Provozujete e-shop? Aktualizujte si obchodní podmínky

Kamenní prodejci a zejména e-shopy dostaly k novému roku od zákonodárce sérii nových povinností, které by měly být promítnuty do praxe i obchodních podmínek. Čeho se úpravy týkají a kdy mají být provedeny?

Majitelka e-shopu s kosmetikou, změna obchodních podmínek

Kapitoly článku

Ve spotřebitelském právu došlo k největším změnám za posledních mnoho let. O tom, co se mění pro spotřebitele, informovala již na konci roku 2022 mnohá média. Na pozoru ale musí být především provozovatelé e-shopů, neboť u nich platí, že neznalost zákona neomlouvá. Nové předpisy začaly platit 6. ledna tohoto roku, a od tohoto data měly být plně uvedeny do praxe obchodníků. Ne všechny změny ovšem vyžadují změnu obchodních podmínek. Nejste-li si jisti, zda vaše obchodní podmínky odpovídají současným zákonům, nechte je zrevidovat odborníky.

Máte aktuální obchodní podmínky?

Vytvoření či úprava obchodních podmínek: Ať už zakládáte e-shop, spouštíte novou službu, nebo začínáte s podnikáním, na vašem webu by neměly chybět obchodní podmínky. Čas od času by pak měly projít revizí, zda odpovídají z hlediska platné právní úpravy. Zkontrolujeme a upravíme je pro vás on-line, na míru vašemu podnikání a za předem stanovenou cenu.

Pojďme se podívat na jednotlivé oblasti obchodních podmínek a změny, které v nich nově mají být.

Reklamace

Lhůta pro uplatnění reklamace je i nadále dvouletá. Mění se ale délka doby, v níž se dosud uplatňovala takzvaná domněnka vady zboží. Podle dosavadní právní úpravy totiž do šesti měsíců od koupi zboží mohl zákazník reklamovat takřka jakoukoliv vadu a přitom se uplatnila právní domněnka, že s takovou vadou již zboží zakoupil. Bylo přitom na prodejci, aby případně doložil opak.

Nově jsou práva spotřebitelů posílena, ale naopak kamenní prodejci a provozovatelé e-shopů budou oslabeni. Tato doba se totiž zdvojnásobuje a nově činí jeden rok. Pokud tedy v této době přijde zákazník s rozbitým fénem, poškozeným batohem či žralokem na botě, bude na vás jako prodávajících, abyste mu prokázali, že váš výrobek byl bezvadný a škodu si způsobil zákazník sám svým neopatrným zacházením. To se ovšem zpětně prokazuje poměrně těžko.

Postup pro vyřízení reklamace

Lehce se mění i postup reklamace. Pokud zákazník reklamuje rozbitý výrobek a jeho reklamace je oprávněná, měl by mít možnost si vybrat, zda chce výrobek (například poškozený batoh) nový či zda chce opravit stávající. Je-li to možné (např. pokud není výrobek vyprodán, nebo nejde o příliš nákladnou variantu), měli byste takovou volbu zákazníkovi umožnit.
Pokud by byly nemožné či výrazně nákladné obě varianty, pak může spotřebitel požadovat slevu a v případě významné vady rovněž odstoupit od smlouvy.

Za co vše u výrobku odpovídáte?

Jako prodejci odpovídáte především za to, že prodávaný výrobek má slíbené vlastnosti. Netýká se to ale pouze toho, co je napsáno na obalu výrobku. Ohlídat si musíte i to, co ke zboží píšete na internetu, sociálních sítích či newsletteru. Samozřejmě, že pokud by taková mylná informace pocházela od samotného výrobce, pak můžete zpětně uplatňovat náhradu škody zase po něm.

Jako prodejce byste měli zaručit rovněž funkčnost, která má odpovídat obvyklým vlastnostem věcí téhož druhu.

K výrobku musíte vždy dodat obal i návod, přičemž u návodu zkontrolujte i to, zda neobsahuje chyby. I to by vám mohlo být vyčteno. Dobrou zprávou ale je, že můžete šetřit naše lesy a návod poskytnout pouze v elektronické podobě. Nestačí ale pouhý odkaz na webové stránky vaše či výrobce, musíte poskytnou konkrétní dokument např. na usb nosiči, nebo ideálně e-mailem.

Výše uvedené změny týkající se reklamací by se měly promítnout i do vašich obchodních podmínek či reklamačního řádu (máte-li jej od obchodních podmínek oddělený).

Na zlevňování opatrně

Někteří prodejci zacházejí se slevami řekněme trochu divočejším způsobem. Plánují třeba Black Friday, předvánoční či povánoční výprodej, a proto týden před akcí určité zboží zdraží, aby pak mohli zlevnit o deset procent oproti stálé ceně, ovšem slevu inzerovat třeba jako dvaceti- či třicetiprocentní. Představme si třeba kávovar, který stojí běžně pět tisíc korun, v polovině listopadu jej obchodník náhle zdraží na 5 500 korun a v rámci Black Friday je cena náhle 4 400 a obchodník se pyšní dvacetiprocentní slevou. To, že je sleva reálně pouze 600 korun běžný zákazník dosud neviděl.

Na podobné triky v minulosti opakovaně upozorňovala média i spotřebitelské organizace. Takovým fintám ale již teoreticky odzvonilo.

Nyní je třeba jako původní cenu napsat nejnižší z cen v posledním měsíci před zlevněním. Ke zdražování a následnému poskytnutí slevy tedy docházet může, ale nikoli v rámci jednoho víkendu, jak se to leckdy dělo doposud. Výjimkou z uvedeného pravidla jsou výrobky podléhající rychlé zkáze, typicky potraviny.

