Co dělat, když si chcete stěžovat na lékaře?

Zažili jste u lékaře nevhodné či arogantní chování? Zlehčoval lékař váš závažný zdravotní stav či vám navrhnul nesprávný postup? Jak se tyto situace od sebe právně liší a jak v nich lze postupovat?

zdravotnictví, nespokojenost, stížnost
4 minuty čtení

Kapitoly článku

Na nepříjemné poznámky s chladnou hlavou

Stojíte ve spodním prádle, přemítáte o svém zdravotním stavu a proti vám stojí lékař – člověk, jehož vnímate jako autoritu a necháte do nějaké míry rozhodovat o vašem těle a zdraví. V takové situaci jste přirozeně zranitelní a citlivější, než kdy jindy. Pokud se vás dotkne nějaký komentář či poznámka lékaře, může to být dáno právě touto specifickou situací. Pokud vám tedy vrtá hlavou, cože vám to ten doktor řekl, zkuste nejednat bez rozmyslu a nechat tomu nějaký čas. Klidně to proberte s někým, komu důvěřujete, a situaci mu popište.

Budete-li přesvědčeni o oprávněnosti svého rozhořčení i druhý den, obraťte se stížností nejprve na nadřízeného daného lékaře. Tím může být primář či primářka oddělení či ředitel daného zdravotnického zařízení. Stížnost můžete podat ústně či telefonicky, ale vždy má větší váhu podání písemné. U něj lze také předpokládat písemnou odpověď.

Co uvést do stížnosti na lékaře

  • jméno, příjmení a kontakt na sebe,
  • označení zdravotního zařízení a jméno a příjmení lékaře, na kterého si stěžujete,včetně jeho adresy,
  • proč nesouhlasíte s postupem či chováním lékaře,
  • popis události (anamnéza, postup, srovnání zdravotního stavu před a po události, chování lékaře…),
  • datum,
  • podpis.

Nebudete-li s vyřízením své stížnosti spokojeni, můžete se také obrátit na správní orgán, který zdravotnímu zařízení udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb. Tím je většinou krajský úřad, v jehož obvodu se zdravotnické zařízení nachází.

Kam se lze obracet v případě závažnějších stížností?

Existují situace, nad kterými není třeba příliš přemítat. Pokud se lékař dopustil vulgarit, sexuálního obtěžování, či jiného chování, které je zjevně zcela za hranicí, pak se vyplatí překonat ostych, a na takové chování upozornit příslušné instituce. Pojďme se podívat, které to jsou.

Chcete řešit svůj spor s lékařem soudní cestou?

U soudu uspějete jen tehdy, když podání žaloby bude neprůstřelné. Provedeme pečlivou analýzu případu a postaráme se o přípravu předžalobní výzvy, žaloby, případně i zastupování u soudu, kde budeme tvrdě vymáhat vaše práva.

Zdravotní ombudsman

Některé nemocnice zřizují pro pacienty takzvané zdravotní ombudsmany. Nejedná se ovšem o veřejnou instituci typu Veřejného ochránce práv. Zdravotní ombudsman by měl situaci posoudit nezávisle a zjednat vám řešení, na které máte nárok. Na druhou stranu se ale stále jedná o zaměstnance daného zařízení, který vám asi nebude radit, abyste žalovali nemocnici o několik desítek tisíc, na které byste třeba měli v dané situaci podle práva nárok. Ještě dodejme, že v některých případech zřizují ombudsmany také krajské úřady.

Zdravotní pojišťovna

Se stížnostmi týkajícími se fungování a provozu ordinace vašeho lékaře se můžete obrátit na svou zdravotní pojišťovnu, která je současně smluvní pojišťovnou vašeho lékaře. V případě, kdy vám lékař naúčtoval něco, na co neměl nárok, nebo si vyúčtoval výkon, který ani neprovedl, měla by o tom zdravotní pojišťovna vědět. Můžete jí dát vědět také o situaci, kdy lékař zjevně nedodržuje avizované úřední hodiny.

Tip: VZP informuje o možnosti podávání stížností na lékaře na svých webových stránkách.

Česká lékařská a Česká stomatologická komora

V případě hrubě neetického chování či dokonce podezření na pochybení ve stanovení diagnózy se neváhejte obrátit na nějakou z profesních komor, tedy Českou lékařskou komoru či Českou stomatologickou komoru. Na podání stížnosti máte rok. Písemnou stížnost musí příslušná komora vyřídit do šesti měsíců. Profesní komory se ovšem zabývají pouze stížnostmi na chování lékařů, nikoliv jiného zdravotního personálu.

Žaloba u soudu

Domníváte-li se, že došlo k poškození vašeho zdraví, pak nejsou pouhé stížnosti na místě a je třeba zvážit žalobu u soudu či trestní oznámení. Jako laik nemusíte správný medicínský postup znát, takže je dobré, pokud se poradíte nejprve s jiným lékařem nebo získáte názor soudního znalce.

Tip: Jak postupovat, když chcete využít služby soudního znalce, jsme pro vás sepsali v našem článku.

V případě, kdy zvažujete žalobu na náhradu škody či trestní oznámení, neváhejte celou záležitost konzultutovat s právníkem. Obvinění lékaře z pochybení je závažná věc, kterou je třeba mít dobře vyargumentovanou a podloženou. Neměli byste opomenout žádný důležitý detail.

Advokát s vámi může připravit nejprve předžalobní výzvu, ve které popíšete, co vám chybný postup lékaře způsobil, vyčíslíte veškeré škody, včetně například ušlého zisku. Opírat byste se měli nejen o svůj pocit z léčby, ale především o fakta, která vycházejí ze zdravotní dokumentace. Tu by vám měl poskytnout lékař, nejpozději do 30 dnů od obdržení vaší žádosti. Tato služba bývá často zpoplatněna.

Máte-li podezření, že postupem lékaře mohlo dojít dokonce ke spáchání trestného činu, můžete se obrátit na orgány činné v trestním řízení.

Pomoc pacientské organizace

Pacientské organizace jsou převážně neziskové organizace, které sdružují pacienty, jejich blízké a někdy i lékaře. Zpravidla se zaměřují na konkrétní typ nemoci, o němž poskytují informace, pořádají setkání či poradenství na daná témata a hájí zájmy svých členů. Na takovou organizaci je dobré se obrátit, když potřebujete vědět, jaké zdravotnické zařízení se na váš problém specializuje, se kterým jsou dobré zkušenosti, či jaké informace potřebujete znát pro efektivní nastavení léčby. Organizace mohou nabídnout také psychologickou pomoc, případně možnost sdílení pocitů či zážitků.

Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence


Řešíte obdobný problém?

Tým online právníků Dostupný advokát vám jej vyřeší.

Žaloba a zastupování u soudu

Potřebujete pomoci s podáním žaloby nebo zastoupením u soudu? Ať spor teprve začíná, nebo už je řízení dávno rozjeté, rádi vám se vším pomůžeme. Provedeme důkladnou analýzu, posoudíme vaše reálné šance a navrhneme další postup. To vše do 48 hodin od objednávky služeb.

Předem dané ceny
Od začátku víte, kolik a za co platíte.
Vše zvládneme online
Takže ušetříte čas i peníze za dopravu.
Pracujeme rychle
90 % požadavků vyřešíme do druhého dne.
Zkušený tým
Pro každý právní obor máme specialistu.

Pomohl vám tento obsah? Přidejte mu hodnocení

průměrné hodnocení: 4.3
hodnoceno: 6 krát

…nebo jej sdílejte

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Reference služby Dostupný advokát

Recenze služby

Tomáš Václavík

před 11 měsíců

Všem vřele doporučuji. Profesionalita, ochota.

Recenze služby

Jakub Jedlinský

před 9 měsíců

Spokojenost s přístupem advokátů, s jejich trpělivostí i naceněním.

Recenze služby

Ing. Peter Čunderlík

před 12 měsíců

Není to poprvé, co spolupracuji s touto právní kanceláří. Má zadání jsou od jednoduchých výpovědí ke složitějším uzavíráním smluv, zejména ve skutečnostech, na které zákon nepamatuje. Ani toto není problémem pro tuto právní kancelář. Pokud klient akceptuje to, že i záporná odpověď – ve smyslu dál do toho nepůjdeme – je vlastně řešením. A tady (zobrazit více) Není to poprvé, co spolupracuji s touto právní kanceláří. Má zadání jsou od jednoduchých výpovědí ke složitějším uzavíráním smluv, zejména ve skutečnostech, na které zákon nepamatuje. Ani toto není problémem pro tuto právní kancelář. Pokud klient akceptuje to, že i záporná odpověď – ve smyslu dál do toho nepůjdeme – je vlastně řešením. A tady jako klient pociťuji sílu právní kanceláře, že je věc konzultována z různých úhlů a pozor, peníze zde nejsou na prvním místě. Zastupitelnost kvality kvalitou doplněním z jiné oblasti- já říkám za rohem, co se přirozeně hned nevidí – může být rada od právníka pro klienta nesrozumitelnou, ale pokud klient věnuje maximální péči konzultaci a skutečně odevzdává pravdivé a snaží se i úplné informace, nemůže být negativní odpověď – ve smyslu dál do toho nepůjdeme – negativní, ale konstruktivní. A proto souhlasím s názorem že pravdivé informování kanceláře již od počátku (člověk sám bez vzdělání a právnické praxe není neomylný) zjednodušuje další postup a řešení vznikají takříkajíc současně, ve spolupráci. Zastupitelnost, ochota pomoci, rychlost, dozeptání se bez obavy z navýšení ceny vytváří prostor 50% na 50%. Obě strany jsou stejně zainteresované na výsledku. Proto si i příště vyberu toto právní kancelář.

Zobrazit všechny reference

Znáte nás z médií
Logo Česká advokátní komora Apek Logo Advokátní kancelář roku 2023 a 2024
Sledujte novinky
Facebook Dostupný advokát Twitter / X Dostupný advokát
Dostupný advokát © 2013-2024