16/1993 Sb. O dani silniční

Zpět nahoru Obsah

Zákon 16/1993 Sb. O dani silniční

Vyhlášeno 31. prosince 1992, datum účinnosti 1. ledna 2025

Nahoru

Zákon 16/1993 Sb.

Zákon České národní rady o dani silniční

Vyhlášení: 31. prosince 1992, datum účinnosti 1. ledna 2025

16

Zákon

České národní rady

ze dne 21. prosince 1992

O dani silniční

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

ČÁST PRVNÍ

ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ

§ 1

Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropské unie1) a upravuje daň silniční.

ČÁST DRUHÁ

DAŇ

§ 2

Předmět daně

  • (1) Předmětem daně silniční je zdanitelné vozidlo.
  • (2) Zdanitelným vozidlem se pro účely daně silniční rozumí silniční vozidlo kategorie N2 a N3 a jejich přípojná vozidla kategorie O3 nebo O4, pokud jsou registrovaná v registru silničních vozidel v České republice.
  • (3) Zdanitelným vozidlem není silniční vozidlo
    • a) vyřazené z provozu na základě rozhodnutí o žádosti vlastníka zdanitelného vozidla podle zákona upravujícího podmínky provozu vozidel na pozemních komunikacích,
    • b) s přidělenou zvláštní registrační značkou podle zákona upravujícího podmínky provozu vozidel na pozemních komunikacích,
    • c) kategorie N podkategorie
      • 1. vozidlo zvláštního určení nebo
      • 2. terénní vozidlo zvláštního určení nebo
    • d) kategorie O s kódem druhu karoserie DA.
  • (4) Zdanitelné vozidlo není předmětem daně v kalendářním měsíci, ve kterém u něj vůbec nebyly naplněny skutečnosti, které jsou předmětem daně.
  • (5) Zdanitelné vozidlo, u něhož dojde ke změně poplatníka, je v daném kalendářním měsíci předmětem daně pouze u nového poplatníka. Dojde-li k více změnám poplatníka, je v daném kalendářním měsíci předmětem daně pouze u posledního z nich.
  • (6) Pro účely daně silniční se kategorií zdanitelného vozidla, jeho podkategorií a jeho kódem druhu karoserie rozumí kategorie, podkategorie a kód druhu karoserie podle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel2).
  • (7) Na vozidlo podle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel2), které nemá v registru silničních vozidel uvedenu kategorii vozidla tvořenou kombinací písmene a číslice, podkategorii vozidla nebo kód druhu karoserie podle tohoto přímo použitelného předpisu, se hledí pro účely daně silniční jako na silniční vozidlo, které má v registru silničních vozidel uvedenu kategorii vozidla, podkategorii vozidla nebo kód druhu karoserie, které nejblíže odpovídají vymezení podle tohoto přímo použitelného předpisu.

§ 3

Osvobození od daně

  • (1) Od daně silniční se osvobozuje zdanitelné vozidlo
    • a) vybavené zvláštním výstražným světlem modré barvy nebo modré a červené barvy, případně doplněným zvláštním zvukovým výstražným zařízením, pokud jsou tyto skutečnosti zapsány v registru silničních vozidel,
    • b) určené jako státní hmotná rezerva, pokud není používáno k podnikání,
    • c) kategorie O, pokud je poplatníkem dílčí daně za něj poplatník dílčí daně za zdanitelné vozidlo kategorie N s kódem druhu karoserie BD, nebo
    • d) poplatníka dílčí daně za toto vozidlo, pokud je tímto poplatníkem
      • 1. diplomatická mise nebo konzulární úřad, je-li zaručena vzájemnost,
      • 2. poskytovatel zdravotních služeb, báňská záchranná služba nebo horská záchranná služba, je-li v registru silničních vozidel označeno jako sanitní nebo záchranářské,
      • 3. Český červený kříž, a to v rozsahu osvobození podle zákona upravujícího Český červený kříž, nebo
      • 4. vlastník pozemní komunikace, správce pozemní komunikace nebo jimi pověřená osoba, je-li používáno výlučně k zabezpečení sjízdnosti nebo schůdnosti pozemní komunikace.
  • (2) Zdanitelné vozidlo je od daně silniční osvobozeno v kalendářním měsíci, ve kterém byly splněny podmínky pro osvobození od daně ve všech dnech, kdy byly u tohoto zdanitelného vozidla naplněny skutečnosti, které jsou předmětem daně.

§ 4

Poplatníci daně

  • (1) Poplatníkem daně silniční je ten, kdo
    • a) je jako provozovatel zdanitelného vozidla zapsán v registru silničních vozidel,
    • b) užívá zdanitelné vozidlo, u něhož je v registru silničních vozidel zapsána jako provozovatel osoba, která zemřela, zanikla nebo byla zrušena.
  • (2) Poplatníkem daně silniční je rovněž
    • a) osoba, která používá zdanitelné vozidlo určené jako státní hmotná rezerva,
    • b) organizační složka osoby se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí.
  • (3) Je-li u téhož zdanitelného vozidla poplatníků více, platí daň společně a nerozdílně.
  • (4) Stálá provozovna podle právních předpisů upravujících daně z příjmů osoby se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí se považuje za organizační složku podle odstavce 2 písm. c).

