Jak probíhá STK?
Technická kontrola (STK) je povinná pro všechna registrovaná vozidla provozovaná na pozemních komunikacích. Jejím účelem je ověřit, zda je vozidlo bezpečné a způsobilé k provozu, jak stanovuje zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.
Vyhláška o technických prohlídkách vozidel přesně stanovuje, co se kontroluje na STK. Celý proces probíhá zpravidla v několika navazujících fázích:
Evidenční kontrola
Prvním krokem je evidenční kontrola, která má za cíl ověřit, že vozidlo odpovídá údajům zapsaným v registru. Technik zkontroluje VIN (identifikační číslo vozidla – porovná, zda souhlasí s údaji v technickém průkazu), SPZ a registrační značku, včetně její čitelnosti a správného uchycení a údaje na štítcích a štítky samotné, které uvádějí základní technické parametry vozu.
Tato část je nezbytná například při přepisu vozidla, dovozu ze zahraničí nebo při změně údajů v registru. Pokud některý z údajů nesouhlasí nebo je nečitelný, vozidlo kontrolou neprojde.
Kontrola technického stavu
Následuje vlastní technická prohlídka, která se zaměřuje na funkčnost a stav jednotlivých částí vozidla důležitých pro bezpečný provoz. Kontrolují se mimo jiné:
- Brzdový systém – účinnost brzd, vyváženost brzdného účinku na jednotlivých kolech, stav brzdového potrubí, kotoučů a destiček.
- Řízení – vůle v řízení, stav spojovacích částí, ložisek a těsnění.
- Podvozek a nápravy – kontroluje se opotřebení, deformace, koroze nosných částí, ale i stav ramen, čepů a tlumičů.
- Osvětlení a signalizace – funkčnost potkávacích a dálkových světel, brzdových světel, blinkrů, mlhovek, osvětlení SPZ.
- Pneumatiky a kola – hloubka dezénu, rovnoměrné opotřebení, shoda rozměrů s technickým průkazem.
- Karoserie a výhled z vozu – technik posoudí celkový stav karoserie, případnou korozi a její vliv na bezpečnost, průhlednost skel a funkci stěračů a ostřikovačů.
- Výfukový systém – těsnost, uchycení a hlučnost.
Měření emisí
Vozidla se spalovacím motorem musí projít také samostatným měřením emisí (SME). Tato část probíhá obvykle přímo na stanici STK, případně na specializované stanici měření emisí, pokud nejsou služby spojeny.
Při měření emisí technik zkontroluje palivový systém, včetně těsnosti a přítomnosti originálních součástí, připojí měřicí zařízení ke výfukovému systému a změří hodnoty škodlivin (např. CO, CO₂, NOₓ, nespálené uhlovodíky). U moderních vozů s OBD systémem provede diagnostiku řídicí jednotky a vyhodnotí přítomnost závad (chybové kódy).
Pokud vozidlo překročí povolené emisní limity nebo vykazuje závady v systému, výsledkem je nevyhovující hodnocení, a to i v případě jinak bezvadného technického stavu. Emise jsou tedy samostatnou překážkou k získání kladného výsledku STK. Pokud je vše v pořádku, vozidlo dostane protokol a kontrolní nálepku. V případě zjištění závad záleží na jejich závažnosti, jak píšeme níže.
Související služba
Nejste si jistí, co hrozí za propadlou STK nebo máte jiný právní problém?
Obraťte se na naši právní poradnu. Pomůžeme vám vyřešit pokutu, správní řízení i případné spory s pojišťovnou. Získejte právní jistotu, než vás nepříjemnosti doženou.
Mám dotaz
- Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
- Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 6 kanceláří.
- 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
- Pro každý právní obor máme specialistu.
Co je potřeba na technickou kontrolu?
Na STK si připravte následující dokumenty a vybavení:
- Osvědčení o registraci vozidla (technický průkaz).
- Doklad o povinném ručení – nemusíte mít fyzicky, ale musí být evidován v systému.
- Doklad o měření emisí, pokud je vyžadován (emise lze absolvovat samostatně i na STK).
- Plnou moc, pokud vozidlo nepřistavuje vlastník.
Vozidlo by mělo být čisté, bez nákladu a ve stavu běžného provozu. Pokud máte tažné zařízení, musí být zapsané v technickém průkazu a vybavené zásuvkou.
Kolik stojí STK a měření emisí?
