Vrácení zboží z e-shopu
Podle občanského zákoníku má každý spotřebitel právo na vrácení zboží do 14 dnů od jeho převzetí, pokud bylo zakoupeno prostřednictvím e-shopu nebo jiného způsobu na dálku. Automatickou součástí je vrácení zboží bez udání důvodu. Takže nikomu nemusíte vysvětlovat, jestli jste netrefili velikost, nebo se vám daný artikl prostě jen nelíbí.
Evropská unie zavedla tento mechanismus s tím cílem, aby chránila zákazníky před unáhlenými nákupy na internetu. V minulosti totiž podobná ochrana neexistovala a někteří prodejci možnost vrácení zboží tvrdošíjně odmítali. Dnes už patří vrácení zboží z e-shopu ke zcela běžné praxi.
Vrácení zboží v kamenném obchodě
Lhůta 14 dní ale automaticky neplatí pro vrácení zboží v kamenném obchodě. Tam je možné zboží vrátit pouze v případě, že je k tomu konkrétní důvod – například vada výrobku. V kamenných prodejnách platí zásada, že nákup je závazný, pokud obchod sám nenabízí možnost vrácení. Zejména velké řetězce dnes považují možnost vrácení zboží za benefit, který svým zákazníkům nabízejí. Většinou si však určují různé podmínky – z oblečení nesmí být odstraněné cedulky, na obuvi nesmí být patrné známky používání a podobně. Také se rozcházejí ve způsobu vrácení peněz za zboží – některé obchody vám vyplatí zpět celou částku v hotovosti, jiné vám za vrácené zboží dají poukaz na nákup jiného zboží v daném obchodě.
Zboží v kamenné prodejně lze vrátit v těchto případech:
- Pokud je zboží vadné a spadá do zákonné reklamace.
- Pokud obchodník sám umožňuje vrácení zboží bez udání důvodu (například vrácení do 30 dnů).
- Pokud došlo k omylu při nákupu a prodejce je ochotný výměnu nebo vrácení umožnit.
Pan Veselý se na nás obrátil s tím, že jeden řetězec s elektronikou nechce přijmout zpět notebook, který si zakoupil v kamenném obchodě. Po pár dnech však zjistil, že mu daný model nevyhovuje, chtěl ho vrátit a požádal o vrácení peněz za zboží. To však obchodník odmítl, protože notebook nebyl vadný. V tomto případě je však v právu prodejce, jelikož automatický nárok na vrácení zboží nevzniká. Pokud by si pan Veselý notebook zakoupil z e-shopu, mohl by ho bez problému vrátit. Právě tento rozdíl spousta lidí zohledňuje právě při svém rozhodování o tom, zda nakoupí přes internet, nebo v kamenné prodejně.
Související služba
Obchodník odmítl převzít vaše vrácené zboží?
Pokud si myslíte, že i přesto by mělo stát právo na vaší straně, obraťte se na nás. Celou záležitost s vámi podrobně probereme a pomůžeme vám domoci se toho, na co máte ze zákona nárok.
Potřebuju pomoct
- Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
- Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 5 kanceláří.
- 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
- Pro každý právní obor máme specialistu.
Co všechno se vrátit nedá?
Ano, výše jsme zmínili, že právo na vrácení zboží existuje. Teď do toho však pomyslně vhodíme vidle, protože přesto existuje zboží, které zkrátka vrátit nemůžete. Toto právo se totiž nevztahuje úplně na všechny produkty. Mezi výjimky patří:
- Zboží vyrobené na zakázku nebo upravené dle přání zákazníka.
- Produkty podléhající rychlé zkáze, jako jsou potraviny a nápoje, zejména pokud mají krátkou trvanlivost, ale také třeba květiny.
- Hygienické a kosmetické výrobky, pokud byl porušen jejich hygienický obal (například kosmetika nebo spodní prádlo).
- Digitální obsah, pokud byl stažen či aktivován (například pokud odstraníte ochranou folii z filmů, hudby nebo softwaru).
Tato oblast bohužel poskytuje prostor pro nepoctivé obchodní praktiky. Někdy totiž někteří obchodníci zkoušejí tak trochu obejít zákon a výjimky rozšiřovat o další kategorie, čímž se mohou dostat do rozporu se zákonem. Pokud si nejste jistí tím, zda dané zboží skutečně spadá pod výjimky, anebo ho vrátit můžete, využijte naši právní poradnu a získejte odpověď do 48 hodin.
