7 věcí, na které nesmíte zapomenout ve svých obchodních podmínkách

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.
1. září 2022
7 minut čtení

Obchodní podmínky jsou pro podnikatele zcela klíčovým dokumentem. Při jejich tvorbě se nevyplatí opsat vzorové podmínky z internetu. Riskujete tím nejenom, že si způsobíte škody, ale také můžete mít problémy s Českou obchodní inspekcí. Sepsali jsme pro vás sedm klíčových bodů, na něž je dobré se při tvorbě obchodních podmínek zaměřit.

Seznámení s obchodními podmínkami

Obchodní podmínky jsou dokumentem, který upravuje vzájemná práva a povinnosti podnikatele a zákazníka v různých situacích, které nebyly upraveny v textu samotné smlouvy. Součástí samotné smlouvy se stávají ve chvíli, kdy s nimi zákazník projeví souhlas (zpravidla se tak děje podpisem smlouvy, která na obchodní podmínky odkazuje, případně zaškrtnutím příslušné volby na e-shopu či jiném webu).

Výhody a nevýhody obchodních podmínek

Jejich výhodou je především zjednodušení procesu uzavírání smlouvy. Jsou-li obchodní podmínky dostatečně detailní, není třeba řadu věcí upravovat v samotné smlouvě a tím dochází ke značnému usnadnění smluvního vztahu.

Nevýhodou je pak především ztráta individuálního přístupu k zákazníkům a pro zákazníka pak zpravidla přístup “ber nebo nech být”, kdy nemá příliš velkou šanci smluvní vztah ovlivnit. Musí tedy buď obchodní podmínky jako celek akceptovat, případně uzavření smlouvy odmítnout.

V případě, že se odchylují obchodní podmínky od smlouvy, nemá to vliv na platnost smlouvy ani obchodních podmínek. Přednost před využitím obchodních podmínek  potom mají ujednání obsažená přímo ve smlouvě.

Související služba

Uvažujete o sepsání obchodních podmínek?

Sepíšeme pro vás nové obchodní podmínky, případně zkontrolujeme ty stávající. Zaručujeme přitom správnost dokumentu podle nového občanského zákoníku. Jednáme rychle, na celém území ČR. Cenu budete znát předem a zaplatit můžete až po poskytnutí služby.

Chci pomoci

  • Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
  • Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 5 kanceláří.
  • 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
  • Pro každý právní obor máme specialistu.

Na co je v souvislosti s obchodními podmínkami nezbytné se zaměřit?

1) Seznámení stran s obchodními podmínkami před podpisem smlouvy

Naše první doporučení se netýká obsahu, ale procesu uzavírání smlouvy. Je totiž nezbytné v jeho rámci druhé straně obchodní podmínky poskytnout tak, aby se s nimi mohla řádně seznámit. Nestačí přitom pouhá zmínka o nich. Pokud jsou ovšem obchodní podmínky přiloženy k návrhu smlouvy, presumuje se, že se druhá strana s nimi řádně seznámila.

Obchodní podmínky a všechny jejich změny musíte uchovávat tak, aby si je zákazník mohl opakovaně zobrazit, případně mu starší verze poskytnout. Rovněž se doporučuje poslat zákazníkům v potvrzovacím e-mailu na tyto podmínky odkaz.

2) Kdo je smluvní stranou?

Pokud prodáváte zboží nebo své služby zákazníkům, kteří jsou spotřebitelé, pak zbystřete. Občanský zákoník definuje spotřebitele jako „člověka, který mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo mimo rámec samostatného výkonu svého povolání uzavírá smlouvu s podnikatelem“. Prodáváte-li spotřebitelům, budou na vaše obchodní podmínky kladeny vyšší nároky a budete je muset pro tyto účely přizpůsobit četným požadavkům zákona.

3) Odstoupení od smlouvy

Jak jsme si řekli výše, obchodní podmínky jsou součástí smlouvy a zákazník má právo na to, aby od vás obdržel informace, jak odstoupit od takové smlouvy a případně kdy mu takové právo zaniká. Pokud prodáváte zboží nebo poskytujete služby mimo prostor obvyklý pro vaše podnikání, což platí zejména pro obchodní podmínky pro e-shop, musí být zákazník, který je spotřebitelem, poučen o právu odstoupit od smlouvy ve lhůtě čtrnácti dnů od dne převzetí zboží.

Nedostane-li se takovému zákazníkovi tohoto poučení, pak podle občanského zákoníku platí, že může od smlouvy odstoupit do jednoho roku a čtrnácti dnů od převzetí zboží. Hrozí vám, že v některých případech budete muset přijmout zboží zpět a vrátit zákazníkovi peníze, což může být, nejen z hlediska cash flow (po více než roce od prodání zboží) velmi nemilé.

Dokument by měl v ideálním případě odkazovat na standardizovaný formulář pro odstoupení od smlouvy, který zákazník jen odešle, pokud chce smlouvu ukončit. Jestliže chcete mít možnost odstoupit od smlouvy i vy, musíte v podmínkách přesně uvést, jakým způsobem a za jaké situace k tomu může dojít.

Tip na článek

Tip: Odstoupení od smlouvy z pohledu zákazníka e-shopu jsme se detailně věnovali v našem článku.

