E-shopy mají tři měsíce na úpravu obchodních podmínek | Dostupný advokát

E-shopy mají tři měsíce na úpravu obchodních podmínek

Od začátku února vstupují v účinnost nová pravidla mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Pro zákazníky on-line obchodů to znamená, že se budou moci jednoduše obrátit na nezávislého rozhodčího, pro e-shopy pak povinnost doplnit obchodní podmínky.
Obrázek k článku E-shopy mají tři měsíce na úpravu obchodních podmínek
3 minut čtení
Ondřej Preuss
17. 2. 2016

V čem tkví změna? Pokud mezi provozovatelem e-shopu (podnikatelem) a spotřebitelem vznikne spor, který se nepodaří vyřešit „dobrovolně“, bude mít spotřebitel právo požádat o pomoc konkrétní státní úřad jako rozhodčího. Většinou půjde o Českou obchodní inspekci (ČOI). Na příklad v oblasti finančních služeb je jím ale finanční arbitr, v telekomunikacích zase Český telekomunikační úřad (ČTÚ).

Věcně jde např. o neuznanou reklamaci nebo odpovědnost za škodu způsobenou vadným zbožím. Dosud platilo, že se spotřebitel ve většině případů musel obracet rovnou na klasický soud, což vedlo k průtahům a velké nákladnosti sporu. Např. pokud e-shop odmítl uznat reklamaci tenisek za 1.000 Kč, musel spotřebitel investovat do soudních poplatků, nákladů na znalce a zastoupení třeba i 10násobek hodnoty bot. Navíc některé náklady ani v případě vítězství nemusel dostat zpět (např. nárok na standardní odměnu advokáta).

Jaké jsou přínosy nové úpravy?

Nový systém by mohl drobné prohřešky vyřešit a strany dovést k racionálnímu řešení. Řízení není nijak zpoplatněno a každá ze stran si nese své náklady. Záměrem je zlevnit spor pro spotřebitele a umožnit mu jednoduše svá práva chránit. Spotřebitel se na „rozhodčího“ může vždy obrátit i jednoduše on-line. Nejdřív však musí problém řešit sám, na úřad se může obrátit až ve chvíli, kdy se pokusí o smírné řešení s provozovatelem e-shopu napřímo.

Rozhodčí bude mít navíc povinnost o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů podrobně informovat na svých internetových stránkách. Výsledek by měl být znám nejpozději do 90 dnů od podání, u složitého sporu s možností prodloužení lhůty na dvojnásobek.

Obchodní podmínky

Sepíšeme pro vás nové obchodní podmínky, případně zkontrolujeme ty stávající. Zaručujeme přitom správnost dokumentu podle nového občanského zákoníku. Jednáme rychle, na celém území ČR. Cenu budete znát předem a zaplatit můžete až po poskytnutí služby.

V čem může být nová úprava přítěží?

Pokud se podnikatel „zasekne“ a odmítne smírné řešení, nic se vlastně nezmění, jen přibude administrativa. Pokud totiž rozhodčí nedokáže podnikatele k dohodě přimět, nezbude spotřebiteli než obrátit se na klasický soud. Tam samozřejmě může průběh mimosoudního řízení využít, žádnou záruku výsledku ale nemá.

Jaké konkrétní povinnosti přibyly podnikatelům?

Pokud by podnikatel vůbec na řízení nereagoval a nekomunikoval, může mu rozhodčí udělit pokutu až 1 000 000 Kč. Kromě povinnosti komunikovat v daném řízení však mají podnikatelé ještě jednu povinnost. Musí o nové možnosti své klienty informovat. Konkrétně je musí poučit o tom, jaký subjekt je v dané oblasti nabízených výrobků a služeb příslušný k řešení mimosoudního spotřebitelského sporu. Mezi informacemi musí být uvedena i internetová stránka takového subjektu, tedy nejčastěji ČOI. Tyto informace musí být umístěné na internetových stránkách i v obchodních podmínkách, a to do konce dubna 2016.

Řešíte obdobný problém?

Tým online právníků Dostupný advokát vám jej vyřeší.

Obchodní podmínky

Sepíšeme pro vás nové obchodní podmínky, případně zkontrolujeme ty stávající. Zaručujeme přitom správnost dokumentu podle nového občanského zákoníku. Jednáme rychle, na celém území ČR. Cenu budete znát předem a zaplatit můžete až po poskytnutí služby.

od 7900 Kč
Chci pomoct
Předem dané ceny
Od začátku víte, kolik a za co platíte.
Vše zvládneme online
Takže ušetříte čas i peníze za dopravu.
Pracujeme rychle
90 % požadavků vyřešíme do druhého dne.
Zkušený tým
Pro každý právní obor máme specialistu.

Líbil se vám článek?
Sdílejte ho s přáteli


Mohlo by vás také zajímat

Co by měly obsahovat obchodní podmínky

Pokud prodáváte cokoli koncovým uživatelům, je dobré si čas od času připomenout, že obchodní podmínky jsou klíčovým dokumentem, který právně definuje vaše vztahy se zákazníky.

5. 1. 2018
Ondřej Preuss

Jak je to se zárukou za vady u spotřebního zboží?

Přijetí nového občanského zákoníku v případě záruky za vady na spotřebním zboží vyvolalo více otázek než odpovědí. Pojďme tedy posílit právní vědomí zákazníků a ve zkratce si říct na co...

31. 8. 2015
Ondřej Preuss

Proč se vyplatí za advokátní služby platit?

Téměř každý občas hledá na internetu odpověď na nejrůznější otázky spojené s každodenním životem. Někdo se i v závažnějších otázkách spokojí s anonymní odpovědí od bezplatné právní poradny, někdo chce...

17. 4. 2015
Ondřej Preuss

Jsme členy

ČAK logo

Znáte nás z médií

Dostupný advokát © 2013-2019