Ceny STK nejsou pevně dané zákonem, ale v praxi se běžně pohybují kolem 1000 až 1600 Kč a evidenční kontrola vyjde na 300 až 500 Kč. Cena STK závisí na typu vozidla, regionu a konkrétní stanici. Pokud absolvujete STK a emise zvlášť, cena může být vyšší. Kombinované služby bývají cenově výhodnější.
Kdy a jak často musíte na technickou?
Platnost STK závisí na typu a stáří vozidla:
- Nová auta: první STK po 4 letech, další každé 2 roky.
- Ojetá auta: každé 2 roky.
- Motocykly a přívěsy: první STK po 6 letech, další každé 4 roky (pokud nejde o vozidla kategorie L nad 125 cm³ – tam je lhůta 4+2 roky).
Datum další kontroly najdete na štítku umístěném na zadní SPZ. Je-li STK propadlá, vozidlo nesmí na silnici. Pokud s ním vyjedete, hrozí vám pokuta i odtah. Při změně majitele je evidenční kontrola povinná a STK nesmí být propadlá.
Zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích zároveň ukládá, že technická způsobilost musí být prokázána i při dovozu vozidla ze zahraničí – jinak nebude zapsáno do registru vozidel.
Tip na článek
Tip: Auto stojící přes dvě parkovací místa, u požárního hydrantu nebo blokující polovinu chodníku, to všechno je příklad bezohledného parkování. Zjistěte, kdy můžete být za takové parkování potrestáni.
Co dělat při zjištěné závadě?
Závady se musí odstranit a auto znovu projít kontrolou, jinak nesmí na silnici. Závady se hodnotí podle závažnosti:
- A – lehká: vozidlo projde, ale je doporučena oprava,
- B – vážná: nutná oprava a opakovaná STK do 30 dnů,
- C – nebezpečná: vozidlo není způsobilé, nesmí na silnici.
Co hrozí za propadlou technickou?
Řízení vozidla s propadlou technickou kontrolou (STK) není jen administrativní pochybení, ale přestupek, za který hrozí poměrně citelné sankce. Pokud vás při silniční kontrole zastaví policie a zjistí, že vaše vozidlo nemá platnou STK, můžete na místě dostat pokutu až do výše 2 000 Kč v takzvaném blokovém řízení. Pokud by se věc řešila ve správním řízení, pokuta může narůst až na 5 000 Kč. Kromě toho vám policie připíše 5 trestných bodů do bodového systému řidiče. V některých případech může dojít i k zadržení osvědčení o registraci vozidla, tedy velkého technického průkazu. To znamená, že s autem už nesmíte pokračovat v jízdě a musíte jej nechat odtáhnout nebo zajistit jiný způsob přepravy.
Velké riziko však hrozí i v souvislosti s pojištěním. Pokud způsobíte dopravní nehodu s vozidlem, které nemá platnou STK, pojišťovna může odmítnout pojistné plnění nebo výrazně krátit náhradu škody. To se netýká jen vašeho havarijního pojištění, ale i povinného ručení – pojišťovna sice nejprve uhradí škodu poškozenému, ale následně po vás může vymáhat částku zpět takzvaným regresem. V krajním případě se tak škody mohou vyšplhat do statisíců nebo i milionů korun. Jezdit bez platné STK se tedy rozhodně nevyplácí.
Shrnutí
Každé vozidlo musí pravidelně na technickou kontrolu (STK), jejímž cílem je ověřit technický stav a emisní limity vozidla. První STK čeká nové osobní auto po 4 letech, pak každé 2 roky, motocykly a přívěsy po 6 letech a následně každé 4 roky. Při kontrole technici prověří VIN, brzdový systém, řízení, podvozek, osvětlení, pneumatiky, karoserii, výhled z vozu, výfuk i emise. Na STK potřebujete velký technický průkaz, evidované povinné ručení, případně doklad o emisích a plnou moc, pokud nejste vlastníkem. Cena STK se pohybuje zhruba mezi 1 000 až 1 600 Kč, evidenční kontrola stojí 300–500 Kč, měření emisí zvlášť přibližně 800–1 200 Kč. Pokud technici najdou závadu, podle její závažnosti musíte buď jen doporučeně opravit (A), znovu absolvovat STK do 30 dnů (B) nebo vozidlo rovnou nesmí na silnici (C). Jízda s propadlou STK hrozí pokutou až 5 000 Kč, 5 body a možností zadržení technického průkazu, přičemž pojišťovna může odmítnout plnění v případě nehody.