Kdy řešit spor mimosoudně a jak postupovat?

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.
2. května 2022
9 minut čtení

Poměrně výrazná úspora času a rychle vyřešení problémů, větší flexibilita, někdy dokonce i menší náklady. To jsou výhody mimosoudního řešení sporů. Kdy a jak je využít a v jakých případech je zákon zakazuje?

klient je nespokojen s řešením obchodu, mimosoudní spotřebitelský spor

Existuje několik oblastí, kde se mimosoudní řešení často a s oblibou využívá. Tou hlavní jsou bezesporu obchodní spory, jejichž mimosoudní řešení může mít institucionalizovanou podobu ve formě arbitráže u arbitrážního soudu, ale i méně formální podobu u soukromého rozhodce. Druhou skupinu představují spory z rodinného práva, kdy právě mimosoudní řízení může vést deeskalaci problému a uhlazení hran. Specifickou kategorií jsou pak spotřebitelské spory, kde mimosoudní řešení představuje rovněž levnou a rychlou variantu sporu, který byste v soudní variantě dost možná ani neabsolvovali.

Odhlédnuto od věcné odlišnosti výše uvedených sporů, je také po právní stránce (tedy zejména z hlediska závaznosti a vymahatelnosti) diametrální rozdíl, zda své spory řešíte u rozhodčího soudu, Českého telekomunikačního úřadu či v kanceláři rodinné poradny.

Tím se dostáváme také k nevýhodám takového alternativního řešení. Nemáme-li přímo doložku o řešení sporu před rozhodcem sjednánu ve smlouvě (což lze z výše uvedených možností pouze u obchodních sporů), je podstatným principem takových řešení dobrovolnost. Druhého rodiče či prodejce v rámci spotřebitelského sporu tak nemůžete do uvedeného řešení nutit, pokud sám nechce. Z hlediska rodinných sporů lze pak apelovat pouze na vstřícnost a snahu neprohlubovat problémy v rodině, z hlediska spotřebitelských sporů pak na pozitivní PR podnikatele, udržení důvěry zákazníků a prozákaznický postoj.

Související služba

Řešíte problém související s mimosoudním řešením sporů?

Zodpovíme vám jakýkoliv právní dotaz a navrhneme řešení vašeho právního problému. Stačí nám popsat svůj problém online. Svou odpověď dostanete do 48 hodin.

Chci využít právní radu

  • Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
  • Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 5 kanceláří.
  • 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
  • Pro každý právní obor máme specialistu.

Rodinné právo

Oblastí, kde může být mimosoudní řešení velkou úlevou pro obě strany, jsou spory týkající se rodiny, zejména tedy nastavení fungování (bývalé) rodiny v době po rozvodu a péče o děti. V okamžiku, kdy otec s matkou dospějí do bodu, kdy nechtějí za každou cenu “vyhrát” a porazit toho druhého, ale hledají řešení, které bude zohledňovat do maximální možné míry zájmy všech zúčastněných a zejména dětí, pak je mimosoudní řešení ideální cestou.

Je potřeba říct, že nastavení porozvodového modu vivendi je z pohledu soudu a právníků otázka práv a povinností, z pohledu rodičů i dětí je to ale rovněž otázka potřeb, emocí a pocitů, na které nebývá u soudu pochopitelně příliš prostor. V rámci mimosoudního řešení se ale i s touto rovinou dá pracovat.

Dodejme, že v rámci rodinné či manželské poradny lze řešit i řadu dalších témat. My jsme se zaměřili zejména na oblast, která se při nenalezení shody řeší dlouhé roky u soudu, což je pro fungování rodiny velká zátěž.

Výhodou je především flexibilita takového postupu. Narozdíl od závazného soudního rozhodnutí můžete společně pátrat po variantách, které vám budou vyhovovat, a pokud nevyhovují, pak je poměrně snadno opustit.

Pomoc právníka je i v rámci mimosoudního řešení nepochybně na místě, protože výsledek společné dohody je potřeba převést do podoby, kterou může schválit soud. Mimosoudní řešení vám totiž nemůže vyřešit rozvod samotný a navíc, i když dospějete k oboustranně přijatelnému řešení, z naší praxe víme, že právě díky přítomným emocím bývají podobné dohody někdy křehké a jejich zafixování a zakotvení do právně vymahatelné podoby je nezbytné. Ideální je tedy využití mimosoudního řešení, spolu s následnou právní pomocí k sepsání společné dohody, kterou lze předložit soudu v rámci návrhu na nesporný rozvod. Jejím obsahem může být například dohoda na poměru péče o dítě, výši výživného, způsobu předávání dítěte, nastavení péče o prázdninách a podobně.

Tip na článek

Tip: Rozdíly mezi sporným a nesporným rozvodem a postup u soudu v rámci obou variant, jsme detailně popsali v našem článku.

