Obrátil se na nás pan Antonín, kterému cestovní kancelář doslova zničila dovolenou. Jaké nároky jsme mu doporučili uplatnit? Čeho se lze při zkaženém zájezdu obecně domoci? Kdy už je však stížnost přes čáru?
Obrátil se na nás pan Antonín, kterému cestovní kancelář doslova zničila dovolenou. Jaké nároky jsme mu doporučili uplatnit? Čeho se lze při zkaženém zájezdu obecně domoci? Kdy už je však stížnost přes čáru?
Pan Antonín z Prahy zažívá v práci poměrně velký stres. Proto si hned z kraje léta vymínil dovolenou. Nechtěl jet zase na stejné místo a tak rodinu vzal na trochu experimentální zájezd do Maroka. Země to byla dle jeho slov krásná, ale cestovní kancelář úplně selhala.
Při porušení své povinnosti musí cestovní kancelář zákazníkovi nahradit nejen škody na majetku, ale také újmu za narušení dovolené, zejména byl-li zájezd zmařen nebo podstatně zkrácen.
V případě pana Antonína šlo nezvládnutí dopravy z letiště, kterou si nakonec musel obstarat a uhradit sám. Dále cestovní kancelář na poslední chvíli změnila hotel, který vůbec neodpovídal původní nabídce a nezajistila ani další doplňkové služby.
Pokud je na webové prezentaci či v katalogu uvedeno, že hotel je 50 metrů od moře s výhledem na staré město a disponuje i krásným bazénem a ve skutečnosti se jedná o napůl opuštěný dům duchů bez funkčního bazénu s výhledem na továrnu 15 minut pěšky od pláže, náhrada újmy je plně na místě. Obecně však půjde o újmu vždy, pokud dojde k podstatnému nesplnění povinností ze smlouvy o zájezdu.
Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.
Klient má v prvé řadě nárok na zjednání nápravy, tedy např. přeměny nabízené polopenze na řádně objednanou plnou penzi. Pokud by k tomu nedošlo, má zákazník právo požadovat náhradu účelně vynaložených nákladů. To je případ pana Antonína, který si musel dopravu z letiště zařídit nakonec sám.
Pokud jde jako v případě pana Antonína ještě o podstatnější vady, o služby nižší kvality, je zde samozřejmě nárok na snížení ceny. Obecně je však nárok na slevu z ceny zájezdu podmíněn tím, že zákazník vytkne vadu bez zbytečného odkladu. Většinou soudy požadují výtku nejpozději do měsíce po skončení zájezdu.
Vodítko pro určení slevy, resp. odpovědnosti cestovních kanceláří, hledají české soudy v Německu. Tam již od 80. let judikatura užívá tzv. frankfurtskou tabulku slev. Za ubytování dál, než bylo slíbeno, určuje například až čtvrtinovou slevu, za chybějící výhled až 10 procent. Za nedostatky na pokoji – jako plíseň nebo hmyz– pak může zákazník podle závažnosti problémů chtít až 50% slevu. Tabulka však není pro české soudy závazná, jen podpůrná a samozřejmě záleží na okolnostech konkrétního zájezdu.
Vliv na slevu tedy může mít i to, zda se jedná o výlet otrlých kamarádů zejména po místních pivnicích, kdy hotel slouží vyloženě jen na přespání, nebo o romantickou dovolenou třeba na oslavu diamantové svatby.
Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.