Eshopy a ochrana osobních údajů | Dostupný advokát

Ochrana osobních údajů a provozování e-shopu

Obrázek k článku Ochrana osobních údajů a provozování e-shopu

4. 8. 2016 / autor: Ondřej Preuss

Založili jste nebo chcete založit e-shop? Shromažďujete e-mailové adresy, kontakty nebo jiné údaje o vašich zákaznících? V tom případě musíte myslet na ochranu osobních údajů.

Ochrana osobních údajů fyzických osob je často opomíjená oblast regulace. Začínajícímu, ale i rozjetému podnikání může přinést nejedno nemilé překvapení. Jaké jsou nejpodstatnější požadavky, které tato úprava klade? A jak problémům s úřady, ale i “subjekty údajů” (tj. zákazníky nebo zájemci o službu) efektivně předcházet?

Souhlas se zpracováním osobních údajů

Pokud budete používat osobní údaje uživatelů vašeho webu i k jiným účelům než čistě k tomu, že jim dodáte zboží nebo službu, kterou nabízíte, budete s největší pravděpodobností pro tyto účely potřebovat souhlas se zpracováním jejich údajů.

Souhlas musí obsahovat účel zpracování a informaci, k jakým osobním údajům je dáván, dále jakému správci a na jaké období. Existenci souhlasu musí umět zpracovatel po celou dobu zpracování osobních údajů prokázat.

Souhlas uživatele se běžně získává pro šíření obchodních sdělení (zasílání newsletterů), telemarketing, předávání osobních údajů jiným subjektům (např. sdílení klientských databází) apod. I když i pro tyto účely existuje v zákoně nepříliš široká výjimka a bez souhlasu uživatelů se tudíž lze za určitých okolností obejít, rozhodně je vždy pro provozovatele e-shopu lepší a právně bezpečnější souhlas od uživatele získat.

Pokud provozovatel e-shopu získá kontaktní údaje zákazníka tak, že mu např. v minulosti poskytl službu nebo je získal z veřejného seznamu, může mu bez souhlasu takového uživatele se zpracováním údajů zasílat emailem newsletter. Provozovatel ale musí uživateli umožnit, aby se mohl jednoduše ze zasílání emailu odhlásit.

Pokud se provozovatel rozhodne, že souhlas uživatele získá, je vhodné ho získat aktivním krokem ze strany uživatele. Např. kliknutím na tlačítko webu nebo zaškrknutím příslušného políčka. Tato funkcionalita pak může být propojena s databází, do níž se budou přímo řadit ti uživatelé, kteří svůj souhlas dali a s nimiž bude moci provozovatel e-shopu dále marketingově pracovat.

Informační povinnost

Souhlas se zpracováním osobních údajů musí být rovněž provázen náležitým poučením o účelu a způsobu tohoto zpracování.

V poučení musí být uvedeny následující informace: (i) rozsah a účel zpracování osobních údajů, (ii) kdo a jakým způsobem bude osobní údaje zpracovávat a (iii) komu mohou být osobní údaje zpřístupněny. Uživatel musí být rovněž informován o právu na přístup k osobním údajům, právu na jejich opravu a dalších právech, které jim přiznává zákon o ochraně osobních údajů.

Rozhodně se doporučuje, aby byly požadované informace uvedeny přehledně na jednom místě, případně aby byly provázány (např. odkazem) s textem souhlasu se zpracováním osobních údajů.

Registrace na ÚOOÚ

Pokud provozovatel e-shopu hodlá využívat získané osobní údaje uživatelů nad rámec pouhého plnění smlouvy s klientem, musí se zaregistrovat jako správce osobních údajů u Úřadu pro ochranu osobních údajů. Registraci musí provést ještě před tím, než začne osobní údaje zpracovávat. Registraci je možno provést on-line prostřednictvím formuláře, který je dostupný na stránkách úřadu. Z registrační povinnosti, podobně jako u souhlasu, vyplývá několik výjimek. Nicméně i u registrace se vyplatí ji raději provést a na výjimky nespoléhat. To platí dvojnásob v případě velkých nebo dynamicky se rozvíjejících e-shopů, které shromažďují velké množství osobních údajů.

Cookies

Hodláte využívat cookies? Tzv. „cookies“ (z anglického koláčky) je malý soubor dat, které se po návštěvě webu uloží do vašeho počítače, tabletu nebo mobilního zařízení. „Cookies“ slouží mimo jiné k rozlišování preferencí uživatelů a k tomu, aby si o vás webová stránka pamatovala určité informace při vaší další návštěvě. Pokud hodláte používat cookies na svých stránkách, měli byste pro ně zavést speciální opatření. Mezi tato opatření patří typická lišta, která uživatele na používání cookies upozorní a získá od něj souhlas. Odkáže také na informace, kde si uživatel bude moci přečíst, jakým způsobem váš web s cookies pracuje a k čemu všemu je využívá.

Technicko-organizační opatření

V neposlední řadě by měl provozovatel e-shopu myslet na technické a organizační opatření při správě osobních údajů. Mezi tato opatření patří především: (i) zabezpečení osobních údajů uživatelů (fyzicky – např. mříže, software – firewall), (ii) vypracování bezpečnostních směrnic, (iii) používání záložních technologií a mnohé další.


Rychlá konzultace s právníkem – specialistou na problém, který potřebujete vyřešit

Úvodní konzultace je nejúčinnější způsob řešení jakékoli právní záležitosti. Během 30-60 minut pro vás najdeme vhodný právní postup a navrhneme vám řešení. Podklady nám pošlete jednoduše elektronickou cestou, a do druhého dne se s vámi spojíme a celou věc probereme.

