Nákupy na internetu: jak na odstoupení od smlouvy či reklamaci?

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.
8. ledna 2025
6 minut čtení
6 minut čtení
Ostatní právní témata

Poslední roky dramaticky změnily nákupní chování Čechů, kteří nyní stále více nakupují online. Za tu dobu zabrousila do e-shopů i většina zatvrzelých, kteří to doposud odmítali. Je proto dobré si připomenout, v čem se nákupy na internetu odlišují od nákupů v kamenných obchodech. Zvlášť se pak zaměříme na možnost odstoupení od smlouvy.

ženy nakupuji na internetuu

Důvěřuj, ale prověřuj

Do jisté míry anonymní online prostředí snadněji poskytuje pole působnosti i různým šejdířům, jejichž zboží ve skutečnosti vypadá zcela jinak než na fotce, nebo je v horším případě třeba ani vůbec nemají a nehodlají prodávat. Pokud neplánujete nakupovat na velkých, prověřených e-shopech jako je například Alza, Datart, CZC či Mall, raději zkontrolujte, že se skutečně jedná o seriózní obchod. Vyplatí se to nejen pro samotnou koupi, ale i pro případné reklamace. Hodnocení obchodníků nabízejí například vyhledávače jako Heureka či Zboží, případně je možné zapátrat dále na internetu po zkušenostech zákazníků, což platí i při nákupech v Číně, při kterých byste měli být ještě více obezřetnější.

K bezpečnému nakupování patří i pročtení stránky s obchodními podmínkami prodejce. Je dobré se zaměřit zejména na informace o možnostech platby, dodání, reklamaci zboží či odstoupení od smlouvy.

Tip na článek

Statistiky ČOI uvádějí, že u 80 % kontrolovaných subjektů byla zjištěna nějaká závada a nejčastější zdroj problémů představovaly obchodní a záruční podmínky. Na jaké chyby v obchodních podmínkách e-shopů téměř denně narážíme a co byste si měli pohlídat? Devět nejtypičtějších jsme rozebrali v našem samostatném článku.

Za dopravu se platí

Dodání vytoužené tiskárny, trička či knihy až domů nebo do obchůdku za rohem je velmi lákavé, ale samozřejmě to také něco stojí. Podle marketingových výzkumů je pro Čechy obzvlášť velkým lákadlem za poštovné zdarma, a proto často pátrají po kouzelné formulce “při nákupu nad … poštovné zdarma.” Co na tom, že nakonec koupí mnohem více věcí, než původně plánovali. Ušetřit 70 či 80 Kč za služby DPD, PPL, Zásilkovny či České pošty jim za to stojí.

Související služba

Dostali jste se do potíží kvůli nakupování na internetu?

Pomůžeme vám s odstoupením od smlouvy či jinou svízelnou situací. Do 24 hodin vám navrhneme řešení i jeho výslednou cenu. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. A pokud si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.

Chci získat řešení na míru

  • Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
  • Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 5 kanceláří.
  • 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
  • Pro každý právní obor máme specialistu.

Co se mi nelíbí, to vrátím

Jednou z nesporných výhod nakupování na internetu je i to, že si můžete objednat zboží třeba o půlnoci z tepla postele. Je zde ale také jedna zásadní nevýhoda. Vybrané kalhoty si nelze před koupí vyzkoušet, sprchovou hlavici potěžkat a knihu prolistovat. Proto vám zákon umožňuje většinu zboží koupeného online vrátit bez udání důvodu. V tomto případě se nejedná se o reklamaci, ale o odstoupení od smlouvy.

Odstoupit od smlouvy můžete ve lhůtě 14 dní od převzetí věci (a pokud by vás na toto právo obchodník neupozornil, pak se lhůta prodlouží o další rok). E-shopy by o této možnosti měly zákazníky informovat a nabídnout rovnou i formulář pro odstoupení. Najdete jej zpravidla na webu obchodníka, v některých případech i vytištěný a přiložený přímo k zásilce. Můžete ale využít i svůj vlastní text.

Následně (či současně s odstoupením) byste měli do 14 dnů zakoupenou věc na své náklady vrátit a obchodník by vám měl rovněž do 14 dnů zaslat peníze. Nemusí je ovšem vracet dříve, než k němu dorazilo vrácené zboží.

Možnost odstoupení od smlouvy je velká výhoda online nakupování. Některé kamenné obchody ji sice také nabízejí, ale rozhodně to není jejich povinností. Zákazník by ale neměl tuto výhodu zneužívat a dělat si z e-shopu půjčovnu, kdy zboží 14 dní používá a poté jej vrací.

Na druhou stranu požadavek některých obchodů, aby se jim výrobek vrátil v naprosto netknutém obalu je taktéž (až na pár výjimek) nereálná. 14denní lhůta by měla sloužit k běžnému vyzkoušení a prohlédnutí výrobků a jeho případnému navrácení bez vad a v původním obalu zpět do obchodu.

