Provozovna: jak na její založení, označení a co je třeba dodržet?

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.
22. března 2025
12 minut čtení
12 minut čtení
Živnostníci a společnosti

Kadeřnictví, autodílna, restaurace a penzion. Všechna tato místa mají jedno společné – jedná se o provozovny podnikatelské činnosti. Chystáte se začít podnikat a nevíte, zda si musíte založit provozovnu? Případně vám není jasné, kde si můžete provozovnu zřídit a jaké podmínky musí splnit? Jaké úřady je třeba oběhat pro vyřízení veškerých povolení? Na všechny tyto otázky naleznete odpověď v našem článku.

Provozovna vs. sídlo podnikání vs. místo podnikání

Provozovnu definuje Živnostenský zákon jako „prostor, v němž je živnost provozována.“ Provozovna je tedy konkrétní místo, kde dochází k vykonávání podnikatelské činnosti. Může jít například o kancelář, obchodní prostor nebo dílnu. Platí přitom, že provozoven může mít podnikatel několik a v mnoha případech nemusí mít žádnou.

Na druhou stranu, sídlo už musí mít opravdu každý podnikatel. Jedná se o adresu, kde je podnikatel (právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba – OSVČ) zapsán v obchodním rejstříku nebo živnostenském rejstříku. Je to tedy adresa, kde má podnikatel své hlavní administrativní sídlo. Sídlo je také oficiální korespondenční adresou pro komunikaci se státními orgány (např. s finanční správou nebo živnostenským úřadem). Každý podnikatel má pouze jedno sídlo.

Sídlem může být prakticky jakákoliv adresa. Může se jednat o místo trvalého bydliště podnikatele nebo provozovnu. Sídlo může být i virtuální – tedy adresa, která se poskytuje za úplatu a čítá řadu podnikatelských subjektů.

Místo podnikání je v právu zastaralým názvem, kterým se dříve označovalo sídlo podnikajících fyzických osob (OSVČ). Nyní se ale používá pouze jednotný pojem sídlo. V praxi se však s pojmem místo podnikání setkáváme nadále.

Podmínky pro sídlo firmy

Sídlo firmy musí být na území České republiky, musí být jasně definované a dohledatelné a firma zde musí být viditelně označena. Platí také, že musíte prokázat vlastnické nebo užívací (souhlas pronajímatele) právo k nemovitosti, kde má firma sídlo.

Související služba

Chcete založit s.r.o.?

Provedeme vás procesem založení společnosti a nabídneme i veškerý servis, který pro své podnikání potřebujete. Díky našemu zkušenému týmu advokátů máte jistotu, že vše proběhne hladce a v co nejkratším možném termínu.

Chci pomoct

  • Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
  • Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 5 kanceláří.
  • 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
  • Pro každý právní obor máme specialistu.

Podmínky pro sídlo OSVČ

U sídla OSVČ je pak třeba zajistit schopnost komunikace s úřady a přijímání korespondence. Pokud má OSVČ sídlo jinde než na adrese svého trvalého bydliště, musí k této nemovitosti prokázat vlastnického nebo užívacího právo (např. doložením výpisu z katastru nemovitostí nebo nájemní smlouvy).

Tip na článek

Chystáte provést změnu sídla OSVČ nebo společnosti? Přečtěte si, jak postupovat krok za krokem.

Kdy je nutné mít provozovnu

To, zda musíte mít oficiální provozovnu, záleží na charakteru vaší podnikatelské činnosti – pokud podnikání provozujete na jednom místě, kde něco vyrábíte nebo se setkáváte s klienty, provozovnu mít musíte. Pokud ale například pracujete u klientů doma, na různých místech nebo třeba jen doma na počítači bez přítomnosti klientů, pak oficiální provozovnu nepotřebujete.

