Chyby při zakládání e-shopu se vám mohou pěkně prodražit. Při založení e-shopu je totiž nutné splnit podmínky nejednoho právního předpisu. Pokud se chystáte začít podnikat na internetu, je právě pro vás určen tento článek.
Chyby při zakládání e-shopu se vám mohou pěkně prodražit. Při založení e-shopu je totiž nutné splnit podmínky nejednoho právního předpisu. Pokud se chystáte začít podnikat na internetu, je právě pro vás určen tento článek.
V první řadě je potřeba si uvědomit, že při provozování e-shopu budete vystupovat jako podnikatel. Je tedy nezbytné nejdříve získat příslušné živnostenské oprávnění. To dostanete do týdne na jakémkoliv živnostenském úřadě. Pro vaše podnikání si musíte také vybrat správnou formu podnikání.
Vyberte si takovou formu, která bude nejlépe vyhovovat vašemu podnikání nejen v počátcích, ale rovněž s ohledem na zamýšlený růst společnosti. Nezapomeňte však, že čím složitější forma, tím vyšší náklady na založení a poté rovněž provozování. Při samotném založení internetového obchodu není žádná ostuda zkusit si podnikání na „živnostenský list“, navíc vám to oproti kapitálové formě společnosti umožní ušetřit na daních. Pokud se váš byznys bude vyvíjet zdárně, můžete přidat na složitosti založením společnosti s ručením omezeným nebo akciové společnosti.
Tip: Přečtěte si náš článek a vyhněte se 7 nejčastějším chybám, kterých se dopouštějí start-upy.
Nad jakými formami budete s největší pravděpodobností uvažovat?
Na co pamatovat: Pokud se rozhodnete podnikat s dalšími společníky, vyjasněte si předem vzájemné vztahy a odpovědnost za činnosti při provozování e-shopu. Ve smlouvě by již také mohlo být pamatováno na případný vstup investora v budoucnosti.
Vedle živnostenského oprávnění nezapomeňte na:
Tip: Přečtěte si do detailu, jak založit společnost a co musíte před tím ještě udělat.
Právník pro podnikání je obzvlášť v začátcích skvělou investicí. Po dobu 6 nebo i 12 měsíců mu můžete kdykoliv zavolat s konkrétním problémem nebo mu zaslat na kontrolu či přípravu jakýkoliv právní dokument.
Chci mít jistotu, že mám na e-shopu vše v pořádku
Na začátku to nebude třeba řešit, jste neplátcem. DPH se vás začne týkat až v moment, kdy v jakýchkoliv 12 po sobě jdoucích měsících překročíte obrat 1 milion Kč, nebo se k němu přihlásíte dobrovolně kvůli svým dodavatelům či obchodním partnerům.
Jak to chodí v praxi? E-shop překročí hranici 1 milionu Kč v březnu. Registrovat k DPH na finančním úřadě se musí do 15. dne následujícího měsíce – tedy 15. dubna. Všechny dubnové faktury už budou DPH obsahovat. První kontrolní hlášení se musí podat do 25. dne následujícího měsíce, což je v našem případě květen.
Nejdůležitější rada hned na začátek – už při výběru se přesvědčte, že váš název je skutečně unikátní a že není zaměnitelný s názvem jiného podnikatele. Název podobný, nebo dokonce totožný s již existující firmou soud do obchodního rejstříku ani nezapíše.
Riskujete však nejen případné právní tahanice, ale rovněž daleko horší sankci. Tou je zmatení zákazníka a záměna vaší služby nebo výrobku s nabídkou konkurence.
Zajímavost z praxe: Setkali jsme se např. s případem, kdy portál Heuréka dával úplně jinému obchodníkovi špatné recenze kvůli jeho názvu, který se shodoval s obchodem se špatnými referencemi zákazníků, který registroval dříve.
Pokud svému e-shopu vytvoříte logo, bude vhodné ho registrovat jako ochrannou známku, aby ji nemohla využívat jiná osoba. Registrace klasické české ochranné známky se provádí u Úřadu průmyslového vlastnictví a je to poměrně jednoduchá záležitost. Základní poplatek za ochrannou známku je 5 000 Kč. Je však možné rovnou myslet výše a zažádat si o tzv. ochrannou známku společenství, která platí pro celou EU. Ta je však násobně dražší.
Ochranné známky, domény, patenty, užitné vzory atd. jsou esencí každého podnikání. Nezačínejte jej bez patřičné ochrany vašeho IP (intelektuálního vlastnictví). Není nic smutnějšího, než když si konkurence zaregistruje vaši ochrannou známku poté, co se vám byznys rozjel. Tato práva totiž slouží k obraně vlastního know-how a zablokování konkurence (např. nešíření zboží či služeb a vydání neoprávněně získaného zisku).
V ochraně IP rovněž pamatujte na možnou expanzi vašeho podnikání do zahraničí. Pokud plánujete prodávat své zboží nebo služby na Slovensku, rovnou si zde zaregistrujte vše potřebné. Mějte na paměti, že řada IP práv lze registrovat na úrovni EU a tudíž s ochranou ve všech členských státech, ostatně jak je uvedeno u ochranné známky výše.
Tip: Podívejte se na video Ondřeje Preusse s Mladým podnikatelem o tom, jak ochránit brand na internetu.
