Jak zrušit datovou schránku: Kdo a kdy ji může znepřístupnit?

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.
9. května 2025
6 minut čtení
6 minut čtení
Ostatní právní témata

Datovka je užitečný nástroj, který nejen podnikatelé začali využívat ke komunikaci s úřady. Ovšem ne každý ji potřebuje nebo chce používat dlouhodobě. Pokud patříte mezi ty, kteří si ji zřídili dobrovolně, a nyní hledáte cestu zpět, anebo jste pozastavili živnost, poradíme vám, jak zrušit datovou schránku rychle a správně.

Kdo může zrušit datovou schránku?

Zrušení datové schránky bohužel není možné automaticky pro všechny. Jednoduše si ji mohou zrušit pouze fyzické osoby, které si ji zřídily dobrovolně, tedy z vlastní iniciativy. Naopak pokud jste podnikatel (OSVČ) a schránka vám byla zřízena automaticky, pak ji zrušit nemůžete. V takovém případě můžete požádat pouze o její znepřístupnění – například po zániku oprávnění k podnikání.

Právnické osoby dokonce nemohou ani zažádat o znepřístupnění datové schránky. Ta je pro ně povinná a ke zrušení dochází až ve chvíli, kdy je právnická osoba vymazaná z veřejného rejstříku. Respektive dochází ke znepřístupnění a po třech letech ke zrušení.

Jak zjistím, zda mám zřízenou datovku dobrovolně?

  1. Přihlaste se na www.mojedatovaschranka.cz.
  2. Po přihlášení klikněte v levém menu na „Nastavení“.
  3. V části „Informace o schránce“ uvidíte, jaký typ schránky máte.

Pouze v případě, že nejste „podnikající fyzická osoba“, můžete požádat o její zrušení.

Související služba

Potřebujete poradit s datovou schránkou?

Nejste si jistí, zda ji můžete zrušit, jak správně postupovat, nebo jaké máte možnosti jako podnikatel? Naši zkušení advokáti vám poradí s celým procesem z právního hlediska a pomohou vám vyřešit i složitější situace.

Chci poradit

  • Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
  • Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 6 kanceláří.
  • 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
  • Pro každý právní obor máme specialistu.

Jak zrušit datovou schránku jako fyzická osoba

Pokud jste se rozhodli, že datovku nechcete nadále využívat, máte dvě cesty, které pro její zrušení můžete využít.

1. Online – přímo z vaší datové schránky

Nejrychlejší způsob, jak zrušit datovku, je přímo v jejím prostředí.

  • Přihlaste se na https://www.mojedatovaschranka.cz.
  • V levém menu klikněte na „Nastavení“.
  • Dále pokračujte na „Znepřístupnění schránky“.
  • Zobrazí se formulář, který vyplníte a potvrdíte elektronicky.
  • Po odeslání bude žádost zpracována do několika dnů.

2. Osobně na Czech POINTu

Pokud nedisponujete elektronickým podpisem nebo se nechcete přihlašovat do schránky, můžete žádost podat fyzicky.

Postup:

  • Navštivte libovolné kontaktní místo Czech POINT (např. Česká pošta, obecní úřad).
  • Požádejte o podání žádosti o znepřístupnění datové schránky fyzické osoby.
  • Úředník ověří vaši totožnost a pomůže vám s formulářem.
  • Úkon je bez poplatku a vyřízení trvá zpravidla několik dní.

Seznam kontaktních míst Czech POINT najdete zde.

Co musí obsahovat žádost o zrušení datové schránky?

Ať už žádost podáváte elektronicky nebo osobně, musí obsahovat vaše jméno, příjmení, rodné číslo, identifikátor datové schránky (najdete po přihlášení v horní liště), e-mailový nebo telefonický kontakt pro komunikaci, informaci, že se jedná o žádost o znepřístupnění dobrovolně zřízené datové schránky fyzické osoby, podpis (u online podání elektronický podpis).

Tip na článek

Tip: Znáte fikci doručení? Týká se úředních zásilek, kdy úřad vytvoří fiktivní předpoklad, že vám byla pošta doručena a vy jste se s ní seznámili. Ve skutečnosti k tomu ale nemuselo vůbec dojít. Přečtěte si, jak se vyhnout nepříjemnostem spojeným s fikcí doručení v našem článku.

Jsem podnikatel (OSVČ), mohu datovou schránku zrušit?

Datová schránku pro podnikající fyzické osoby (OSVČ) zřizuje stát automaticky ze zákona. Takovou schránku nelze zrušit na žádost, ale lze požádat o její znepřístupnění. K tomu však musíte splnit určité podmínky.

