Povinnosti ohledně cookies: co je třeba ohlídat?

Provozujete e-shop či nabízíte jiné služby online prostřednictvím svého webu? A znáte aktuální povinnosti týkající se cookies? Nedávno se odehrála v této oblasti významná změna, kterou není radno zanedbat.

počítač s přijatými soubory cookies

Kapitoly článku

Co jsou to cookies?

Řeč je o malých textových souborech, které se ukládají do prohlížeče. Díky nim získávají weby informace o aktivitě uživatele při každé jeho návštěvě. Čtete-li tento článek na webu, pak jste patrně již nesčetněkrát na některé z internetových stránek oznámení o přijetí cookies odklikli. A jste-li samotným provozovatelem webu, pak můžete díky cookies sbírat užitečná data o svých návštěvnících. V případě, že se k vám návštěvník znovu vrátí, jeho prohlížeč pošle uloženou cookie zpět a vy o něm získáte informace, které jste si k němu předtím uložili.

V praxi si na základě cookies vaše webová stránka pamatuje například preferenci při volbě jazyka (tzv. preferenční cookies), případně si zákazníka zapamatuje při přechodu z jedné podstránky webu na jinou a stále přitom uchovává obsah jeho nákupního košíku (zde jde o tzv. funkční cookies). Cookies se také používají k uložení potvrzení, že je uživatel přihlášený např. v e-shopu či na zpravodajském webu a stránka tak nevyžaduje přihlašování při každé její návštěvě.

Princip cookies umožňuje odlišit uživatele a uložit si o něm konkrétní údaje. Mohou v nich tedy být implicitně obsaženy i osobní údaje a může se na ně nepřímo vztahovat i nařízení GDPR.

Tip: Pokud sbíráte o svých zákaznících i další údaje jako adresy či kontakty, nastudujte si, jak na ochranu osobních údajů a GDPR, případně zvažte také GDPR audit.

Cookies bez rizika

Dvakrát měř, jednou řež. To v e-commerce platí dvojnásob a kdo neměří, nemůže nikdy uspět. Chcete-li však i po 1. 1. 2022 používat cookies pro analytiku nebo marketingové účely svého internetového projektu, musíte nově upravit nastavení cookies.

Další praktické využití cookies

Cookies jsou velmi důležité pro marketingové stratégy, kteří z nich mohou detailně zjistit, co návštěvníky na webových stránkách zaujalo, kam klikali a kdy je opustili. Vidí také, kolik lidí využilo určitou funkci webu či kliklo na odkaz. V takovém případě hovoříme o analytických cookies.

Stalo se vám někdy, že vás začal počítač bombardovat reklamami na doplňky stravy pro klidný spánek zrovna v období, kdy jste trpěli nespavostí? V takové situaci není nutné přemýšlet o spiknutí či Velkém bratrovi, ale právě o cookies. Díky těmto malým souborům, které se uložily zrovna, když jste na webu hledali řešení svého problému, na vás může ze všech možných webů vyskakovat kontextová reklama. Marketingové cookies se tedy využívají k lepšímu cílení reklam.

Problematiku cookies upravuje zákon o elektronických komunikacích, který řeší obecně jakékoliv technologie, ukládající do zařízení uživatele nějaké informace. Současné znění ukládá povinnost účastníky či uživatele předem prokazatelně informovat o rozsahu a účelu jejich zpracování.

Proto se na drtivé většině webů setkáme s lištou či okénkem, které nás o používání cookies informuje. Základní informaci může poskytnout ale také text v zápatí webu.

Jaké změny nastaly v roce 2022?

Od ledna 2022 nastala v této oblasti významná změna. Tou je především předchozí souhlas uživatele s rozsahem a účelem zpracování osobních informací. Oproti dřívějšímu opt-out principu zákonodárce zvolil jako primární opt-in přístup.

Znamená to, že bez výslovného souhlasu uděleného odklepnutím tlačítka na liště, nemohou být aktivovány všechny výše uvedené typy cookies a nesmí tak v tomto směru dojít k jakémukoliv sběru informací.

Hned při příchodu na webovou stránku by měl být návštěvník informován o tom, jaké informace o něm chcete sbírat. Spolu s tím by mu měla být poskytnuta možnost si zvolit, které z nich chce on sám poskytovat a které ne. Jeho volbu pak musíte respektovat a jiné údaje neshromažďovat.

