Práva cestujících v jednotlivých typech dopravy: na co máte nárok?

Zpoždění nebo zrušení letu, vlaku či autobusu může zkomplikovat vaše plány a způsobit nepříjemnosti. Jaká máte práva jako cestující a jaké povinnosti má dopravce? Co vše můžete požadovat od různých typů dopravců a jak postupovat, pokud dojde k neočekávaným problémům během vaší cesty?

letecká doprava, práva cestujících
6 minut čtení

Kapitoly článku

Reklamace jednotlivých typů dopravy

Reklamace služeb v oblasti dopravy, ať už jde o letadlo, vlak, nebo dálkový autobus, se řídí obecnými pravidly reklamací, ale jednotliví dopravci mají také možnost upravit si detaily ve svých obchodních a reklamačních podmínkách, které pak musí být v souladu s platnou legislativou. Do hry přitom vstupují nejenom vnitrostátní předpisy, ale speciálně pro občany EU také nařízení Evropské unie.

Vždy před cestou (nebo nejpozději ve chvíli, kdy se vám přihodí nějaká nepříjemnost) je důležité pečlivě pročíst si obchodní podmínky dopravce a seznámit se s podmínkami, za kterých lze reklamaci podat, jaké jsou lhůty pro její vyřízení, a jaká máte práva jako cestující.

Řešíte nepříjemnosti spojené s vaší cestou?

Není vám jasné, co přesně můžete požadovat a koho s reklamací oslovit? Odbyl vás dopravce směšným odškodněním, nebo se případem odmítl zabývat s tím, že za zpoždění nemůže? Obraťte se na nás a my vám pomůžeme domoci se vašich práv. Chci se poradit.

Tip: Plánujete cestu vlakem, autobusem nebo letadlem? A víte, že vždy uzavíráte přepravní smlouvu? Jaké jsou její důležité aspekty, co přesně přepravní smlouva obsahuje a jaká práva a povinnosti z ní pro vás vyplývají? Na to se zaměříme v samostatném článku.

Obecné zásady reklamací:

  1. Práva cestujících: Cestující mají právo reklamovat služby, pokud nejsou poskytnuty v souladu se smlouvou nebo očekávanou kvalitou. To zahrnuje zpoždění, zrušení spojů, ztrátu zavazadel nebo jiné komplikace.
  2. Lhůty pro podání reklamace: Zákon obvykle stanovuje, že reklamace by měla být podána co nejdříve po zjištění problému, avšak konkrétní lhůty se mohou lišit v závislosti na druhu dopravy a podmínkách dopravce.
  3. Vyřízení reklamace: Podle zákona má dopravce povinnost reklamaci vyřídit ve lhůtě 30 dní od jejího obdržení. Pokud dopravce reklamaci nevyřídí v této lhůtě, má se za to, že reklamace je oprávněná.

Železniční doprava

Práva cestujících v železniční dopravě v rámci Evropské unie jsou upravena nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1371/2007. To zahrnuje práva na odškodnění v případě zpoždění nebo zrušení vlaku, stejně jako povinnosti dopravců informovat cestující a poskytnout jim pomoc.

Při zpoždění na dráze je při reklamaci jízdenek klíčová doba zpoždění. Pokud činí více než 60 minut, ale současně méně než 120 minut, máte nárok na vrácení 25 % z ceny jízdenky. Při zpoždění více než 120 minut se kompenzace navyšuje na 50 %. Současně samozřejmě ani neztrácíte nárok na přepravu. Současně ale platí, že minimální náhrada je 4 Eura.

Jestliže jste si nekupovali jednotlivou jízdenku, ale máte například měsíční jízdenku, pak je stanoveno jednorázové odškodnění, například České dráhy odškodní držitelé síťové jízdenky částkou 50 korun při zpoždění 60 až 119 minut, při zpoždění přesahující 120 minut je kompenzace stanovena na 100 korun.

Pokud se ještě před nástupem do vlaku dozvíte, že vlak je opožděn, máte právo jízdenku vrátit a dopravce vám vrátí zaplacené jízdné. Jinou variantou je změnit si jízdenku tak, abyste se co nejrychleji dostali na místo určení jiným způsobem. I v tom by vám měl dopravce vyjít vstříc.

Nárok na kompenzaci vzniká, i pokud se cestující rozhodne (v případě zpoždění) v jízdě nepokračovat. Pokud se tedy rozhodnete, že služeb Českých drah či jiného dopravce v takovém případě vůbec nevyužijete, máte nárok na vrácení jízdného i na kompenzaci za zpoždění vlaku. V takovém případě byste o vrácení měli zažádat třeba hned na nejbližší přepážce. V případě, že jste zakoupili jízdenku na internetu, měla by být cena vratného vyšší než 100 Kč.

Autobusová doprava

Práva cestujících v autobusové dopravě jsou rovněž upravena nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 181/2011, které se vztahuje na dálkové autobusové linky. Dopravci mají povinnost vrátit jízdné nebo poskytnout alternativní spoj v případě zrušení nebo dlouhého zpoždění.

U autobusové dopravy je řada pravidel podobných, ale nejsou stejná. Nařízení upravuje možnost získat kompenzaci u zpoždění (více než 120 minut) pravidelné linky, která má nástupní nebo výstupní místo v členském státě EU a její trasa je delší než 250 kilometrů. Cestující má mít možnost vybrat si mezi pokračováním cesty, přesměrováním na cílové místo, případně získáním náhrady jízdného. Podmínkou pro získání nároku je, že měl cestující rezervovanou místenku.

