Odstupné v roce 2016 | Dostupný advokát

Odstupné v roce 2016

Obrázek k článku Odstupné v roce 2016

11. 3. 2016 / autor: Ondřej Preuss

Na jaké mám nárok odstupné, když dostanu výpověď nebo uzavřu tzv. „výpověď dohodou”? To je jeden z častých dotazů našich klientů. Zákoník práce na podobné situace myslí a výši odstupného při nezaviněném ukončení pracovního poměru jasně stanoví. Jde ovšem o výši minimální, nikdo a nic tedy zaměstnavateli nebrání vyplatit zaměstnanci i odstupné vyšší.

Kdy je na odstupné nárok a jak je vysoké?

Minimální výše odstupného je zaručena podle počtu odpracovaných let. Zaměstnanec, který působí u svého zaměstnavatele méně než rok, dostane odstupné alespoň ve výši jednoho průměrného měsíčního výdělku. Pokud pracovní poměr trvá déle než rok, ale méně než dva roky, vzniká nárok na nejméně dvojnásobek průměrného výdělku. Konečně pokud pracovní poměr trval přes dva roky, je možné nárokovat odstupné ve výši minimálně trojnásobku průměrného výdělku.

Délka pracovního poměru Výše odstupného
Méně než jeden rok (méně než 365 dní) nejméně 1 x průměrný měsíční výdělek
Více než jeden rok, ale méně než dva roky nejméně 2 x průměrný měsíční výdělek
Více než dva roky nejméně 3 x průměrný měsíční výdělek

Průměrný výdělek se určuje z hrubé mzdy. V zásadě jde o průměr z výdělků za poslední ukončené čtvrtletí. To znamená, že pokud se řeší průměrný výdělek např. pana Vochomůrky ke konci září, tak se bere čtvrtletí duben až červen. Pokud by se řešilo ke konci října, tak za červenec až září.

Odstupné má pouze dolní limit, horní limit záleží na dohodě se zaměstnavatelem

Nejvyšší soud v nedávném rozhodnutím potvrdil, že odstupné je omezeno „pouze zezdola“. V tabulce tedy uvádíme minima, která zaměstnavatel musí v každém případě dodržet. Zaměstnavatel se ale může se zaměstnancem smluvně dohodnout na odstupném jak vyšším, tak i z jiných výpovědních důvodů než těch, které jsou uvedeny v zákoníku práce.

Odstupné a odvody

Odstupné je výhodné zejména proto, že se z něj neodvádí odvody na sociální a zdravotní pojištění. To v praxi znamená, že zaměstnavatel ušetří a zaměstnanec dostane víc. I v roce 2016 platí, že se z odstupného, na které má zaměstnanec dle zákona nárok, žádné odvody neodvádějí. Nárokem se však nemyslí jen minimální výše určená v zákoně, ale i výše dohodnutá se zaměstnavatelem.

Pro názorný příklad se vraťme k zaměstnanci panu Vochomůrkovi. Ten pracuje pro svého zaměstnavatele, společnost Kapradina a syn, jako správce sítě rok a půl. Zaměstnavatel, pan Kapradina, se ale rozhodne, že pracovní místo pana Vochomůrky zruší. Protože je pan Kapradina velkorysý, nabídne panu Vochomůrkovi místo dvou průměrných výdělků čtyři a pan Vochomůrka souhlasí. Takové odstupné pana Vochomůrky nepodléhá žádným odvodům.

Stáhněte si zdarma vzor výpovědi. Se vším ostatním okolo změny zaměstnaní vám rovněž pomůžeme.

Zajistíme, že v případě výpovědi obdržíte vše, na co máte nárok. Pomůžeme vám bránit se proti zaměstnavateli. Už do dvou dnů, v celém Česku!

Ochráníme vaše práva při jakémkoli způsobu ukončení pracovního poměru ze strany zaměstnavatele. S námi máte jistotu, že nepřijedete zkrátka. Vše vám pomůžeme vyřešit už do dvou dnů, pohodlně a on-line.

Ochráníme vaše práva, zjistíme, na co máte nárok

Ať už jste dostali výpověď z pracovního poměru (laicky výpověď dohodou), výpověď ve zkušební době nebo výpověď na hodinu (okamžité zrušení pracovního poměru), pečlivě zanalyzujeme vaši právní pozici ve vztahu k zaměstnavateli, prostudujeme veškerou dokumentaci a ověříme, zda skončení pracovního poměru proběhlo v souladu s právem. Pokud si přejete na pracovišti zůstat, poradíme vám, jak se výpovědi úspěšně bránit.

Až 60 % klientů zajistíme odstupné

Pokud vám něco zaměstnavatel po právu dluží, dohlédneme, aby vše zaplatil. Až 60 % našich klientů získá od zaměstnavatele díky naší právní pomoci odstupné. Řada z nich i poté, co byli nuceni podepsat dohodu o rozvázání pracovního poměru. To vše v maximální rychlosti, aby neutrpěla vaše práva. Pomůžeme vám stejně jako panu Méďovi z našeho známého videa.

Co pro vás uděláme:

Naše nabídka Výpověď z práce
Prověříme oprávněnost výpovědi, kterou jste obdrželi od zaměstnavatele
Prověříme oprávněnost (návrhu) dohody o rozvázání pracovního poměru, kterou jste obdrželi od zaměstnavatele
Poskytneme konzultaci s advokátem pro posouzení vašich nároků, doporučení dalšího postupu a obrany proti zaměstnavateli30 minut
Jak rychle vše zpracujeme a najdeme pro vás řešení?do 48 hodin
Konečná cena včetně DPH18001487,52 Kč bez DPH

Rychlé představení služby

Nespoléhejte na rady ani vzory zdarma

Anonymní vzory a rady z bezplatné právní poradny vám mohou zkomplikovat život a v důsledku nemusí ochránit vaše práva. Jedině rada poskytnutá advokátem, který se specializuje na pracovní právo, vás opravdu účinně ochrání. Garantujeme správnost všech rad podle zákoníku práce a zákona o zaměstnanosti.

S čím jsme už klientům pomohli?

Radíme klientům při všech způsobech skončení pracovního poměru včetně ukončení dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce. Zejména jsme radili při výpovědích ze strany zaměstnavatele:

• klientce, kterou propustili ze zaměstnání v pracovní neschopnosti,
  • klientovi, který utrpěl pracovní úraz a byla mu dána protiprávně výpověď ze zdravotních důvodů,
  • klientce při neoprávněném ukončení pracovního poměru ve zkušební době z důvodu těhotenství,
  • klientovi při neoprávněném okamžitém zrušení pracovního poměru.
Pomůžeme i vám, ať už je váš pracovní problém jakýkoli.

Co říkají lidé, kteří využili našich služeb?

Tomáš Hrdlička, Nové Strašecí (servisní technik): „Jít osobně za advokátem mně přišlo dost nepříjemné. S Dostupným advokátem jsem ale všechno vyřídil bez toho, abych se s kýmkoli vůbec musel setkat. Koupil jsem u něj konzultaci, protože mě zaměstnavatel vyslal na dlouhodobou pracovní cestu do dost exotické země, aniž by mi cokoli vysvětlil a já jsem ani nevěděl, na co mám nárok. Advokát přes skype příjemný, služba rychlá, můžu jen doporučit.“
Další reference našich zákazníků naleznete v záložce Reference.

Radíme vám i v médiích:

Mohlo by vás také zajímat: