Cestování a přepravní smlouva

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.
27. srpna 2024
6 minut čtení
6 minut čtení
Ostatní právní témata

Plánujete cestu vlakem, autobusem nebo letadlem? Víte, že vždy uzavíráte přepravní smlouvu? Jaké jsou její důležité aspekty, co přesně přepravní smlouva obsahuje a jaká práva a povinnosti z ní pro vás vyplývají? Na to se zaměříme v dnešním článku. Díky němu se budete moci lépe se orientovat ve svých právech cestujícího.

cestování vlakem, přepravní smlouva

Přepravní smlouva je základem

Když kupujete jízdenku na vlak, autobus, nebo letadlo, uzavíráte s dopravcem tzv. přepravní smlouvu. Jde o smlouvu mezi dopravcem a cestujícím. V českém právu je tato smlouva zakotvena v sedmém díle občanského zákoníku. Samotný občanský zákoník ale v detailech odkazuje na přepravní řády.

Smlouva je uzavřena v momentě, kdy zakoupíte jízdenku. Nezáleží na tom, zda tento akt proběhnul osobně na pokladně, ve výdejním okénku, prostřednictvím automatu, při nástupu u řidiče, případně elektronickou formou přes internet. V některých dopravních prostředcích se připouští i nákup jízdenky v průběhu jízdy (např. ve vlaku lze koupit jízdenku s přirážkou).

Je přitom zřejmé, že nepodepisujete žádný papír s nápisem přepravní smlouva. Některé smlouvy je totiž možné uzavírat i takzvaně konkludentně, tedy v podstatě mlčky, svým jednáním. Jak se tedy dozvíte, co je obsahem smlouvy, kterou ani nemáte možnost přečíst? V tomto případě musíte trochu zapátrat. To, co je součástí této smlouvy, stanoví občanský zákoník, případně další právní předpisy a také přepravní řád a obchodní podmínky dopravce.

Přepravní smlouva především zavazuje dopravce, že vás a případně vaše zavazadlo bezpečně a v souladu s jízdním řádem dopraví z místa odjezdu do místa určení. Na druhou stranu, jako cestující se zavazujete zaplatit stanovené jízdné a dodržovat přepravní a provozní řád dopravce. Smlouva dále obsahuje podrobnosti jako jsou podmínky pro vrácení jízdného, možnosti změny jízdenky, a další práva a povinnosti obou stran.

Řešíte nepříjemnosti spojené s vaší cestou?

Není vám jasné, co přesně můžete požadovat a koho s reklamací oslovit? Odbyl vás dopravce směšným odškodněním, nebo se případem odmítl zabývat s tím, že za zpoždění nemůže? Obraťte se na nás a my vám pomůžeme domoci se vašich práv. Chci se poradit.

Jak jsme výše zmínili, k uzavření přepravní smlouvy typicky nastává v okamžiku, kdy je zakoupena jízdenka, tedy když dojde k zaplacení jízdného. Je třeba pamatovat na to, že tento akt zahrnuje souhlas cestujícího s podmínkami, které dopravce stanoví (například přepravní a tarifní podmínky).

Co když nastoupíme bez jízdenky?

V mnoha systémech veřejné dopravy (typicky vlak či autobus) je možné zakoupit jízdenku i na palubě u průvodčího nebo řidiče. V takovém případě dojde k uzavření přepravní smlouvy v momentě zakoupení jízdenky v dopravním prostředku. Pokud není možné jízdenku zakoupit a cestující nemá jízdenku, může to být považováno za porušení přepravních podmínek, což může vést k sankcím jako jsou pokuty.

V letecké dopravě je situace striktnější a bez platné letenky nemáte (v drtivé většině případů) možnost vstoupit na palubu letadla.

Každopádně platí, že pokud nastoupíte bez platné jízdenky a není možnost ji na místě zakoupit, technicky vzato neprobíhá uzavření přepravní smlouvy podle standardních přepravních podmínek. Dopravce vám v takovém případě nezaručuje práva vyplývající z přepravní smlouvy, jako je například záruka bezpečného doručení do cílové destinace podle jízdního řádu.

Tip na článek

Tip: Zpoždění nebo zrušení letu, vlaku či autobusu může zkomplikovat vaše plány a způsobit nepříjemnosti. Jaká máte práva jako cestující a jaké povinnosti má dopravce? Co vše můžete požadovat od různých typů dopravců a jak postupovat, pokud dojde k neočekávaným problémům během vaší cesty? Na to se zaměřujeme v samostatném článku.

Právní předpisy v oblasti přepravních smluv

Oblast přepravních smluv a podmínek, které dopravci musí splnit, je regulována kombinací zákonů a interních pravidel dopravců.

Obecné náležitosti přepravní smlouvy stanovuje občanský zákoník. Cestující v rámci EU dále chrání řada nařízení EU, jako je

  • Nařízení (EU) č. 181/2011, které stanoví minimální soubor práv cestujících v autobusové a autokarové dopravě v Evropské unii.
  • Nařízení (ES) č. 1371/2007 o právech a povinnostech cestujících v železniční přepravě
  • Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů.