Podmínky pro znepřístupnění datovky podnikatele

  1. Ukončení nebo přerušení podnikatelské činnosti (živnost zrušena nebo pozastavena).
  2. Žadatel již není evidován jako podnikající osoba v příslušném rejstříku.
  3. Žádost musí být podána na Czech POINTu (tento úkon nelze provést online).

Pokud chcete znepřístupnit svoji datovou schránku, pak musíte počkat na zápis o přerušení do živnostenského rejstříku, teprve poté můžete o znepřístupnění zažádat. Automatické znepřístupnění nastává až po zápisu změny stavu podnikatele ve veřejném rejstříku, což někdy může trvat i několik týdnů.

O znepřístupnění je možné požádat v případě úmrtí osoby, ukončení podnikání nebo omezení na svobodě.

Přerušil jsem živnost – jak zrušit datovou schránku?

Nejprve si v živnostenském rejstříku zkontrolujte, že vaše podnikání je skutečně evidované jako ukončené nebo přerušené. Následně navštivte libovolné místo Czech POINTu a opět požádejte o znepřístupnění datové schránky podnikající fyzické osoby. Úředník ověří váš status v rejstříku a vyplní s vámi žádost. Znepřístupnění zpravidla proběhne do několika dnů.

Ukončil jsem živnost – musím žádat o zrušení datové schránky?

Jestliže je živnost zrušena, není nutné podávat žádost o znepřístupnění datové schránky – systém ji automaticky znepřístupní na základě výmazu podnikatele z příslušného rejstříku. K celkovému zrušení datové schránky pak dochází po třech letech od znepřístupnění.

Co se stane po zrušení datové schránky

Jakmile bude vaše žádost schválená, vaše datovka už nebude přístupná. To znamená, že se do schránky už nepřihlásíte a nebudete moct posílat ani přijímat zprávy. Obsah schránky však zůstává archivován a vy ho můžete na požádání opět obnovit. Schránku můžete v budoucnu opět aktivovat. I přesto doporučujeme si obsah zálohovat nebo stáhnout, než schránku znepřístupníte.

Mohu si schránku znovu aktivovat po jejím zrušení?

Ano, zrušená nebo znepřístupněná datová schránka může být opětovně aktivována. Pokud si to v budoucnu rozmyslíte, stačí podat novou žádost o zřízení datové schránky. Aktivace proběhne obdobným způsobem jako při prvním zřízení – buď online, nebo osobně na Czech POINTu. Při opětovné aktivaci zůstává zachován váš původní identifikátor schránky a v některých případech může být dostupný i její archivovaný obsah.

Tip na článek

Tip: Chcete si zřídit datovou schránku, ale nevíte, jak na to? Přečtěte si náš článek, který vám se zřízením datové schránky poradí.

Může mi někdo zrušit datovou schránku bez mého vědomí?

Datovou schránku nelze zrušit bez vědomí jejího majitele, pokud se jedná o dobrovolně zřízenou schránku fyzické osoby. O znepřístupnění musíte vždy požádat vy jako uživatel. Výjimkou může být situace, kdy dojde k úmrtí majitele schránky – v takovém případě může o znepřístupnění požádat notář v rámci dědického řízení. U podnikajících osob a právnických osob dochází ke znepřístupnění či zrušení automaticky po výmazu z příslušného rejstříku.

Shrnutí

Zrušení datové schránky je možné pouze u fyzických osob, které si ji zřídily dobrovolně – ty mohou podat žádost online přes web mojedatovaschranka.cz nebo osobně na Czech POINTu. Podnikatelé (OSVČ), kterým byla schránka zřízena automaticky, nemohou o její zrušení požádat, ale mohou žádat o její znepřístupnění – ovšem až po ukončení nebo přerušení podnikání a zápisu této skutečnosti do živnostenského rejstříku. Právnické osoby nemohou podat žádost vůbec, jejich schránky se znepřístupní automaticky po výmazu z rejstříku a zcela zanikají až po třech letech. Žádost o znepřístupnění musí obsahovat základní identifikační údaje, typ schránky a podpis. Po znepřístupnění se do schránky již nelze přihlásit, ale její obsah lze později obnovit a schránku znovu aktivovat. Schránku nelze zrušit bez vědomí majitele, výjimkou jsou úmrtí či jiné specifické případy.

Sdílejte článek


Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence

Související služba

Řešení právního problému na míru

Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.

Chci pomoct

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Mohlo by vás také zajímat

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás v 6 městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8—18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2025
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)