§ 5

Výše daně za zdanitelné vozidlo

  • (1) Výše daně silniční za zdanitelné vozidlo je uvedena v příloze k tomuto zákonu.
  • (2) Výše daně za zdanitelné vozidlo se určí přednostně podle údajů uvedených v registru silničních vozidel, bez ohledu na to, zda odpovídají skutečnému stavu, platných
    • a) na začátku zdaňovacího období nebo
    • b) při první registraci tohoto zdanitelného vozidla v registru silničních vozidel v České republice, pokud k první registraci došlo v průběhu zdaňovacího období.
  • (3) Dojde-li v průběhu zdaňovacího období k přestavbě zdanitelného vozidla, určí se jedna dvanáctina výše daně za jednotlivý kalendářní měsíc podle údajů uvedených v registru silničních vozidel, bez ohledu na to, zda odpovídají skutečnému stavu, platných
    • a) na začátku tohoto kalendářního měsíce nebo
    • b) při první registraci tohoto zdanitelného vozidla v registru silničních vozidel v České republice, pokud k první registraci došlo v průběhu tohoto kalendářního měsíce.

§ 12

Sleva na dani

  • (1) Kombinovanou dopravou se pro účely tohoto zákona rozumí přeprava zboží v jedné a téže přepravní jednotce (ve velkém kontejneru, výměnné nástavbě, odvalovacím kontejneru) nebo v nákladním automobilu, přívěsu, návěsu s tahačem i bez tahače, při které se využije též železniční nebo vnitrozemská vodní doprava, pokud úsek po železnici nebo vnitrozemské vodní cestě přesahuje vzdálenost 100 kilometrů vzdušnou čarou a pokud její počáteční nebo konečný úsek tvoří přeprava po pozemní komunikaci
    • a) mezi místem nakládky nebo vykládky zboží a nejbližší železniční stanicí vhodnou k překládce nebo překladištěm kombinované dopravy, nebo
    • b) mezi místem nakládky nebo vykládky zboží a vnitrozemským přístavem, jestliže nepřesahuje vzdálenost 150 kilometrů vzdušnou čarou.
  • (2) U zdanitelného vozidla používaného výlučně k přepravě v počátečním nebo konečném úseku kombinované dopravy činí sleva na dani 100 % výše daně pro toto vozidlo.
  • (3) U zdanitelného vozidla, které uskuteční v kombinované dopravě ve zdaňovacím období
    více než 120 jízd činí sleva 90 % výše daně pro toto vozidlo,
    od 91 do 120 jízd činí sleva 75 % výše daně pro toto vozidlo,
    od 61 do 90 jízd činí sleva 50 % výše daně pro toto vozidlo,
    od 31 do 60 jízd činí sleva 25 % výše daně pro toto vozidlo.
    Je-li vzdálenost ujetá územím České republiky delší než 250 kilometrů, započítává se pro účely slevy na dani taková jízda jako dvě jízdy.
  • (4) Slevu na dani uplatní poplatník v daňovém přiznání.

§ 12a

Výpočet daně

  • (1) Daň silniční se vypočte jako součet dílčích daní za jednotlivá zdanitelná vozidla.
  • (2) Dílčí daň za jednotlivé zdanitelné vozidlo se vypočte jako rozdíl
    • a) výše daně pro toto zdanitelné vozidlo a
    • b) uplatněné slevy na dani za toto zdanitelné vozidlo.
  • (3) Pokud zdanitelné vozidlo po část zdaňovacího období není předmětem daně, je osvobozeno nebo je v průběhu zdaňovacího období přestavěno tak, že tato přestavba má vliv na výši daně, vypočte se dílčí daň za jednotlivé zdanitelné vozidlo jako rozdíl
    • a) úhrnu jedné dvanáctiny výše daně za každý kalendářní měsíc, ve kterém toto zdanitelné vozidlo je předmětem daně, případně snížený o úhrn jedné dvanáctiny výše daně za každý kalendářní měsíc, kdy je vozidlo osvobozeno, a
    • b) uplatněné slevy na dani za toto zdanitelné vozidlo.

§ 13

Zdaňovací období

Zdaňovacím obdobím daně silniční je kalendářní rok.

§ 14

Rozpočtové určení daně

Výnos daně silniční je příjmem státního rozpočtu.

ČÁST TŘETÍ

SPRÁVA DANĚ

§ 15

Daňové přiznání

  • (1) Poplatník je povinen podat řádné daňové přiznání k dani silniční, pokud se v něm uvádí alespoň jedno zdanitelné vozidlo, a to nejpozději do 31. ledna kalendářního roku následujícího po uplynutí zdaňovacího období.
  • (2) V daňovém přiznání se uvádí pouze zdanitelné vozidlo,
    • a) za které je dílčí daň vyšší než 0 Kč,
    • b) za které se uplatňuje sleva na dani nebo
    • c) které je osvobozeno, pokud by jinak dílčí daň za něj byla vyšší než 0 Kč.
  • (3) V daňovém přiznání se neuvádí zdanitelné vozidlo osvobozené podle § 3 odst. 1 písm. d) bodu 1.
  • (4) Daňové přiznání k dani silniční se podává pouze elektronicky.