Letecká doprava

Práva cestujících jsou podrobně upravena nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, které stanovuje podmínky pro odškodnění a asistenci cestujících v případě zpoždění, zrušení letu nebo odmítnutí nástupu na palubu. Zde jsou práva cestujících poměrně striktně definována a dopravci mají méně prostoru pro úpravu podmínek.

Do oblasti působnosti uvedeného nařízení spadá:

  • odlet z letiště umístěného na území členského státu Evropské unie, Norska, Islandu i Švýcarska,
  • odlet z letiště umístěného na území třetí země, tedy země mimo EU na letiště umístěné na území členského státu EU, kdy je zároveň provozující letecký dopravce příslušný do členské země Evropské unie.

V případě zpoždění letu je klíčovým faktorem délka a důvod zpoždění. Nárok na kompenzaci vzniká, pokud se let zpozdí o víc než tři hodiny. Přičemž doba zpoždění se počítá podle příletu do konečné destinace. Pokud by ale zpoždění vzniklo např. vlivem povětrnostních podmínek či jiné obdobné události nezávislé na zavinění letecké společnosti, nárok na náhradu nevzniká. Nárok tedy cestujícímu vznikne tehdy, jestliže se objeví např. závada na letadle, nemocný člen posádky apod.

Výše náhrady se odvíjí podle vzdálenosti:

  • 250 eur – lety do 1 500 km
  • 400 eur – lety od 1 500 km do 3 500 km
  • 600 eur – lety od 3 500 km

Délkou zpoždění je myšlen rozdíl času příletu do cílové destinace oproti původně plánovanému času příletu. Pro získání kompenzace je třeba mít zpoždění letu v cílové destinaci minimálně tři hodiny.

Tip: Co dělat, pokud se pokazí i další věci během zájezdu? V hotelu nemají vaši velikost pokoje a namísto výhledu na moře se díváte do dvora s odpadky? Na to jsme se zaměřili v našem dalším článku věnovaném reklamaci dovolené.

Cestující mají také nárok na bezplatné občerstvení, případně i bezplatné ubytování, pokud musí čekat na další let do dalšího dne.

Bezplatnou stravu a občerstvení můžete požadovat v rozsahu přiměřené čekací době v případě zpoždění:

  • 2 hodiny a více u letů do 1 500 km,
    3 hodiny a více u letů v rámci EU delší než 1 500 km,
    3 hodiny a více u ostatních letů od 1 500 km do 3 500 km,
    4 hodin a více u všech ostatních letů.

Obdobné nároky vznikají také při zrušení letu. Pokud byli cestující o zrušení letu informováni méně než 14 dní předem (a nejde o zrušení z důvodu vyšší moci), lze uplatňovat stejné částky od 250 – 600 eur.

Kromě vrácení peněz lze také využít přesměrování za srovnatelných podmínek do cílové destinace.

Jestliže nejsou splněny tyto uvedené podmínky, nemůže být zmíněné nařízení použito. V tomto případě pak můžete případnou náhradu škody vzniklou na základě zpožděného nebo zrušeného letu žádat pouze na základě takzvané Montrealské úmluvy.

Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence


Řešíte obdobný problém?

Tým online právníků Dostupný advokát vám jej vyřeší.

Řešení právního problému na míru

Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.

Předem dané ceny
Od začátku víte, kolik a za co platíte.
Vše zvládneme online
Takže ušetříte čas i peníze za dopravu.
Pracujeme rychle
90 % požadavků vyřešíme do druhého dne.
Zkušený tým
Pro každý právní obor máme specialistu.

Pomohl vám tento obsah? Přidejte mu hodnocení

Zatím nehodnoceno

…nebo jej sdílejte

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Reference služby Dostupný advokát

Recenze služby

Adam Špinka

Poplatek za posouzení 390 Kč mi přijde naprosto přívětivý a akceptovatelný pro čas, který prostudováním případu někdo musí trávit. Výsledné resumé též velmi oceňuji, jelikož jsme se shodli, že v tomto případě nebudeme postupovat předžalobní výzvou či dalšími kroky – hodnotím kladně váš přístup posoudit situaci relevantně všem okolnostem, přestože to pro vás neznamenalo zisk Poplatek za posouzení 390 Kč mi přijde naprosto přívětivý a akceptovatelný pro čas, který prostudováním případu někdo musí trávit. Výsledné resumé též velmi oceňuji, jelikož jsme se shodli, že v tomto případě nebudeme postupovat předžalobní výzvou či dalšími kroky – hodnotím kladně váš přístup posoudit situaci relevantně všem okolnostem, přestože to pro vás neznamenalo zisk obchodní příležitosti.

Recenze služby

Tomáš Václavík

Všem vřele doporučuji. Profesionalita, ochota.

Recenze služby

Michal D.

Rychla odpoved (telefonicky kontakt s pravnikem). Navrhli nekolik variant reseni, serazeno dle pomeru vykon / cena. Rozumne vysvetleno, nic netlacili.

Zobrazit všechny reference

Mohlo by vás také zajímat

Znáte nás z médií
Logo Česká advokátní komora Apek Logo Advokátní kancelář roku 2023 a 2024
Sledujte novinky
Facebook Dostupný advokát Twitter / X Dostupný advokát
Dostupný advokát © 2013-2024