Ondřej Preuss
Odpověď od advokáta
Máme 1 variantu řešení vašeho problému
Zobrazit

Podvedli vás v obchodě? Stěžujte si u ČOI

Pokud vás jako zákazníka podvedl obchodník, prodal vám padělek, případně „šmejd“, u něhož následně neuznal reklamaci, neváhejte se bránit. Můžete samozřejmě odejít nakoupit ke konkurenci či popsat praktiky prodejce na sociálních sítích. Zákon vám dává ale ještě jeden významný nástroj: můžete podat stížnost na Českou obchodní inspekci.

podvedená žena v obchodě chce podat stížnosti na ČOI
5 minut čtení
23. 11. 2021

Kapitoly článku:

Řešíte problém s obchodníkem a nevíte si rady

Naši advokáti vám do dvou pracovních dnů poskytnou kvalifikovanou radu a pomoc. A nemusíte ani nikam chodit, vše zvládneme online.

Chci pomoct se svým problémem.

Kdy a na koho si můžete stěžovat?

Stížnosti lze podávat na většinu obchodníků v případě, že poruší některá z ustanovení zákona na ochranu spotřebitele. Typické prohřešky, které Česká obchodní inspekce řeší, se týkají:

  • neinformování kupujícího o právech při uplatnění reklamace,
  • nevyřízení reklamace ve lhůtě 30 dnů,
  • využívání nekalých, klamavých či agresivních obchodních praktik ,
  • nabízení výrobků bez návodů k použití v českém jazyce,
  • nesprávného označení či nesprávné účtování cen.

Tip: Co dělat, pokud vám obchodník neuzná reklamaci, jsme nastínili v našem článku.

Jaké praktiky si nenechat líbit?

Zákon hovoří o nekalých, klamavých a agresivních obchodních praktikách, které označuje za nezákonné.

Typickým příkladem nekalé obchodní praktiky je situace, kdy podnikatel vyvolá dojem, že určité zboží lze zakoupit pouze po omezenou dobu například z důvodu, že je prodejna (údajně) v likvidaci, nebo má zboží k dispozici pouze jednorázově a krátkodobě. Snaží se tak přimět zákazníka k urychlené koupi. Když se ale po čase vrátíte, prodejna stále funguje, případně je zboží stále na skladě.

Za klamavou praktiku můžeme považovat například situaci, kdy prodejce tvrdí, že se jeho produktem dá vyléčit vše možné – od rýmy až po rakovinu. Sama Česká obchodní inspekce uvádí jako příklad klamavé praktiky televizní reklamu, v jejímž rámci je u výrobku zvýrazněna cena služby bez DPH, zatímco cena, která DPH zahrnuje, je menším písmem a nezřetelně připojena. Ten, komu je reklama určena, má omezený čas na přečtení a zaregistruje tedy patrně jen cenu bez DPH. Klamavou tedy může být i reklama v podstatě pravdivá, kde klamavost spatřujeme ve způsobu sdělení.

O agresivní praktiku se typicky jednalo v případě tzv. “šmejdů”, jak byli označováni ve stejnojmenném dokumentu prodejci, kteří pod záminkou výletu odváželi seniory mimo domovské město. Zde je zavírali do společenských sálů a nabízeli jim typicky předražené deky či hrnce nevalné kvality. Jejich obchodní strategie spočívala například v tom, že vyhlásili otevření sálu až po koupi nejméně dvaceti kusů zboží, případně odvoz z výletu jen pro ty, kdo si v jeho rámci něco zakoupí.

V případě nabídky zboží za akční cenu (typicky různé Black fridays), by měl obchodník zajistit dostatečné množství zboží s ohledem na délku akce, povahu zboží a výši slevy. V opačném případě by se to dalo posoudit jako nekalá praktika (označovaná jako vábivá reklama).

Tip: Častou závadou, kterou shledává Česká obchodní inspekce u obchodníků jsou chyby v obchodních podmínkách. Přečtěte si, v čem zpravidla spočívají.

Které stížnosti ČOI nevyřeší?

Se všemi prohřešky obchodníků ovšem u ČOI neuspějete. Může se to přihodit jednak v situaci, kdy s chováním prodejce třeba nesouhlasíte, ale zákon je jako závadné neshledává.

Typicky se to ale týká situací, které mají v gesci jiné úřady.

Kam stížnost podávat?

Česká obchodní inspekce má po celém území České republiky regionální inspektoráty. Adresu a kontakt na konkrétní inspektorát, pod něhož spadá “váš” obchodník, si můžete najít na webu www.coi.cz. Vypravit se pro radu na něj můžete buď v úředních hodinách osobně, případně vyzkoušejte telefonický kontakt. Následně lze písemně či elektronicky přes elektronickou podatelnu svou stížnost zaslat.

Co by měla stížnost obsahovat?

