Jak co nejlépe na úřední dopis?
Úřední dopis je jakýkoliv oficiální dopis, který používáme při komunikaci s úřady. Jako příklad si můžeme představit jednání s místním obecním úřadem, ke kterému chceme podat žádost, poukázat na nějaký nešvar nebo například napsat stížnost na jednání některého z úředníků.
Pro úřední dopis nejsou stanovena nějaká striktní pravidla, ale v podstatě by pro něj mělo platit to, co pro obchodní dopisy. V prvé řadě je tedy dobré si v bodech ujasnit, co má být vaším cílem. Jakékoliv složité vysvětlování a vrstvení podrobností úředníky spíše zmate a může je odradit od detailního čtení. Zaměřte se tedy jen na důležité a relevantní informace.
Úřední dopis mívá jasně danou strukturu:
- adresa – na úvod dopisu píšeme do pravého horního rohu adresu. Nejprve napište adresu svoji, můžete případně připojit i další kontakt jako telefonní číslo či e-mailovou adresu. V levém horním rohu pak bývá adresa příjemce – může se jednat o samotný úřad, případně i s uvedením konkrétního útvaru (odboru) či osoby.
- místo a datum – například “v Brně 21. února 2022” či “Praha, 22. 2. 2022”
- předmět dopisu či název dokumentu – na samostatném řádku bychom měli napsat, co je naším cílem – například “Stížnost na postup úřednice, paní Jany Fialové”, případně “Žádost o poskytnutí informace.”
- samotný text dopisu – dopis vždy zahájíme oslovením (např. “Vážený pane starosto” či “Vážená paní Zelená”) a pokračujeme v popisu situace. Píšeme stručně, bez dovysvětlování nepodstatných věcí.
- závěr a podpis – v závěru shrneme, co je naším cílem, můžeme informovat o případných přílohách, přidáme pozdrav a podpis.
Související služba
Sepsání úředního dopisu nechte na nás
Pokud komunikujete s úřady na důležité právní téma, rádi vám s vaší záležitostí pomůžeme. Pohlídáme za vás všechny správné citace zákona, dodáme relevantní argumenty a zkontrolujeme, zda úřední dopis obsahuje všechny potřebné náležitosti.
Chci pomoct se sepsáním úředního dopisu
- Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
- Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 5 kanceláří.
- 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
- Pro každý právní obor máme specialistu.
Proč úřední dopis a další kroky v jednání s úřady konzultovat s advokáty?
- Právník zkontroluje vaše podání a postará se, aby po právní stránce proběhlo vše bez problémů.
- Posoudí, jestli je zvolená forma postupu nejlepší správná, či zda neexistuje účinnější a efektivnější řešení.
- Pohlídá, aby byly v dopise byly zahrnuty všechny potřebné náležitosti.
- Postará se o správné citace zákona.
- Pomůže správně formulovat informace o dalším postupu.
- Pokud by nastaly jakékoliv problémy, právník pomůže i s následnouým postupem a případnou přípravou žaloby ke správnímu soudu.
Proč použít placenou službu od Dostupného advokáta?