Řada začínajících podnikatelů vůbec neví, jak správně najmout zaměstnance a co vůbec obnáší, když jej chce propustit. Přitom často podceňují složitou právní agendu, která péči o zaměstnance obnáší. Mít správně ošetřeny vztahy se zaměstnanci je ovšem klíčem k úspěchu spolupráce.
Špatně nastavené vztahy končí únikem know-how a zkušeností, soudními přemi a návštěvami ze strany inspektorátu práce. Samostatnou otázkou je rovněž tolik rozšířený „švarcsystém“, tedy „zaměstnávání“ nezávislých živnostníků, které by od zaměstnanců ale nikdo nerozeznal.
Stejně důležité je věnovat pozornost odvodům na sociálním a zdravotním pojištění za každého zaměstnance, jinak se vystavujete riziku vysokých sankcí.
Věnujte tedy pozornost všem dokumentům, které se týkají HR. Ušetří vám to řadu nezdarů, zklamání a problémů, kterým je možné se vyhnout.
Pár rad pro zaměstnávání lidí:
Tip: Druhy pracovních poměrů jsme detailně probrali v samostatném článku.
Při prodeji na internetu vzniká stejný právní vztah, jako by došlo k prodeji v běžném kamenném obchodě. Prodej v e-shopu ale vyžaduje podrobnější úpravu, kterou budou obsahovat obchodní podmínky.
S rokem 2023 vešla v účinnost novela Občanského zákoníku, která vám dává povinnost posílat vašim zákazníkům obchodní podmínky e-mailem.
Tip: Přečtěte si tento článek a vyhněte se 9 nejčastějším chybám v obchodních podmínkách e-shopů.
Při založení internetového obchodu nedoporučujeme využívat vzorové obchodní podmínky pro e-shop dostupné ke stažení na internetu, protože nemusí odpovídat aktuální právní úpravě nebo vašim konkrétním potřebám.
Pro bezproblémový chod e-shopu je také potřeba zajistit dostatečné množství zboží a v případě potřeby také zajistit jeho doplňování. Od počátku podnikání je proto vhodné mít s dodavateli uzavřené smlouvy, na základě kterých budete zboží v případě potřeby objednávat, včetně sjednání závazných termínů dodávek. Pouze tímto předejdete situaci, kdy byste nebyli schopni zákazníkům objednané zboží včas dodat.
Přesně sjednanými podmínkami s dodavateli budete předcházet také tomu, aby váš rozpočet netížily nezaplacené faktury, protože budete schopni lépe plánovat své finanční toky. Pokud váš obrat přesáhne jeden milion korun za posledních 12 měsíců, musíte počítat s tím, že se stanete plátcem daně z přidané hodnoty. Jak při nákupu, tak při prodeji zboží proto bude nutné zohlednit v cenách DPH.
S důležitými dodavateli, zaměstnanci, ale i zákazníky uzavírejte dohody o mlčenlivosti – tzv. NDA (non-disclosure agreement). Jinak se vám může snadno stát, že tolik cenné, dlouho a pečlivě budované know-how skončí u vaší konkurence nebo někde na internetu. To opravdu nechcete!
Tip: Podívejte se na video na téma: Jak nastavit podmínky spolupráce s freelancerem.
Dodáváte-li standardizovaný produkt, mějte i standardizované smlouvy. Standardizovaná a dobře vypracovaná smlouva vnese do vašeho byznysu řád a vy se tak budete moct soustředit jen na samotné dodávky.
Podívejte se na smlouvy, které používá vaše konkurence. Dobře se zamyslete nad způsobem, jakým chcete své produkty nebo služby nabízet, a pak kontaktujte právníka, aby vám vše sepsal a zasadil do širšího právního rámce.
Při provozování e-shopu budete každodenně pracovat s osobními údaji svých zákazníků. S těmi je třeba zacházet v souladu se zákonem a novým nařízením Evropské unie (GDPR). Je tedy nutné předem získat jednoznačný souhlas zákazníka se zpracováním těchto údajů nebo zpracování opřít o tzv. oprávněný zájem.
Tip: Přečtěte si, jak se vyrovnat s GDPR.
6.1.2023 vešla v účinnost novela občanského zákoníku, které se přezdívá tlačítková novela. Jejím cílem je větší ochrana spotřebitele, což dopadá i na vás, jakožto majitele e-shopu. Jak už její přezdívka napovídá, týká se změny tlačítka “objednat”. U toho by nově mělo být jasně dané, co takové tlačítko znamená. Nově by tedy mělo nést název, který jasně upozorní na to, že zákazník má po kliknutí povinnost k platbě. Mění se také doba pro dodání zboží. Nově tak musí zákazník zboží obdržet maximálně do 30 dnů od objednání, jinak má právo od smlouvy odstoupit.
Změny se z velké části týkají také podvodných praktik, ke kterým mnoho e-shopů přistupuje. Nadále už nebude možné používat falešné slevy, které vznikají umělým navýšením ceny výrobku před slevou. Odzvonilo také falešným recenzím – ty nově budou muset být ověřené, jinak budou označeny jako neověřené.
Poskytneme vám zkušeného právníka pro vaše podnikání. Ať už budete jeho pomoc potřebovat nárazově, nebo třeba celý rok, bude vám vždy k dispozici. Při objednávce platíte pouze cenu za první měsíc služby, dále probíhá úhrada v měsíčních intervalech.