Jak si zřídit datovou schránku?

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.
17. března 2024
7 minut čtení
7 minut čtení
Ostatní právní témata

Povinnost vlastnit a využívat datovou schránku se týká všech živnostníků. Není však určená jen pro ně. V mnohém ji oceníte i v případě, že živnostníky nejste. Používání datové schránky má totiž mnoho výhod (i některé nevýhody). Jak na její zřízení se podíváme v tomto článku.

muž pracuje v kavárně, datová schránka

Co je to datová schránka a jak funguje?

Pokud jste zvyklí používat ke komunikaci e-mail, pak by vás výrazně neměla překvapit ani datová schránka. Jedná se v podstatě o obdobu e-mailu s tím rozdílem, že zde máte ověřenu totožnost majitele. Proto může být dokument odeslaný přes datovou schránku stejně validní jako osobně podaný na úřadě, případě podaný v listinné formě a vlastnoručně podepsaný.

Datovou schránku si můžete založit jako fyzická osoba (občan) či jako podnikající fyzická osoba a můžete zvolit také obě varianty, což se doporučuje. Zřízení další schránky je zdarma. Jako občan pak můžete například žádat o výpis z trestního rejstříku, zatímco jako podnikatel budete podávat daňové přiznání. Datové schránky mohou samozřejmě využívat i právnické osoby a řada z nich tak již činí, protože jim to stanovuje zákon.

Související služba

Potřebujete poradit?

Nevíte si rady se založením či fungováním datové schránky? Rádi vám pomůžeme. Specifikujte nám váš problém a do 48 hodin budete mít k dispozici odpověď od některého z našich advokátů.

Chci právní radu

  • Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
  • Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 4 kanceláří.
  • 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
  • Pro každý právní obor máme specialistu.

Co vše vyřídíte přes datovou schránku?

Datové schránky mají občanům usnadnit komunikaci s úřady. S datovou schránkou můžete například:

  • Zažádat o nový řidičský průkaz – zde budete kromě datové schránky využívat i Portál občana. Stačí se do něj přihlásit a přidat do něj vaši datovku. Uvidíte zde okénko Moje doklady a pokud se platnost vašeho stávajícího řidičského průkazu chýlí ke konci, nabídne vám portál automaticky možnost „Zažádat o nový“ řidičský průkaz. Žádost pak odešlete na příslušný úřad, kde si následně průkaz vyzvednete.
  • Podat daňové přiznání – můžete přitom postupovat dvojím způsobem. Buď si stáhnete příslušné elektronické formuláře a po vyplnění je přes datovku odešlete, případně se přímo na Daňový portál přihlásíte pomocí přihlašovacích údajů k datové schránce.
  • Sehnat výpisy z rejstříků (například trestů) – opět k tomu využijete Portál občana, kde zvolíte výpis, který si chcete obstarat, a žádost odešlete. Výpis obdržíte do několika minut do datové schránky.
  • Získat přehled o důchodovém pojištění – na ePortálu ČSSZ naleznete žádost o zaslání informativního osobního listu důchodového pojištění, který obsahuje přehled dob důchodového pojištění (zaměstnání), případně náhradních dob pojištění, uložených v evidenci ČSSZ.
Tip na článek

Tip: Sociální pojištění musí platit téměř všichni pracující lidé. Přesto ale spousta lidí neví, proč se vlastně sociální pojištění platí, a kolik se jim reálně strhává ze mzdy nebo z platu. Pokud hledáte odpověď na tyto otázky, nenechte si ujít náš článek, ve kterém naleznete odpovědi na to, kdo musí platit sociální pojištění, kam a kolik.

  • Sledovat změny v katastru – tuto službu nabízí přímo katastr ČÚZK na svých stránkách. Do služby je ale třeba se přihlásit přes elektronickou identitu.
  • Dostat upozornění na konec platnosti dokladů.
  • Zažádat o výpis bodového ohodnocení řidiče – také zde využijete současně Portál občana, kde zvolíte formulář výpisu bodového hodnocení řidiče a žádost odešlete. Výpis obdržíte do několika minut do datové schránky.
  • Vyřídit rodičovský příspěvek – na webu Ministerstva práce a sociálních věcí stačí naleznout příslušný formulář a odeslat jej datovkou.
  • Podat přehledy o příjmech a výdajích zdravotní pojišťovně a okresní správě sociálního zabezpečení.
Tip na článek

Tip: Zaznamenali jsme dotazy na praktické fungování datových schránek. A jelikož všichni z nás v Dostupném advokátovi datovky máme a využíváme, zprostředkovali jsme pro vás naše zkušenosti. Přečtěte si naše tipy pro využívání datové schránky.

