Povinnosti pacientů

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.
18. června 2024
5 minut čtení
5 minut čtení
Ostatní právní témata

V minulém článku jsme si přiblížili, jaká jsou práva pacientů. Dnes bychom se chtěli naopak podívat na to, zda jsou vyvážena i povinnostmi. Současně přiblížíme i možnosti, kterými se lze svých práv domáhat.

Práva a povinosti pacientů

Jaké jsou povinnosti pacientů?

Povinnost řídit se stanoveným léčebným postupem

Nejedná se pochopitelně o povinnost absolutní, neboť vždy má pacient možnost nedat s léčbou souhlas, případně podepsat revers. Pokud jste ale jako pacient svůj souhlas dali, měli byste navržený postup respektovat a následovat jej.

Povinnost sdělit ošetřujícímu lékaři informace o svém zdravotním stavu

Pokud pacient pro sebe vyžaduje nejlepší a nejvhodnější možnou zdravotní péči, je také na něm, aby poskytnul pravdivě všechny důležité údaje, které lékař pro své rozhodnutí potřebuje. To zahrnuje i údaje o dosavadní léčbě, poskytnuté jinými zařízeními, informace o užívání léků, doplňků stravy, případně požívání návykových látek, které by mohlo léčbu rovněž ovlivnit.

Související služba

Řešení právního problému na míru

Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.

Chci pomoct

  • Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
  • Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 4 kanceláří.
  • 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
  • Pro každý právní obor máme specialistu.

Povinnost nepožívat během hospitalizace návykové látky ​

Základem úspěšné léčby je respektování pokynů lékaře, mezi něž standardně patří i zdržení se konzumace alkoholu a jiných návykových látek, které mohou negativně interagovat s jinými léky a léčbu významně (negativním způsobem) ovlivnit.

Povinnost zaplatit za poskytnuté zdravotní služby

Řada zdravotních služeb, nebo aspoň​ jejich část není hrazena zdravotní pojišťovnou. Pokud jste s nimi poskytli souhlas, měli byste uhradit jejich cenu dle ceníku zveřejněného provozovatelem/poskytovatelem služeb.

Tip na článek

Tip: Výpis ze zdravotní dokumentace po vás může požadovat váš zaměstnavatel při nástupu do práce nebo pro průběžnou pracovnělékařskou prohlídku. Nikdy však do něj nesmí nahlížet sám a vždy vám jej musí uhradit. V tomto článku se podíváme, co dalšího říká o výpisu i samotné zdravotnické dokumentaci zákon.

Postup při ochraně práv pacienta

Znát svá práva a povinnosti, jste-li hospitalizováni, je samozřejmě základ. Víte ovšem, jak se se lze bránit, pokud jsou vaše práva odepřena, případně dojde k jinému pochybení ze strany zdravotníků? Existuje celá řada právních institutů i institucí, které pacientům s ochranou jejich práv pomáhají.

Nemocniční ombudsman

Některé, zejména větší nemocnice zřizují pro své pacienty takzvaného nemocničního ombudsmana. Jeho role je řešit, případně uklidňovat situace, kdy pacient není spokojený s postupem lékařů. Často se jedná také o lékaře, který může činnost svých kolegů do značné míry odborně posoudit. Někdy je ombudsman původním vzděláním právník a posuzuje případy primárně z hlediska práva. Může mít i roli mediátora a pomoci sjednat například určitou kompenzaci či omluvu pro pacienta. Zda lze vždy hovořit o naprosté nezávislosti je ovšem otázkou vzhledem k tomu, že se zpravidla jedná o zaměstnance nemocnice.

Tip na článek

Tip: Každý z nás se čas od času stává pacientem a ocitá se v celé řadě vztahů, které mají rovněž svou právní stránku. Jaká jsou pacientská práva, jakým způsobem je lze prosazovat co obnáší naopak povinnosti pacientů? To si přiblížíme v našem samostatném článku.