Detaily služby, kterou poskytuje konkrétní dopravce, nám potom poskytují přepravní řády jednotlivých dopravců.

Dopravci musí dále splňovat určité normy bezpečnosti a kvality služeb, které mohou být stanoveny jak národními, tak mezinárodními regulačními orgány.

Mimo základní právní rámec mají dopravci určitou volnost v tom, jak si stanoví své přepravní a tarifní podmínky. To zahrnuje například:

  • Ceny jízdného a tarify,
  • podmínky pro vrácení peněz nebo změny v rezervaci.
  • nabídky a služby poskytované během cesty, jako jsou občerstvení, zábavní systémy, Wi-Fi připojení, atd.

Dopravci si mohou v rámci zákonných omezení a obecných standardů určit, jaké služby budou poskytovat, jaké budou tarify a jak budou tyto služby reklamovány a prodávány. Tato „volná disciplína“ umožňuje různým dopravcům diferencovat se od konkurence a nabídnout cestujícím různé úrovně komfortu a služeb.

Tip na článek

Tip: Co dělat, pokud se pokazí i další věci během zájezdu? V hotelu nemají vaši velikost pokoje a namísto výhledu na moře se díváte do dvora s odpadky? Na to jsme se zaměřili v našem dalším článku věnovaném reklamaci dovolené.

Co obsahuje přepravní smlouva?

Tak jako v každém jiném typu závazkového právního vztahu, jsou na obou stranách práva a povinnosti. Základní povinností na straně dopravce je dopravit danou osobu na místo určení. Cestující se zavazuje mu uhradit jízdné (a respektovat provozní řád). Pojďme se na jejich práva a povinnosti podívat detailněji.

Práva a povinnosti dopravců

Dopravci jsou povinni zajistit bezpečnost cestujících během cesty. To zahrnuje udržování technického stavu dopravních prostředků, školení personálu a dodržování bezpečnostních předpisů.

Dopravci by měli poskytovat jasné a přesné informace o jízdních řádech, cenách, podmínkách pro změny a stornování jízdenek a o právech cestujících v případě porušení podmínek ze strany dopravce. Cestující v rámci EU mají na druhé straně právo na informace, náhradu jízdenky, nebo kompenzaci v závislosti na délce zpoždění. Dopravce by měl také poskytnout alternativní dopravu nebo ubytování, pokud je to nutné, resp. mu tak velí příslušný právní předpis.

Dopravní služby by měly být dostupné pro širokou veřejnost, včetně osob se zdravotním postižením. Dopravci jsou povinni zajistit, aby vozidla a terminály byly přístupné a vybavené pro potřeby těchto osob. Uvedená povinnost ovšem není absolutní, např. pro cestu na invalidním vozíku prostřednictvím Českých drah, je třeba vyplnit na webových stránkách alespoň 24 hodin předem formulář. Obdobně platí nutnost předem ohlásit takovou specifickou situaci i v autobusové či letecké dopravě.

Dopravci by měli dodržovat jízdní řád, jak je uvedeno ve smlouvě a informacích o cestě. Při zpožděních nebo zrušení spoje jsou dopravci často povinni informovat cestující a v některých případech poskytnout kompenzaci nebo alternativní dopravu.

Práva a povinnosti cestujících

Cestující mají právo na bezpečnou, spolehlivou a včasnou přepravu, která je v souladu s podmínkami uvedenými v přepravní smlouvě a jízdním řádem. Mají také právo na informace o změnách v jízdním řádu, na kompenzace a náhrady v případě zpoždění, zrušení spoje nebo poškození zavazadel, dle platných předpisů a podmínek dopravce. Povinnosti cestujících v rámci přepravní smlouvy mohou zahrnovat různé aspekty chování a dodržování pravidel stanovených dopravcem. Typickými povinnostmi jsou:

  • Dodržování jízdního řádu a předpisů,
  • zákaz kouření,
  • respektování pokynů personálu,
  • platba jízdného,
  • dodržování pravidel pro velikost a váhu zavazadel.

Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence


Sdílejte článek


Související služba

Řešení právního problému na míru

Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.

Chci pomoct

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Reference služby Dostupný advokát

Recenze služby

Ing. Peter Čunderlík

Není to poprvé, co spolupracuji s touto právní kanceláří. Má zadání jsou od jednoduchých výpovědí ke složitějším uzavíráním smluv, zejména ve skutečnostech, na které zákon nepamatuje. Ani toto není problémem pro tuto právní kancelář.

Recenze služby

Tomáš Dastych

Službu jsem opakovaně využil s maximální spokojeností. Mohu doporučit.

Recenze služby

Michal D.

Rychla odpoved (telefonicky kontakt s pravnikem). Navrhli nekolik variant reseni, serazeno dle pomeru vykon / cena. Rozumne vysvetleno, nic netlacili.

Zobrazit všechny reference

Mohlo by vás také zajímat

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás ve 4 krajských městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8–18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2024
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)