Kabinet ke konci srpna schválil návrh novely zákona o ochraně spotřebitele, která má zabránit tzv. greenwashingu – tedy klamavým tvrzením o ekologičnosti výrobků a služeb. Nová pravidla mají podpořit férové informování zákazníků a udržitelnější spotřebu.
Novela stanoví, že firmy nebudou smět používat ekologická označení a slogany bez toho, aby je doložily ověřitelnými údaji. Jakékoliv tvrzení o šetrnosti k životnímu prostředí bude muset být pravdivé a podložené, aby spotřebitelé nebyli uváděni v omyl falešnými „eko“ nálepkami.
Součástí návrhu je i podpora opravitelnosti a trvanlivosti výrobků. Opatření tak cílí nejen na marketingové praktiky, ale i na faktické prodloužení životnosti zboží a snížení množství odpadu. Novela navazuje na evropské snahy o regulaci greenwashingu, zejména na připravovanou směrnici Evropské komise o ekologických tvrzeních.
Pokud novela projde legislativním procesem a nabude účinnosti, firmy budou muset své ekologické sliby doložit konkrétními důkazy. Spotřebitelé tak získají větší jistotu, že zakoupené výrobky skutečně odpovídají deklarovaným vlastnostem, a nejedná se jen o marketingovou strategii.
Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.