S pracovními oděvy a pomůckami se můžete setkat u spousty profesí. Často však panují otázky ohledně toho, kdo má vlastně povinnost je hradit – zaměstnanec nebo zaměstnavatel? Na to, co říká zákon, se proto podíváme v tomto článku.
S pracovními oděvy a pomůckami se můžete setkat u spousty profesí. Často však panují otázky ohledně toho, kdo má vlastně povinnost je hradit – zaměstnanec nebo zaměstnavatel? Na to, co říká zákon, se proto podíváme v tomto článku.
Zákoník práce definuje osobní ochranné pracovní prostředky následovně: „Osobní ochranné pracovní prostředky jsou ochranné prostředky, které musí chránit zaměstnance před riziky, nesmí ohrožovat jejich zdraví, nesmí bránit při výkonu práce a musí splňovat požadavky stanovené přímo použitelným předpisem Evropské unie.“
Ten stanovuje, že se tyto prostředky mohou používat pouze ke stanovenému účelu a při náležité údržbě. Také nesmí ohrožovat zdraví ani bezpečnost osob, domácích zvířat či majetek. Kromě toho musí splňovat určité standardy. Mezi ty patří například nutnost ergonomie, bezpečnost materiálů, pohodlnost, lehkost a pevnost.
Zákon stanovuje zaměstnavateli povinnost zajistit bezpečnost a ochranu zdraví svých zaměstnanců při práci. Tato povinnost se přitom nevztahuje pouze na zaměstnance, ale na všechny osoby, které se zdržují na pracovišti. Jedná se tedy například i o návštěvy z vedení, členy exkurzí a podobně. Také je důležité, že se tyto povinnosti netýkají pouze zaměstnavatele, ale i zaměstnanců ve vedoucích pozicích, kteří mají zodpovědnost za bezpečnost a ochranu zdraví podřízených zaměstnanců.
Tip: Plánujete přijat zaměstnance? Pracovněprávní předpisy bývají složité a někdy i malá odchylka od nich může později způsobit velké problémy. Pomůžeme vám se v nich zorientovat a nastavit pracovní smlouvu v souladu se zákony.
Důležitou informací je, že veškeré náklady spojené se zajišťováním bezpečnosti a ochrany zdraví při práci je povinen hradit zaměstnavatel a nesmí je přenášet přímo ani nepřímo na zaměstnavatele. Nesmí vám tedy nařídit zaplacení vašich ochranných pracovních pomůcek, ani vám je nesmí automaticky strhnout z platu.
Kromě toho vám musí zaměstnavatel poskytnou mycí, čistící a dezinfekční prostředky a v některých případech, kdy zaměstnanci vykonávají práci v nevyhovujících mikroklimatických podmínkách (např. když pracujete ve vedru nebo v zimě) také tzv. ochranné nápoje. Ochranný nápoj přitom není obyčejná voda, ale jedná se o nápoj, který chrání před teplem či chladem. Mělo by se jednat o přírodní minerální či pramenitou vodu, která dokáže nahradit ztrátu minerálů. Kromě toho stanovuje zákon také to, že ochranný nápoj nesmí obsahovat více než 6.5 % cukru a 1 % alkoholu (u nezletilých zaměstnanců pak nesmí být obsažen vůbec žádný alkohol).
Vy jako zaměstnanec máte povinnost ochranné prostředky používat a oznámit zaměstnavateli, pokud dojde k jejich poškození, ztrátě apod. Tak, aby měl zaměstnavatel možnost je opravit, případně nahradit.
Tip: Pod pojmem „Bezpečnost a ochrana zdraví při práci“ (BOZP) se skrývá celá řada problematik a pravidel. Mnozí zaměstnavatelé i zaměstnanci tyto oblasti vnímají spíše jako nutné zlo a jakousi formalitu. To se však může změnit v případě závažného úrazu, kontroly inspektorátu práce či pracovněprávního sporu. Jak se tedy připravit, aby vás jako zaměstnavatele tyto události nezaskočily? To se dočtete v našem dalším článku.