Provozovnu mít musíte v případě:

  • Kadeřnictví, kosmetického salonu – služby poskytujete na jednom místě, kam za vámi chodí klienti.
  • Restaurace, kavárny – připravujete a prodáváte jídlo a nápoje v konkrétní provozovně.
  • Autoservisu, opravny elektroniky – zákazníci k vám dávají auta nebo přístroje k opravě.
  • Výrobní dílny, pekárny – provozujete výrobu v daném prostoru.
  • Obchodu (kamenné prodejny) – prodáváte zboží přímo zákazníkům ve fyzické prodejně.

Provozovnu mít nemusíte v případě:

  • Výkonu řemesla (kadeřník docházející k zákazníkům domů, instalatér) – pracujete pouze přímo u zákazníků doma či ve firmách.
  • Online podnikání (např. grafik, programátor, copywriter) – pracujete z domova na počítači bez fyzického kontaktu se zákazníky.
  • Osobní trenér, lektor – docházíte za klienty do různých prostor (např. do tělocvičny, do firem, ke klientům domů).

Druhy provozoven

Podmínky, které musí provozovna plnit se liší také podle jejího druhu. Celkem existují tři typy provozoven:

Stálá provozovna

Stálá provozovna se nachází v nemovitosti, například obchodní dům, restaurace nebo kancelář.

Mobilní provozovna

Mobilní provozovna je přemístitelná a může být umístěna na různých místech. Jedná se například o stánky na trzích, food trucky nebo mobilní prodejny.

Automat

Provozovnou může být i prodejní automat, který nabízí zboží nebo služby. Nejčastěji narazíme na automaty s jídlem a pitím, ale stále častěji se objevují i automaty s kosmetikou, konopnými produkty nebo sběratelskými kartičkami.

Nyní se pojďme podívat na to, jaké podmínky musí provozovna splnit:

Ohlášení provozovny

Pokud zakládáte provozovnu, máte povinnost tuto informaci ohlásit na živnostenském úřadu (nejpozději tři dny před zahájením činnosti v provozovně). Stejně tak máte ohlašovací povinnost i v případě, že byste provozovnu přemisťovali nebo rušili. Pokud byste provozovnu uzavírali pouze dočasně, máte povinnost vyvěsit tuto informaci na dostupné a dobře viditelné místo (například prosklené dveře prodejny). Zároveň také musíte uvést datum od kdy a do kdy bude provozovna zavřená.

Provozovnu je nutné ohlásit pomoc jednotného registračního formuláře, který vám poskytne živnostenský úřad. Do formuláře uvedete své jméno a příjmení (nebo název firmy), identifikační číslo a sídlo. Dále vyplníte účel provozovny, tedy předmět podnikání, a plánované datum zahájení provozu.

Rovněž si s sebou nezapomeňte vzít dokument, který dokládá vaše vlastnická nebo užívací práva k nemovitosti, kde plánujete provozovnu otevřít. Může to být například výpis z katastru nemovitostí nebo nájemní smlouva.

Na základě vašeho ohlášení vám živnostenský úřad vydá identifikační číslo provozovny a zapíše ji do živnostenského rejstříku.

Označení provozovny

Každá provozovna musí být jasně označena. Informace se musí nacházet na dobře dostupném místě a musí obsahovat:

  • Jméno a příjmení podnikatele nebo název firmy.
  • Identifikační číslo osoby.

Pokud provozovna slouží k prodeji zboží či poskytování služeb spotřebitelům (např. kadeřnictví, knihkupectví, restaurace, hotel), pak nesmí chybět také tyto informace:

  • Jméno a příjmení osoby odpovědné za činnost provozovny (s výjimkou automatů).
  • Otevírací hodiny prodejny (s výjimkou automatů a mobilních provozoven).
  • Kategorii a třídu (u ubytovacích zařízení).

Na správné označení provozovny je přitom třeba dávat řádný pozor. Pokud byste totiž provozovnu označili špatně, může vám hrozit pokuta ve výši až jednoho milionu korun.