Vedení nemocnice či její zřizovatel

Nemá-li nemocnice zřízenu funkci nemocničního ombudsmana, lze podat stížnost nadřízenému lékaře, který se dopustil pochybení, případně přímo vedení nemocnice. Obrátit se lze ale rovněž na zřizovatele, kterým může být kraj, obec, či jiná právnická osoba.

Česká lékařská komora a ostatní profesní komory

Domnívá-li se pacient, že došlo například k chybnému stanovení léčby či nezákonnému jednání, lze se obrátit na některou z profesních komor. V prvé řadě se jedná o Českou lékařskou komoru. Dalšími institucemi jsou potom Česká stomatologická komora a Česká lékárnická komora.

Tyto komory mají vůči svým členům disciplinární pravomoc, přičemž sdružovat se v nich je pro lékaře a lékárníky povinné, chtějí-li vykonávat své povolání v ČR.

Stěžovat si můžete do jednoho roku od chvíle, kdy došlo dle vašeho názoru k pochybení lékaře. U České lékařské komory si lze pochopitelně stěžovat výhradně na lékaře a nikoli například na zdravotní sestru, která s ním spolupracuje.

Stížnost musí být písemná a nesmí být anonymní, jinak se jí ČLK nebude zabývat. Není ovšem nezbytné, aby ji podával samotný poškozený pacient, ale například jeho příbuzní.

Je-li shledána nutnost zahájení disciplinárního řízení s daným lékařem, hrozí mu důtka, pokuta, podmíněné či nepodmíněné vyloučení z komory.

Pacient může také využít závěry disciplinárního řízení v rámci řízení u soudu.

Ačkoliv by mělo být šetření u profesní komory objektivní a nezávislé, stále je třeba mít na mysli, že se jedná o komoru, která má bránit zájmy této profese. Často je tedy stížnost shledána nedůvodnou.

Veřejný ochránce práv

Na veřejného ochránce práv se lze obrátit pouze se specifickou agendou, kterou je svévolné a nesprávné jednání úřadů. S většinou stížností týkajících se lékařů a jejich postupu vám tedy nepomůže. Můžete se na něj obrátit ve chvíli, kdy se vaše stížnost týká zdravotní pojišťovny, krajského úřadu při výkonu státní správy, případně ministerstva zdravotnictví.

Zdravotní pojištovna

Pojišťovna vám typicky pomůže se situacemi, kdy nejste spokojeni s dostupností zdravotní péče, případně s její úhradou. Některé mediálně známé spory se týkaly rozhodování o výjimečné úhradě jinak nehrazené zdravotní péče podle § 16 zákona o veřejném zdravotním pojištění. Obecně platí, že působnost zdravotní pojišťovny se vztahuje na ta zařízení, s nimiž má uzavřenou smlouvu.

Spolupráce s advokátem

Žaloba je někdy až tou poslední možností volby pacientů, ale často tou nejúčinnější. Jak jsme výše zmiňovali, některé postupy jak se domoci svých práv narážejí na to, že případ řeší opět zamestnanec či osoba najatá danou institucí. I přes maximální snahu může být objektivnost nějakým způsobem narušena. Oproti tomu advokát je čistě na vaší straně a snaží se pro vás získat maximum možností, které lze z dané situace vytěžit. S advokátem po boku tak máte řadu možností. Můžete usilovat o mimosoudní dohodu, která je pro zdravotnické zařízení často výhodná, neboť se tak mohou vyhnout medializaci a ztrátě dobré pověsti. můžete podat žalobu o náhradu škody a nemajetkové újmy na zdraví.

Klasickou variantou je pak podání žaloby či zaslání předžalobní výzvy. Máte právo požadovat například odškodnění bolesti, ztížení společenského uplatnění, nákladů na léčení. Před několika lety byla zrušena vyhláška o bodovém ohodnocení bolestného. Soud tak může učinit vlastní uvážení dle okolností případu.

Sdílejte článek


Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence

Související služba

Řešení právního problému na míru

Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.

Chci pomoct

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Mohlo by vás také zajímat

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás ve 4 krajských městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8–18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2024
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)