Obrátil se na nás pan Antonín, kterému cestovní kancelář doslova zničila dovolenou. Jaké nároky jsme mu doporučili uplatnit? Čeho se lze při zkaženém zájezdu obecně domoci? Kdy už je však stížnost přes čáru?
Obrátil se na nás pan Antonín, kterému cestovní kancelář doslova zničila dovolenou. Jaké nároky jsme mu doporučili uplatnit? Čeho se lze při zkaženém zájezdu obecně domoci? Kdy už je však stížnost přes čáru?
Pan Antonín z Prahy zažívá v práci poměrně velký stres. Proto si hned z kraje léta vymínil dovolenou. Nechtěl jet zase na stejné místo a tak rodinu vzal na trochu experimentální zájezd do Maroka. Země to byla dle jeho slov krásná, ale cestovní kancelář úplně selhala.
Při porušení své povinnosti musí cestovní kancelář zákazníkovi nahradit nejen škody na majetku, ale také újmu za narušení dovolené, zejména byl-li zájezd zmařen nebo podstatně zkrácen.
V případě pana Antonína šlo nezvládnutí dopravy z letiště, kterou si nakonec musel obstarat a uhradit sám. Dále cestovní kancelář na poslední chvíli změnila hotel, který vůbec neodpovídal původní nabídce a nezajistila ani další doplňkové služby.
Pokud je na webové prezentaci či v katalogu uvedeno, že hotel je 50 metrů od moře s výhledem na staré město a disponuje i krásným bazénem a ve skutečnosti se jedná o napůl opuštěný dům duchů bez funkčního bazénu s výhledem na továrnu 15 minut pěšky od pláže, náhrada újmy je plně na místě. Obecně však půjde o újmu vždy, pokud dojde k podstatnému nesplnění povinností ze smlouvy o zájezdu.
Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.
Klient má v prvé řadě nárok na zjednání nápravy, tedy např. přeměny nabízené polopenze na řádně objednanou plnou penzi. Pokud by k tomu nedošlo, má zákazník právo požadovat náhradu účelně vynaložených nákladů. To je případ pana Antonína, který si musel dopravu z letiště zařídit nakonec sám.
Pokud jde jako v případě pana Antonína ještě o podstatnější vady, o služby nižší kvality, je zde samozřejmě nárok na snížení ceny. Obecně je však nárok na slevu z ceny zájezdu podmíněn tím, že zákazník vytkne vadu bez zbytečného odkladu. Většinou soudy požadují výtku nejpozději do měsíce po skončení zájezdu.
Vodítko pro určení slevy, resp. odpovědnosti cestovních kanceláří, hledají české soudy v Německu. Tam již od 80. let judikatura užívá tzv. frankfurtskou tabulku slev. Za ubytování dál, než bylo slíbeno, určuje například až čtvrtinovou slevu, za chybějící výhled až 10 procent. Za nedostatky na pokoji – jako plíseň nebo hmyz– pak může zákazník podle závažnosti problémů chtít až 50% slevu. Tabulka však není pro české soudy závazná, jen podpůrná a samozřejmě záleží na okolnostech konkrétního zájezdu.
Vliv na slevu tedy může mít i to, zda se jedná o výlet otrlých kamarádů zejména po místních pivnicích, kdy hotel slouží vyloženě jen na přespání, nebo o romantickou dovolenou třeba na oslavu diamantové svatby.
Tým online právníků Dostupný advokát vám jej vyřeší.
Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.
S Dostupným advokátem jsem řešila několik otázek. Zařídili mé firmě ochrannou známku, poradili mi v oblasti pracovního práva a v neposlední řadě jsem s nimi konzultovala otázky zakládání nové společnosti. Jsem maximálně spokojená, protože vždy jsem dostala rychlou a komplexní službu se skvělým poměrem cena/výkon.
Není to poprvé, co spolupracuji s touto právní kanceláří. Má zadání jsou od jednoduchých výpovědí ke složitějším uzavíráním smluv, zejména ve skutečnostech, na které zákon nepamatuje. Ani toto není problémem pro tuto právní kancelář. Pokud klient akceptuje to, že i záporná odpověď – ve smyslu dál do toho nepůjdeme – je vlastně řešením. A tady jako klient pociťuji (zobrazit více) Není to poprvé, co spolupracuji s touto právní kanceláří. Má zadání jsou od jednoduchých výpovědí ke složitějším uzavíráním smluv, zejména ve skutečnostech, na které zákon nepamatuje. Ani toto není problémem pro tuto právní kancelář. Pokud klient akceptuje to, že i záporná odpověď – ve smyslu dál do toho nepůjdeme – je vlastně řešením. A tady jako klient pociťuji sílu právní kanceláře, že je věc konzultována z různých úhlů a pozor, peníze zde nejsou na prvním místě. Zastupitelnost kvality kvalitou doplněním z jiné oblasti- já říkám za rohem, co se přirozeně hned nevidí – může být rada od právníka pro klienta nesrozumitelnou, ale pokud klient věnuje maximální péči konzultaci a skutečně odevzdává pravdivé a snaží se i úplné informace, nemůže být negativní odpověď – ve smyslu dál do toho nepůjdeme – negativní, ale konstruktivní. A proto souhlasím s názorem že pravdivé informování kanceláře již od počátku (člověk sám bez vzdělání a právnické praxe není neomylný) zjednodušuje další postup a řešení vznikají takříkajíc současně, ve spolupráci. Zastupitelnost, ochota pomoci, rychlost, dozeptání se bez obavy z navýšení ceny vytváří prostor 50% na 50%. Obě strany jsou stejně zainteresované na výsledku. Proto si i příště vyberu toto právní kancelář.