Tip: Další novinky v oblasti práva, které platí či budou platit od letošního roku, jsme popsali v našem samostatném článku.

Odstoupení od smlouvy

Zakoupíte-li si zboží na internetu, máte ze zákona 14 dní na případné odstoupení od smlouvy. Někteří zákazníci pojímají uvedenou 14denní lhůtu jako příležitost si zboží řádně vyzkoušet či bezplatně vypůjčit. Nové boty si vezmou do společnosti a lehce ošoupané vrátí do krabice a odešlou výrobci, v kávovaru uvaří kávu a přístroj se zbytkem lógru vrátí. K tomu ale pochopitelně zákonná lhůta neslouží a e-shopy nesmí být zneužívány pro bezplatné čtrnáctidenní testování výrobků. Zákonodárce proto nyní učinil krok k tomu, aby zákazníky od takového jednání odradil. Nově totiž mají prodejci právo zákazníkovi vrátit při odstoupení od smlouvy méně peněz, pokud zboží nevrátí ve stavu, v jakém by ho vrátil, kdyby ho zkoušel v obchodě. Doslova se v zákoně píše, že zákazník odpovídá za snížení hodnoty zboží, které „vzniklo v důsledku nakládání se zbožím jinak, než je nutné k tomu, aby se seznámil s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží.“ Samozřejmě mu to nezabraňuje si boty třeba obout a zkusit velikost, nebo kávovar vybalit z krabice, ale není možné, aby vyzkoušení na výrobku zanechalo nějaké stopy a zhoršilo tak jeho následující prodej.

Současně se mění také formulace některých důvodů pro nemožnost odstoupení od smlouvy.
I tato změny si zaslouží výslovnou úpravu obchodních podmínek.

Záruční list

Novela zákona zpřesňuje rovněž povinnosti týkající se záručního listu. Je třeba jej vydat společně se zbožím, podobně jako u návodu ale postačí elektronická podoba.
Záruční list by měl obsahovat informace o:

  • možnosti reklamace,
  • vymezení zboží,
  • kontaktní informace e‑shopu,
  • procesu vyřizování záruky
  • a na co přesně se záruka vztahuje a jaké jsou její podmínky (např. kdo hradí dopravné).

Personalizace cen

Stalo se vám někdy, že jste si našli přes srovnávač nejlevnější knihu v nějakém e-shopu a když jste se sem později napřímo v ten samý den vrátili, cena se vám zdála najednou o pár desítek korun vyšší? Nemuselo jít o přelud, některé e-shopy totiž mají nastavené automatické mechanismy, které ceny upravují. Záleží přitom třeba právě na způsobu, jakým se na web dostanete. Domníváte se, že by této “nekalé praktice” mělo být učiněno zadost? Zatím tomu tak ještě není. Prodejce musí ale nově o takových praktikách informovat na svém webu, aby se mohl zákazník rozhodnout kvalifikovaně.

Požadavky na obchodní podmínky

Novela stanovuje širší okruh informací,které obchodník musí sdělit spotřebiteli před uzavřením smlouvy.

Nově musí vedle totožnosti obchodníka povinně obsahovat také adresu sídla a telefonní kontakt. A pokud existují, tak například i e-mailovou adresu nebo údaje o poprodejním servisu a jeho podmínkách.

Výše uvedené změny je třeba mít zapracované do obchodních podmínek od ledna 2023. Při nedodržování nových pravidel pro záruky hrozí obchodníkům pokuta od ČOI až do výše 5 milionů korun.

Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence


Řešíte obdobný problém?

Tým online právníků Dostupný advokát vám jej vyřeší.

Obchodní podmínky

Sepíšeme pro vás nové obchodní podmínky, případně zkontrolujeme ty stávající. Zaručujeme přitom správnost dokumentu podle nového občanského zákoníku. Jednáme rychle, na celém území ČR. Cenu budete znát předem a zaplatit můžete až po poskytnutí služby.

Předem dané ceny
Od začátku víte, kolik a za co platíte.
Vše zvládneme online
Takže ušetříte čas i peníze za dopravu.
Pracujeme rychle
90 % požadavků vyřešíme do druhého dne.
Zkušený tým
Pro každý právní obor máme specialistu.

Pomohl vám tento obsah? Přidejte mu hodnocení

průměrné hodnocení: 5
hodnoceno: 1 krát

…nebo jej sdílejte

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Reference služby Dostupný advokát

Recenze služby

Luboš Kulhánek, Praha

před 3 roky

Fantastická zkušenost. Chtěli jsme jen revidovat smlouvu, ale sami přišli s mnoha důležitými podněty. Nadmíru splnili očekávání. Vše online. Dobrá cena. Takto si představuji služby v 21. století!

Recenze služby

Tomáš Dastych

před 7 měsíců

Službu jsem opakovaně využil s maximální spokojeností. Mohu doporučit.

Recenze služby

MgA. Tomáš Klein, Zlín

před 3 roky

Nechal jsem si tu několikrát zkontrolovat smlouvu od dodavatele a sepsali mi rovněž smlouvu o dílo. Služby dobré, nemusím nikam za advokátem chodit, vše se vyřídí online, značka ideál.

Zobrazit všechny reference

Mohlo by vás také zajímat

Znáte nás z médií
Logo Česká advokátní komora Apek Logo Advokátní kancelář roku 2023
Sledujte novinky
Facebook Dostupný advokát Twitter / X Dostupný advokát
Dostupný advokát © 2013-2024