Související služba
Chcete se vyvarovat nepříjemných kontrol nebo dokonce pokut od ČOI?
Sepíšeme obchodní podmínky na míru vašemu podnikání a ošetříme všechna právníka rizika, zatímco vy se můžete bez obav věnovat svému podnikání. Vše zvládneme online.
Chci mít jistotu v obchodních podmínkách
- Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
- Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 4 kanceláří.
- 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
- Pro každý právní obor máme specialistu.
Chyba číslo 3: Nejasnosti ohledně odstoupení od smlouvy
To, že spotřebitel má právo odstoupit od smlouvy uzavřené mimo provozovnu (tedy nejčastěji on-line) do 14 dnů bez udání důvodu, je všeobecně známým faktem, který snad není třeba opakovat. I zde byste ale měli zpozornět – pokud ve všeobecných obchodních podmínkách spotřebitele nepoučíte o tomto právu, lhůta se prodlužuje o jeden rok.
Lhůta pro odstoupení od smlouvy začíná obecně běžet ode dne uzavření smlouvy, ale u kupních smluv je to až ode dne převzetí zboží. V případech, kdy se bavíme o několika druzích zboží nebo dodání několika částí, pak se 2 týdny pro odstoupení začínají počítat od převzetí poslední dodávky zboží. Jinak tomu je, když se spotřebiteli zasílá opakovaná dodávka zboží (například kosmetiky). Tam datujeme možnost odstoupení od doručení první dodávky.
Tip na článek
Tip: Lhůta 14 dnů se vztahuje na odeslání odstoupení, nikoliv doručení.
Spotřebitelům musí být formulář k odstoupení od smlouvy k dispozici, ale nemají povinnost, aby jej využili, a ani to od nich nemůže být v obchodních podmínkách vyžadováno.
Chyba číslo 4: Rozdílnosti v obchodních podmínkách ohledně vracení zboží
Zde platí, že spotřebitel je povinen zaslat zboží zpět nejdéle do 14 dnů po odstoupení od smlouvy. Pojďme si v bodech vyvrátit mýty, se kterými se často ohledně vracení zboží v obchodních podmínkách setkáváme:
- Po spotřebiteli se nemůže vyžadovat obal, ve kterém bylo zboží zabaleno. Výjimkou jsou situace, kdy i obal byl součástí kupní smlouvy nebo by bez něj došlo ke snížení hodnoty – například sběratelské edice nebo dárková balení.
- Po spotřebiteli nemohou být vyžadovány náklady spojené s opětovným zabalením zboží pro další prodej.
- Vrácení zboží nemůže být podmíněno nepoužíváním, protože právě 14 denní lhůta slouží k tomu, aby se spotřebitel seznámil s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží.
- Po spotřebiteli může být požadována náhrada za snížení hodnoty zboží jen v případech, kdy se zbožím zacházel bez ohledu na jeho vlastnosti a povahu. Pokud ale například triko nosil a vypral dle instrukcí, nemůže být náhrada za snížení hodnoty zboží požadována.
Tip na článek
Tip: Pokud vyrábíte nebo prodáváte zboží upravené na míru, nezapomeňte v obchodních podmínkách zmínit nemožnost vrácení.
Konkrétní podmínky odstoupení od smlouvy nezapomeňte uvést do obchodních podmínek a nezapomeňte přidat, že náklady spojené s vrácením zboží hradí spotřebitel. Jinak má právo je od vás požadovat. Všechny peněžní prostředky (včetně nákladů na dodání zboží k zákazníkovi) musí být spotřebiteli vráceny do 14 dnů ode dne odstoupení od smlouvy. Peníze je nutné vrátit stejným způsobem, jakým byly přijaty.
Jaké zboží nejde vrátit
Existuje několik výjimek, kdy spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy. I na to je vhodné myslet při sepisování všeobecných obchodních podmínek. Spotřebitel nemůže vrátit zboží, které bylo vyrobeno na zakázku (například vyšití monogramů na oblečení) nebo které podléhá rychlé zkáze (léky, květiny, potraviny). Něco jiného je, pokud si spotřebitel vybere z existující nabídky zboží, které bude teprve vyrobeno, ale nijak nezasahuje do konečné podoby a neprobíhají na něm úpravy na míru – takové zboží vrátit jde.
Chyba číslo 5: Jak je to s reklamací v obchodních podmínkách e-shopů?
Ve všeobecných obchodních podmínkách pro e-shop musíte své zákazníky informovat o možnostech a způsobech reklamace zboží – tedy uvést v nich reklamační řád. Na reklamaci mají spotřebitelé právo, pokud se vada vyskytne v průběhu 24 měsíců od převzetí. Zákazník může reklamaci podat telefonicky, e-mailem, písemně nebo zasláním reklamačního formuláře. To, co může požadovat, závisí na druhu vady:
- odstranitelná vada – bezplatná oprava, dodání nové věci bez vad, sleva,
- neodstranitelná vada – dodání nové věci bez vad, sleva, právo na odstoupení od smlouvy.
