Obávané soutěže
Spotřebitelské soutěže byly dříve u některých jejich organizátorů trochu obávané. Ne snad z hlediska efektu a výsledku, ale spíše proto, že si pořadatelé nebyli jistí, zda dělají vše správně a zda není jejich postup napadnutelný. Dřívější právní úprava byla totiž celkem přísná.
Podle ní byly nepřípustné spotřebitelské loterie, které splňovaly v té době zakázané zákonné znaky: výhra je čistě náhodná (např. slosování) a jednotlivá cena v hodnotě vyšší než 20 000 korun. Jednou z cest, jak přísně nastavené podmínky tak trochu obejít, bylo dodat soutěži alespoň zdání toho, že nemůže vyhrát úplně každý. Stačilo třeba položit “vědomostní” otázku typu “z českých historických osobností byl upálen a) Mistr Jan Hus b) svatý Václav c) Karel IV.” a soutěž se již dala považovat za vědomostní a nikoliv náhodnou. Ani po zodpovězení otázky ale nebylo možné vybrat výherce pouhým slosováním.
Tip na článek
Tip: Statistiky ČOI uvádějí, že u 80 % kontrolovaných subjektů byla zjištěna nějaká závada a nejčastější zdroj problémů představovaly obchodní a záruční podmínky. Na jaké chyby v obchodních podmínkách e-shopů téměř denně narážíme a co byste si měli pohlídat? Tomu se věnujeme v našem článku.
V čem spočívá aktuální právní úprava?
Zákonodárcům byly jasné dvě věci: jimi nastavená pravidla jsou pravidelně prodejci a marketéry obcházena a navíc ze spotřebitelských soutěží žádné nebezpečí jako z hazardních her nehrozí.
Spotřebitelské soutěže se aktuálně řídí zákonem o ochraně spotřebitele, podle něhož se marketingová soutěž považuje za obchodní praktiku.
Zákon o ochraně spotřebitele říká, že spotřebitelskou soutěží je soutěž, anketa nebo jiná akce o ceny pořádaná pro spotřebitele v přímé souvislosti s propagací, nabídkou nebo prodejem výrobku či služby prodávajícího, při níž se prodávající či jím pověřená osoba zavazuje vyplatit účastníkům určeným náhodným výběrem peněžité či nepeněžité ceny a při kterých je podmínkou účasti zakoupení určitého výrobku či služby a doložení tohoto nákupu prodávajícímu nebo uzavření smluvního vztahu s prodávajícím výrobku, nebo služby či účast spotřebitele na marketingové akci prodávajícího, a to i nepřímo prostřednictvím jiné osoby.
Právní předpisy zakazují především dva hlavní druhy nekalých obchodních praktik:
- klamavé praktiky, které mohou spočívat v klamavém jednání (poskytnutí nesprávné informace) nebo v opomenutí (nesdělení důležitých informací)
- agresivní praktiky, jejichž cílem je vás k nákupu přinutit.
Všechny nekalé či klamavé praktiky mohou být postihovány a trestány Českou obchodní inspekcí vysokými pokutami, a to až 5 000 000 Kč korun.
U spotřebitelských soutěží je rovněž třeba ohlídat, aby soutěž nebyla založena na jakémkoli vkladu či finančním plnění zákazníka, pak by se mohlo jednat o hazardní hru. Za finanční plnění se ale v tomhle ohledu nepovažuje nákup určitého výrobku.
Související služba
Potřebujete sepsat podmínky pro spotřebitelskou soutěž?
Chcete sepsat podmínky pro spotřebitelskou soutěž, které jsou v souladu se zákonem? Neriskujte pokuty od České obchodní inspekce a obraťte se na nás.
Chci se poradit
- Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
- Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 5 kanceláří.
- 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
- Pro každý právní obor máme specialistu.
V čem může být spotřebitelská soutěž klamavá?
Obecně se obchodní praktika považuje za nekalou, pokud je v rozporu s požadavky odborné péče a podstatně narušuje nebo je způsobilá podstatně narušit ekonomické chování spotřebitele.
