Většina čínských e-shopů, jak je známe dnes, začala vznikat na začátku nového tisíciletí. Na mezinárodní a evropský trh však začaly pronikat až o něco později. Jedním z prvních byl Ebay, který sice není čínským prodejcem, ale umožnil čínským prodejcům snadno exportovat zboží do Evropy. Na českém trhu začal působit už v 90. letech, popularitu ale získal až v prvních letech 21. století. Zanedlouho následoval také Aliexpress. Oba e-shopy nabízejí velmi široký sortiment zboží. Jejich nabídka zahrnuje prakticky všechny kategorie produktů, které si můžete představit, od oblečení, přes elektroniku až po sběratelské předměty.
O něco později (kolem roku 2015) se přidal také Shein, který se na rozdíl od Ebay a Aliexpressu zaměřuje v první řadě na prodej oblečení, které odpovídá nejnovějším trendům. V minulém a letošním roce snad všichni zaznamenali nový čínský e-shop Temu, který na český trh pronikl skutečně razantně a naprosto dominoval ve světě reklamy.
Češi nemohou konkurovat, ale z dobrých důvodů
Jedním z hlavních lákadel těchto obchodů je jejich schopnost nabídnout zboží za výrazně nižší ceny než tradiční maloobchody. Navíc také poskytují přístup k obrovskému množství produktů z různých kategorií, což zákazníkům umožňuje najít téměř cokoli, co hledají na jednom místě. V neposlední řadě pak za jejich obrovským rozmachem stojí také agresivní marketingové strategie.
Tomuto nemohou malí podnikatelé konkurovat, ale z dobrých důvodů. V první řadě je třeba zmínit, že za nízkou cenou zboží stojí levná pracovní síla a příšerné pracovní podmínky. Výjimkou není ani dětská či nucená práce hraničící s otroctvím. Kromě toho také tyto společnosti nedodržují rozsáhlá pravidla dbající na ekologii a bezpečnost produktů, což se do konečné ceny také značně promítne. A nakonec je také třeba zmínit kvalitu zboží. Ta je oproti poctivé tuzemské výrobě naprosto nesrovnatelná.
Nelegální praktiky jim nejsou cizí
Podnikatelé působící na místním trhu musí dodržovat celou řadu pravidel, které pro čínské e-shopy neplatí. Kvůli tomu se tak ocitají v obrovské nevýhodě, protože dodržování těchto pravidel stojí peníze i úsilí. Jedním z největších problémů je krádež duševního vlastnictví. Představte si, že investujete hodiny času, úsilí i peněz do vývoje nového výrobku. Vyřídíte si patent nebo ochranou známku a myslíte si, že je váš výrobek v bezpečí. Bohužel tomu tak ale nemusí být.
Čínské e-shopy totiž tyto zákony obvykle neberou v potaz a tak se může jednoho dne stát, že na podobném online e-shopu narazíte na výrobek, který se až podezřele podobá tomu vašemu. Rozdíl je ale v tom, že stojí desetinu ceny a vy přestáváte být konkurenceschopní.
Bohužel se nejedná o nic neobvyklého, kradou se módní návrhy, designy nábytku i umění. Největší obětí jsou přitom právě malí podnikatelé. Například Shein v současné době čelí obžalobě za to, že systematicky vyhledává populární designy a ty následně krade a prodává za podstatně nižší částky, ale také v podstatně nižší kvalitě.
V některých případech, zejména co se týče nového e-shopu Temu, můžeme hovořit také o nekalé soutěži. Zejména co se klamavé reklamy týče. Temu totiž u svých výrobků neuvádí složení a fotky často neodpovídají vzhledu reálného produktu.
Při své agresivní marketingové kampani navíc Temu cílil přímo na reklamy českých značek. Pokud jste si tak chtěli vyhledat český e-shop, jako první vám vyjela reklama na Temu a obdobné produkty. Temu také přímo parazitoval na českých prodejcích tím, že používal názvy jejich značek jako klíčová slova. Mezi konkrétní oběti patřil e-shop Ovečkárna prodávající výrobky z ovčí vlny nebo značka Vuch.
Klamavá reklama přitom škodí nejen samotným spotřebitelům, kteří nedostanou to, co čekají, ale i českým maloobchodníkům. Ti totiž takovéto reklamě nedokáží konkurovat, jinak by se sami museli dopustit nekalé soutěže. Na místním trhu by jim to ale těžko prošlo.
