Podvodná telefonní čísla a SMS neboli vishing a smishing. Jak je poznat?

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.
25. června 2024
6 minut čtení
6 minut čtení
Trestní právo

S podvodnými telefonáty a SMS jako by se v poslední době roztrhl pytel. Může vám takto volat podvodník napodobující vaši banku, telefonního operátora či třeba finančák. Nebo vám přijde SMS o doručení balíčku s odkazem na webovou stránku doručovatele. Na první pohled se zdá vše v pořádku a v některých případech sedí i telefonní číslo. Je proto opravdu jednoduché nechat se napálit. Poradíme, jak podvodná telefonní čísla, SMS i stránky rozpoznat a jak se zachovat v situaci, kdy se s nimi dostanete do kontaktu.

Co je to vishing a smishing?

Oba pojmy se odvozují od tzv. phishingu. Phishing je kybernetický podvod, při kterém se útočníci snaží získat vaše citlivé údaje, jako jsou uživatelská jména, hesla, čísla platebních karet apod. Používají k tomu falešné webové stránky a e-maily, které na první pohled vypadají jako legitimní zprávy a weby důvěryhodných institucí (například vaší banky).

Vishing neboli voice phishing je pak podvodný telefonní hovor. I v tomto případě podvodníci napodobují legitimní instituce za účelem získání citlivých údajů. Smishing neboli SMS phishing je velice podobný vishingu, ale místo telefonních hovorů používají podvodníci textové zprávy (SMS).

Tip na článek

Tip: Různých druhů podvodů existuje celá řada. Přečtěte si třeba o tom, jak funguje Pig butchering – podvod, na který naletí i ti nejchytřejší.

Koho podvodníci napodobují?

Banky a finanční instituce

Podvodníci se vydávají za zaměstnance banky a tvrdí, že na vašem účtu došlo k podezřelé aktivitě nebo že je potřeba aktualizovat bezpečnostní údaje. Přitom vás žádají o potvrzení osobních a bankovních údajů nebo nabízejí pomoc při řešení údajného problému.

Technickou podporu

Podvodníci se vydávají za technickou podporu společnosti, jako je Microsoft nebo Apple, a tvrdí, že váš počítač napadl virus nebo má jiný technický problém, který je potřeba co nejrychleji odstranit. Nabízí proto pomoc při odstranění falešného problému a často vyžadují vzdálený přístup k zařízení nebo platbu za falešné služby.

Vládní instituce

Podvodníci se vydávají za zástupce různých vládních institucí, jako je třeba Česká správa sociálního zabezpečení. Tvrdí třeba to, že máte nevyřešené záležitosti nebo dluhy a hrozí právními důsledky, pokud nebudou jejich požadavky okamžitě splněny.

Doručovací služby

Podvodníci posílají zprávy, které napodobují oznámení od doručovacích služeb, jako jsou UPS, DHL nebo Česká pošta, a tvrdí, že je třeba potvrdit doručení nebo změnit údaje o zásilce. Zpráva obsahuje odkaz na falešnou webovou stránku, která požaduje vaše osobní údaje nebo platbu.

Stali jste se obětí podvodných telefonátů nebo SMS?

Podejte trestní oznámení. Poradíme vám, jak postupovat a ochráníme vaše práva – rychle, efektivně a výhodně.

Mobilní operátoři

Podvodníci posílají zprávy, které vypadají jako od mobilních operátorů, a tvrdí, že je potřeba aktualizovat účet nebo zaplatit fakturu. Zpráva obsahuje odkaz na falešnou webovou stránku, která vypadá jako stránka mobilního operátora.

Sociální sítě a online služby

Podvodníci se mohou vydávat za zástupce sociálních sítí (například Facebook, Instagram) nebo online služeb (například Netflix, Amazon) a tvrdí, že je třeba potvrdit přihlašovací údaje nebo že došlo k podezřelé aktivitě na účtu. Zpráva obsahuje odkaz na falešnou přihlašovací stránku, která po vás chce zadat vaše přihlašovací údaje.

E-commerce a platební služby

Podvodníci mohou napodobovat známé e-commerce platformy (jako je eBay, Amazon) nebo platební služby (jako je PayPal) a tvrdit, že je třeba potvrdit transakci nebo údaje z vaší platební karty. Zpráva obsahuje odkaz na falešnou webovou stránku, která vypadá jako oficiální stránka e-commerce platformy nebo platební služby.