4) GDPR v rámci obchodních podmínek

Zákazníkovi musíte sdělit, jakým způsobem zpracováváte jeho údaje. Právní předpisy pro tyto účely stanoví celou řadu požadavků včetně rozsahu informací, které se vašim zákazníkům musí dostat. Obecně platí, že pokud chcete údaje zákazníka předávat dalším subjektům, budete si na to muset opatřit jeho souhlas. Zákazníka o tomto opět musíte informovat v souladu se zákonem a v rozsahu informací, které zákon požaduje.

Pokud používáte cookies, budete muset opět získat předchozí souhlas zákazníka s rozsahem a účelem zpracování osobních informací. V současné době se v tomto ohledu uplatňuje jako primární opt-in přístup. Znamená to, že bez výslovného souhlasu uděleného odklepnutím tlačítka na liště, nemohou být cookies aktivovány a nesmí tak v tomto směru dojít k jakémukoliv sběru informací. Hned při příchodu na webovou stránku by měl být návštěvník informován o tom, jaké informace o něm chcete sbírat. Spolu s tím by mu měla být poskytnuta možnost si zvolit, které z nich chce on sám poskytovat a které ne. Jeho volbu pak musíte respektovat a jiné údaje neshromažďovat.

Tip na článek

Tip: Aktuální povinnosti týkající se cookies jsme přehledně popsali v našem článku.

5) Reklamace zboží v případě vad

Vaše obchodní podmínky musí seznámit zákazníka s tím, jakým způsobem má postupovat v případě, že má zboží nebo služby vady. Rovněž byste měli detailně popsat záruku, kterou za zboží vystavujete. Ze zkušenosti doporučujeme pro tyto záležitosti zavést zvláštní proces, který je dobré do obchodních podmínek jasně popsat. Za prvé tím vyhovíte požadavku zákona, za druhé vyjasníte tuto klíčovou oblast dovnitř vaší společností a zákazníkovi.

Zákazník má právo vědět, u koho si na vás stěžovat. Pokud dochází k uzavření obchodních podmínek on-line, což platí obzvlášť pro e-shopy, musí vaše obchodní podmínky obsahovat údaj o způsobu mimosoudního vyřizování stížností spotřebitelů na vás jako podnikatele. A to včetně adresy příslušného orgánu, kam se může spotřebitel s takovou stížností obrátit. U podnikání, které nejsou specificky regulovány, bude takovým orgánem primárně Česká obchodní inspekce, ale v některých případech jím mohou být i další orgány státního dozoru.

6) Rozhodčí doložka

Zákazník má právo vědět, u koho si na vás stěžovat. Pokud dochází k uzavření obchodních podmínek on-line, což platí obzvlášť pro e-shopy, musí vaše obchodní podmínky obsahovat údaj o způsobu mimosoudního vyřizování stížností spotřebitelů na vás jako podnikatele. A to včetně adresy příslušného orgánu, kam se může spotřebitel s takovou stížností obrátit. U podnikání, které nejsou specificky regulovány, bude takovým orgánem primárně Česká obchodní inspekce, ale v některých případech jím mohou být i další orgány státního dozoru.

7) Platební podmínky, dodací lhůty, podmínky dodávky,

To, co často zajímá zákazníka ze všeho nejdřív, jsou praktické informace týkající se se samotné dodávky zboží. Zákazník by se měl tedy z vašich obchodních podmínek dozvědět informace o:

  • identitě prodejce zboží nebo poskytovatele služeb včetně jeho adresy, IČO a kontaktů
  • zboží nebo službách, které si pořizuje, a to včetně jejich charakteristiky,
  • ceně zboží nebo služby se všemi daněmi a poplatky,
  • způsobu platby za zboží,
  • podmínkách dodání zboží (např. povinnost uhradit zálohu) včetně nákladů na dodání zboží,
  • právech klienta, které vzniknou z vadného plnění.

Zakázaná ujednání

Nový občanský zákoník rovněž přináší okruh ustanovení, která jsou zakázaná. Vaše obchodní podmínky by v žádném případě neměly obsahovat: 1) ustanovení, která vylučují práva zákazníků – spotřebitelů z vadného plnění, 2) možnost podnikatele ponechat si kupní cenu, pokud spotřebitel odstoupí od smlouvy, 3) právo podnikatele bezdůvodně odstoupit od smlouvy, zatímco spotřebitel toto právo nemá, 4) právo podnikatele zvýšit cenu bez možnosti spotřebitele od smlouvy odstoupit nebo 5) smluvní pokutu, pokud zákazník odstoupí od smlouvy a mnohé další.

Obchodní podmínky jsou základním dokumentem pro vaše podnikání. Utvářejí vaše vztahy se zákazníky, a proto se vám vyplatí investovat energii do jejich řádné přípravy. Nespoléhejte se na zdarma nabízené vzory všeobecných obchodních podmínek ke stažení, protože takový dokument vás účinně neochrání.

Sdílejte článek


Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence

Související služba

Obchodní podmínky

Sepíšeme pro vás nové obchodní podmínky, případně zkontrolujeme ty stávající. Zaručujeme přitom správnost dokumentu podle nového občanského zákoníku. Jednáme rychle, na celém území ČR. Cenu budete znát předem a zaplatit můžete až po poskytnutí služby.

Chci pomoct

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Mohlo by vás také zajímat

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás v 5 městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8–18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2024
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)