§ 16

Záznamní povinnost

Poplatník uplatňující slevu na dani silniční je povinen uchovávat přepravní doklady s potvrzenými údaji překladiště kombinované dopravy, případně nakládací a vykládací železniční stanice vhodné k překládce nebo vnitrozemského přístavu.

§ 16a

Limit pro předepsání a placení daně

Činí-li daň silniční méně než 100 Kč, daň se nepředepíše a neplatí.

ČÁST ČTVRTÁ

USTANOVENÍ ZMOCŇOVACÍ A ZRUŠOVACÍ

§ 17

Po vyhlášení stavu ohrožení státu nebo válečného stavu může vláda České republiky na dobu trvání stavu ohrožení nebo válečného stavu svým nařízením v nezbytném rozsahu pro zajištění nouzového nebo válečného státního rozpočtu7b)

  • a) provést úpravu výše daně silniční,
  • b) zcela nebo částečně osvobodit od daně zdanitelné vozidlo používané k zajištění akcí v rámci vyhlášeného stavu ohrožení státu nebo válečného stavu.

§ 17a

  • (1) Zaplacené částky na dani v průběhu zdaňovacího období roku 1993, jde-li o vozidla uvedená v § 8 odst. 1, které převyšují daňovou povinnost podle platné právní úpravy v roce 1993, jsou přeplatkem na dani podle zvláštního předpisu. Obdobně postupuje správce daně, podá-li poplatník do 31. ledna roku 1994 žádost, v níž uplatní nárok na osvobození podle § 3 odst. 2 nebo nárok na slevu na dani podle § 12 odst. 3 za zdaňovací období roku 1993.
  • (2) Vznikla-li daňová povinnost u vozidel uvedených v § 8 odst. 1 v listopadu nebo prosinci roku 1993, zaplatí poplatník poměrnou výši daně připadající na tato vozidla nejpozději do 31. ledna 1994.

§ 18

Zrušuje se zákon České národní rady č. 339/1992 Sb., o dani silniční.

§ 19

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1993.

Uhde v. r.
Klaus v. r.

Příloha k zákonu č. 16/1993 Sb.

Výše daně pro zdanitelná vozidla

I. Výše daně pro zdanitelné vozidlo kategorie N s kódem druhu karoserie BA nebo BB

Počet nápravNejvětší povolená hmotnost v tunáchVýše daně v Kč
nejméněméně než
2120
1213800
13142 300
14153 200
157 200
3150
15171 400
17192 900
19213 800
21235 800
239 000
4 a více230
23253 800
25276 000
27299 400
2914 000

II. Výše daně pro zdanitelné vozidlo kategorie N s kódem druhu karoserie BC nebo BD

Počet nápravNejvětší povolená hmotnost jízdní soupravy v tunáchVýše daně v Kč
nejméněméně než
2160
1618400
1820900
20222 000
22232 600
23254 600
25288 000
28318 700
313312 100
3318 400
3 a více360
363811 800
384016 300
4024 200

III. Výše daně pro zdanitelné vozidlo kategorie O

Největší povolená hmotnost v tunáchVýše daně v Kč
nejméněméně než
120
123 600

1) Směrnice Rady 83/182/EHS ze dne 28. března 1983 o osvobození od daní, které platí v rámci Společenství pro dočasný dovoz některých dopravních prostředků.
Směrnice Rady 92/106/EHS ze dne 7. prosince 1992 o zavedení společných pravidel pro určité druhy kombinované přepravy zboží mezi členskými státy.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/62/ES ze dne 17. června 1999 o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/76/EU ze dne 27. září 2011, kterou se mění směrnice 1999/62/ES o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly.

2) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 ze dne 30. května 2018 o schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla a o dozoru nad trhem s nimi, o změně nařízení (ES) č. 715/2007 a č. 595/2009 a o zrušení směrnice 2007/46/ES, v platném znění.

4) EHK OSN 83-01 (direktiva ES 89/458 nebo 91/441, US Federal 83) a EHK OSN 83 B, C (direktiva ES 88/76 nebo 88/436) nebo předpis EHK OSN 24-03 a 49-02 (direktiva ES 72/306 a 88/77 až 91/542), platí limity pro kontrolu série,

4d) OSN 49-02 B (direktiva ES 91/542 B) a direktiva ES 94/12.

7b) § 31 a 32 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla).

Nezávislá konzultace

Navrhneme postup k vyřešení vašeho problému

Popište svůj problém a pošlete nám podklady. Advokát, který je odborník na danou právní oblast, si problém nastuduje a do 24 hodin vám zavolá s návrhem postupu.

Detail služby

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás v 6 městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8—18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2025
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)