Tip na článek

Tip: Setkat se můžete také s krádežemi internetových účtů. Co se dá v tomto případě dělat jsme rozebírali v našem článku.

Jak poznat, že se jedná o podvod?

  • Naléhavost a hrozba: Podvodníci často používají taktiky, které vyvolávají stres a nutí vás jednat rychle. Tvrdí, že pokud neprovedete určité kroky okamžitě, může dojít k závažným následkům, jako jsou právní problémy nebo ztráta peněz.
  • Žádost o citlivé informace: Legitimní instituce po vás nebudou chtít sdělit citlivé informace (např. hesla, čísla platebních karet) po telefonu nebo prostřednictvím SMS, a to včetně odkazu na jejich webové stránky.
  • Žádost o instalaci softwaru: Pokud po vás někdo žádá instalaci vzdáleného přístupu nebo jiného softwaru, nedělejte to. Legitimní technická podpora po vás toto chtít nebude a hlavně vám ani nebude v první řadě sama od sebe volat.
  • Gramatika: Podvodné zprávy obvykle obsahují gramatické chyby, překlepy nebo používají jinak neobvyklý jazyk. S tímto se u legitimní instituce rozhodně nesetkáte.
Tip na článek

Tip: Na podvodníka se známou identitou je možné podat žalobu. U soudu ale uspějete jen tehdy, když bude podání žaloby neprůstřelné. Provedeme pečlivou analýzu případu a postaráme se o přípravu předžalobní výzvy, žaloby, odvolání nebo rovnou o zastupování u soudu, kde budeme tvrdě vymáhat vaše práva.

Jak poznat podvodnou stránku?

Smishing vás z odkazu v SMS zavede na podvodné webové stránky, které se snaží napodobit oficiální stránku. Na první pohled rozdíl nepoznáte, je proto potřeba zapojit vašeho vnitřního detektiva a prozkoumat stopy:

  • Adresa URL: Podvodné stránky často používají URL adresy, které jsou velmi podobné legitimním stránkám, ale obsahují drobné překlepy nebo neobvyklé doménové koncovky (např. cs0b namísto csob). Často také obsahují text navíc, který legitimní stránka nemá (např. csob.overeniidentity).
  • Design a obsah stránky: Podvodné stránky často obsahují gramatické chyby, překlepy apod. Také mívají nekvalitní nebo rozmazané obrázky a grafiku. Zároveň zde obvykle chybí spousta informací, jako jsou kontaktní údaje, zásady ochrany osobních údajů a další.
  • Podezřelé chování stránky: Stránka se může načítat pomalu, obsahovat nefunkční odkazy nebo mít jinak neobvyklé chování.

Pozor také na zneužití telefonního čísla (spoofing)

S vishingem a smishingem souvisí také tzv. spoofing. Jedná se o techniku, při které útočník vystupuje pod oficiálním telefonním číslem určité instituce. Tímto způsobem tak zvyšují pravděpodobnost, že hovor přijmete a budete volajícímu důvěřovat, případně otevřete odkaz v SMS zprávě.

Jak se podvodným telefonátům a SMS bránit?

  • Detailní otázky: Pokud máte podezření, že se jedná o podvodníka, zeptejte se na konkrétní informace, které podvodník nemusí znát. Například se můžete zeptat na to, zda ví komu volá a jaké je číslo vašeho účtu.
  • Ověřte si informace: Pokud obdržíte podezřelý hovor nebo zprávu, kontaktujte danou instituci pomocí oficiálních kontaktů (např. telefonní číslo z webové stránky banky). Tam vám potvrdí, zda se opravdu jednalo o jejich zaměstnance.
  • Neposkytujte citlivé údaje: Nikdy neposkytujte citlivé údaje prostřednictvím telefonu nebo SMS. Banka po vás nebude nikdy žádat heslo, číslo platební karty a podobné, lehce zneužitelné údaje.
  • Blokujte podezřelá čísla: Pokud obdržíte podezřelé hovory nebo zprávy, číslo hned zablokujte, aby vás podvodníci nemohli znovu kontaktovat.
  • Neklikejte na podezřelé odkazy: Pokud obdržíte SMS s odkazem, neklikejte na něj. Ověřte si webovou adresu a raději ji zadejte do prohlížeče ručně.
Tip na článek

Tip: Pokud se stanete obětí podvodu, můžete se bránit pomocí podání trestního oznámení nebo žaloby. Se vším vám rádi pomůžeme.

