Benefity hromadných žalob
Hromadné žaloby umožňují lidem spojit své síly v jednom soudním řízení. Například když utrpěli podobné škody z důvodu stejného protiprávního jednání. Propojením a sdružením pod jedním subjektem, který jim pomáhá s vymožením práv, docílí mnoha benefitů:
- Ekonomická úspora – náklady na soudní řízení jsou rozděleny mezi všechny žalobce, což může být mnohem efektivnější a ekonomicky výhodnější než individuální žaloby. Lidé, kteří by například sami neměli dostatek prostředků na soudní spor, tak mohou mít přístup k spravedlnosti.
- Větší tlak na odpovědné strany: pomocí hromadných žalob lze vytvořit silnější tlak na společnosti, organizace nebo jednotlivce, kteří jsou odpovědní za škody. Pokud společnost vidí, že proti ní stojí desítky či stovky zákazníků, může ji to donutit k vyjednávání a rychlejšímu řešení sporu. Problém tak může být rychleji vyřešen, případně mohou být změněny postupy, které vedly k škodám.
- Rovnější postavení stran: Troufli byste si sami se postavit dodavateli energií, velké automobilce či továrně, která znečišťuje okolí a její šéfové mají blízké vazby na vedení obce? Při představě jejich špičkových právníků a vašich finančních možností dost možná ne. Ale i tento nepoměr a nerovnováha sil lze pomocí hromadných žalob překonat. Když se více lidí spojí do jedné žaloby, mají silnější pozici při vyjednáváních a mohou lépe hájit svá práva.
Související služba
Chcete podat žalobu a nejste si jisti, zda vyhrajete?
Posoudíme vaše šance na úspěch u soudu a navrhneme takové řešení, které povede k požadovanému výsledku. U soudu uspějete jen tehdy, když podání žaloby bude neprůstřelné. Provedeme pečlivou analýzu případu a postaráme se o přípravu předžalobní výzvy, žaloby, odvolání nebo rovnou o zastupování u soudu, kde budeme tvrdě vymáhat vaše práva.
Chci pomoct
- Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
- Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 4 kanceláří.
- 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
- Pro každý právní obor máme specialistu.
Ve světě se hromadné žaloby využívají typicky v případech spotřebitelských sporů, znečišťování životního prostředí, diskriminace na pracovišti či porušení patentových práv. Tedy v takových situacích, kde může dojít k rozsáhlým škodám nebo porušení práv velké skupiny lidí.
Úprava hromadných žalob v českém právu
Zavedení hromadných žalob nařizuje Česku evropská směrnice z roku 2020, jejímž cílem je zvýšit ochranu spotřebitelů na území Evropské unie. Ta stanovila rámec, v němž měly členské státy do konce června 2023 přijmout navazující právní předpisy. S přijetím zákona ale vláda spíše otálela a lhůtu zmeškala. V loňském roce s jeho návrhem přišlo ministerstvo spravedlnosti. Následně dostál ale značných změn, které jej z pohledu ochrany spotřebitelů přeměnily k horšímu. V čem tedy navržená právní úprava spočívá?
Tip na článek
Tip: Předžalobní výzva bývá zasílána jako poslední pokus o smírné řešení sporu, než je ve věci podána žaloba. Kdy přesně se tato výzva zasílá a jaký je její účel? Co vše by mělo být jejím obsahem? Na to jsme se zaměřili v našem samostatném článku.
Jak spotřebitelům nezlepšit přístup jejich k právům?
Primární zvláštností zákona je, že hromadné žaloby mohou podávat pouze spotřebitelské organizace. A dokonce pouze ty, které působí na trhu neméně pět let. Takových organizací ale působí v českém prostředí velmi málo a nelze předpokládat, že budou mít kapacity se všech poškozených zastat. Navíc zde sice působí často kvalitní a erudovaní právníci teoretici, kteří ale nejsou (a ani nemohou být) příliš zběhlí v procesním právu, tedy ve znalosti soudního řízení. Jinde ve světě je přitom běžné, že si spotřebitelé mohou sami zvolit subjekt, který je bude zastupovat, typicky advokátní kancelář.
Druhé omezení spočívá ve způsobu, jakým se budou moci lidé k hromadné žalobě připojit. Poškození klienti se totiž budou muset sami aktivně přihlásit. Znamená to tedy sledovat zprávy týkající se dané problematiky, zaznamenat, že se chystá hromadná žaloba a přihlásit se k ní. Současná podoba zákona navíc zkracuje dobu, již mají poškození klienti pro přihlášení k žalobě na čtyři měsíce.
Ze strany spotřebitelské organizace tak bude muset být vyvinuto mnohem vyšší úsilí na zveřejnění a vysvětlení příslušné kauzy. Zvažovanou alternativou by bylo, kdyby byli do žaloby zahrnuti automaticky všichni postižení klienti a pokud by o spor neměli zájem, mohli by se odhlásit.
Překvapivá je i strategie týkající se volby soudu, který bude o hromadných žalobách rozhodovat. Tím bude totiž pouze jediný český soud, a to Městský soud v Praze. Je zcela na místě, aby o hromadné žalobě rozhodoval jeden soud. To je ostatně její podstatou. Otázkou je, jestli by jím měl být zrovna zmíněný Městský soud v Praze. Ten už je nyní výlučným soudem pro pro vymáhání práv z průmyslového vlastnictví. Nabízí se tedy otázka, zda budou kapacity daného soudu stačit i pro další rozsáhlou agendu.
Tip na článek
Tip: Občanskoprávní neboli civilní řízení je složitý proces, o jehož průběhu či dílčích aspektech byly napsány stovky knih. Co z toho je ale podstatné pro běžného smrtelníka, který se chystá k soudu? Jak soudní řízení probíhá podle předpisů a co čekat, pokud míříme na soudní jednání? Na to jsme se zaměřili v našem článku.
Odměna žalobce (tedy spotřebitelské organizace, která se žaloby ujme) je zastropovaná na 5 % vysouzené částky. I to je ve srovnání se zahraničím nízká a spíše neobvyklá částka. Opět je třeba zopakovat, že na druhé straně může stát s velkou pravděpodobností nadnárodní společnost se silným odborným i ekonomickým zázemím, což bude vyžadovat velmi pečlivou přípravu ze strany žalobce.