7 nejčastějších chyb, kterých se dopouštějí start-upy

Obrázek k článku 7 nejčastějších chyb, kterých se dopouštějí start-upy

11. 10. 2016 / autor: Ondřej Preuss

Pustit se do nového businessu je velká výzva. Máte detailně promyšlenou vizi, možná máte připravený business a finanční plán. Jen málo začínajících podnikatelů však myslí na právní stránku podnikání, která je ale podle našich zkušeností často z hlediska úspěchu klíčová. Přečtěte si, co je potřeba udělat k tomu, abyste se vyhnuli největším chybám ode dne D.

1. Nemají registrovaný dobrý a nezaměnitelný název společnosti

Ať už podnikáte jako živnostník nebo obchodní korporace, vždy je důležitý brand pod kterým budete své výrobky nebo služby nabízet a prodávat. Při výběru se přesvědčte, že váš název je skutečně unikátní a že není zaměnitelný s názvem jiného podnikatele. Riskujete nejen případné právní tahanice, ale rovněž daleko horší sankci. A tou je zmatení zákazníka a záměna vaší služby nebo výrobku s nabídkou konkurence. Setkali jsme se např. s případem, kdy portál Heuréka dával úplně jinému obchodníkovi špatné recenze kvůli jeho názvu.

2. Výběr nesprávné formy obchodní společnosti

Vyberte si takovou formu, která bude nejlépe vyhovovat Vašemu podnikání nejen ve dni 1., ale rovněž s ohledem na zamýšlený růst společnosti. Nezapomeňte, že čím složitější forma, tím vyšší náklady na založení a poté rovněž provozování. Na začátku není žádná ostuda zkusit si podnikání na živnostenský list, navíc vám to oproti kapitálové formě společnosti umožní ušetřit na daních. Pokud se váš business bude vyvíjet zdárně, můžete přidat na složitosti založením společnosti s ručením omezeným nebo akciové společnosti.

V zásadě máte na výběr mezi živnostenským podnikáním, veřejnou obchodní společností (v.o.s.) - nejbližší co do obsahu a formy podnikání na živnosťák, komanditní společností (k.s.) – pro většinu podnikání nebude vhodná, společnosti s ručením omezeným (s.r.o.) a akciové společnosti (a.s.).

Pokud máte více společníků, dbejte na to, abyste si smluvně vyjasnili vztahy a odpovědnost za činnost ve společnosti.

3. Ztráta know-how

S důležitými dodavateli, zaměstnanci ale i zákazníky uzavírejte dohody o mlčenlivosti - tzv. NDA (non-disclosure agreement). Jinak se vám může snadno stát, že tolik cenné, dlouho a pečlivě budované know-how skončí u vaší konkurence nebo někde na internetu. To opravdu nechcete!

4. IP bez ochrany

Ochranné známky, domény, patenty, užitné vzory atd. jsou esencí každého podnikání. Nezačínejte jej bez patřičné ochrany vašeho IP (intelektuálního vlastnictví). Není nic smutnějšího, než když si konkurence zaregistruje vaši ochranou známku poté, co se vám rozjel business.

V ochraně IP rovněž pamatujte na možnou expanzi vašeho podnikání do zahraničí. Pokud plánujete prodávat své zboží nebo služby na Slovensku, rovnou si zde zaregistrujte vše potřebné. Mějte na paměti, že řada IP práv lze registrovat na úrovni EU a tudíž s ochranou ve všech členských státech.

5. Nepoužívání standardizovaných smluv

Dodáváte-li standardizovaný produkt, mějte i standardizované smlouvy. Standardizovaná a dobře vypracovaná smlouva vnese do vašeho businessu řád a vy se tak budete moct soustředit jen na samotné dodávky.

Podívejte se na smlouvy, které používá vaše konkurence, dobře se zamyslete nad způsobem jakým chcete vaše produkty nebo služby nabízet a pak kontaktujte právníka, aby vám vše sepsal a zasadil do širšího právního rámce.

6. Protiprávní najímání zaměstnanců

Řada začínajících podnikatelů vůbec neví, jak správně najmout zaměstnance a co vůbec obnáší, když jej chce propustit. Přitom často podceňují složitou právní agendu, která péči o zaměstnance obnáší. Mít správně ošetřeny vztahy se zaměstnanci je ovšem klíčem k úspěchu spolupráce.

Špatně nastavené vztahy končí únikem know-how a zkušeností, soudními přemi a návštěvami ze strany inspektorátu práce. Samostatnou otázkou je rovněž tolik rozšířený Švarc – systém.

Stejně důležité je věnovat pozornost odvodům na sociálním a zdravotním pojištění za každého zaměstnance, jinak se vystavujete riziku vysokých sankcí.

Věnujte tedy pozornost všem dokumentům, které se týkají HR. Ušetří vám to řadu nezdarů, zklamání a problémům, kterým je možné se vyhnout.

7. Bez konzultace s advokátem

Nejrozšířenější chyba českých podnikatelů. Neochota poradit se o zásadních věcech s právníkem.

Nezapomeňte, že jsme zde pro vás. Ať už rozjíždíte nebo máte rozjetý business, pomůžeme vám s každým aspektem vašeho podnikání. Pohodlně, z domova, na tři kliky vaší myši za pevné a příznivé ceny.

Ohodnoťte tento článek:

Mohlo by vás také zajímat: