Práva pacientů: Kdy lékař může odmítnout péči a za co platit nemusíte?

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.
1. prosince 2024
8 minut čtení
8 minut čtení
Ostatní právní témata

Objednali jste se k lékaři a dočkali se zamítavé odpovědi? Požádali jste o vypsání návrhu na lázně a lékař si za to řekl o poplatek? Nebo vám na pohotovosti jen doporučili navštívit praktika a naúčtovali 90 Kč? V naší praxi se setáváme s mnoha dotazy klientů, kteří řeší, zda je postup lékaře v pořádku. Které jsou ty nejčastější?

práva u lékaře

Dotaz: Zubní ordinace mě odmítla, prý jsem nechodila na preventivní prohlídky. Je to důvod k odmítnutí péče?

Váš registrující lékař vás skutečně může za určitých podmínek vyřadit z evidence, ale musí se přitom řídit platnou legislativou, konkrétně zákonem o zdravotních službách, zejména jeho ustanovením § 48.

Zde je v odstavci 2 mimo jiné řečeno, že „Poskytovatel může ukončit péči o pacienta v případě, že přestal poskytovat součinnost nezbytnou pro další poskytování zdravotních služeb; to neplatí, jestliže neposkytování součinnosti souvisí se zdravotním stavem pacienta.

Ukončením péče ovšem nesmí dojít k bezprostřednímu ohrožení života nebo vážnému poškození zdraví pacienta. Kdyby pacient například akutním problémem, který vyžaduje bezodkladnou péči, lékař jej musí přijmou.

Důvody odmítnutí přijetí pacienta do péče podle odstavce 1 nebo ukončení péče podle odstavce 2 posuzuje poskytovatel. Poskytovatel o odmítnutí přijetí do péče nebo o ukončení péče vydá pacientovi písemnou zprávu, ve které je uveden důvod odmítnutí nebo ukončení.

Pokud pacient například dlouhodobě ignoruje preventivní prohlídky nebo nespolupracuje při poskytování zdravotní péče, může to být důvodem k ukončení registrace.

Související služba

Řešení právního problému na míru

Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.

Chci pomoct

  • Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
  • Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 5 kanceláří.
  • 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
  • Pro každý právní obor máme specialistu.

Dotaz: Lékař mi odmítl předepsat lék, který mi dříve psal jiný specialista, a tvrdí, že ho nesmí předepisovat. Jak to tedy je, kdo rozhoduje o tom, co mi bude předepsáno?

Léky mohou předepisovat pouze lékaři, kteří na to mají odbornou způsobilost. Některé léky může předepsat jen specialista, zatímco jiné i praktický lékař. Rozhodující jsou:

  • Seznam omezených léků – Některé léky může předepsat jen specialista (např. neurolog, revmatolog, psychiatr).
  • Způsobilost lékaře – Pokud praktický lékař nemá odbornou způsobilost na konkrétní léčbu, nesmí lék předepsat.
  • Pojišťovna a úhrada – Některé léky hradí pojišťovna jen při předpisu specialisty.

Požádejte lékaře o vysvětlení. Pokud lék může předepsat jen specialista, můžete se k němu objednat znovu. Pokud vám praktický lékař odmítá předepsat lék bez jasného zdůvodnění, můžete se obrátit na revizního lékaře zdravotní pojišťovny nebo podat stížnost.

Tip na článek

Tip: Zažili jste u lékaře nevhodné či arogantní chování? Zlehčoval lékař váš závažný zdravotní stav či vám navrhnul nesprávný postup? Jak se tyto situace od sebe právně liší a jak si lze na lékaře stěžovat?

Dotaz: Lékař mi řekl diagnózu latinsky, ale nevysvětlil mi ji. Mám právo na srozumitelné informace?

Samozřejmě, že máte. Podle zákona má pacient právo na srozumitelné informace o svém zdravotním stavu. Lékař je povinen vám vše vysvětlit tak, abyste tomu rozuměli, a odpovědět na vaše dotazy. Pokud vám lékař sdělil diagnózu jen latinsky nebo obecně nesrozumitelně, máte právo se doptat a žádat vysvětlení v běžné češtině.

Pokud lékař odmítne nebo je neochotný, můžete podat stížnost na vedení zdravotnického zařízení nebo se obrátit na ombudsmana pro pacienty.

Dotaz: Chci změnit praktického lékaře, ale moje současná doktorka mi odmítá vydat zdravotní dokumentaci, prý ji pošle jen na vyžádání novému lékaři. Mám právo si ji vyžádat osobně?

Podle zákona o zdravotních službách má pacient právo nahlížet do své zdravotní dokumentace a pořizovat si z ní kopie nebo výpisy.

Pokud měníte praktického lékaře, vaše zdravotní dokumentace zůstává u původního lékaře, který ji na vyžádání předá novému lékaři. Dokumentaci si tedy nemůžete odnést osobně v originále, protože její vedení je povinností poskytovatele zdravotních služeb.

Jak můžete v takovém případě postupovat?

  • Požádat o kopii zdravotní dokumentace – tu vám musí lékař poskytnout, případně za poplatek (výši poplatku určuje ceník poskytovatele).
  • Požádat nového lékaře, aby si dokumentaci vyžádal sám.
  • Pokud vám lékař odmítá vydat i kopii, můžete se obrátit na příslušný krajský úřad, který dohlíží na dodržování práv pacientů.

Dotaz: Můj zubař si začal účtovat za plombu, která byla dříve zdarma. Jak si ověřit, co pojišťovna hradí?

Plomby hrazené zdravotní pojišťovnou podléhají pravidlům Seznamu zdravotních výkonů a úhradové vyhlášky. Pojišťovna běžně hradí amalgámové plomby na zadní zuby, zatímco za bílé (kompozitní) plomby si pacient často musí připlatit.

Existují ale výjimky, kdy může být bílá plomba hrazena ze zdravotního pojištění, například:

  • Pokud jde o přední zuby (řezáky, špičáky).
  • Pokud má pacient alergii na amalgám (nutné potvrzení).
  • U dětí, těhotných žen a kojících matek.

Pokud potřebujete ověřit, co je hrazeno, podívejte se na web své zdravotní pojišťovny, kde jsou uvedeny aktuální podmínky úhrad. Zeptejte se přímo lékaře na ceník, případně na možnost hrazené alternativy.

V případě pochybností můžete kontaktovat infolinku zdravotní pojišťovny a požádat o vysvětlení konkrétní situace.

Máte-li podezření, že lékař účtuje neoprávněné poplatky za hrazený výkon, můžete se obrátit na revizního lékaře své zdravotní pojišťovny, který může situaci přezkoumat.

Dotaz: Dostala jsem v nemocnici k podepsání informovaný souhlas k zákroku. Potřebovala jsem více času si vše prostudovat, ale připadalo mi, že mě tlačili k podpisu, aniž bych měla čas si ho pořádně přečíst. Můžu si ho vzít domů a rozmyslet si to?

Podle zákona o zdravotních službách, má pacient právo na poskytnutí srozumitelných informací o navrhovaném zákroku, jeho přínosech, rizicích i alternativách. Informovaný souhlas musí být udělen svobodně a bez nátlaku.

Pokud si nejste jistá, můžete si souhlas nechat vysvětlit, případně si ho vzít domů a rozmyslet si ho – pokud zákrok není akutní. V naléhavých případech (např. ohrožení života) může lékař provést zákrok i bez souhlasu, pokud není možné jej získat včas.

Cítíte-li nátlak, nebo si chcete souhlas prostudovat, řekněte to jasně personálu. Máte právo na dostatek času k rozhodnutí. V případě problémů se můžete obrátit na ombudsmana pro pacienty nebo podat stížnost u vedení nemocnice.

Dotaz: Během hospitalizace jsem byla na pokoji s dalšími třemi pacientkami a jedna z nich celou noc hlasitě telefonovala. Mám právo na klid na lůžku? Můžu požádat o jiný pokoj?

Ano, zákon o zdravotních službách, říká, že pacient má právo na ohleduplné zacházení a na podmínky, které respektují jeho soukromí a důstojnost. Pokud vás ruší hlučný spolupacient, máte právo si stěžovat a požádat o řešení situace.

Můžete například upozornit personál – zdravotní sestra nebo lékař mohou pacienta požádat, aby byl ohleduplnější.
Rovněž můžete zkusit požádat o přesun na jiný pokoj, případně se zeptat se na nadstandardní pokoj – často bývá za příplatek, ale někdy jej nemocnice může nabídnout zdarma v závažných případech.

Dotaz: Můj praktický lékař má plno a objednává na běžné prohlídky až za dva měsíce. Co mám dělat, pokud se mi mezitím zhorší zdravotní stav? Musím čekat, nebo mě musí vzít dřív?

Podle § 48 odst. 1 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách, musí lékař poskytovat zdravotní péči bez zbytečného odkladu, pokud je to nezbytné z důvodu zdravotního stavu pacienta.