Lhůta 14 dnů pro odstoupení od smlouvy je určena pro vás, tedy pro to, abyste v ní formulář odstoupení odeslali. Dojde-li poté k prodejci například až 16 dní od koupě, ničemu to nevadí.

Lze ve 14denní lhůtě vrátit jakoukoliv věc?

Zákon některé výrobky z této možnosti vyjímá. Typicky se jedná například o:

  • zboží podléhající rychlé zkáze – například potraviny,
  • zboží, které bylo vyjmuto z hygienického ochranného obalu – např. hygienické, zdravotní či sexuální pomůcky,
  • zboží upravené na míru – peněženka s vaším vyraženým monogramem,
  • vstupenky na volnočasové aktivity – koncert, divadlo či kino,
  • internetový obsah (jako hudba, film či počítačová hra) po jeho stažení.
Tip na článek

Přečtěte si, jak na úspěšnou reklamaci zboží.

Kdy spotřebitelskou ochranu nemáte?

Již z otázky by se dalo jednoduše dovodit, že spotřebitelskou ochranu nemáte, pokud nejste spotřebitelé. Tedy, nakupujete-li jako podnikatel.

Pokud při koupi uvádíte své IČO, můžete si ji sice uvést do nákladů, ale na oplátku přicházíte o většinu spotřebitelských výhod. Tedy především o možnost odstoupení od smlouvy do 14 dnů.

Nakupujete-li „na firmu“, určitě je potřeba ihned po převzetí zboží zkontrolovat. Pakliže byste našli nějaké vady, upozorněte na ně bez odkladu prodejce. Ten vůči podnikatelům odpovídá právě za vady zboží, které má v okamžiku převzetí. Mohou se pochopitelně projevit i později, ale to se o trochu hůře prokazuje.

Obdobně máte jako podnikatel zhoršené podmínky i u reklamace zboží. Zpravidla pro tento účel nelze využít 24měsíční lhůtu, ale lhůtu jinou, kterou prodejce stanovil v obchodních podmínkách. I proto je třeba je řádně číst a svá práva znát.

Jak na reklamaci z e-shopu?

Na internetové obchody se vážou stejné podmínky jako na klasické kamenné prodejny. To znamená, že myčka, kterou jste si objednali na e-shopu má stejnou 24měsíční záruku jako pračka, kterou jste koupili v elektru na náměstí. To, jak bude celá reklamace probíhat pak záleží na tom, zda se vada na výrobku objevila během prvních dvanácti měsíců od jeho převzetí. Pokud ano, platí právní domněnka, že výrobek měl tuto vadu už při zakoupení. Prodávající by v takovém případě musel doložit, že zboží prodal bez závady, aby tuto domněnku vyvrátil.

Pokud jste zboží pořídili před méně než dvanácti měsíci, máte při reklamaci nárok na opravu výrobku nebo jeho výměnu za nový kus, případně na odstoupení od smlouvy, pokud vám prodejce není schopen výrobek opravit nebo nahradit (např. protože už není v prodeji). U zboží staršího než dvanáct měsíců přechází důkazní povinnost na vás jako kupujícího – musíte tedy prokázat, že vada existovala už při převzetí výrobku. Na vyřízení vaší reklamace má prodejce vždy lhůtu 30 dnů.

Tip na článek

Přečtete si, jaké má reklamace lhůty a co dělat v případě neuznané reklamace.

Shrnutí

Nakupování na internetu přináší řadu výhod, jako je pohodlí, široký výběr zboží a možnost odstoupení od smlouvy do 14 dnů. Na druhou stranu je důležité si uvědomit i rizika, která s sebou nese anonymita online prostředí, a dbát na výběr důvěryhodného e-shopu. Čtení obchodních podmínek a prověření recenzí ostatních zákazníků se může vyplatit nejen při samotném nákupu, ale také v případě nutnosti reklamace nebo vrácení zboží.

Pokud se rozhodnete odstoupit od smlouvy, pamatujte, že na to máte zákonem stanovenou lhůtu 14 dnů. Tato možnost se však nevztahuje na některé druhy zboží, jako jsou potraviny, hygienické potřeby nebo produkty upravené na míru. V případě reklamace platí stejná pravidla jako v kamenných obchodech, přičemž prodejce má na vyřízení reklamace maximálně 30 dní.

Nakupujete-li na firmu, mějte na paměti, že ztrácíte část spotřebitelských práv, například právo na odstoupení od smlouvy. Proto je klíčové zboží důkladně zkontrolovat hned po převzetí a případné vady ihned reklamovat.

Sdílejte článek


Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence

Související služba

Řešení právního problému na míru

Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.

Chci pomoct

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Mohlo by vás také zajímat

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás v 5 městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8–18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2025
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)