Rychlou úvodní konzultací vám dokážeme poradit s 90 % toho, s čím se jako běžný občan nebo firma setkáte. Nejčastěji to bývají tyto případy:

  • obrana práva z uzavřené smlouvy (včetně uplatnění smluvních pokut),
  • dohody a spory ohledně koupě nemovitostí a nájmů bytů (včetně zápisu do katastru nemovitostí),
  • rozvody a výživné,
  • spory ohledně náhrady škody,
  • neoprávněné exekuce a zastupování v insolvenčním řízení,
  • neoprávněná výpověď ze zaměstnání, včetně nároku na odstupné,
  • reklamace vad a záruky za provedené práce,
  • ochrana osobnosti,
  • pokuty uložené za provoz automobilu,
  • převody automobilů a motocyklů.

Vše s námi můžete vyřídit telefonicky, e-mailem nebo přes Skype, ať už bydlíte kdekoliv. Jednoduše a skutečně účinně. Bez zbytečného chození do advokátní kanceláře. Radíme běžně i přes 8 časových pásem klientům, kteří právě surfují na Bali.

Každý měsíc poradíme na dálku nejméně 200 lidem. Osobně nebo při soudním řízení pak další stovce.

Co pro vás uděláme:

Varianty naší nabídky Rychlá konzultace Prémiová konzultace
Délka konzultace s advokátem30 minut
Konzultace proběhnetelefonicky, Skypetelefonicky,
Skype, e-mail
Jak rychle konzultace proběhnedo 24 hodindle vaší potřeby
Konečná cena včetně DPH800661,12 Kč bez DPH13001074,32 Kč bez DPH

Jako advokáti samozřejmě zachováváme soukromí a mlčenlivost. Cokoli si řekneme nebo napíšeme, zůstane pouze mezi námi. I proto máme zabezpečený systém, přes který nám posíláte citlivé podklady. Vše je tak bezpečnější než přes e-mail.

Rychlé představení služby

Děkujeme klientům, kteří nám dovolili sepsat své příběhy, a sdílet tak s dalšími z vás své zkušenosti:

Ing. Lucie Proroková, Ostrava (překladatelka): „S jednorázovou konzultací jsem byla velice spokojena. Získala jsem zpětnou vazbu ke smlouvě a navíc jsem z celé konzultace získala zápis. A to vše v krátkém termínu - do druhého dne od objednání.“
Michal Vrátný, Praha (podnikatel): „Děkuji za rychlou a precizní radu. Musím se přiznat, že jsem byl původně k přínosu advokáta skeptický. Nakonec jsem však rád, že jsem do toho šel. Navíc mám jasno v tom, kam se příště ohledně právního poradenství pohodlně obrátit.“
MDDr. Pavla Kramolišová, Nový Jičín (zubařka): „Oceňuji, jak rychle a pro mě jako laika srozumitelně pracujete. Ušetřilo mi to čas, nervy a obavy s neznámého. Už nikdy do bezplatné právní poradny.“
Lukáš Řezníček, Praha (řízení letového provozu): „Web i odvedenou službu hodnotím rozhodně pozitivně. Advokátní kancelář Dostupný advokát odhalila v mé smlouvě o převodu bytu „nenápadné“ riziko, které by mě stálo hodně peněz.“
Štěpán Mičunek, Rožnov p. R. (podnikatel): „Na Dostupného advokáta jsem se obrátil s prosbou o pomoc s neplatičem. Advokáti mi poradili, jak dále postupovat. Náš spor se dostal až před soudy, kde byl Dostupný advokát můj právní zástupce. Soudy jsem vyhrál, služby tohoto webu mohu vřele doporučit.“
Tomáš Hrdlička, Nové Strašecí (servisní technik): „Jít osobně za právníkem mně přišlo dost nepříjemné. Zde jsem ale všechno vyřídil bez toho, abych se s ním musel setkat a hledat ho v seznamu advokátů. Koupil jsem u něj právní konzultaci, protože mě zaměstnavatel vyslal na dlouhodobou pracovní cestu a já jsem ani nevěděl, na co mám nárok. S právníkem jsem mluvil online přes skype, byl příjemný, služba rychlá, můžu jen doporučit.“
Pavel Kasal, Praha (provozovatel webu): „Při předčasném odstoupení od operativního leasingu mi byla vyúčtována nesmyslně vysoká částka za to, že se vůz údajně prodal za nižší cenu, než byla jeho tržní hodnota. To se mi nezdálo, a tak jsem se obrátil na online právní poradnu Dostupného advokáta, který se velice rychle seznámil s celým případem a následně mi doporučil možné varianty, jak se bránit. Samozřejmě mi pomohli připravit potřebné podklady. Díky nim jsem musel uhradit pouze zlomek původní částky a tím ušetřil desetitisíce korun.“
Mgr. Vojtěška Kupcová, Otrokovice: „Chci poděkovat za výborné služby, které jste mi poskytli. Jsem důchodkyně a nesplacená směnka ve výši 100.000 Kč pro mne představovala ztrátu finanční rezervy, kterou v mém věku považuji za důležitou. Ztrácela jsem naději. "Dostupný advokát" kvalifikovaně záležitost vyřešil bez toho, abych někam musela chodit či se dokonce účastnit soudních jednání! Mnohokrát děkuji, vaší práce si velice vážím a přeji hodně úspěšných řízení.“
Další reference našich zákazníků naleznete v záložce Reference.

Napsali o naší službě:


Ohodnoťte tento článek:

Mohlo by vás také zajímat: