Vzor úředního dopisu

  • Zjistěte, co by měl obsahovat úřední dopis.
  • Vzor vám umožní napsat úřední dopis na jakékoliv téma.
  • Zvažte pro další efektivní jednání s úřady právní konzultaci.
Aktualizováno: 17. října 2022
Úřední dopis
Náhled knížky

Jak co nejlépe na úřední dopis?

Úřední dopis je jakýkoliv oficiální dopis, který používáme při komunikaci s úřady. Jako příklad si můžeme představit jednání s místním obecním úřadem, ke kterému chceme podat žádost, poukázat na nějaký nešvar nebo například napsat stížnost na jednání některého z úředníků. 

Pro úřední dopis nejsou stanovena nějaká striktní pravidla, ale v podstatě by pro něj mělo platit to, co pro obchodní dopisy. V prvé řadě je tedy dobré si v bodech ujasnit, co má být vaším cílem. Jakékoliv složité vysvětlování a vrstvení podrobností úředníky spíše zmate a může je odradit od detailního čtení. Zaměřte se tedy jen na důležité a relevantní informace.

Tip na článek

Tip: Přečtěte si tipy, jak se bránit proti rozhodnutí ve správním řízení.

Úřední dopis mívá jasně danou strukturu:

  • adresa – na úvod dopisu píšeme do pravého horního rohu adresu. Nejprve napište adresu svoji, můžete případně připojit i další kontakt jako telefonní číslo či e-mailovou adresu. V levém horním rohu pak bývá adresa příjemce – může se jednat o samotný úřad, případně i s uvedením konkrétního útvaru (odboru) či osoby.
  • místo a datum – například “v Brně 21. února 2022” či “Praha, 22. 2. 2022”
  • předmět dopisu či název dokumentu – na samostatném řádku bychom měli napsat, co je naším cílem – například “Stížnost na postup úřednice, paní Jany Fialové”, případně “Žádost o poskytnutí informace.”
  • samotný text dopisu – dopis vždy zahájíme oslovením (např. “Vážený pane starosto” či “Vážená paní Zelená”) a pokračujeme v popisu situace. Píšeme stručně, bez dovysvětlování nepodstatných věcí.
  • závěr a podpis – v závěru shrneme, co je naším cílem, můžeme informovat o případných přílohách, přidáme pozdrav a podpis.
Tip na článek

Tip: V čem vám mohou pomoci správní soudy jsme pro vás přehledně sepsali v našem článku.

Související služba

Sepsání úředního dopisu nechte na nás

Pokud komunikujete s úřady na důležité právní téma, rádi vám s vaší záležitostí pomůžeme. Pohlídáme za vás všechny správné citace zákona, dodáme relevantní argumenty a zkontrolujeme, zda úřední dopis obsahuje všechny potřebné náležitosti.

Chci pomoct se sepsáním úředního dopisu

  • Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
  • Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 4 kanceláří.
  • 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
  • Pro každý právní obor máme specialistu.

Proč úřední dopis a další kroky v jednání s úřady konzultovat s advokáty?

  • Právník zkontroluje vaše podání a postará se, aby po právní stránce proběhlo vše bez problémů.
  • Posoudí, jestli je zvolená forma postupu nejlepší správná, či zda neexistuje účinnější a efektivnější řešení.
  • Pohlídá, aby byly v dopise byly zahrnuty všechny potřebné náležitosti.
  • Postará se o správné citace zákona.
  • Pomůže správně formulovat informace o dalším postupu.
  • Pokud by nastaly jakékoliv problémy, právník pomůže i s následnouým postupem a případnou přípravou žaloby ke správnímu soudu.

Proč použít placenou službu od Dostupného advokáta?

Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence


Sdílejte článek


Související služba

Řešení právního problému na míru

Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.

Chci pomoct

Mohlo by vás také zajímat

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás ve 4 krajských městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8–18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2024
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)