Související služba
Řešíte problém s obchodníkem a nevíte si rady
Naši advokáti vám do dvou pracovních dnů poskytnou kvalifikovanou radu a pomoc. A nemusíte ani nikam chodit, vše zvládneme online.
Chci pomoct se svým problémem.
- Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
- Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 4 kanceláří.
- 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
- Pro každý právní obor máme specialistu.
Kdy a na koho si můžete stěžovat?
Stížnosti lze podávat na většinu obchodníků v případě, že poruší některá z ustanovení zákona na ochranu spotřebitele. Typické prohřešky, které Česká obchodní inspekce řeší, se týkají:
- neinformování kupujícího o právech při uplatnění reklamace,
- nevyřízení reklamace ve lhůtě 30 dnů,
- využívání nekalých, klamavých či agresivních obchodních praktik ,
- nabízení výrobků bez návodů k použití v českém jazyce,
- nesprávného označení či nesprávné účtování cen.
Jaké praktiky si nenechat líbit?
Zákon hovoří o nekalých, klamavých a agresivních obchodních praktikách, které označuje za nezákonné.
Typickým příkladem nekalé obchodní praktiky je situace, kdy podnikatel vyvolá dojem, že určité zboží lze zakoupit pouze po omezenou dobu například z důvodu, že je prodejna (údajně) v likvidaci, nebo má zboží k dispozici pouze jednorázově a krátkodobě. Snaží se tak přimět zákazníka k urychlené koupi. Když se ale po čase vrátíte, prodejna stále funguje, případně je zboží stále na skladě.
Za klamavou praktiku můžeme považovat například situaci, kdy prodejce tvrdí, že se jeho produktem dá vyléčit vše možné – od rýmy až po rakovinu. Sama Česká obchodní inspekce uvádí jako příklad klamavé praktiky televizní reklamu, v jejímž rámci je u výrobku zvýrazněna cena služby bez DPH, zatímco cena, která DPH zahrnuje, je menším písmem a nezřetelně připojena. Ten, komu je reklama určena, má omezený čas na přečtení a zaregistruje tedy patrně jen cenu bez DPH. Klamavou tedy může být i reklama v podstatě pravdivá, kde klamavost spatřujeme ve způsobu sdělení.
O agresivní praktiku se typicky jednalo v případě tzv. “šmejdů”, jak byli označováni ve stejnojmenném dokumentu prodejci, kteří pod záminkou výletu odváželi seniory mimo domovské město. Zde je zavírali do společenských sálů a nabízeli jim typicky předražené deky či hrnce nevalné kvality. Jejich obchodní strategie spočívala například v tom, že vyhlásili otevření sálu až po koupi nejméně dvaceti kusů zboží, případně odvoz z výletu jen pro ty, kdo si v jeho rámci něco zakoupí.
V případě nabídky zboží za akční cenu (typicky různé Black fridays), by měl obchodník zajistit dostatečné množství zboží s ohledem na délku akce, povahu zboží a výši slevy. V opačném případě by se to dalo posoudit jako nekalá praktika (označovaná jako vábivá reklama).
Tip na článek
Tip: Častou závadou, kterou shledává Česká obchodní inspekce u obchodníků jsou chyby v obchodních podmínkách. Přečtěte si, v čem zpravidla spočívají.
Které stížnosti ČOI nevyřeší?
Se všemi prohřešky obchodníků ovšem u ČOI neuspějete. Může se to přihodit jednak v situaci, kdy s chováním prodejce třeba nesouhlasíte, ale zákon je jako závadné neshledává.
Typicky se to ale týká situací, které mají v gesci jiné úřady.
Kam stížnost podávat?
Česká obchodní inspekce má po celém území České republiky regionální inspektoráty. Adresu a kontakt na konkrétní inspektorát, pod něhož spadá “váš” obchodník, si můžete najít na webu www.coi.cz. Vypravit se pro radu na něj můžete buď v úředních hodinách osobně, případně vyzkoušejte telefonický kontakt. Následně lze písemně či elektronicky přes elektronickou podatelnu svou stížnost zaslat.
Co by měla stížnost obsahovat?
Ve svém podnětu především napište kdo jej podává, včetně kontaktních údajů a bližšího označení např. datem narození. Dále označte inspektorát, na nějž svou stížnost směřujete. Nejdůležitější je vylíčit podrobně svůj problém, popsat zejména, v čem obchodník porušil dle vašeho názoru zákon a doložit potřebné důkazy, které dokládají vaše tvrzení (protokol o přijaté reklamaci, prodejní doklad, fotku klamavě označeného výrobku, komunikaci s obchodníkem a podobně.).
Jak může Česká obchodní inspekce postupovat?
ČOI by měla vaši stížnost vyřešit do 30 dnů. Během nich provádí šetření u obchodníka.
Pokud se jedná o obecný podnět (chybné označení cen či klamavá obchodní praktika), nebude obchodníkovi sděleno vaše jméno. Bez konkrétních údajů už se ale vaše stížnost neobejde, pokud jde například o chybné vyřešení reklamace. O výsledku šetření budete informováni. V případě, že ČOI shledá porušení zákon, může postupovat více způsoby.
Za porušení zákona může Česká obchodní inspekce uložit hřešícímu obchodníkovi pokutu až do výše 50 milionů korun. V těchto řádech se pohybuje ovšem zcela výjimečně, zpravidla dochází udělení sankcí v řádech tisíců či desetitisíců. Za méně závažné porušení zákona udělují inspektoři na místě pokutu až do výše 5 tisíc Kč.
Dalším nástrojem, který ČOI uplatňuje jsou různé zákazy prodeje výrobků či zákazy uvádění výrobků na trh, pakliže neodpovídají zákonným požadavkům.