Ondřej Preuss
Řešení právního problému na míru
Máme 1 variantu řešení vašeho problému
Zobrazit

Nákupy na internetu: jak na odstoupení od smlouvy?

Covidová pandemie a dlouhý lockdown dramaticky změnily nákupní chování Čechů, kteří nyní stále více nakupují online. Za poslední rok zabrousila do e-shopů i většina zatvrzelých, kteří to doposud odmítali. Je proto dobré si připomenout, v čem se nákupy na internetu odlišují od nákupů v kamenných obchodech. Zvlášť se pak zaměříme na možnost odstoupení od smlouvy.

ženy nakupuji na internetuu
4 minuty čtení
17. 9. 2021

Kapitoly článku:

Důvěřuj, ale prověřuj

Do jisté míry anonymní online prostředí snadněji poskytuje pole působnosti i různým šejdířům, jejichž zboží ve skutečnosti vypadá zcela jinak než na fotce, nebo je v horším případě třeba ani vůbec nemají a nehodlají prodávat. Pokud neplánujete nakupovat na velkých, prověřených e-shopech jako je například Alza, Datart, CZC či Mall, raději zkontrolujte, že se skutečně jedná o seriózní obchod. Vyplatí se to nejen pro samotnou koupi, ale i pro případné reklamace. Hodnocení obchodníků nabízejí například vyhledávače jako Heureka či Zboží, případně je možné zapátrat dále na internetu po zkušenostech zákazníků.

K bezpečnému nakupování patří i pročtení stránky s obchodními podmínkami prodejce. Je dobré se zaměřit zejména na informace o možnostech platby, dodání, reklamaci zboží či odstoupení od smlouvy.

Tip: častými chybami v obchodních podmínkách e-shopů jsme se již zabývali v dřívějším článku.

Dostali jste se do potíží kvůli nakupování na internetu?

Pomůžeme vám s odstoupením od smlouvy či jinou svízelnou situací. Do 24 hodin vám navrhneme řešení i jeho výslednou cenu. Cena za vypracování návrhu je 490 Kč. A pokud si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.

Chci získat řešení na míru

Za dopravu se platí

Dodání vytoužené knihy, trička či tiskárny až domů nebo do obchůdku za rohem je velmi lákavé, ale samozřejmě to také něco stojí. Podle marketingových výzkumů je pro Čechy obzvlášť velkým lákadlem za dopravu neplatit, a proto často pátrají po kouzelné formulce “při nákupu nad … doprava zdarma.” Co na tom, že nakonec koupí mnohem více věcí, než původně plánovali. Ušetřit 70 či 80 Kč za služby DPD, PPL či České pošty jim za to stojí.

Co se mi nelíbí, to vrátím

Jednou z nesporných výhod nakupování na internetu je i to, že si můžete objednat zboží třeba o půlnoci z tepla postele. Je zde ale také jedna zásadní nevýhoda. Vybrané kalhoty si nelze před koupí vyzkoušet, sprchovou hlavici potěžkat a knihu prolistovat. Proto vám zákon umožňuje většinu zboží koupeného online vrátit bez udání důvodu. V tomto případě se nejedná se o reklamaci, ale o odstoupení od smlouvy.

Odstoupit od smlouvy můžete ve lhůtě 14 dní od převzetí věci (a pokud by vás na toto právo obchodník neupozornil, pak se lhůta prodlouží o další rok). E-shopy by o této možnosti měly zákazníky informovat a nabídnout rovnou i formulář pro odstoupení. Najdete jej zpravidla na webu obchodníka, v některých případech i vytištěný a přiložený přímo k zásilce. Můžete ale využít i svůj vlastní text.

Následně (či současně s odstoupením) byste měli do 14 dnů zakoupenou věc na své náklady vrátit a obchodník by vám měl rovněž do 14 dnů zaslat peníze. Nemusí je ovšem vracet dříve, než k němu dorazilo vrácené zboží.

Možnost odstoupení od smlouvy je velká výhoda online nakupování. Některé kamenné obchody ji sice také nabízejí, ale rozhodně to není jejich povinností. Zákazník by ale neměl tuto výhodu zneužívat a dělat si z e-shopu půjčovnu, kdy zboží 14 dní používá a poté jej vrací.

Na druhou stranu požadavek některých obchodů, aby se jim výrobek vrátil v naprosto netknutém obalu je taktéž (až na pár vyjímek) nereálná. 14denní lhůta by měla sloužit k běžnému vyzkoušení a prohlédnutí výrobků a jeho případnému navrácení bez vad a v původním obalu zpět do obchodu.

Lhůta 14 dnů pro odstoupení od smlouvy je určena pro vás, tedy pro to, abyste v ní formulář odstoupení odeslali. Dojde-li poté k prodejci například až 16 dní od koupě, ničemu to nevadí.

Lze ve 14denní lhůtě vrátit jakoukoliv věc?

