Česká obchodní inspekce. Kdy vás může zkontrolovat?

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.
21. ledna 2025
7 minut čtení

ČOI je noční můrou řady podnikatelů. Navštívit vás může prakticky kdykoliv, zcela neočekávaně a v některých případech i v utajení. V tomto článku se podíváme na to, jak taková kontrola od obchodní inspekce vypadá a jaké postihy vám hrozí v případě, že u vás shledá problém.

Co je a co dělá Česká obchodní inspekce

Česká obchodní inspekce (ČOI) je správní orgán podřízený Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR, Jejím úkolem je dohlížet na dodržování zákonů souvisejících s nabídkou, prodejem, dodávkami a uváděním výrobků na trh a poskytováním služeb.

ČOI se člení na ústřední inspektorát a sedm oblastních inspektorátů v krajských městech, každý s vlastním ředitelem jmenovaným ústředním ředitelem ČOI.

Její pravomoci zahrnují mimo jiné mimosoudní řešení spotřebitelských sporů a dohled nad poctivostí prodeje, s výjimkou kontroly kvality potravin, pokrmů a tabákových výrobků, která spadá do působnosti Státní zemědělské a potravinářské inspekce a Státní veterinární správy.

Související služba

Potřebujete právní pomoc v podnikání?

Nemáte čas hledat pokaždé znovu právníka pro svou firmu? Domlouvat jeho časové možnosti, dobývat se na něj a řešit s ním fakturaci? Nebo dokonce potřebujete mít advokáta neustále k dispozici? Jsme vám k dispozici.

Chci pomoct

  • Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
  • Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 5 kanceláří.
  • 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
  • Pro každý právní obor máme specialistu.

Důvody pro kontrolu z obchodní inspekce

Česká obchodní inspekce se u vás může na kontrolu zastavit z mnoha důvodů (a vlastně ani žádný důvod nepotřebuje). V praxi dochází ke kontrolám zejména:

  • Na základě stížnosti: ČOI může provést kontrolu na základě stížnosti od spotřebitele nebo jiného subjektu, který se domnívá, že bylo porušeno jejich právo nebo nedošlo k dodržení právních předpisů. Stížnost může týkat například nekalých obchodních praktik, špatné kvality výrobku nebo nedodržení smluvních podmínek. ČOI po obdržení stížnosti prověřuje uvedené skutky a může přistoupit k provedení kontroly, aby ověřila skutečnosti uvedené ve stížnosti.
  • Náhodně: ČOI má právo provádět náhodné kontroly bez předchozího upozornění nebo varování. Tento typ kontrol slouží k pravidelnému monitorování trhu a zajištění dodržování právních předpisů subjekty bez ohledu na jejich historii či předchozí stížnosti.
  • V rámci plánované kontroly: ČOI si může stanovit plánované kontroly na základě rizikové analýzy trhu. Tento přístup jí umožňuje zaměřit se na specifické oblasti nebo odvětví, které jsou považovány za rizikové z hlediska dodržování právních předpisů.
  • Na základě žádosti jiných orgánů: ČOI může být pověřená prováděním kontroly na základě požadavku jiných státních orgánů nebo institucí.
  • Na základě prohřešků z minulosti: ČOI může provést kontrolu také pokud subjekt v minulosti opakovaně porušoval své povinnosti a práva spotřebitelů. Tento typ kontroly slouží k monitorování dodržování opatření přijatých po předchozích porušeních a zajištění toho, že se chyby nebudou opakovat.
Tip na článek

Podobně populární jako návštěva ČOI je kontrola z inspekce práce. V našem článku si můžete přečíst, jak taková kontrola probíhá a jaké má inspektor pravomoci.