Mimosoudní řešení u spotřebitelských sporů

Z důvodu zvýšené ochrany spotřebitele je zákonem zakázané sjednávat ve spotřebitelských smlouvách rozhodčí doložky a řešit spory se spotřebitelem v rozhodčím řízení (výjimkou je smlouva o rozhodci, tedy dohoda mezi stranami až v okamžiku, kdy je konkrétní spor zahájen). I tak má však spotřebitel možnost řešit spor z kupní smlouvy nebo ze smlouvy o poskytování služeb mimosoudní cestou.

Výjimku tvoří pouze smlouvy uzavřené v oblasti zdravotních služeb, včetně lékárenských, kde alternativní postup zvolit nelze.
Spotřebitelské spory mohou vznikat z běžných kupních či smluv o poskytování služeb, kdy na jedné straně stojí spotřebitel a na druhé podnikatel. Velmi často je předmětem sporu plnění v rámci stokorun či několika tisícikorun. Pokud by jediným možným postupem byl soudní proces, strany by si v praxi často spíše rozmyslely, zda jim taková položka stojí za soudní spor, i když by věděly s jistotou, že jsou v právu.

Tip na článek

Tip: Standardní postup při řešení reklamace jsme rozebrali detailně v našem článku.

Projekt mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, který funguje od roku 2016, byl u nás převzat z práva Evropské unie a podílí se na něm kromě ministerstva průmyslu a obchodu také Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad, Finanční arbitr, Česká obchodní inspekce, Sdružení českých spotřebitelů, Česká advokátní komora a Kancelář ombudsmana české asociace pojišťoven.

  • Finanční arbitr řeší spory spotřebitelů s finančními institucemi, jako jsou banky.
  • Energetický regulační úřad vám pomůže vyřešit nesrovnalosti s poskytovatelem plynu či elektrické energie.
  • Český telekomunikační úřad se vás může zastat, jste-li v právu ve sporu s poskytovatelem služeb elektronických komunikací (tedy telefonních služeb či internetu).
  • Česká obchodní inspekce a Sdružení českých spotřebitelů má v tomto ohledu pravomoc řešit spory z kupních smluv a smluv o poskytování služeb.
  • Kancelář ombudsmana české asociace pojišťoven vám pomůže, pokud se rozcházíte v názorech se svou pojišťovnou.
  • Česká advokátní komora nabízí možnost řešení sporu advokáta s klientem spotřebitelem, pokud se sami nedohodnou na oboustranně přijatelném kompromisu.

V praxi se může jednat o různé spory při reklamaci, problémy s nedodáním zboží, plněním pojišťovny apod.

Tuto metodu mohou využít fyzické osoby, když jednají jako spotřebitelé, to znamená, že nejde o jejich podnikatelskou činnost či samostatného výkonu povolání.

ADR jako alternativní řešení

ADR (Alternative Dispute Resolution) zahrnuje různé formy mimosoudního řešení sporů, jako jsou mediace, arbitráž nebo řízení u specifických orgánů. Například Český telekomunikační úřad poskytuje možnost řešit spory spotřebitelů s poskytovateli elektronických komunikací, což zahrnuje problémy s internetem nebo telefonními službami. Tato forma řešení je rychlá, flexibilní a často méně nákladná než tradiční soudní řízení.

Mimosoudní řešení sporů lze také uplatnit při reklamaci vadného zboží či nedodání služeb. Pokud by spotřebitel využil možnosti rozhodčí doložky, může spor předat arbitráži namísto soudního řízení. Výhodou arbitráže je, že rozhodčí nález je závazný a právně vymahatelný.

Co je pro takzvané ADR (Alternative Disputes Resolution) typické:

  • finanční nenáročnost – strany platí výhradně to, co do „procesu“ vloží, tedy například náklady za kopírování, cestovné, právního zástupce. Samotná mediace je zdarma a odměnu mediátora následně hradí Ministerstvo průmyslu a obchodu. Právní zastoupení zde povinné není. V případě sporů o plnění vyšší hodnoty je lze ale více než doporučit. Na druhou stranu zde výše plnění není nijak omezena, teoreticky můžete jít do sporu o plnění v rámci desetikorun (pokud vám to tedy za tu námahu stojí).
  • rychlost – řízení musí být ukončeno do 90 dnů od jeho začátku. To je v případě soudního postupu takřka nemožné. Pouze v případě komplikovanějších případů lze řízení prodloužit o dalších 90 dní.
  • flexibilita – jako spotřebitel můžete účast v ADR kdykoliv ukončit. Navíc volba této varianty vás nezbavuje možnosti využít soudní řešení sporu.

V případě Českého telekomunikačního úřadu, Energetického regulačního úřadu a finančního arbitra získáte v závěru řízení rozhodnutí, které je platné a závazné pro obě strany. Ostatní výše zmíněné úřady a instituce, tedy především pro spotřebitelské spory významná Česká obchodní inspekce, nemohou v těchto situacích vydávat právně závazná rozhodnutí a výsledkem je dohoda obou stran. Přesto i taková dohoda zpravidla k vyřešení sporu stačí a strany se jí řídí.