Zákon některé výrobky z této možnosti vyjímá. Typicky se jedná například o:

  • zboží podléhající rychlé zkáze – například potraviny,
  • zboží, které bylo vyjmuto z hygienického ochranného obalu – např. hygienické, zdravotní či sexuální pomůcky,
  • zboží upravené na míru – peněženka s vaším vyraženým monogramem,
  • vstupenky na volnočasové aktivity – koncert, divadlo či kino,
  • internetový obsah (jako hudba, film či počítačová hra) po jeho stažení.

Kdy spotřebitelskou ochranu nemáte?

Již z otázky by se dalo jednoduše dovodit, že spotřebitelskou ochranu nemáte, pokud nejste spotřebitelé. Tedy, nakupujete-li jako podnikatel.

Pokud při koupi uvádíte své IČO, můžete si ji sice uvést do nákladů, ale na oplátku přicházíte o většinu spotřebitelských výhod. Tedy především o možnost odstoupení od smlouvy do 14 dnů.

Nakupujete-li “na firmu”, určitě je potřeba ihned po převzetí zboží zkontrolovat. Pakliže byste našli nějaké vady, upozorněte na ně bez odkladu prodejce. Ten vůči podnikatelům odpovídá právě za vady zboží, které má v okamžiku převzetí. Mohou se pochopitelně projevit i později, ale to se o trochu hůře prokazuje.

Obdobně máte jako podnikatel zhoršené podmínky i u reklamace zboží. Zpravidla pro tento účel nelze využít 24měsíční lhůtu, ale lhůtu jinou, kterou prodejce stanovil v obchodních podmínkách. I proto je třeba je řádně číst a svá práva znát.

blogRightBoxTop

Nechte si poradit od právníků online

Váš případ posoudíme a navrhneme, jak ho vyřešit za 490 Kč.

  • Vše zvládneme online
  • Požadavky řešíme do druhého dne
  • Předem víte, kolik zaplatíte
  • Zkušený tým 6 specialistů
Zbývá 500 znaků

Řešíte obdobný problém?

Tým online právníků Dostupný advokát vám jej vyřeší.

Řešení právního problému na míru

Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 490 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.

490 Kč
Chci pomoct
Předem dané ceny
Od začátku víte, kolik a za co platíte.
Vše zvládneme online
Takže ušetříte čas i peníze za dopravu.
Pracujeme rychle
90 % požadavků vyřešíme do druhého dne.
Zkušený tým
Pro každý právní obor máme specialistu.

Pomohl vám tento obsah?
Sdílejte ho s přáteli…

…nebo mu přidejte hodnocení

Zatím nehodnoceno

Autor článku

medailonek-preuss

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let. Rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s pracovními problémy, řeší za ně převod nemovitosti nebo poradí s autorskou licencí.

Vzdělání

  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Recenze služby Dostupný advokát

MgA. Anna Leschingerová, Cvikov

před 10 měsíci

Netušila jsem, že existuje online služba, kde za vás právník zařídí veškeré papírování a vy se můžete soustředit jen na radost z obdarování milované osoby.

Cyd onie

před 7 měsíci

Při koupi bytu jsme chtěli mít jistotu, že po právní stránce vše proběhne hladce, proto jsme využili služeb této firmy. Rozhodně je mohu doporučit, rychlé zpracování požadavku, vstřícné jednání a cena rozumná.

Štěpán Mičunek, okres Vsetín

před 10 měsíci

Na Dostupného advokáta jsem se obrátil s prosbou o pomoc s neplatičem. Dostupný advokát mi poradil, jak dále postupovat. Náš spor se dostal až před soudy, kde mne Dostupný advokát zastupoval. Soudy jsem vyhrál, služby tohoto webu mohu vřele doporučit.


Zobrazit všechny reference

Mohlo by vás také zajímat

E-shopy a spotřebitelské spory

E-shopy a spotřebitelské spory

Od začátku února vstupují v účinnost nová pravidla mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Pro zákazníky on-line obchodů to znamená, že se budou moci jednoduše obrátit na nezávislého rozhodčího, pro e-shopy pak…

17. 2. 2019
Všeobecné obchodní podmínky pro e-shop

9 nejčastějších chyb v obchodních podmínkách e-shopů. Nemáte je tam též?

Statistiky ČOI uvádějí, že u 80 % kontrolovaných subjektů byla zjištěna nějaká závada a nejčastější zdroj problémů představovaly obchodní a záruční podmínky. Na jaké chyby v obchodních podmínkách e-shopů téměř…

3. 11. 2020
Žena, která si neví rady s neuznanou reklamací

Neuznaná reklamace – jak se bránit?

Reklamace patří k nejčastěji uplatňovaným a nejdůležitějším spotřebním právům. Co po vás prodejce nemůže požadovat, jak musí postupovat a co dělat v případě neuznané reklamace? Na všechny tyto otázky naleznete…

26. 11. 2020

Jsme členy

Logo Česká advokátní komora logo-apek-male

Znáte nás z médií

Dostupný advokát © 2013-2021