V případě spotřebitelských soutěží se jedná o klamavou obchodní praktiku například, pokud jsou porušena pravidla soutěže, slíbené výhry nejsou vyplaceny, nebo ani nebylo v úmyslu výherce odměnit. Rovněž je klamavou praktikou, pokud vyhlašovatel ovlivní, kdo výhru získá, například podvádí při losování.
Nepodceňujte pravidla
Pravidla soutěže slouží jako základní dokument, který řídí průběh celé soutěže. Je důležité, aby byla napsána přehledně a jasně. Rovněž je nezbytné, aby byly tyto podmínky během trvání soutěže veřejně přístupné na webu nebo sociálních sítích. Jakákoli změnu v podmínkách je třeba účastníkům řádně oznámit.
V pravidlech podrobně stanovte, kdo se může soutěže zúčastnit, jak bude výherce vybrán, co obnáší výhra a jaké jsou případné důvody pro vyloučení účastníka. Důležité je také zahrnout ochranu osobních údajů účastníků (GDPR) a zajistit jejich souhlas se zpracováním dat.
Nezbytná je také specifikace způsobu předání výhry. U menších cen může být vhodné zaslání poštou, zatímco cennější výhry by měly být předány osobně, což lze využít pro propagační účely. V takovém případě je třeba získat souhlas vítěze, například prostřednictvím smlouvy, která umožňuje fotografování nebo natáčení při předávání ceny.
V rámci propagace je třeba dát si pozor zejména na zavádějící informace ohledně výher. V propagačních materiálech by měly být zobrazeny pouze výhry, které soutěžící může získat. Ilustrativní fotky vyloučeny nejsou, ale měly by takto být řádně označeny.
Specifická pravidla pak mohou mít soutěže na jednotlivých sociálních sítích. Je proto třeba ještě řádně pročíst pravidla Facebooku, Instagramu či jiné sítě, kterou využíváte.
V pravidlech nesmíte vyloučit ze soutěže bez zjevných důvodů některé skupiny spotřebitelů, např. ženy, občany jiné než české národnosti apod. Mohlo by se jednat o diskriminaci spotřebitele. Běžné naopak je vyloučit ze soutěže zaměstnance organizátora. Obdobně je přípustné vyloučit například osoby mladší osmnácti let, pokud je organizátorem soutěže například výrobce alkoholu či noční klub.
Tip na článek
Tip: Znevýhodnili vás v hotelu, obchodě či restauraci oproti ostatním jen proto, že patříte k určité národnosti nebo máte tmavší barvu pleti? Existují situace, kdy si to smí podnikatel dovolit? Kam sahá svoboda podnikání a autonomie vůle podnikatelů a co lze již považovat za diskriminaci spotřebitele? Na to jsme se zaměřili v samostatném článku.
Výherci by měli platit daně
Z výher, které převyšují částku 10 000 Kč, by měl jejich výherce odvést daň ve výši 15 %. O takové povinnosti je vhodné soutěžícího informovat v podmínkách soutěže. V případě, že výhra hranici 10 000 Kč nepřesáhne, nemusíte daňové povinnosti řešit vůbec.
Nesmí jít o hazard
Spotřebitelská soutěž nesmí být označena za hazardní hru ve smyslu Zákona o hazardních hrách. Nesmí proto naplnit následující zákonem stanovené znaky:
- sázející vkládá do hazardní hry v podobě hry, sázky nebo losu, sázku, jejíž návratnost se nezaručuje a zároveň
- v této hře o výhře a prohře rozhoduje zcela nebo zčásti náhoda nebo neznámá okolnost. Hazardní hrou bude taková spotřebitelská soutěž, která splní obě tyto podmínky kumulativně.
Sázkou se nemyslí nákup zboží, například předmětů, které prodejce prodává, jsou-li prodávány za běžnou prodejní cenu. Pokud by byla nákupní cena například desetinásobná oproti běžnému standardu, pak by se nákup mohl považovat za vklad. V takovém případě by již o výherci nesměla rozhodovat náhoda, aby se nejednalo o hazardní hru.