Odstupné v roce 2015

Obrázek k článku Odstupné v roce 2015

27. 3. 2015 / autor: Ondřej Preuss

Při nezaviněném skončení pracovního poměru garantuje zákoník práce zaměstnanci „polštář“, který mu má umožnit v klidu si najít novou práci či jiné živobytí. Zaměstnavatelé navíc rádi odstupného využívali jako „motivace“ pro rozchod, tak aby byl pro zaměstnance méně bolestný a nevedl k nepříjemnému sporu.

Jaké změny přinesl rok 2015?

Odstupné je výhodné zejména proto, že se z něj neodvádí odvody na sociální a zdravotní pojištění a tak zaměstnavatel ušetří a zaměstnanec dostane více. To se však mělo podle původních záměrů s novým rokem 2015 změnit. Nakonec však ke změně nedošlo a i nadále platí, že se z odstupného, na které je dle zákona nárok žádné odvody neodvádějí. Kdy je však na odstupné nárok a jak je vysoké?

Zde k žádným změnám nedochází. Nejčastěji náleží odstupné při tzv. nadbytečnosti zaměstnance. Minimální výše odstupného je pak zaručena podle počtu odpracovaných let. Zaměstnanec, který působí u svého zaměstnavatele méně než rok, dostane při výpovědi z pracovního poměru např. z důvodu reorganizace odstupné jen ve výši alespoň jednoho průměrného měsíčního výdělku. Pokud pracovní poměr trvá déle než rok, ale méně než dva roky, vzniká nárok na nejméně dvojnásobek průměrného výdělku. Konečně pokud pracovní poměr trval přes dva roky, je možné nárokovat odstupné ve výši minimálně trojnásobku průměrného výdělku.

Před časem se v této věci vedl spor, který doputoval až k Nejvyššímu soudu. Nejvyšší soud daným rozhodnutím potvrdil, že odstupné je omezeno „pouze zezdola“ minimy, které zaměstnavatel musí dodržet, ale nic nebrání zaměstnavateli, aby se se zaměstnancem smluvně dohodli na odstupném jak vyšším, tak nově (od 1. 1. 2007) i z jiných výpovědních důvodů než jaké jsou uvedeny v zákoníku práce (sp. zn. 21 Cdo 613/2011).

Budou se strhávat odvody na sociální a zdravotní pojištění z nadstandardního odstupného?

Pokud vznikne nárok na odstupné ze zákonných důvodů, tak žádné srážky na povinné odvody aplikovány nebudou ani v tomto roce, a to i když bude poskytnuto ve vyšší než minimální výši. Představme si například zaměstnance pana Vomáčku, který pracuje pro svého zaměstnavatele jako soustružník rok a půl. Jednoho dne se se zaměstnavatelem dohodnou, že své cesty rozdělí a aby to pan Vomáčka akceptoval, slíbí mu zaměstnavatel místo dvou průměrných výdělků čtyři. Bude-li důvodem tohoto rozchodu nadbytečnost pana Vomáčky, nepodléhá odstupné žádným odvodům.

Mohlo by vás také zajímat: