Systém by porušoval základní principy GDPR
Návrh na vytvoření centralizované databáze telefonních čísel a souhlasů pro účely marketingových hovorů vyvolává otázky o souladu s GDPR. GDPR chrání osobní údaje jednotlivců v EU a stanovuje přísná pravidla pro jejich zpracování, včetně omezení jejich účelu a minimalizace zpracovávaných dat. Tato nová databáze by však obsahovala kontaktní údaje milionů osob, a to bez jasného vymezení, kdo k nim bude mít přístup, jak budou zabezpečeny a jak dlouho budou uchovávány.
Chybí dostatečná ochrana a regulace
Navrhovaný systém postrádá transparentní pravidla a mantinely pro využití a ochranu dat. Návrh neupřesňuje, jaká opatření budou zavedena k ochraně dat před zneužitím nebo neoprávněným přístupem. To představuje riziko především pro jednotlivce, jejichž údaje budou v databázi. Hospodářská komora, jako případný správce databáze, by navíc měla finanční motivaci pro šíření těchto údajů mezi firmy, čímž by docházelo k potenciálnímu střetu zájmů.
Související služba
Řešení právního problému na míru
Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.
Chci pomoct
- Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
- Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 5 kanceláří.
- 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
- Pro každý právní obor máme specialistu.
„Osoba provádějící marketing je oprávněna požádat Hospodářskou komoru u konkrétních telefonních čísel o ověření, zda v seznamu marketingových preferencí je u těchto čísel uveden souhlas s kontaktováním pro účely marketingu pro konkrétní okruh zboží a služeb; cenu za toto ověření je povinna uhradit osoba provádějící marketing,“ píše se v návrhu.
Podnikatelé by ručili za správnost údajů
Podnikatelé by podle návrhu patrně měli platit za vkládání a aktualizaci souhlasů svých zákazníků, což představuje dodatečné náklady. Navíc by nesli odpovědnost za správnost dat, což by pro ně znamenalo zvýšenou administrativní a právní zátěž. Návrh také vyvolává otázky o tom, zda je tento systém pro podnikatele skutečně nutný a efektivní, nebo zda se jedná spíše o finanční benefit pro Hospodářskou komoru.
Opravdu jde o zjednodušení?
Jedním z důvodů, které autoři návrhu uvádějí, je chybějící systém, kde by každý jednotlivec mohl jednoduše zrušit či změnit souhlas s kontaktováním za účelem marketingu. Otázkou však zůstává, zda by tento systém skutečně byl přístupný pro všechny občany a zda by opravdu vedl ke zlepšení situace. Ze zkušeností vyplývá, že správa těchto souhlasů bývá často komplikovaná a bez jasných pravidel by se jednotný systém mohl stát spíše dalším administrativním břemenem než užitečným nástrojem pro ochranu soukromí.
Z právního hlediska se tedy jeví návrh jako nevhodný a narážející na základní principy ochrany osobních údajů. Hospodářská komora by se stala správcem citlivé databáze osobních údajů, což je krok, který by mohl vést k nedostatečné ochraně dat občanů a k nárůstu rizik zneužití těchto údajů pro marketingové účely. V případě schválení by byl nutný přísný dohled nad dodržováním GDPR a stanovení jasných pravidel pro nakládání s daty. Bez nich se tento systém může stát snadným cílem pro komerční zneužití osobních údajů a narušení práva na soukromí.