhy Národní rozvojové banky se splatností delší než 1 rok odpovídající peněžním prostředkům, které byly obstarány Národní rozvojovou bankou na finančních trzích s předchozím písemným souhlasem Ministerstva financí.
  • (2) Ustanovení zákona upravujícího rozpočtová pravidla o povinnosti zaplatit za poskytnutou státní záruku částku do státního rozpočtu se na Národní rozvojovou banku nepoužije.

§ 9

Úročení návratné finanční výpomoci

Návratná finanční výpomoc poskytnutá Národní rozvojové bance může být úročena. Výše úroku se v takovém případě stanoví rozhodnutím nebo veřejnoprávní smlouvou o poskytnutí návratné finanční výpomoci.

§ 10

Peněžní prostředky na účtech podřízených státní pokladně

  • (1) Peněžní prostředky, které jsou Národní rozvojové bance poskytnuty ze státního rozpočtu, zejména peněžní prostředky na zvýšení základního kapitálu a peněžní prostředky na úvěrové a záruční programy, přijímá Národní rozvojová banka na své bankovní účty podřízené státní pokladně a vedené u České národní banky podle zákona upravujícího rozpočtová pravidla (dále jen „účet podřízený státní pokladně“) a vede je na těchto účtech alespoň do okamžiku jejich využití v programech, na které byly určeny. Za okamžik využití peněžních prostředků v úvěrovém nebo záručním programu se pro tento účel považuje okamžik plnění v rámci úvěrového nebo záručního programu.
  • (2) Národní rozvojová banka vede na svých účtech podřízených státní pokladně peněžní prostředky ve výši jejího základního kapitálu ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona.
  • (3) Národní rozvojová banka kromě peněžních prostředků podle odstavců 1 a 2 vede na svých účtech podřízených státní pokladně další peněžní prostředky, které na tyto účty převede nebo na ně přijme.
  • (4) Odstavec 1 se nepoužije na peněžní prostředky získané Národní rozvojovou bankou při splácení úvěrů poskytnutých Národní rozvojovou bankou v rámci úvěrových programů a plnění dluhu vyplývajícího z realizace záručních programů.

§ 11

Výkon dohledu

  • (1) Česká národní banka vykonává dohled nad dodržováním
    • a) povinností vyplývajících Národní rozvojové bance z předpisů Evropské unie podle § 5 a zákona upravujícího činnost bank s výjimkou podle § 6,
    • b) omezení přijímání vkladů od veřejnosti podle § 7 odst. 1 a
    • c) omezení poskytování investičních služeb podle § 7 odst. 2.
  • (2) Při výkonu dohledu nad činností Národní rozvojové banky podle tohoto zákona se Česká národní banka řídí zákonem upravujícím činnost bank a přímo použitelnými předpisy Evropské unie podle § 5 odst. 1 a 2.
  • (3) Česká národní banka při výkonu dohledu nad činností Národní rozvojové banky podle tohoto zákona může uložit opatření k nápravě nebo jiná opatření podle zákona upravujícího činnost bank. Nedostatkem v činnosti podle zákona upravujícího činnost bank se rozumí i porušení nebo nedodržení povinnosti Národní rozvojové banky podle § 5 odst. 3 nebo § 7.

Přestupky

§ 12

  • (1) Národní rozvojová banka se dopustí přestupku tím, že
    • a) přijme vklad v rozporu s § 7 odst. 1, nebo
    • b) poskytne investiční službu v rozporu s § 7 odst. 2.
  • (2) Za přestupek podle odstavce 1 lze uložit pokutu do 50 000 000 Kč.

§ 13

  • (1) Přestupky podle tohoto zákona projednává Česká národní banka.
  • (2) Česká národní banka bez zbytečného odkladu uveřejní pravomocné rozhodnutí o uloženém správním trestu způsobem umožňujícím dálkový přístup.
  • (3) Rozhodnutí podle odstavce 2 zůstane uveřejněno do konce pátého kalendářního roku následujícího po roce, v němž bylo uveřejněno.

§ 14

Zpráva o činnosti

Národní rozvojová banka předkládá každoročně nejpozději do 30. června Poslanecké sněmovně zprávu o své činnosti. Tato zpráva obsahuje vždy

  • a) údaje o Národní rozvojové bance, a to alespoň o výši jejího regulatorního kapitálu, rozvaze, dluzích, za které ručí Česká republika podle § 8 odst. 1, o tom, která ministerstva se podílejí na výkonu práv České republiky jako jediného akcionáře, a o změnách v nejvyšším orgánu a volených orgánech společnosti a
  • b) informaci o vývoji v podporovaných oblastech podle § 4 včetně vyhodnocení účinnosti poskytovaných podpor.

§ 15

Schválená finanční holdingová osoba

  • (1) Pokud je jediným akcionářem Národní rozvojové banky Česká republika a ovládá-li Národní rozvojová banka banku, považuje se pro účely plnění požadavků na konsolidovaném základě a dohledu na konsolidovaném základě podle zákona upravujícího činnost bank a přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího obezřetnostní požadavky1) za schválenou finanční holdingovou osobu podle zákona upravujícího činnost bank.
  • (2) Ovládáním se pro účely tohoto zákona rozumí kontrola podle čl. 4 odst. 1 bodu 37 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 575/2013.
  • (3) Konsolidovaným základem se pro účely tohoto zákona rozumí konsolidovaný základ podle čl. 4 odst. 1 bodu 48 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 575/2013.

§ 16

Přechodná ustanovení

  • (1) Národní rozvojovou bankou je Národní rozvojová banka, a.s., která existuje ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona.
  • (2) Národní rozvojová banka do 12 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona vypořádá závazky sjednané přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, které vyplývají z
    • a) vkladů přijatých od veřejnosti, na které se použije omezení podle § 7 odst. 1, a
    • b) poskytování investičních služeb překračujících omezení podle § 7 odst. 2.
  • (3) Národní rozvojová banka do 12 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona převede na své bankovní účty podřízené státní pokladně a vedené u České národní banky podle zákona upravujícího rozpočtová pravidla peněžní prostředky odpovídající výši jejího základního kapitálu ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona.
  • (4) Na Národní rozvojovou banku se ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona hledí, jako by měla v bankovní licenci povoleno přijímání vkladů od veřejnosti pouze v rozsahu podle § 7 odst. 1.
  • (5) Na Národní rozvojovou banku se ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona hledí, jako by měla v bankovní licenci povoleno poskytování investičních služeb pouze v rozsahu podle § 7 odst. 2, pokud Národní rozvojová banka, a.s., přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona měla v bankovní licenci povoleno poskytování investičních služeb.

§ 17

Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti dnem následujícím po dni jeho vyhlášení.

Pekarová Adamová v. r.
Pavel v. r.
Fiala v. r.

1) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 575/2013 ze dne 26. června 2013 o obezřetnostních požadavcích na úvěrové instituce a o změně nařízení (EU) č. 648/2012, v platném znění.

Navrhneme postup k vyřešení vašeho problému

Navrhneme, jak vyřešit váš právní problém, do 24 hodin za 390 Kč

Popište svůj problém a pošlete nám podklady. Advokát, který je odborník na danou právní oblast, si problém nastuduje a do 24 hodin vám zavolá s návrhem postupu.

  • Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
  • Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 6 kanceláří.
  • 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
  • Pro každý právní obor máme specialistu.
Detail služby

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás v 6 městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8—18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2025
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)