Evropská ochranná známka – v čem se mi vyplatí?

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.
22. června 2024
5 minut čtení
5 minut čtení
Ostatní právní témata

Ochrannou známkou si mnoho společností i fyzických osob chrání název, logo či jiné své specifické označení, které je unikátní a spojené s jejich podnikáním. V době jednotného trhu EU je ale zbytečné zůstávat pouze u české ochranné známky, když lze využít i známku evropskou. Jaké jsou podmínky pro její využití a v čem tkví jejich výhody?

brand logo, ochranná známka, evropská ochranná známka

Co ochrání Evropská ochranná známka?

Ochranná známka chrání konkrétní zboží a služby, které vaše společnost nabízí. Při podávání přihlášky můžete ovšem označit nejen seznam zboží a služeb, které nabízíte v danou chvíli, ale také zboží či služby, které byste mohli nabízet v blízké budoucnosti. V současné době například vyrábíte a prodáváte trička, ale mohli byste rozšířit své podnikání o výrobu šatů a mikin.

Ochranná známka může mít několik podob:

  • slovní – označení buď jen slovem nebo v kombinaci s grafickým znázorněním,
  • obrazová – typickým příkladem jsou loga značek, používají se nestandardní znaky, stylizace nebo uspořádání, grafický prvek nebo barva. Může obsahovat i kombinaci textu a obrazu,
  • prostorová (trojrozměrná) – jde o určitý specifický tvar výrobku, resp. jeho obalu (typicky čokoláda Toblerone),
  • poziční – udává konkrétní způsob, jakým je značka umístěna nebo připevněna na výrobek,
  • tvořená barvou – u tohoto označení je nutné důkladné prokázání rozlišovací způsobilosti. Ne vždy se to podaří, ale z praxe můžeme jmenovat modro-stříbrnou kombinaci značky Redbull,
  • zvuková – je tvořena výlučně zvukem nebo kombinací zvuků a čichové označení nebo hologramu,
  • pohybová – se skládá z pohybu nebo změny polohy prvků značky,
  • multimediální – se skládá z kombinace obrazu a zvuku,
  • hologram – skládá se z prvků s holografickými vlastnostmi.

Velmi podstatná je schopnost ochranné známky EU odlišit výrobky a služby od jiných obdobných výrobků a služeb, které jsou na trhu. Jako příklad lze uvést značku Apple, která bez problémů obstojí coby označení pro prodej stylové elektroniky. Velký problém by byl s její registrací pro ovocnáře specializující se na jablka.

Ve chvíli, kdy máte jasnou představu o značce, kterou chcete zaregistrovat, je třeba prověřit, zda je skutečně k dispozici, jinými slovy, zda podobné slovní spojení, logo či obal nezaregistroval a nevyužívá již někdo jiný. Prozkoumat to můžete v aplikaci TMView, kde můžete procházet mnoho set milionů zaregistrovaných značek. Aplikace naštěstí usnadňuje vyhledávání pomocí návodného formuláře.

Související služba

Registrace ochranné známky

Začínáte podnikat a chcete si chránit svou novou firmu? Nebo jste už zkušený podnikatel a musíte se bránit útokům konkurence? Chraňte si své podnikání, do něhož vkládáte mnoho energie a zaregistrujte si ochrannou známku.

Chci pomoct

  • Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
  • Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 4 kanceláří.
  • 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
  • Pro každý právní obor máme specialistu.

V čem je evropská ochranná známka výhodná?

Pokud působíte nebo se chystáte působit v několika členských zemích EU, pak se vám evropská známka vyplatí z hlediska procesního a dost možná i finančního. Ochrání vás před podvody a paděláním ve všech členských zemích EU.

Nemusíte přitom absolvovat řízení před jednotlivými národními úřady. Současně i náklady na přihlášku ochranné známky EU mohou být nižší než součet nákladů na zaplacení jednotlivých členských ochranných známek. Rozhodující je samozřejmě počet států, v nichž chcete prorazit a jejich národní poplatky. Základní poplatek za přihlášení jedné ochranné známky činí 850 eur na 10 let ochrany. Platnost známky je následně deset let a lze ji následně prodlužovat, vždy znovu o deset let.

Tip na článek

Tip: Vytvořili jste zajímavý produkt nebo se vaše firma rozjíždí a stává se známou? Vyvarujte se situace, kterou jsme se svými klienty mnohokrát řešili, kdy jejich konkurence začala nabízet na trhu produkt pod stejnou značkou nebo názvem. Ochranné známce udělované podle českého práva se věnujeme v samostatném článku.