Ve svém podnětu především napište kdo jej podává, včetně kontaktních údajů a bližšího označení např. datem narození. Dále označte inspektorát, na nějž svou stížnost směřujete. Nejdůležitější je vylíčit podrobně svůj problém, popsat zejména, v čem obchodník porušil dle vašeho názoru zákon a doložit potřebné důkazy, které dokládají vaše tvrzení (protokol o přijaté reklamaci, prodejní doklad, fotku klamavě označeného výrobku, komunikaci s obchodníkem a podobně.).

Jak může Česká obchodní inspekce postupovat?

ČOI by měla vaši stížnost vyřešit do 30 dnů. Během nich provádí šetření u obchodníka.

Pokud se jedná o obecný podnět (chybné označení cen či klamavá obchodní praktika), nebude obchodníkovi sděleno vaše jméno. Bez konkrétních údajů už se ale vaše stížnost neobejde, pokud jde například o chybné vyřešení reklamace. O výsledku šetření budete informováni. V případě, že ČOI shledá porušení zákon, může postupovat více způsoby.

Za porušení zákona může Česká obchodní inspekce uložit hřešícímu obchodníkovi pokutu až do výše 50 milionů korun. V těchto řádech se pohybuje ovšem zcela výjimečně, zpravidla dochází udělení sankcí v řádech tisíců či desetitisíců. Za méně závažné porušení zákona udělují inspektoři na místě pokutu až do výše 5 tisíc Kč.

Dalším nástrojem, který ČOI uplatňuje jsou různé zákazy prodeje výrobků či zákazy uvádění výrobků na trh, pakliže neodpovídají zákonným požadavkům.

blogRightBoxTop

Nechte si poradit od právníků online

Váš případ posoudíme a navrhneme, jak ho vyřešit za 490 Kč.

  • Vše zvládneme online
  • Požadavky řešíme do druhého dne
  • Předem víte, kolik zaplatíte
  • Zkušený tým 6 specialistů
Zbývá 500 znaků

Řešíte obdobný problém?

Tým online právníků Dostupný advokát vám jej vyřeší.

Odpověď od advokáta

Hledáte odpověď na konkrétní právní otázku? Napište nám ji a do 48 hodin budete mít k dispozici odpověď od některého z našich advokátů. Máme specialisty na všechny oblasti práva a garantujeme tak vysokou odbornost. Zaplatit můžete až po poskytnutí služby.

3000 Kč
Chci pomoct
Předem dané ceny
Od začátku víte, kolik a za co platíte.
Vše zvládneme online
Takže ušetříte čas i peníze za dopravu.
Pracujeme rychle
90 % požadavků vyřešíme do druhého dne.
Zkušený tým
Pro každý právní obor máme specialistu.

Pomohl vám tento obsah?
Sdílejte ho s přáteli…

…nebo mu přidejte hodnocení

Zatím nehodnoceno

Témata článku:

Autor článku

medailonek-preuss

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let. Rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s pracovními problémy, řeší za ně převod nemovitosti nebo poradí s autorskou licencí.

Vzdělání

  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Recenze služby Dostupný advokát

Jiří Kopic, Praha

před 1 rokem

Nas advokat byl velice ochotny a vstricny, urcite doporucuji!

Ing. Jana Filipová, Praha

před 11 měsíci

Nechali jsme si s přítelem zkontrolovat nájemní smlouvu na náš první byt a byli jsme rádi, že nám někdo řekl, jaká máme práva, a vysvětlil, co nás čeká.

MgA. Anna Leschingerová, Cvikov

před 11 měsíci

Netušila jsem, že existuje online služba, kde za vás právník zařídí veškeré papírování a vy se můžete soustředit jen na radost z obdarování milované osoby.


Zobrazit všechny reference

Mohlo by vás také zajímat

Všeobecné obchodní podmínky pro e-shop

9 nejčastějších chyb v obchodních podmínkách e-shopů. Nemáte je tam též?

Statistiky ČOI uvádějí, že u 80 % kontrolovaných subjektů byla zjištěna nějaká závada a nejčastější zdroj problémů představovaly obchodní a záruční podmínky. Na jaké chyby v obchodních podmínkách e-shopů téměř…

3. 11. 2020
Podepisování pracovní smlouvy

Co by měly obsahovat obchodní podmínky

Pokud prodáváte cokoli koncovým uživatelům, je dobré si čas od času připomenout, že obchodní podmínky jsou klíčovým dokumentem, který právně definuje vaše vztahy se zákazníky.

5. 1. 2018
ženy nakupuji na internetuu

Nákupy na internetu: jak na odstoupení od smlouvy?

Covidová pandemie a dlouhý lockdown dramaticky změnily nákupní chování Čechů, kteří nyní stále více nakupují online. Za poslední rok zabrousila do e-shopů i většina zatvrzelých, kteří to doposud odmítali. Je…

17. 9. 2021

Jsme členy

Logo Česká advokátní komora logo-apek-male

Znáte nás z médií

Dostupný advokát © 2013-2021