U e-shopu Temu je také značně problematické manipulování zákazníka časově nebo množstevně omezenou nabídkou, která však ve skutečnosti omezená není. Nejasný je také systém slev, který zastírá původní ceny.
Související služba
Potřebujete pomoci?
Čelíte právnímu problému, který je nad vaše síly, dopustil se na vás někdo krádeže duševního vlastnictví? Váš případ posoudíme a do 24 hodin vypracujeme návrh právních služeb vedoucích k jeho vyřešení. Pokud se pak rozhodnete svěřit jeho řešení do našich rukou, máte vypracování návrhu zdarma.
Chci pomoct
- Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
- Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 5 kanceláří.
- 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
- Pro každý právní obor máme specialistu.
Krádež duševního vlastnictví a nekalá soutěž však nejsou jedinými nelegálními praktikami čínských e-shopů. Dalším velkým problémem je takzvaný dumping. Jedná se o obchodní praktiku, při které firma prodává zboží v zahraničí za cenu nižší než je její normální hodnota na domácím trhu. Hlavním cílem této praktiky je získání tržního podílu v cizí zemi a vyřazení konkurence. A právě tato praktika je jedním z důvodů, proč je zboží na stále populárnějším e-shopu Temu tak levné. Temu v současnosti ztrácí na zahraničním trhu peníze s cílem nabídnout naprosto bezkonkurenční ceny a vyřadit tak konkurenci.
Domácí firmy v důsledku přestávají být schopné konkurovat a ztrácejí své tržní podíly. Čínské e-shopy tak vedou k likvidaci malých podnikatelů, ale do budoucna mohou ochromit i celou ekonomiku. Může docházet ke snížení celkových výnosů, ztrátě pracovních míst a devalvaci celých průmyslových odvětví.
Dumping je přitom považován za nespravedlivou obchodní praxi a například Světová obchodní organizace, jejíž jsme součástí, umožňuje zemím, které jsou dumpingem poškozeny, zavést antidumpingová cla na dovoz a zabránit tak poškození domácího trhu. Otázkou tak je – proč s tím nikdo nic nedělá?
Evropa se začíná bránit
Naštěstí to vypadá, že doba nečinnosti je za námi a státy pomalu začínají proti nekalým praktikám čínských e-shopů bojovat. Jednou z prvních vlaštovek byl návrh zákona proti fast fashion ve Francii.
Fast fashion je termín, který se používá pro označení rychlého a častého obnovování módních kolekcí, aby byly v souladu s nejnovějšími trendy za nízkou cenu. Tato rychlá móda je však v mnoha ohledech škodlivá – oblečení je vyrobeno prakticky na jedno použití a vzniká tak spousta odpadu a obrovský negativní ekologický dopad. Shein a Temu pak patří mezi tzv. ultra fast fashion e-shopy, které škodí ještě o poznání více.
Francouzský zákon navrhuje zavedení poplatků za nákup ultra fast fashion zboží do výše až 10 eur za každý kus a zákaz reklamy propagující tento typ zboží.
A vypadá to, že Evropská unie nehodlá zůstat pozadu. Minulý týden schválila Evropská komise zařazení Shein mezi velmi velké online platformy, které definuje akt o digitálních službách, V praxi to znamená, že se na něj budou vztahovat nejpřísnější pravidla dle tohoto aktu. Shein se jim bude muset přizpůsobit do čtyřech měsíců, tedy do konce srpna tohoto roku.
Shein tak bude muset důsledně dohlížet na nelegální výrobky, zejména co se týče padělaného zboží porušujícího práva duševního vlastnictví a nebezpečné výrobky a předměty. Důraz je kladen také na ochranu spotřebitelů, a to zejména nezletilých spotřebitelů. Shein bude muset nově dodržovat také pravidla týkající se větší transparentnosti a kontroly ze strany EU.
Lze tedy konstatovat, že se ochraně malých podnikatelů blýská na lepší časy a nezbývá než doufat, že se EU, ale třeba i samotná Česká republika inspiruje francouzským přístupem a čínské e-shopy a jejich škodlivou ultra fast fashion ještě více zreguluje.