Zákoník práce stanoví že „V prostředí, v němž oděv nebo obuv podléhá při práci mimořádnému opotřebení nebo znečištění nebo plní ochrannou funkci, přísluší zaměstnanci od zaměstnavatele jako osobní ochranné pracovní prostředky též pracovní oděv nebo obuv.“ V tomto případě se tedy na pracovní oděvy a boty nahlíží stejně jako na ochranné prostředky a platí pro ně stejná pravidla, která jsme uvedli výše. Musí vám je tedy zajišťovat zaměstnavatel a nesmí po vás chtít finanční náhradu, ani vám je nesmí strhnout z platu.
Tip: Byl-li s vámi jakýmkoliv způsobem ukončen pracovní poměr ze strany zaměstnavatele, ochráníme všechna vaše práva. S námi máte jistotu, že nepřijdete zkrátka.
To, zda se pracovní oděv a obuv považuje za osobní ochranné prostředky při práci se posuzuje na základě toho, zda dochází k opotřebení, znečištění nebo zda plní ochrannou funkci. Zákoník práce přitom přesně nespecifikuje co znamená opotřebení či znečištění. V praxi se ale obvykle vychází z toho, že se pracovní oděv považuje za osobní ochranný prostředek v případě, že je již po roce užívání nepoužitelný a neplní svůj účel.
Může se tak jednat například o oděvy a obuv nošené ve špinavých dílnách, kde dochází k rychlému znečištění a ošoupání. Kromě toho je také zvykem, že zaměstnavatel hradí náklady za oblečení a obuv zaměstnancům z hygienických či technologických důvodů. Zde se tak bude jednat např. o pracovní oděv a obuv pro kuchaře a osoby pracující v potravinářském průmyslu. Pokud po vás zaměstnavatel vyžaduje stejnokroje, obvykle na ně také přispívá nebo vám je poskytne zdarma. Pokud ale máte vlastní speciální pracovní oděv, který nepatří mezi ochranné potřeby, pak si jej musíte hradit sami.
Myslíte si, že máte právo na hrazení pracovního oděvu zaměstnavatelem, který to ale odmítá? Zeptejte se Dostupného advokáta. Obdržíte detailní popis toho, co na to právo.
Tým online právníků Dostupný advokát vám jej vyřeší.
Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.
Není to poprvé, co spolupracuji s touto právní kanceláří. Má zadání jsou od jednoduchých výpovědí ke složitějším uzavíráním smluv, zejména ve skutečnostech, na které zákon nepamatuje. Ani toto není problémem pro tuto právní kancelář. Pokud klient akceptuje to, že i záporná odpověď – ve smyslu dál do toho nepůjdeme – je vlastně řešením. A tady Není to poprvé, co spolupracuji s touto právní kanceláří. Má zadání jsou od jednoduchých výpovědí ke složitějším uzavíráním smluv, zejména ve skutečnostech, na které zákon nepamatuje. Ani toto není problémem pro tuto právní kancelář. Pokud klient akceptuje to, že i záporná odpověď – ve smyslu dál do toho nepůjdeme – je vlastně řešením. A tady jako klient pociťuji sílu právní kanceláře, že je věc konzultována z různých úhlů a pozor, peníze zde nejsou na prvním místě. Zastupitelnost kvality kvalitou doplněním z jiné oblasti- já říkám za rohem, co se přirozeně hned nevidí – může být rada od právníka pro klienta nesrozumitelnou, ale pokud klient věnuje maximální péči konzultaci a skutečně odevzdává pravdivé a snaží se i úplné informace, nemůže být negativní odpověď – ve smyslu dál do toho nepůjdeme – negativní, ale konstruktivní. A proto souhlasím s názorem že pravdivé informování kanceláře již od počátku (člověk sám bez vzdělání a právnické praxe není neomylný) zjednodušuje další postup a řešení vznikají takříkajíc současně, ve spolupráci. Zastupitelnost, ochota pomoci, rychlost, dozeptání se bez obavy z navýšení ceny vytváří prostor 50% na 50%. Obě strany jsou stejně zainteresované na výsledku. Proto si i příště vyberu toto právní kancelář.
S Dostupným advokátem jsem řešila několik otázek. Zařídili mé firmě ochrannou známku, poradili mi v oblasti pracovního práva a v neposlední řadě jsem s nimi konzultovala otázky zakládání nové společnosti. Jsem maximálně spokojená, protože vždy jsem dostala rychlou a komplexní službu se skvělým poměrem cena/výkon.