Označení provozovny – vzor ke stažení

Název firmy / Jméno podnikatele

IČO: [Identifikační číslo]

Kontaktní informace: [Telefonní číslo, e-mail, webové stránky]

Pokud se jedná o provozovnu slouží k prodeji zboží či poskytování služeb spotřebitelům, přidejte následující informace:

Odpovědná osoba: [Jméno a příjmení]

Otevírací doba:

Pondělí–Pátek: [otevírací hodiny]
Sobota–Neděle: [otevírací hodiny]

U ubytovacích zařízení přidejte také následující:

Kategorie a třída ubytovacího zařízení: [např. hotel ★★★, penzion ★★]

Schválení provozovny hygienou

V některých případech budete potřebovat také schválení provozovny hygienou. To, zda schválení potřebujete, záleží na rizikovosti podnikatelské činnosti a rizicích, kterým budou vystaveni vaši zaměstnanci a zákazníci. V praxi se bude jednat zejména o služby péče o tělo a stravovací zařízení. Pojďme se proto na tyto dvě kategorie podívat podrobněji:

Služby péče o tělo

Služby péče o tělo v sobě skrývají kadeřnické služby, pedikúru, manikúru, solárium, kosmetické, masérské, regenerační a rekondiční služby a rovněž také všechny činnosti, při kterých dochází k porušení integrity kůže (např. tetovací salon).

V tomto případě je nutné, aby byla provozovna stanovená k tomuto účelu ze strany stavebního úřadu a rovněž je potřeba také schválení orgánem ochrany veřejného zdraví (hygienou). K tomu je třeba splnit určité podmínky:

Provozní řád

V první řadě musí mít provozovna provozní řád. V něm musí být uvedeny tyto informace:

  • Adresa provozovny;
  • Prostorová charakteristika provozovny – popis jednotlivých místností a jejich využití, dispoziční řešení provozovny, specifikace hygienických a provozních podmínek;
  • Předpokládaná pracovní doba;
  • Počet zaměstnanců a jejich odborná způsobilost;
  • Podmínky činnosti a provozu – specifikace činností prováděných v provozovně, použití strojů, přístrojů a dalších zařízení a bezpečnostní pravidla;
  • Zásady prevence vzniku infekčních onemocnění – způsob dezinfekce a sterilizace nástrojů a pracovních ploch a osobní hygieny pracovníků;
  • Zacházení s prádlem – postupy pro manipulaci s čistým a použitým prádlem, skladování a praní pracovního textilu;
  • Zajištění úklidu a dezinfekce provozovny – četnost a způsob provádění úklidu, používané dezinfekční prostředky a metody čištění
  • Nakládání s odpady – způsob třídění a odstraňování komunálního odpadu, nakládání s nebezpečným a biologicky kontaminovaným odpadem a smluvní zajištění likvidace nebezpečného odpadu.

Provozní řád musí být umístěn na viditelném místě v provozovně.

Zajištění pitné vody

V provozně je možné používat pouze pitnou vodu. Pokud provozovna čerpá vodu odjinud než z veřejného vodovodu (např. ze studny), pak musíte doložit laboratorní rozbor vody.

Zajištění hygieny provozovny

Provozovna by měla být vybavena úklidovou místností, kde by měla být výlevka s teplou a studenou vodou a prostor k uložení úklidových prostředků. Případně by v rámci budovy měla být dostupná centrální úklidová místnost.

Vybavení pro pracovníky

Součástí provozovny musí být místo, kde je možné odložit civilní oděv, tedy místo, kde se mohou pracovníci převléct do pracovního oblečení a uložit si zde své běžné oblečení.

Další povinností je mít v provozovně k dispozici toaletu s umyvadlem a mýdlem. Umyvadlo s mýdlem přitom musí být v každé provozní místnosti.

Materiály

Veškeré materiály a vybavení v provozovně (podlahy, stěny, nábytek apod.) musí být omyvatelné a dezinfikovatelné.

Stravovací zařízení

Mezi stravovací zařízení řadíme provozovny, kde dochází k výrobě, přípravě nebo rozvozu pokrmů. V oblasti podnikání sem tedy můžeme řadit restaurace, bary, kavárny, vinárny, jídelny, cateringové firmy, rozvozy jídla, stánky s rychlým občerstvením a podobně.

