Provozujete e-shop či nabízíte jiné služby online prostřednictvím svého webu? A znáte aktuální povinnosti týkající se cookies? Nedávno se odehrála v této oblasti významná změna, kterou není radno zanedbat.
Provozujete e-shop či nabízíte jiné služby online prostřednictvím svého webu? A znáte aktuální povinnosti týkající se cookies? Nedávno se odehrála v této oblasti významná změna, kterou není radno zanedbat.
Řeč je o malých textových souborech, které se ukládají do prohlížeče. Díky nim získávají weby informace o aktivitě uživatele při každé jeho návštěvě. Čtete-li tento článek na webu, pak jste patrně již nesčetněkrát na některé z internetových stránek oznámení o přijetí cookies odklikli. A jste-li samotným provozovatelem webu, pak můžete díky cookies sbírat užitečná data o svých návštěvnících. V případě, že se k vám návštěvník znovu vrátí, jeho prohlížeč pošle uloženou cookie zpět a vy o něm získáte informace, které jste si k němu předtím uložili.
V praxi si na základě cookies vaše webová stránka pamatuje například preferenci při volbě jazyka (tzv. preferenční cookies), případně si zákazníka zapamatuje při přechodu z jedné podstránky webu na jinou a stále přitom uchovává obsah jeho nákupního košíku (zde jde o tzv. funkční cookies). Cookies se také používají k uložení potvrzení, že je uživatel přihlášený např. v e-shopu či na zpravodajském webu a stránka tak nevyžaduje přihlašování při každé její návštěvě.
Princip cookies umožňuje odlišit uživatele a uložit si o něm konkrétní údaje. Mohou v nich tedy být implicitně obsaženy i osobní údaje a může se na ně nepřímo vztahovat i nařízení GDPR.
Tip: Pokud sbíráte o svých zákaznících i další údaje jako adresy či kontakty, nastudujte si, jak na ochranu osobních údajů a GDPR, případně zvažte také GDPR audit.
Dvakrát měř, jednou řež. To v e-commerce platí dvojnásob a kdo neměří, nemůže nikdy uspět. Chcete-li však i po 1. 1. 2022 používat cookies pro analytiku nebo marketingové účely svého internetového projektu, musíte nově upravit nastavení cookies.
Cookies jsou velmi důležité pro marketingové stratégy, kteří z nich mohou detailně zjistit, co návštěvníky na webových stránkách zaujalo, kam klikali a kdy je opustili. Vidí také, kolik lidí využilo určitou funkci webu či kliklo na odkaz. V takovém případě hovoříme o analytických cookies.
Stalo se vám někdy, že vás začal počítač bombardovat reklamami na doplňky stravy pro klidný spánek zrovna v období, kdy jste trpěli nespavostí? V takové situaci není nutné přemýšlet o spiknutí či Velkém bratrovi, ale právě o cookies. Díky těmto malým souborům, které se uložily zrovna, když jste na webu hledali řešení svého problému, na vás může ze všech možných webů vyskakovat kontextová reklama. Marketingové cookies se tedy využívají k lepšímu cílení reklam.
Problematiku cookies upravuje zákon o elektronických komunikacích, který řeší obecně jakékoliv technologie, ukládající do zařízení uživatele nějaké informace. Současné znění ukládá povinnost účastníky či uživatele předem prokazatelně informovat o rozsahu a účelu jejich zpracování.
Proto se na drtivé většině webů setkáme s lištou či okénkem, které nás o používání cookies informuje. Základní informaci může poskytnout ale také text v zápatí webu.
Od ledna 2022 nastala v této oblasti významná změna. Tou je především předchozí souhlas uživatele s rozsahem a účelem zpracování osobních informací. Oproti dřívějšímu opt-out principu zákonodárce zvolil jako primární opt-in přístup.
Znamená to, že bez výslovného souhlasu uděleného odklepnutím tlačítka na liště, nemohou být aktivovány všechny výše uvedené typy cookies a nesmí tak v tomto směru dojít k jakémukoliv sběru informací.
Hned při příchodu na webovou stránku by měl být návštěvník informován o tom, jaké informace o něm chcete sbírat. Spolu s tím by mu měla být poskytnuta možnost si zvolit, které z nich chce on sám poskytovat a které ne. Jeho volbu pak musíte respektovat a jiné údaje neshromažďovat.
Tip: již v minulosti se k nutnosti aktivního souhlasu pro využívání cookies vyjádřil Soudní dvůr EU. Přečtěte si krátké shrnutí.
Chcete-li se svou webovou stránkou obstát podle současných právních předpisů, pak pamatujte na následující pravidla:
Kromě samotné lišty se souhlasem byste měli mít v rámci webu informaci o zpracování cookies. Odkaz na něj může obsahovat cookie lišta. Dokument by měl obsahovat informaci o tom kdo jste, s jakými typy cookies pracujete a proč, a jaké jsou v tomto směru možnosti a práva uživatelů (tedy především možnost odvolat udělený souhlas).
Ne na všechny provozovatele webu se výše uvedené povinnosti vztahují. Pokud máte jednoduché webovky, na kterých informujete pouze o svých službách a provozní době, můžete zůstat v klidu. Nové povinnosti se vztahují na webové stránky, které o svých uživatelích sbírají data pocházející z jejich koncových zařízení (mobil, tablet či počítač).
Dvakrát měř, jednou řež. To v e-commerce platí dvojnásob a kdo neměří, nemůže nikdy uspět. Chcete-li však i po 1. 1. 2022 používat cookies pro analytiku nebo marketingové účely svého internetového projektu, musíte nově upravit nastavení cookies.