K největším vráceným položkám patří bezesporu celý malý dům, který přijal zpět internetový obchod Amazon. Zákazník si objednal prefabrikovanou stavbu, ale pak si nákup rozmyslel.
Vrácení bez udání důvodu
Možnost vrácení bez udání důvodu patří bezesporu k jedněm z hlavních výhod nakupování online. Vrácení bez udání důvodu jednoduše znamená, že coby spotřebitel nemáte žádnou povinnost prodejci vysvětlovat, proč jste se rozhodli od smlouvy odstoupit. Avšak tato možnost platí jenom pro zboží, které zakoupíte na dálku, tedy přes internet, telefon nebo prostřednictvím katalogového prodeje.
Možná jste se taky setkali s praktikou některých prodejců, kteří se snaží zákazníky od vrácení zboží odradit. Například pomocí složitého procesu vrácení nebo požadavku na originální obal. Nicméně máme pro vás dobrou zprávu, protože zákon v tomto případě hovoří jasně – pokud spotřebitel vrací zboží ve lhůtě 14 dnů, obchodník je povinen přijmout ho zpět a vrátit peníze.
Jak postupovat při vrácení zboží z e-shopu?
Nejprve musíte prodávajícímu oznámit, že chcete od smlouvy odstoupit, a to právě do zmiňovaných 14 dnů. Nejčastěji se pro to používají předpřipravené formuláře, jindy stačí zaslat tuto informaci obchodníkovi e-mailem.
Do dalších 14 dnů od oznámení, že od smlouvy odstupujete, máte povinnost zboží zaslat zpět. Zboží by mělo být v původním stavu, bez známek používání nebo poškození. Pokud byste vrátili zboží, které není v původním stavu, může vám obchod naúčtovat náhradu škody. Nezapomeňte k němu přidat také veškeré příslušenství a doklady.
Náklady na vrácení zboží, jako je například poštovné, budete muset ve většině případů uhradit vy. Avšak některé e-shopy nabízejí možnost vrácení zdarma a zaplatí náklady za vás.
Poté už přechází povinnost na obchodníka, který vám musí vrátit peníze za zboží do 14 dnů od vašeho odstoupení od smlouvy. Nejčastěji ho vrací zpět na kartu nebo účet, ze kterých jste dané zboží platili.
Pokud by vám nějaký e-shop odmítl peníze vrátit, může se jednat o porušení zákona. V takovém případě máte možnost kontaktovat Českou obchodní inspekci a jejím prostřednictvím podat stížnost. Pokud byste zvažovali dokonce předžalobní výzvu, neváhejte nás kontaktovat. Rádi pro vás připravíme veškerou dokumentaci a v případě žaloby vás budeme zastupovat i u soudu.
Firmy záměrně nabízejí snadné vrácení, protože lidé pak více nakupují. A jak ukázaly studie, pokud obchod nabízí delší lhůtu na vrácení, lidé mají tendenci si produkt ponechat.
Co vám pomůže s bezproblémovým vrácením?
Mnoha nepříjemnostem předejdete, když budete uchovávat doklady o koupi a také obaly od zboží z internetu. Pokud víte, že nějaké zboží budete možná vracet, pak ho používejte nanejvýš opatrně, aby neneslo známky opotřebení. Při vrácení si vždy pročtěte podmínky vrácení zboží u konkrétního obchodníka, v některých detailech se mohou jednotlivé obchody lišit. A hlavně – nenechte se odradit neochotou prodejců, zákon totiž stojí na vaší straně.
Tip na článek
Tip: Na stránkách České obchodní inspekce naleznete seznam podvodných e-shopů. My jsme pro vás připravili článek, který vám poradí, jak takový podvodný a rizikový e-shop poznat.
Shrnutí
Pokud nakupujete přes internet, máte právo vrátit zboží do 14 dnů bez udání důvodu, zatímco v kamenných prodejnách tato možnost závisí na podmínkách prodejce. Výjimkou jsou například výrobky na zakázku, rychle se kazící zboží nebo rozbalená kosmetika. Při vrácení z e-shopu je nutné zboží včas odeslat a počítat s tím, že náklady na dopravu hradí většinou zákazník. Pokud prodejce odmítne vrácení nebo nevrátí peníze, můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci. Pro hladký průběh vrácení doporučujeme uchovávat obaly, doklady o koupi a zboží vrátit v původním stavu.