Pivní podvod na fotbalovém Euru

Obrázek k článku Pivní podvod na fotbalovém Euru

13. 7. 2016 / autor: Ondřej Preuss

Možná jste si jako miliony dalších fotbalových fanoušků všimli během mistrovství Evropy reklamy se strohým textem “Probably”. Nápis vyvedený ve specifickém fontu na zeleném pozadí se objevoval mezi světoznámými značkami sponzorů. Kdo si ale zaplatil reklamu, která říkala pouze (v překladu) “možná”?

Vysvětlení je jednoduché. Francie totiž zakazuje jakoukoliv reklamu a sponzorství sportovních klání výrobci alkoholických nápojů. A zmíněný nápis “Probably” (k vidění třeba zde) představuje první slovo z mezinárodního marketingového hesla jednoho z největších světových pivovarů, dánského Carlsbergu.

Slogan v překladu zní „Pravděpodobně nejlepší pivo na světě“ (Probably the best beer in the world). Právě „Pravděpodobně“ neboli „Probably“ zde zastupuje pivovarský gigant.

Pivo však “pravděpodobně” v očích jeho producenta propagováno není a francouzský zákaz je tak dodržen.

Cíl celé kampaně je ale právě v propagaci značky a pití piva. Nepřímo, skrytě, moderně.

Kdysi také někdo tvrdil, že text písně Sejkonopí od skupiny Wohnout nemůže být napadán jako nabádání k pěstování konopí, protože Sejkonopí je přeci jméno hlavní postavy, nikoliv příkaz. To je však úsměvný výklad.

Ve skutečnosti se i v případě kampaně dánského pivovaru jedná o nepříliš široký fíkový list. Jde tedy o klasické jednání in fraudem legis, tedy o obcházení zákona, a to ve spojení s formalistickým přístupem k právu. Obcházení zákona sice zdánlivě přímo neporušuje žádnou právní normu, avšak ke zmaření jejího účelu a smyslu přesto směřuje. Přemýšlivý soudce by ho neměl ponechat bez sankce, pokud se mu dostane na stůl.

Právě takovéto „kampaně“ oslabují vnímání právního státu ve veřejnosti. Právo totiž musíme na jedné straně vnímat jako logický systém s nějakým účelem, ne jen jako prázdný soubor formálních pravidel. Na straně druhé však nemůžeme ponechat jeho smysl na soudci. Od toho tu je zákonodárce. Soudce pak vykonává jeho vůli prostřednictvím výkladu.

Pokud tedy má být na stadionech reklama na pivo, neměli bychom hledat různé odbočky a kamufláže, ale prostě zákaz změnit či zjemnit na půdě parlamentu, ne v soudní síni.

Ohodnoťte tento článek:

Mohlo by vás také zajímat: