Státní rozpočet ČR: kdo ho schvaluje a co hrozí za porušení rozpočtové kázně

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.
14. září 2025
6 minut čtení
6 minut čtení
Ostatní právní témata

Když se řekne státní rozpočet ČR, většina z nás si vybaví miliardy, schodek a dlouhé sněmovní debaty. Rozpočet ale není jen politická přestřelka. Je to právně závazný plán hospodaření státu na jeden kalendářní rok – s jasnými pravidly, postupem schvalování a odpovědností za plnění.

V tomto článku vysvětlíme, co přesně státní rozpočet je, kdo a jak o něm rozhoduje, jaká je zákonná úprava, co nastává při rozpočtovém provizoriu, a jak právo vymezuje porušení rozpočtové kázně – tedy co se stane, když někdo použije peníze ze státního rozpočtu v rozporu s pravidly.

Co je to státní rozpočet a z čeho se skládá

Státní rozpočet je roční finanční plán státu, který soustřeďuje zákonem vymezené příjmy a stanoví výdaje na zabezpečení funkcí státu. Právo říká, že jde o souhrn finančních dokumentů: jednak zákon o státním rozpočtu na daný rok, dále rozpis ukazatelů a podrobné rozpočty jednotlivých kapitol a jejich změny.

Příjmy a výdaje se člení na kapitoly (např. Ministerstvo práce a sociálních věcí, Ministerstvo dopravy atd.). Závazné ukazatele (tj. limity, které nesmí správci kapitol překročit) stanoví právě zákon o státním rozpočtu. Součástí jsou i dotační vztahy ke krajům, obcím a státním fondům. Tyto zásady upravují rozpočtová pravidla (zákon o rozpočtových pravidlech).

Abychom byli konkrétní: zákon o státním rozpočtu pro rok 2025 (č. 434/2024 Sb.) určil celkové příjmy a výdaje i výši schodku, včetně přehledů po kapitolách a příloh s finančními vztahy k územním rozpočtům a k rozpočtu EU.

Související služba

Máte právní problém?

Zjistíme, v čem vězí váš právní problém a navrhneme řešení včetně fixní ceny. Návrh a kalkulaci dostanete do 24 hodin.

Chci pomoct

  • Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
  • Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 6 kanceláří.
  • 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
  • Pro každý právní obor máme specialistu.

Zákon o státním rozpočtu

Každý rok vzniká samostatný zákon o státním rozpočtu na příští rok (např. zákon č. 434/2024 Sb. na rok 2025). Ten stanoví celkové příjmy, výdaje, saldo a způsob financování a obsahuje i přílohy s rozpisy po kapitolách a finanční vztahy k územním rozpočtům a k rozpočtu EU. Jde o zákon s časově omezenou působností – platí pro daný rozpočtový rok. Správci kapitol (ministerstva a další orgány) se podle něho řídí při hospodaření.

Rozpočtová pravidla: Zákon o rozpočtových pravidlech

Základní „zákon zákonů“ pro státní rozpočet je zákon o rozpočtových pravidlech. Ten přesně definuje, co je státní rozpočet, jaké má části, jak se člení na kapitoly, jak se tvoří střednědobý výhled a jak se stanovují závazné ukazatele. Stejný zákon upravuje také příjmy rozpočtu (daně, pojistné na sociální zabezpečení, poplatky, odvod zisku ČNB apod.), dotační vztahy a procesní lhůty při sestavování návrhu.

Pravidla rozpočtové odpovědnosti: Zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti

Kromě samotných rozpočtových pravidel se na rozpočet dívá ještě zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti. Ten stanovuje výdajové rámce pro státní rozpočet a státní fondy a zřizuje Národní rozpočtovou radu (Ministerstvo financí musí spolu s Radou popsat, jak odvozuje výdajový rámec, a Rada k tomu vydává stanovisko). To vše slouží k tomu, aby se veřejné finance vyvíjely udržitelně, a aby byl vládní dluh pod kontrolou.

Zákon o stabilizaci veřejných rozpočtů: co to je a proč se objevuje v debatách

Často skloňovaným pojmem je také zákon o stabilizaci veřejných rozpočtů. Jednalo se o široký balíček novel desítek předpisů z roku 2007, který zasáhl daně, odvody i další rozpočtové oblasti s cílem zlepšit střednědobou udržitelnost veřejných financí. Dodnes je v platnosti v později změněné podobě a některé jeho části se promítají do aktuálního daňového a rozpočtového prostředí. Není to zákon, který by přímo každoročně „dělal“ státní rozpočet, ale významně formoval prostředí, v němž se rozpočty sestavují.

Často kladené otázky

Jaký je rozdíl mezi státním rozpočtem a státním závěrečným účtem?

Státní rozpočet je plán na daný rok (příjmy, výdaje, financování); státní závěrečný účet je „uzávěrka“ toho, jak se skutečně hospodařilo.

Co znamená, že jde o zákon s časově omezenou působností?

Platí pro jediný rozpočtový rok; po jeho uplynutí se překlopí do hodnocení ve státním závěrečném účtu.

Co přesně je porušení rozpočtové kázně u státního rozpočtu?

Neoprávněné použití nebo zadržení prostředků státního rozpočtu nesplnění odvodových povinností příspěvkových organizací atd.

Jak rozpočet vzniká: od návrhu vlády k finálnímu zákonu

Ministerstvo financí přes rok připravuje rozpočtový rámec a předkládá návrh vládě. Vláda pak po schválení předloží návrh Poslanecké sněmovně. V roce 2024 byl návrh rozpočtu na rok 2025 do Sněmovny podán 30. září. Ipro rozpočet na rok 2026 ministerstvo zveřejnilo, že jej vláda musí do 30. 9. předat Sněmovně.