Tip: již v minulosti se k nutnosti aktivního souhlasu pro využívání cookies vyjádřil Soudní dvůr EU. Přečtěte si krátké shrnutí.

Pravidla pro nastavení cookies

Chcete-li se svou webovou stránkou obstát podle současných právních předpisů, pak pamatujte na následující pravidla:

  • Návštěva webu musí být umožněna i těm, kteří souhlas s cookies neposkytli.
  • Nabídka se zaškrtávanými cookies by neměla být předvyplněná. Je třeba poskytnout opravdu aktivní souhlas.
  • Pokud návštěvníkovi nabízíte možnost “přijmout všechny cookies”, měla by zde být recipročně i varianta “odmítnout všechny cookies”.
  • Uživatel musí mít variantu zavření nabídkové lišty i bez udělení souhlasu. I v takovém případě má mít možnost pokračovat v prohlížení stránek.
  • Souhlas by neměl být nabízen příliš agresivně – tím je míněno především agresivní vyskakování lišty a zdůrazňování tlačítka souhlasu křiklavými barvami.

Co je potřeba dále splnit?

Kromě samotné lišty se souhlasem byste měli mít v rámci webu informaci o zpracování cookies. Odkaz na něj může obsahovat cookie lišta. Dokument by měl obsahovat informaci o tom kdo jste, s jakými typy cookies pracujete a proč, a jaké jsou v tomto směru možnosti a práva uživatelů (tedy především možnost odvolat udělený souhlas).

Kdy se na mě povinnost nevztahuje?

Ne na všechny provozovatele webu se výše uvedené povinnosti vztahují. Pokud máte jednoduché webovky, na kterých informujete pouze o svých službách a provozní době, můžete zůstat v klidu. Nové povinnosti se vztahují na webové stránky, které o svých uživatelích sbírají data pocházející z jejich koncových zařízení (mobil, tablet či počítač).

Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence


Řešíte obdobný problém?

Tým online právníků Dostupný advokát vám jej vyřeší.

Cookies bez rizika

Dvakrát měř, jednou řež. To v e-commerce platí dvojnásob a kdo neměří, nemůže nikdy uspět. Chcete-li však i po 1. 1. 2022 používat cookies pro analytiku nebo marketingové účely svého internetového projektu, musíte nově upravit nastavení cookies.

Předem dané ceny
Od začátku víte, kolik a za co platíte.
Vše zvládneme online
Takže ušetříte čas i peníze za dopravu.
Pracujeme rychle
90 % požadavků vyřešíme do druhého dne.
Zkušený tým
Pro každý právní obor máme specialistu.

Pomohl vám tento obsah? Přidejte mu hodnocení

průměrné hodnocení: 5
hodnoceno: 2 krát

…nebo jej sdílejte

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Reference služby Dostupný advokát

Recenze služby

Štěpán Mičunek, okres Vsetín

před 3 roky

Na Dostupného advokáta jsem se obrátil s prosbou o pomoc s neplatičem. Dostupný advokát mi poradil, jak dále postupovat. Náš spor se dostal až před soudy, kde mne Dostupný advokát zastupoval. Soudy jsem vyhrál, služby tohoto webu mohu vřele doporučit.

Recenze služby

Michal D.

před 5 měsíců

Rychla odpoved (telefonicky kontakt s pravnikem). Navrhli nekolik variant reseni, serazeno dle pomeru vykon / cena. Rozumne vysvetleno, nic netlacili.

Recenze služby

MgA. Tomáš Klein, Zlín

před 3 roky

Nechal jsem si tu několikrát zkontrolovat smlouvu od dodavatele a sepsali mi rovněž smlouvu o dílo. Služby dobré, nemusím nikam za advokátem chodit, vše se vyřídí online, značka ideál.

Zobrazit všechny reference

Mohlo by vás také zajímat

Znáte nás z médií
Logo Česká advokátní komora Apek Logo Advokátní kancelář roku 2023
Sledujte novinky
Facebook Dostupný advokát Twitter / X Dostupný advokát
Dostupný advokát © 2013-2024