Jak kdysi konstatoval Benjamin Franklin „Na tomto světě není nic jistého mimo smrt a placení daní.“ A právě daně se, stejně jako kocovina, neoddělitelně pojí se začátkem nového roku. K tomu patří plnění daňového přiznání a nutnost oznámit finančnímu úřadu nabytí nemovitostí, tedy podat daňové přiznání z nemovitosti a odvést daň z nemovitosti neboli oficiálně daň z pozemku a daň ze stavby. K této povinnosti se vyjadřuje Ondřej Preuss v rozhovoru se zakladatelem portálu Svépomocí.cz Pavlem Tesárkem.
Daň z nemovitosti: kdy podat a kdo se musí přiznat?
V první řadě byl věnován prostor otázce toho, kdo vlastně musí podat přiznání k dani z nemovitosti. Ondřej Preuss uvádí, že tuto povinnost má ten, kdo je novým vlastníkem pozemku nebo stavby. A kdy podat přiznání k dani z nemovitosti? Na to má nový vlastník termín do 31. ledna následujícího roku.
A naopak lidé, kteří o nemovitost přišli (například darováním nebo prodejem), by o této změně měli informovat příslušný finanční úřad. Preuss uvádí, že k tomuto neexistuje oficiální forma, ale je vhodné toto oznámení poslat přes datovou schránku nebo doporučeným dopisem.
Příslušný finanční úřad v tomto případě neznamená úřad, který se nachází v místě vašeho bydliště. Daňové přiznání se totiž podává k úřadu v místě, kde se nachází nemovitost, ze které odvádíte daň. Pokud tedy bydlíte v Praze, ale nemovitost máte v Plzni, podáváte daňové přiznání k finančnímu úřadu pro Plzeňský kraj.
Související služba
Nevíte, jak vyřešit placení daně z nemovitosti?
Pomůžeme vám zorientovat nejen v zákoně, ať už jde o řešení konkrétní daňové situace, přípravu na kontrolu ze strany finančního úřadu či obranu před soudem.
Chci se poradit
- Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
- Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 6 kanceláří.
- 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
- Pro každý právní obor máme specialistu.
Jak na daňové přiznání daně z nemovitosti
Dále se řešilo, jak si spočítat cenu, kterou budete muset uhradit. Preuss k tomuto účelu doporučuje využít portálu Moje daně, která vás jednoduše provede daňovým přiznáním. Zároveň se díky vyplnění daňového přiznání dozvíte částku, kterou budete muset uhradit. Placení daně z nemovitosti je nutné vyřídit do 31. května. V případě, že se bude jednat o částku vyšší než 5 000 korun, je možné její rozložení na více splátek a splacení celkové částky až do 30. listopadu.
Řešilo se také to, jak funguje placení daně z nemovitosti v případě rozestavěného domu – tedy zda se v tomto případě platí pouze daň pozemku nebo už i daň ze stavby. Preuss k tomuto říká, že přelomový moment nastává ve chvíli, kdy začnete dům užívat, nikoliv až po kolaudaci, a to i přesto, že by se nezkolaudovaná nemovitost užívat neměla. Preuss dále zdůrazňuje, že samotné daňové přiznání se podává pouze jednou, daň se pak ale platí opakovaně, každý rok. Nejlepší je podle něj nechávat si posílat informace o výši daně do datové schránky.
Když si nevíte rady
Informace, které je třeba do formuláře vyplnit, Preuss doporučuje hledat v první řadě v Katastru nemovitostí a ve stavební dokumentaci. Podle Preusse je navíc možné využít i ochoty úředníků na finančním úřadě, kteří rádi pomohou. Daň z nemovitosti za vás můžeme vyřídit i my v Dostupném advokátovi. Pokud zvolíte premium balíček naší služby pro koupi nebo prodej nemovitosti, máte daňové přiznání k dani z nemovitých věcí v ceně.
Celý rozhovor si můžete pustit na Youtube kanálu Svépomocí.cz.
Shrnutí
Daňové přiznání k dani z nemovitosti musí do 31. ledna podat každý, kdo se v předchozím roce stal vlastníkem nemovitosti. Přiznání se podává finančnímu úřadu podle místa, kde se nemovitost nachází, nikoli podle bydliště. Kdo nemovitost prodal či daroval, měl by tuto změnu oznámit úřadu – ideálně datovou schránkou.
Výši daně lze spočítat pomocí portálu Moje daně. Platí se do 31. května, u částek nad 5 000 Kč je možná splátka do 30. listopadu. U rozestavěných domů se daň platí od chvíle užívání. Přiznání se podává jednorázově, daň se hradí každoročně. Informace o platbě si lze nechat zasílat do datové schránky.
Při vyplňování pomůže katastr nebo stavební dokumentace, případně úředníci na FÚ. S podáním přiznání poradí i Dostupný advokát.