Jak vypadá kontrola z ČOI

Inspektoři ČOI vás navštíví bez předchozího oznámení. Musí se přitom prokázat služebním průkazem, poučit vás o provedení kontroly a následně mohou začít se samotnou inspekcí. ČOI se během kontroly může zaměřit na:

  • Dodržování právních předpisů: ČOI kontroluje, zda dodržujete platné právní předpisy, které se týkají obchodních praktik, ochrany spotřebitelů, hospodářské soutěže, a dalších relevantních oblastí.
  • Kvalita výrobků a služeb: Inspektoři ČOI zkoumají kvalitu nabízených výrobků a poskytovaných služeb – zda odpovídají deklarovaným specifikacím, standardům a zákonným požadavkům.
  • Informace pro spotřebitele: Kontroly se zaměřují také na to, zda jsou spotřebitelé řádně informováni o vlastnostech výrobků nebo služeb, cenách, podmínkách prodeje či smluvních závazcích.
  • Práva spotřebitelů: Důležitou součástí kontrol jsou práva spotřebitelů, ať už jde o reklamace, právo na informace, právo na náhradu škody apod.
  • Bezpečnost výrobků: ČOI se také zabývá bezpečností výrobků a jejich souladu s příslušnými technickými normami a bezpečnostními požadavky.
Tip na článek

Koncem minulého roku vešlo v platnost GPSR neboli nařízení o obecné bezpečnosti výrobků, které přidává podnikatelům řadu povinností. Přečtěte si, jaké a zda se vás to týká.

Během kontroly po vás může chtít inspektor řadu věcí a vy máte povinnost mu vyhovět. Může po vás chtít například:

  • Předložení dokumentů a záznamů: Inspektor může požadovat předložení různých relevantních dokumentů, jako jsou faktury, smlouvy, reklamační protokoly, evidence, či jiné podklady související s obchodními transakcemi nebo poskytovanými službami.
  • Přístup k prostorům a zařízením: Pokud je to nezbytné pro účel kontroly, může inspektor požadovat přístup do vašich obchodních a výrobních prostor.
  • Vysvětlení a odpovědi na dotazy: Inspektor může klást otázky a požadovat vysvětlení související s prováděnou kontrolou, jako je popis obchodních praktik, procesů výroby či distribuce.
  • Vzorky výrobků: Pokud je to relevantní pro účely kontroly (například při kontrolách kvality výrobků), může inspektor provádět odebrání vzorků výrobků k laboratornímu testování.
  • Kontrolní nákup: Inspektor u vás může provést kontrolní nákup, a to i bez odhalení své identity.
  • Měření: Inspektoři mohou provádět měření a kontrolu technických parametrů výrobků či prostředí.
  • Natáčení a zvukové záběry: V určitých případech může inspektor pořizovat zvukové a obrazové, které následně slouží jako důkazní materiál pro vyhodnocení kontroly a dokumentaci provedených opatření.

Po provedení kontroly vyhodnotí inspektor shromážděné informace a na základě zjištění může rozhodnout o dalších krocích. ČOI také připraví písemný protokol, který obsahuje popis a výsledky kontroly. Neobsahuje ale případné udělení sankcí, pouze informace o tom, k jakému porušení pravidel došlo.

Co vám hrozí při nedodržování pravidel

Přímo na místě může inspektor provést řadu opatření:

  • Zakázání uvedení na trh, distribuce a prodeje: Inspektor může na místě zakázat uvedení výrobků na trh, jejich distribuci, nákup, dodávky, prodej nebo používání v případě, že neodpovídají právním předpisům nebo mají klamavé označení.
  • Zakázání používání neověřených měřidel: Pokud inspektor zjistí, že používáte špatná měřidla, může nařídit okamžité zastavení jejich používání.
  • Nařízení znehodnocení zdravotně závadných výrobků: V případě, že inspektor vyhodnotí vaše výrobky jako zdravotně závadné, může na místě nařídit jejich znehodnocení, aby se zabránilo jejich škodlivému vlivu na spotřebitele.
  • Zajištění výrobků: Pokud nejsou vaše výrobky prodávány nebo uchovávány v souladu s právními předpisy, může je inspektor na místě zajistit a vám tak vzniká povinnost mu veškeré požadované výrobky vydat.
  • Omezení činnosti nebo uzavření provozovny: V případě závažného porušení právních povinností, které může vést k ohrožení života nebo zdraví spotřebitelů, má inspektor pravomoc nařídit omezení vaší činnosti nebo dokonce uzavřít vaší provozovnu. Toto opatření může nařídit až na dobu dvou prodejních nebo provozních dnů.