V Poslanecké sněmovně probíhá projednání standardně ve třech čteních. V prvním čtení se zamykají základní parametry – celkové příjmy, výdaje, schodek a způsob jeho krytí; v dalších krocích se už mohou měnit jen vnitřní přesuny mezi kapitolami. Náročnou technickou práci dělá Rozpočtový výbor, který je hlavním výborem pro státní rozpočet. Do hry ale vstupují i další výbory podle věcné příslušnosti.

Ve druhém čtení se projednávají pozměňovací návrhy (typicky právě přesuny), třetí čtení je závěrečné hlasování.

Kdo schvaluje státní rozpočet

Z návrhu zákona o státním rozpočtu dělá platný zákon výlučně Poslanecká sněmovna. Senát se státním rozpočtem nezabývá – nejde mu do rukou ani k souhlasu, ani k zamítnutí. Dokonce ani v době rozpuštění Sněmovny nemůže Senát nahradit Sněmovnu zákonným opatřením ve věcech státního rozpočtu. To je důležité: schválení rozpočtu je zkrátka věcí dolní komory.

A co prezident? Prezident může zákon o státním rozpočtu vetovat (jde o běžný zákon, nikoli ústavní), ale jeho veto je pouze odkladnéSněmovna může veto přehlasovat nadpoloviční většinou všech poslanců – poté se zákon vyhlásí i bez prezidentova podpisu.

V praxi prezident někdy zákon o rozpočtu podepíše a současně vysvětlí, proč veto neuplatnil. Například v roce 2024 to takto udělal prezident Pavel u zákona o státním rozpočtu na rok 2025 a sám připomněl, že Sněmovna by jeho veto mohla přehlasovat.

Tip na článek

Pokud vás zajímá, jak přesně vznikají zákony, dozvíte se to v našem článku.

Rozpočtové provizorium: co když Sněmovna rozpočet nestihne

Pokud zákon o státním rozpočtu není k 1. lednu schválený a účinný, nastává rozpočtové provizorium. V něm ministerstvo financí stanoví závazné měsíční limity a čerpání výdajů nesmí překročit jednu dvanáctinu posledního schváleného ročního rozpočtu za každý měsíc provizoria. Jakmile rozpočet nabude účinnosti, výdaje a příjmy z období provizoria se stávají výdaji a příjmy schváleného rozpočtu. Provizorium je tedy režim nouze, který má držet stát v chodu.

Jak se rozpočet během roku kontroluje a uzavírá

Za plnění státního rozpočtu odpovídá vláda Poslanecké sněmovně. Po uplynutí první poloviny roku předkládá zprávu o vývoji ekonomiky a plnění rozpočtu. Ministerstvo financí také průběžně sleduje pokladní plnění a informuje vládu a Rozpočtový výbor.

Po skončení roku vláda do 30. dubna předkládá návrh státního závěrečného účtu (souhrn skutečných výsledků hospodaření), včetně přehledů o státních finančních aktivech a pasivech, státních zárukách a výsledcích státních fondů.

Důležitou roli hraje také Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ), který každoročně vydává stanovisko ke zprávě o plnění rozpočtu za 1. pololetí a stanovisko k návrhu státního závěrečného účtu. NKÚ ve stanovisku hodnotí, jak stát spravoval rozpočet, zda jsou údaje úplné a bez chyb, a upozorňuje na rizika.

Shrnutí

Státní rozpočet je závazný roční plán hospodaření státu rozčleněný do kapitol se závaznými ukazateli. Opírá se o každoroční zákon o státním rozpočtu a o rámec daný rozpočtovými pravidly i zákonem o pravidlech rozpočtové odpovědnosti.

Návrh připravuje MF, vláda jej musí předložit Poslanecké sněmovně. Ta rozpočet projedná ve třech čteních (v 1. čtení se zamykají příjmy, výdaje a saldo). Rozpočet schvaluje výlučně Sněmovna; Senát nemá žádnou roli a prezidentovo veto je pouze odkladné (Sněmovna je může přehlasovat nadpoloviční většinou všech poslanců). Není-li rozpočet účinný k 1. 1., platí rozpočtové provizorium s měsíčními dvanáctinami. Plnění kontroluje vláda vůči Sněmovně, po roce se předkládá státní závěrečný účet a stanoviska NKÚ. Použití prostředků v rozporu s pravidly je porušením rozpočtové kázně a zakládá odvody a sankce dle rozpočtových pravidel.

Často kladené otázky

Může Senát rozpočet nějak zablokovat?

Nemůže. Ústava mu nepřiznává žádnou roli při projednání zákona o státním rozpočtu a dokonce zakazuje přijímat zákonné opatření ve věcech státního rozpočtu (ani v období rozpuštění Sněmovny).

Kdo garantuje nezávislou kontrolu nad celým státním rozpočtem?

Nejvyšší kontrolní úřad – každoročně vydává stanovisko jak k pololetní zprávě, tak k návrhu státního závěrečného účtu.

Co když schodkem nebo přebytkem skončíme jinak než schválený zákon?

Pokud je skutečný schodek jiný než ve schváleném zákoně, o úhradě schodku rozhoduje Sněmovna na návrh vlády. Případný přebytek se pak použije na snížení státního dluhu.

Sdílejte článek


Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence

Související služba

Řešení právního problému na míru

Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.

Chci pomoct

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás v 6 městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8—18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2025
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)