Provozovna stravovacího zařízení musí mít skladovací, provozní a jídelní prostor pro strávníky. Skladovací část musí mít dostatečnou kapacitu k oddělenému skladování syrových a opracovaných potravin, balených a nebalených surovin.

Na všech úrovních výroby, zpracování a distribuce potravin musí být zajištěna ochrana proti kontaminaci. Je nezbytné předejít křížení „nečistého“ provozu, kde se zpracovávají syrové potraviny, myje nádobí a likvidují odpadky, s „čistým“ provozem, kde dochází k tepelnému zpracování pokrmů a jejich finální úpravě. To vyžaduje stavební nebo provozní oddělení jednotlivých prostor, samostatné pracovní plochy a vyčleněné nástroje pro různé operace.

V jídelně musí být jasně oddělené prostory pro výdej hotových pokrmů a příjem použitého nádobí. Jídelní prostor musí být také odpovídajícím způsobem větraný, případně klimatizovaný.

Provozovna musí mít samostatné vstupy pro strávníky a zaměstnance a oddělený přísun materiálu od odvozu odpadků. Mezi základní požadavky patří také dostatečný počet splachovacích záchodů a umyvadel, adekvátní přirozená nebo mechanická ventilace, nepřetržitý přísun tekoucí pitné vody, efektivní odstraňování odpadní vody a správné nakládání s odpady.

Provozovatel je povinen zajistit, aby měl spotřebitel viditelně zpřístupněné a snadno čitelné informace o přítomnosti alergenů v podávaných pokrmech. Pokud provozovna prodává alkoholické nápoje, musí být na místě jejich prodeje zjevně viditelný text informující o zákazu prodeje alkoholických nápojů osobám mladším 18 let.

Pokud plánujete podnikat v některé z oblastí, kterých se týkají specifické hygienické povinnosti, buďte na pozoru. Porušovat pravidla týkající se hygieny se vám totiž může „odvděčit“ pokutou až do tří milionů korun nebo čtyř milionů korun v případě poškození zdraví, vzniku nebo hrozby epidemie.

Tip na článek

Inspekce práce zní pro mnoho zaměstnavatelů opravdu děsivě. Má však své důležité místo. Přečtěte si, co vlastně inspektorát práce dělá, jaké má pravomoci, a jak probíhá samotná inspekce.

Kolaudace provozovny

Kolaudaci prostoru, ve které máte provozovnu budete muset provést v případě, že je stavba určená k jinému účelu (nebo se jedná o novou nemovitost). Typicky se s touto situací můžete setkat v případě, kdy plánujete podnikat z domu a hodláte část rodinného domu převést na provozovnu.

Tip na článek

Jaká jsou specifika provozovny v bytě či rodinném domě? To se dozvíte v dalším článku.

V těchto případech si tedy budete muset prostor nechat zkolaudovat nebo si vyřídit změnu užívání stavby. V tomto případě je třeba zjistit, co všechno musí vaše provozovna splňovat ze stavebního hlediska a po případných stavebních úpravách si podat žádost o povolení změny v užívání stavby.

Tu vyplníte a odevzdáte na místně příslušném stavebním úřadu nebo vyřídíte online prostřednictvím datové schránky nebo portálu stavební správy. Za žádost se platí poplatek ve výši 1 000, 2 000 nebo 5 000 korun v závislosti na typu stavby.

K žádosti je navíc nutné přiložit stavební dokumentaci s vyznačením změn vyvolaných změnou v užívání oproti ověřené dokumentaci k povolené stavbě podle vyhlášky o dokumentaci staveb.

Provozovna a požární ochrana

Každá provozovna musí dodržovat pravidla týkající se BOZP a požární ochrany. Mezi základní povinnosti tak patří zejména:

Požární poplachové směrnice

Máte povinnost vypracovat požární poplachové směrnice, které stanoví postupy při požáru, způsob vyhlášení požárního poplachu, evakuaci a další důležité pokyny. Tyto směrnice musí být dobře viditelné a přístupné pro všechny osoby v provozovně.