Shrnutí

Podvodníci se často vydávají za důvěryhodné instituce, jako jsou banky, technická podpora, vládní instituce a doručovací služby, aby zvýšili svou věrohodnost. Je důležité být obezřetný a rozpoznávat varovné signály, jako jsou naléhavé požadavky, gramatické chyby a podezřelé odkazy. K ochraně před těmito podvody se doporučuje neposkytovat citlivé údaje prostřednictvím telefonu nebo SMS, blokovat podezřelá čísla a ověřovat informace přímo u příslušných institucí.

Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence


Řešíte obdobný problém?

Tým online právníků Dostupný advokát vám jej vyřeší.

Podání trestního oznámení

Ocitli jste se situaci, která vyžaduje podání trestního oznámení? Jsme tu od toho, abychom vám pomohli. Spolehlivě ochráníme vaše práva a celý proces vyřídíme za vás. Vše zvládneme rychle a bezchybně, abyste se o nic nemuseli starat.

Předem dané ceny
Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
On-line i osobně
Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 4 kanceláří.
Pracujeme rychle
8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
Zkušený tým
Pro každý právní obor máme specialistu.

Pomohl vám tento obsah? Přidejte mu hodnocení

Zatím nehodnoceno

…nebo jej sdílejte

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Reference služby Dostupný advokát

Recenze služby

Ronald Vališ

Využil jsem služeb právnické kanceláře Dostupný advokát při řešení správní žaloby. JUDr. Chlebík žalobu vypracoval rychle a dobře, byl se mnou jako můj právní zástupce u krajského soudu a ve sporu s ČSSZ jsme byli úspěšní. Tímto ještě jednou děkuji za seriózní a kvalitní služby, rád se opět na tuto advokátní kancelář znovu obrátím, bude-li třeba. Mohu s důvěrou doporučit.

Recenze služby

Ing. Peter Čunderlík

Není to poprvé, co spolupracuji s touto právní kanceláří. Má zadání jsou od jednoduchých výpovědí ke složitějším uzavíráním smluv, zejména ve skutečnostech, na které zákon nepamatuje. Ani toto není problémem pro tuto právní kancelář. Pokud klient akceptuje to, že i záporná odpověď – ve smyslu dál do toho nepůjdeme – je vlastně řešením. A tady Není to poprvé, co spolupracuji s touto právní kanceláří. Má zadání jsou od jednoduchých výpovědí ke složitějším uzavíráním smluv, zejména ve skutečnostech, na které zákon nepamatuje. Ani toto není problémem pro tuto právní kancelář. Pokud klient akceptuje to, že i záporná odpověď – ve smyslu dál do toho nepůjdeme – je vlastně řešením. A tady jako klient pociťuji sílu právní kanceláře, že je věc konzultována z různých úhlů a pozor, peníze zde nejsou na prvním místě. Zastupitelnost kvality kvalitou doplněním z jiné oblasti- já říkám za rohem, co se přirozeně hned nevidí – může být rada od právníka pro klienta nesrozumitelnou, ale pokud klient věnuje maximální péči konzultaci a skutečně odevzdává pravdivé a snaží se i úplné informace, nemůže být negativní odpověď – ve smyslu dál do toho nepůjdeme – negativní, ale konstruktivní. A proto souhlasím s názorem že pravdivé informování kanceláře již od počátku (člověk sám bez vzdělání a právnické praxe není neomylný) zjednodušuje další postup a řešení vznikají takříkajíc současně, ve spolupráci. Zastupitelnost, ochota pomoci, rychlost, dozeptání se bez obavy z navýšení ceny vytváří prostor 50% na 50%. Obě strany jsou stejně zainteresované na výsledku. Proto si i příště vyberu toto právní kancelář.

Recenze služby

Michal D.

Rychla odpoved (telefonicky kontakt s pravnikem). Navrhli nekolik variant reseni, serazeno dle pomeru vykon / cena. Rozumne vysvetleno, nic netlacili.

Zobrazit všechny reference

Mohlo by vás také zajímat

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás ve 4 krajských městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8–18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2024
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)