Vy máte povinnost inspektorovi vyhovět. Následně ale můžete proti nařízení podat písemnou námitku, a to nejpozději do 3 pracovních dnů po proběhlé kontrole.

Po ukončení kontroly vydává ČOI písemný protokol s informacemi o proběhlé kontrole a případně i porušených pravidlech. K tomuto protokolu máte opět právo podat námitku, a to do 15 dnů od doručení písemného protokolu. Vaše námitka musí specifikovat proti jakému kontrolnímu zjištění je podávána a odůvodnění.

Na základě kontroly vám může ČOI udělit pokutu. Na místě je její výše omezena na maximálně 5 000 korun, ve správním řízení pak může dosahovat až 50 milionů korun. Nejvyšší pokuty přitom hrozí v případě, že vaše jednání ohrozilo život a zdraví spotřebitelů. Kromě pokuty vám ve vážných případech může hrozit i trestní stíhání.

Tip na článek

Nevydávejte se k soudu sami a vsaďte na pomoc Dostupného advokáta. Popište nám váš problém a do 24 hodin budete mít jasno.

Jak podat podnět k ČOI

Pokud se nacházíte na druhé straně barikády a setkali jste se jako spotřebitel s nekalými praktikami prodejců nebo nevyhovující kvalitou produktů, máte možnost podat k ČOI podnět ke kontrole. Podání můžete vyřídit osobně ústně do protokolu na inspektorátu nebo poslat písemně. Nejjednodušší způsob podání je pak elektronicky přímo na stránkách ČOI.

Do podání je třeba uvést ke kterému inspektorátu podání posíláte (dle sídla společnosti, které se podání týká) a podrobně popsat, kvůli čemu podání činíte. Můžete rovněž přiložit přílohy jako důkazní materiál. Dále musíte uvést vaše identifikační a kontaktní údaje a nesmí chybět ani základní údaje o společnosti, které se podání týká.

Tip na článek

Znevýhodnili vás v hotelu, obchodě či restauraci oproti ostatním jen proto, že patříte k určité národnosti nebo máte tmavší barvu pleti? Přečtěte si, jak řešit diskriminaci spotřebitele.

Shrnutí

Česká obchodní inspekce (ČOI) je orgán podřízený Ministerstvu průmyslu a obchodu, který dohlíží na dodržování zákonů při prodeji, uvádění výrobků na trh a poskytování služeb. Řeší také mimosoudní spory a kontroluje bezpečnost výrobků a ochranu spotřebitelů. Kontroly může provádět na základě stížností, plánovaných akcí, náhodně nebo na žádost jiných úřadů.

Inspektoři přicházejí bez ohlášení a kontrolují dodržování zákonů, kvalitu výrobků a práva spotřebitelů. Mohou požadovat dokumenty, přístup do prostor, odebrání vzorků či provedení kontrolního nákupu. V případě porušení pravidel mohou zakázat prodej, zajistit výrobky, omezit činnost provozovny nebo uložit pokutu – až 5 000 Kč na místě, nebo až 50 milionů Kč ve správním řízení.

Sdílejte článek


Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence

Související služba

Právník pro podnikání

Poskytneme vám zkušeného právníka pro vaše podnikání. Ať už budete jeho pomoc potřebovat nárazově, nebo třeba celý rok, bude vám vždy k dispozici. Při objednávce platíte pouze cenu za první měsíc služby, dále probíhá úhrada v měsíčních intervalech.

Chci pomoct

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Mohlo by vás také zajímat

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás v 5 městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8–18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2025
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)