Z hlediska spotřebitelů jsou nejčastějšími spory u České obchodní inspekce. V rámci ADR lze řešit spory z kupních smluv a smluv o poskytování služeb. Vždy je třeba, aby spotřebitel byl stranou příslušné smlouvy. Pro efektivitu sporu je nezbytné, aby byl spotřebitel schopen věrohodně doložit oprávněnost jím tvrzeného nároku. Nejčastějšími spory, které jsou v rámci institutu ADR řešeny, jsou spory z vadného plnění (reklamace zboží a služeb). Často je ale vyžadováno, aby spotřebitel oprávněnost reklamace doložil znaleckým posudkem.

Arbitráž a její využití

Arbitráž představuje formalizovanou formu řešení sporů, při níž obě strany souhlasí, že jejich problém rozhodne arbitr nebo arbitrážní soud. Tento postup se využívá zejména v obchodních sporech, ale může se objevit i v oblastech, jako je měnová arbitráž nebo specializované oblasti finančních sporů. Například při mezinárodním obchodu jsou spory často řešeny prostřednictvím Vídeňské arbitráže, která je známá svou odborností a nestranností.

Měnová arbitráž spadá do oblasti finančních transakcí. Tento typ arbitráže spočívá ve využití kurzových rozdílů mezi měnami, což může být předmětem sporů zejména v obchodních vztazích nebo při mezinárodních platbách

Spotřebitelské spory a role ADR

V případě spotřebitelských sporů může být mimosoudní řešení výhodnou alternativou. Spotřebitelé často využívají služby institucí, jako je již zmíněný Český telekomunikační úřad, nebo se obrací na finančního arbitra. Finanční arbitr řeší spory spotřebitelů s bankami nebo jinými finančními institucemi, což zahrnuje například problémy s úvěry nebo pojištěním.

Specifickým příkladem v oblasti ADR je arbitrážní sázení, které se týká sporů vzniklých při uzavírání sázek. I když nejde o běžnou formu řešení sporů, arbitrážní sázení ukazuje na šíři aplikace ADR.

Obchodní spory

Arbitráže jsou v případě sporů mezi dvěma obchodníky známá a žádaná věc. Zejména v případě přeshraničních sporů mohou zaručit rychlé řešení. Pro řadu podnikatelů není nezajímavá i možnost vyššího utajení jejich obchodních záležitostí, neboť arbitráže jsou neveřejné. Umožňují rovněž předem zvolit odborníka, který se se specializuje na danou oblast práva a na němž se obě strany shodnou. Možná je pro řadu lidí překvapivá i snazší vykonatelnost arbitrážních rozhodnutí, což platí především pro přeshraniční spory, kde se uplatní Newyorská úmluva o uznání a výkonu rozhodčích nálezů. Pružnost a rychlost je na druhou stranu vykoupena absencí donucovacího aparátu, pokud jedna ze stran rozhodnutí neakceptuje a rovněž horší možností nápravy nekvalitních rozhodnutí.

Tip na článek

Tip: Mimosoudní řešení sporů v obchodních záležitostech je poměrně rozsáhlé téma. Proto jsme se mu detailně věnovali v rámci samostatného článku.

Nevýhody mimosoudního řešení

Přestože mimosoudní řešení nabízí řadu výhod, má i svá omezení. Například ve spotřebitelských smlouvách je zakázané předem sjednávat rozhodcovskou doložku, což znamená, že spotřebitel musí vždy souhlasit s arbitráží až po vzniku konkrétního sporu.

Dále je nutné zmínit, že výsledek některých typů ADR není vždy závazný. Na rozdíl od arbitráže, kde je vydán rozhodčí nález, mohou mediace nebo řízení u České obchodní inspekce skončit pouze dohodou, která není právně vymahatelná.

Shrnutí

Mimosoudní řešení sporů (ADR – Alternative Dispute Resolution) nabízí rychlejší, flexibilnější a často i levnější alternativu k soudním řízením. Nejčastěji se uplatňuje u obchodních, rodinných a spotřebitelských sporů. Hlavní výhodou je možnost vyjednat oboustranně přijatelnou dohodu, která zohledňuje specifické potřeby a zájmy stran. U rodinných sporů se doporučuje zapojení právníka, který dohodu přenese do právně závazné podoby, například při nesporném rozvodu. Spotřebitelé mohou využít instituce jako Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad nebo Českou obchodní inspekci. Proces ADR je rychlý (obvykle trvá do 90 dnů) a nebrání následnému soudnímu řešení, pokud dohoda selže.

Sdílejte článek


Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence

Související služba

Řešení právního problému na míru

Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.

Chci pomoct

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Mohlo by vás také zajímat

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás v 5 městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8–18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2025
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)