Zatímco s nástupem nového roku teprve přicházely první zprávy o nástupu epidemie koronaviru v Evropě a na italských sjezdovkách se ještě stále lyžovalo, v současnosti na zimní dovolenou nemá patrně nikdo z nás ani pomyšlení. Jak ale naložit s dovolenou, kterou jste již měli objednanou a kvůli omezením cestování a uzavíráním turistických středisek jste ji museli „zrušit“?
V tomto blogu se budeme věnovat tomu, jaké možnosti máte při jednání s cestovními kancelářemi, když musíte dovolenou zrušit, když na ni nemůžete odjet, musíte se předčasně vrátit nebo zaplacený zájezd nemůžete v dané době využít. Pokud naopak cestujete „po vlastní ose“ a rádi si vše zařizujete po svém, je Vaše situace trochu komplikovanější v tom, že se musíte velmi často obrátit na několik různých osob – typicky např. na poskytovatele Vašeho ubytování nebo na prodejce skipasu – a řešit s nimi tuto situaci individuálně.
Kdy můžete odstoupit od smlouvy?
Pokud jste se chystali na jarní lyžovačku, ale museli jste kvůli uzavření hranic zůstat doma, odstoupení od smlouvy je možnost, kterou vyřešíte otázku Vašeho zájezdu „jednou provždy“. Nebudete s cestovní kanceláří dále řešit přesunutí termínu, náhradní zájezd ani jinou formu vyrovnání. Zájezd se tímto zruší a Vám budou vráceny peníze, které jste za něj zaplatili (ovšem s výjimkou případného storno poplatku, kterému se věnujeme níže, který může v mnoha případech být vysoký).
Související služba
Řešení právního problému na míru
Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.
Chci pomoct
- Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
- Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 4 kanceláří.
- 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
- Pro každý právní obor máme specialistu.
Jako zákazník máte ze zákona právo od smlouvy o zájezdu odstoupit, a to kdykoliv před samotným zahájením zájezdu. Na co ovšem musíte pamatovat, je právě tzv. storno poplatek, tedy ve své podstatě odstupné, které si bude moct pořadatel zájezdu ponechat. V naprosté většině případů budete mít informace o stornování zájezdu k dispozici ve smlouvě poskytnuté Vám cestovní kanceláří, případně v jejích obchodních podmínkách (které byste měli mít k dispozici také, často jako přílohu smlouvy, případně alespoň na webu kanceláře).
Pokud rušíte svůj zájezd a odstupujete od smlouvy, mohou nastat dvě situace co se týče storno poplatku. Zákon totiž pamatuje na případy, kdy žádné odstupné platit nemusíte, třebaže bylo ve smlouvě sjednáno. K využití této možnosti ale může dojít jenom v nejzávažnějších případech:
- Zaprvé, v místě, kam jste se chystali vycestovat nebo kde jste měli pobývat, došlo skutečně k nevyhnutelné a mimořádné události. Epidemie koronaviru takovou událostí bezesporu je.
- Zadruhé, zároveň musí dojít k významnému omezení provozu infrastruktury, veřejných budov, turistických zařízení apod. Typicky, pokud se v místě, kde Vám měl být zájezd poskytnut nebo kudy jste měli cestovat, „zastaví“ běžný život kvůli omezením spojeným s epidemií, bude tato druhá podmínka splněna.
Tento postup však zkomplikoval zákon, který nedávno přijal v rámci snahy zmírnit dopady epidemie na cestovní kanceláře Parlament ČR. Podle tohoto zákona nově platí pro zájezdy, které se měly uskutečnit (s termínem zahájení) od 20. 2. 2020 nebo mají být zahájeny do 31. 8. 2020, tzv. ochranná doba. Cestovní kancelář může namísto vrácení platby zákazníkovi, který od smlouvy o zájezdu odstoupil, nejprve poskytnout poukaz na zájezd, který zákazník může využít; od jeho doručení pak začíná platit ochranná doba, po kterou cestovní kancelář nemusí vracet platbu, ač by tak za jiných okolností měla učinit bez prodlení. Ochranná doba trvá za současného znění zákona až do 31. 8. 2021.
Je však otázkou, zda nebude tato norma napadena jako retroaktivní zásah do práv klientů cestovních kanceláří, protože vlastně působí zpětně.
Co se stornopoplatky?
V případě, že se na Vás výše uvedená situace nevztahuje, nemusíte věšet hlavu. Je sice možné, že po Vás bude cestovní kancelář chtít zaplacení stornopoplatku, zákon Vás nicméně alespoň částečně chrání.
Podle občanského zákoníku musí být jakékoliv odstupné od smlouvy o zájezdu přiměřené. Při posuzování přiměřenosti odstupného se musí vždy hledět na to, jak brzy nebo pozdě došlo ke zrušení zájezdu z Vaší strany. Také se přihlíží k tomu, zda odstoupením od smlouvy cestovní kancelář případně ušetří náklady např. na ubytování a také na to, zda může Vámi „uvolněný“ zájezd vyřešit někdo další. Na Vaši žádost musí také výši odstupného cestovní kancelář odůvodnit.
Domluva je možná
Důležité je v současné době nezapomínat i na to, že i pro cestovní kanceláře je současná situace těžká. Mnohé z nich tak budou ochotné Vám nabídnout např. jiný zájezd nebo posunout jeho konání na jiné datum. V takovém případě jsou pak podmínky dalšího trvání smlouvy na Vás a pořadateli zájezdu.
Stejně tak je možné se s cestovní kanceláří dohodnout na výměně neuskutečněného zájezdu za voucher nebo poukaz, který budete moct v budoucnu uplatnit. To platí zejména pro kratší, zejména víkendové, pobyty, u kterých je pravděpodobnější, že budete moct využít této volby. I v těchto případech je ale třeba si dát pozor, především na to, jaké jsou podmínky pro uplatnění voucheru a jeho platnost.