Pokud máte obavy o svůj zdravotní stav, zavolejte do ordinace a vysvětlete, že se váš stav zhoršil – lékař vás musí přijmout v akutním případě. Jestliže vás odmítne, můžete se obrátit na lékařskou pohotovostní službu nebo ambulanci specialisty (pokud váš problém spadá do jejich kompetence). Máte-li pocit, že lékař neoprávněně odmítá akutní péči, můžete podat stížnost na krajský úřad, který má dohled nad zdravotními službami.

Dotaz: Byl jsem na pohotovosti, kde mi jen doporučili navštívit svého lékaře a naúčtovali mi poplatek 90 Kč. Není pohotovost od toho, aby mi pomohla?

Pohotovost je určena pro akutní zdravotní problémy, které nevyžadují přímý zásah záchranné služby, ale zároveň nesnesou odklad do ordinačních hodin vašeho praktického lékaře.

Pokud lékař na pohotovosti usoudil, že váš stav nevyžaduje akutní zásah a doporučil vám návštěvu vašeho lékaře, jednal v souladu s pravidly pohotovostní služby.

Poplatek 90 Kč se podle § 16a zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, platí za využití pohotovosti, pokud nebyl pacient hospitalizován. Výjimkou jsou například děti do 18 let, těhotné ženy nebo osoby v hmotné nouzi.

Jestliže se vám stav zhorší, vyhledejte znovu lékařskou pomoc. Pokud máte pochybnosti o správném postupu lékaře, můžete se obrátit na revizního lékaře zdravotní pojišťovny nebo podat stížnost na vedení nemocnice.

Dotaz: Můj lékař odmítl napsat žádanku na specializované vyšetření a řekl, že to není nutné, i když si myslím opak. Můžu se nějak bránit?

Lékař není povinen napsat žádanku jen na základě vaší žádosti – musí vyhodnotit, zda je specializované vyšetření lékařsky odůvodněné.

Jestliže lékař žádanku odmítne, měl by vám vysvětlit důvody, proč vyšetření nepovažuje za nutné, ideálně požádejte o písemné potvrzení odmítnutí žádanky a zdůvodnění.V některých případech se můžete obrátit přímo na specialistu – někteří odborní lékaři mohou pacienta vyšetřit i bez žádanky, ale v takovém případě nemusí být vyšetření hrazeno pojišťovnou. Pokud máte pochybnosti o správném postupu praktického lékaře, můžete podat stížnost na krajský úřad nebo Českou lékařskou komoru.

Dotaz: Poplatek za registraci u gynekologa – musí se platit?Po přestěhování do jiného kraje jsem si hledala nového gynekologa. Našla jsem ordinaci, kde mě byli ochotni přijmout, ale při registraci po mně chtěli poplatek 500 Kč. Prý je to za administrativní úkony spojené s registrací. Musím tento poplatek zaplatit, nebo jde o neoprávněný požadavek?

Tato otázka nemá zcela jednoznačnou odpověď. Obecně platí, že lékař není oprávněn vyžadovat poplatek za registraci ani roční poplatek. Poskytování zdravotních služeb registrovaným pacientům je hrazeno ze systému veřejného zdravotního pojištění. Lékaři by neměli registraci podmiňovat platbou pacienta a v takovém případě se lze obrátit např. na pojišťovnu.

Na druhou stranu lékař může požadovat platbu za služby, které nejsou hrazeny z veřejného zdravotního pojištění, například:

  • administrativní úkony (např. potvrzení pro zaměstnavatele, řidičský průkaz, vstupní prohlídka do zaměstnání),
  • nadstandardní péče (např. určité vakcíny nebo výběr konkrétního materiálu),
  • úkony na žádost pacienta, které nesouvisejí s léčbou.

V praxi jsou často poplatky vykazovány nikoliv jako poplatky za registraci, ale právě za poskytnuté nadstandardní služby jako je například víkendové konzultace, SMS připomínky, online konzultace. Rovněž smluvní členství v rámci některých klinik zahrnuje nadstandardní balíčky služeb. Pokud poplatek zahrnuje pouze tyto nadstandardní služby, je legální. Pokud má pacient dojem, že lékař účtováním nadstandardních služeb obchází zákaz účtování registračních poplatků, měl by požadovat od lékaře účtenku včetně částky a účelu platby. I v takovém případě se pak může obrátit na zdravotní pojišťovnu, protože může jít o porušení smlouvy s ní.

Sdílejte článek


Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence

Související služba

Řešení právního problému na míru

Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.

Chci pomoct

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás v 5 městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8–18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2025
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)