Zajištění požárního vybavení

Provozovna musí mít odpovídající požární vybavení, které se určuje na základě rizik provozované činnosti. Typicky se jedná o hasicí přístroje. Ty musí být umístěny tak, aby byly snadno viditelné, volně přístupné a v místech s nejvyšším rizikem vzniku požáru. Požární vybavení je také nutné udržovat v provozuschopném stavu.

Podmínky pro hašení požárů a záchranné práce

Máte povinnost zajistit volné příjezdové komunikace, nástupní plochy pro požární techniku a volný přístup k uzávěrům a rozvodným zařízením. Dále musíte zajistit únikové cesty a označení nouzových východů a evakuačních cest.

Související služba

Chcete založit s.r.o.?

Provedeme vás procesem založení společnosti a nabídneme i veškerý servis, který pro své podnikání potřebujete. Díky našemu zkušenému týmu advokátů máte jistotu, že vše proběhne hladce a v co nejkratším možném termínu.

Chci pomoct

  • Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
  • Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 5 kanceláří.
  • 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
  • Pro každý právní obor máme specialistu.

Provozovna a likvidace živnostenského odpadu

Ať už vlastníte obchod s elektronikou, kavárnu nebo kosmetický salon, vždy vyprodukujete určité množství odpadu. Tento odpad se označuje jako tzv. živnostenský odpad a jako každý opad je nutné jej někam vyhazovat.

Mezi živnostenský odpad nepatří odpad z výrobní činnosti podnikatele.

K tomu můžete využít buď obecní systém nakládání s komunálním odpadem (obce ale nemají povinnost tento druh odpadu přijímat) nebo na základě smlouvy s oprávněnou soukromou osobou. Tato povinnost se vás přitom dotýká i v případě, že máte provozovnu v místě vašeho bydliště a váš živnostenský odpad se míchá s běžným komunálním odpadem.

V praxi se malé množství živnostenského odpadu obvykle neřeší a spousta podnikatelů hází živnostenský odpad mezi ten komunální. Přesto je ale dobré mít na vědomí, že vám za porušení této povinnosti hrozí pokuta do výše jednoho milionu korun.

Shrnutí

Provozovna je místo, kde podnikatel vykonává podnikatelskou činnost, například kadeřnictví, restaurace či obchod. Provozovnu je nutné mít, pokud podnikatel pracuje na jednom místě a přijímá zákazníky. Naopak ji nepotřebují například lidé pracující v terénu.

Provozovna musí být ohlášena živnostenskému úřadu nejpozději tři dny před zahájením činnosti a jasně označena, včetně názvu firmy, IČO a u provozoven pro spotřebitele také odpovědné osoby a otevírací doby. Za nesprávné označení hrozí pokuta až milion korun.

U některých provozoven, například kadeřnictví či restaurací, je nutné schválení hygieny. Podnikatel musí mít provozní řád, zajistit hygienické zázemí a přístup k pitné vodě. Nedodržení pravidel může vést k pokutě až čtyři miliony korun.

Pokud se mění účel užívání stavby na provozovnu, je nutná kolaudace. Provozovna musí splňovat požární předpisy, mít požární vybavení a zabezpečené únikové cesty. Podnikatel je také zodpovědný za správnou likvidaci živnostenského odpadu, jinak mu hrozí pokuta až milion korun.

Sdílejte článek


Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence

Související služba

Založení společnosti s.r.o.

Bezpečně vás provedeme celým procesem založení s.r.o. a poskytneme veškerý související servis. Vše vyřídíme rychle a profesionálně, abyste se co nejdříve mohli těšit z vlastní firmy. Za předem danou cenu a v rámci celé ČR. Zaplatit přitom můžete až po poskytnutí služby.

Chci pomoct

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Mohlo by vás také zajímat

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás v 5 městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8–18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2025
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)