Která instituce řídí agendu ochranných známek EU?

Agendu související s ochrannými známkami Evropské unie spravuje EUIPO, tedy pro tyto účely vytvořený Úřad Evropské unie pro duševní vlastnictví, který vede rejstřík ochranných známek Evropské unie a provádí taktéž jejich zápis.

Co mohu udělat pro podání evropské ochranné známky?

Přihláška ochranné známky Evropské unie může být podána nejenom prostřednictvím zmíněného EUIPO tj. Úřadu Evropské unie pro duševní vlastnictví, ale rovněž také prostřednictvím Úřadu průmyslového vlastnictví členského státu, který vyznačí na přihlášce den jejího podání a do 14 dnů ji předá Úřadu Evropské unie pro duševní vlastnictví. Za samotné podání přihlášky je přihlašovatel povinen zaplatit úřadu úhradu ve výši 500 Kč (nejedná se o tedy o poplatek za registraci známky).

Přihlášku ochranné známky EU můžete tímto způsobem podat v kterémkoli z úředních jazyků Evropské unie. Vždy by měla být podána v jednom z pěti úředních jazyků pro duševní vlastnictví, kterými jsou angličtina, němčina, španělština, francouzština či italština. Postačí ale, pokud bude tento jazyk zvolen jako druhý jazyk.

V přihlášce je třeba uvést:

  • údaje o přihlašovateli
  • charakteristika ochranné známky
  • údaj o právu přednosti, pokud jej přihlašovatel uplatňuje
  • způsob úhrady poplatků spojených s přihláškou ochranné známky Evropské unie.

Poplatky spojené s ochrannou známkou Evropské unie jsou stanovené v sazebníku poplatků uvedeného stránkách EUIPO. Přehled základních poplatků uvádíme níže:

PoložkyPoplatky
základní poplatek za přihlášku individuální ochranné známky EU1000 €
základní poplatek za přihlášku individuální ochranné známky EU – elektronické podání850 €
poplatek za druhou třídu výrobků a služeb pro individuální ochrannou známku50 €
poplatek za třetí a každou další třídu výrobků u individuální ochranné známky EU150 €

Pokud zjistíte, že již někdo před vámi měl velmi podobný nápad na značku, není ještě vše ztraceno. Můžete se dotyčného pokusit zkontaktovat a prověřit, zda značku skutečně využívá a případně by nešlo dosáhnout dohody. V opačném případě je na vás, abyste návrh značky přepracovali. Můžete risknout podání i přes existenci obdobné značky na trhu, to je ale současně nejčastějším důvodem odmítnutí značky jiné. EUIPO si tyto skutečnosti velmi dobře hlídá. Pokud by registroval mnoho (nebo třeba jen dvě) velmi podobných značek, ochrana by tím ztrácela význam.

Po podání přihlášky ji nejprve přezkoumá samotný úřad, následuje tříměsíční lhůta pro podávání námitek těch subjektů, kteří se domnívají, že jejich vlastní ochranná známka by mohla být zaměnitelná s tou vaší. Je-li přihláška zamítnuta, lze proti rozhodnutí podat odvolání.

Tip na článek

Tip: Zhlédněte video, ve kterém Ondřej Preuss, zakladatel Dostupného advokáta, hovoří o ochraně brandu na internetu.

Jaká práva vám náleží po registraci ochranné známky?

Jako vlastník ochranné známky máte výlučné právo k jejímu užívání. Nikdo další ji tedy nesmí používat a kopírovat. Můžete také používat symbol ®, který symbolizuje zapsanou známku.

Ochranná známka vám dává garanci toho, že bez vašeho souhlasu nesmí nikdo jiný stejnou nebo zaměnitelnou ochrannou známku pro stejné či podobné výrobky a služby používat (něco jiného je ale to, pokud by ochranná známka byla konkurencí registrována do zcela odlišné třídy zboží či služeb). Pokud by se však stalo, že by někdo vaši ochrannou známku použil, můžete požádat soud, aby nařídil stažení jejich výrobku nebo služby z trhu a vzniká vám nárok na náhradu případné škody.

Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence


Sdílejte článek


Související služba

Registrace ochranné známky

Začínáte podnikat a chcete si chránit svou novou firmu? Nebo jste už zkušený podnikatel a musíte se bránit útokům konkurence? Chraňte si své podnikání, do něhož vkládáte mnoho energie a zaregistrujte si ochrannou známku.

Chci pomoct

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Mohlo by vás také zajímat

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás ve 4 krajských městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8–18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2024
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)