Na co je důležité pamatovat ohledně reklamace v obchodních podmínkách?
- O způsobu řešení reklamace rozhoduje zákazník, ale řešení musí odpovídat druhu vady a situaci.
- O přijetí reklamace musíte zákazníka informovat nejvýše do 3 pracovních dnů.
- Reklamaci (například i včetně opravy) musíte vyřídit nejpozději do 30 dnů od uplatnění reklamace.
- Pokud potřebujete více času, musíte se se zákazníkem dohodnout. To se nejčastěji děje například při zasílání zboží na posouzení k dodavatelům. Zákazník by měl delší dobu vyřizování reklamace vždy odsouhlasit.
V praxi je však dobré řešit tuto záležitost na míru a najít třeba možnosti, jak se z pohledu podnikatele komplikovaným pravidlům vyhnout.
Chyba číslo 6: Nedostatečné informace ohledně zboží
Tento bod se bude týkat především těch, kteří prodávají alkohol nebo například tabákové výrobky. V případě tabákových výrobků, pod které spadají též elektronické cigarety, vaporizéry a jiné kuřácké pomůcky, je nutné vybavit e-shop systémem, který elektronicky ověří věk spotřebitele. U e-shopů prodávajících alkohol systém pro ověřování věku není nutný, ale i tak musí být vyloučen prodej alkoholu osobám mladším 18 let.
Tip na článek
Tip: Nezapomeňte, že o zákazu prodeje alkoholu osobám mladším 18 let musíte informovat i ve VOP.
V praxi jsme se setkali s tím, že e-shop nabídl v rámci akce alkohol i přesto, že na to neměl živnost. I to je bráno jako zásadní pochybení, které může být od ČOI pokutováno částkou ve výši statisíců.
Chyba číslo 7: Opomenutí mimosoudního řešení sporů ve VOP
V praxi se často setkáváme s tím, že podnikatelům chybí v obchodních podmínkách informace ohledně mimosoudního řešení sporů, které ukládá zákon o ochraně spotřebitele. Zkontrolujte si, že zákazníka informujete jasně a srozumitelně o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, který je pro daný typ výrobku nebo služby věcně příslušný.
Nezapomeňte na to, že v obchodních podmínkách by měla zaznít též internetová adresa tohoto subjektu.
ČOI například doporučuje tuto formulaci
V případě, že dojde mezi námi a spotřebitelem ke vzniku spotřebitelského sporu z kupní smlouvy nebo ze smlouvy o poskytování služeb, který se nepodaří vyřešit vzájemnou dohodou, může spotřebitel podat návrh na mimosoudní řešení takového sporu určenému subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, kterým je:
Česká obchodní inspekce
Ústřední inspektorát – oddělení ADR
Štěpánská 15, Praha 2, 120 00
E-mail: adr@coi.cz
Web: adr.coi.cz
Chyba číslo 8: Nedostatečné údaje ohledně GDPR ve VOP
V žádném případě nezapomeňte své zákazníky informovat o tom, jak zpracováváte jejich osobní údaje. Tuto část je však po zavedení tzv. nařízení GDPR lepší řešit mimo obchodní podmínky, tedy jí věnovat na e-shopu či webu samostatné místo. O tom, jaké nejpodstatnější požadavky úprava ochrany osobních údajů fyzických osob klade, jsme se rozepsali v samostatném článku.
Chyba číslo 9: Provádění změn ve všeobecných obchodních podmínkách pro e-shop
Pokud se chystáte všeobecné obchodní podmínky změnit, doporučujeme, abyste své zákazníky informovali alespoň pár týdnů předem. Způsob, jakým tak učiníte, uveďte přímo v obchodních podmínkách (například umístění do aktualit na webové stránky). Na konec obchodních podmínek nezapomeňte uvést datum, od kterého platí, abyste se vyhnuli nepříjemným situacím se zákazníky nebo Českou obchodní inspekcí.
Tip na článek
Tip: Myslete na to, že při změně má zákazník možnost odstoupit od nových pravidel a smlouvu zrušit.
Shrnutí na závěr – poučte se z chyb v obchodních podmínkách
- Nestahujte cizí podmínky, které neodpovídají vaší situaci. Chybně zpracovanými nebo chybějícími podmínkami riskujete, že vaše jednání bude chápáno jako nekalá praktika a záměrné klamání spotřebitele, z čehož plynou nemalé pokuty.
- V každém případě by obchodní podmínky měly být pro spotřebitele srozumitelné.
- Zkontrolujte si, že vám ve VOP nechybí informace o provozovateli, možnosti odstoupení od smlouvy, lhůta, podmínky a postupy pro uplatnění práva na odstoupení od smlouvy, reklamační podmínky, informace o nákladech spojených s vrácením zboží a mimosoudní vyřizování stížností.