Výhody datové schránky

Pokud jste typ člověka, který trpí při vyřizování na úřadech a čekání na poštách (což jsme skoro všichni), zažijete po zřízení datovky významnou úlevu. Jaké všechny výhody datová schránka přináší?

  • Kdykoliv a bez front – jste-li majitelem datovky, nemusíte řešit úřední dobu úřadu či pošty. Své podání můžete učinit v souladu se svými biorytmy klidně v sobotu o půlnoci. Nečekáte přitom, až se u přepážky vypovídá osamělá paní, které chybí společnost, či až vyjeví všechny své frustrace pán ve frontě za ní. Recipročně to platí také. I když hodně cestujete, celé dny prospíte, nebo nejste schopni měsíc opravit zvonek u dveří, zásilka do vašich rukou spolehlivě doputuje.
  • Můžete výrazně ušetřit na poštovném – záleží samozřejmě jak často s úřady a státními institucemi komunikujete, ale například jen písemné zasílání daňového přiznání prostřednictvím pošty vás v současné době stojí okolo 180 Kč (cena doporučeného dopisu činí dle váhy 72-87 Kč). Při použití datovky zvládnete totéž za pětikorunu (na finanční úřad a ČSSZ zasíláte zdarma a na pojišťovnu jakožto soukromý subjekt za pětikorunu).
  • Snadno prokážete doručení dokumentu – nemusíte nikam chodit ověřovat podpisy, schovávat si podací lístky a podobně. Pokud výše zmíněné daňové přiznání skutečně posíláte vytištěné a poštou, schováváte si patrně někde kopii, následně i podací lístek, případně SMS o doručení. Pravděpodobnost, že se něco z toho ztratí, je ovšem vysoká. V případě datové schránky můžete odeslané i doručené zprávy uložit a mít na jednom místě přehled o veškeré oficiální komunikaci. Následně tak kdykoliv prokážete, co a kdy přesně jste úřadu nebo komukoli jinému poslali, což běžný podací lístek neumožňuje.
Tip na článek

Tip: Přečtěte si také, jak funguje doručování do datových schránek.

Nevýhody datové schránky

Abychom se netvářili, že je vše růžové a zalité sluncem, nějaké nevýhody datová schránka přece jen má. Které to jsou?

  • Pozor na fikci – každá písemnost, kterou obdržíte, je po 10 dnech považována za doručenou (i v případě, kdy jste se do datové schránky nepřihlásili a zprávu si nepřečetli). Jde o zákonem formulovanou fikci doručení. Pokud schránku nepoužíváte pro pracovní účely na pravidelné bázi (například každotýdenní), nezapomeňte si nastavit notifikace na doručenou zprávu prostřednictvím SMS či e-mailu.
  • Zadarmo to (ne)bude – Platby spojené s provozem datové schránky jsou hned trojího druhu. Jednak zaplatíte 5 Kč za každou zprávu zaslanou soukromému subjektu (tedy pojišťovnám, bankám, podnikatelům apod.), dále je zpoplatněna druhá a každá následující obnova hesla (poprvé je to zdarma) částkou 200 Kč. Nejvíc se vám ale prodraží ukládání dokumentů. Pokud nechcete, aby se vám zpráva po 90 dnech smazala, musíte si buď zprávu stáhnout a uložit v pdf (čímž ovšem přijdete o časové razítko potvrzující příjem zprávy). Chcete-li mít toto potvrzení i později, můžete si zřídit službu Datový trezor, za níž zaplatíte podle počtu uložených zpráv 120 korun (za dvacet zpráv) – či překvapivých 29 500 korun za 5000 zpráv. Taková cena přitom výrazně přesahuje jakákoliv komerční úložiště dat.
Tip na článek

Tip: Co přesně znamená doručení fikcí, kdy nastane a jak se počítá, jsme rozebrali v našem článku.

Jak na zřízení datové schránky?

Máte na výběr hned tři způsoby, jak se k datové schránce dostat:

1) Osobně na Czech POINTu

Jednotlivá místa Czech POINTu najdete zpravidla na poště či na městských úřadech. Vezměte si s sebou doklad totožnosti (občanský průkaz či cestovní pas). Pokud si datovou schránku zakládáte jako podnikající fyzická nebo právnická osoba, musíte být buď zapsáni v Registru osob, případně musíte dodat listinu dokládající oprávnění k podnikání. Právnické osoby, které nejsou v Registru osob, budou muset doložit listinu dokládající zřízení statutu. Dále je nutné, aby šel o datovou schránku zažádat statutární zástupce společnosti. Jinak bude muset ještě doložit oprávnění jednat, čili plnou moc.
Po vyřízení žádosti si s sebou odnesete potvrzení o zřízení datové schránky včetně identifikátoru datové schránky. Potvrzení vám pak úřad pošle e-mailem či poštou, podle toho, co si zvolíte.

2) Poštou

Stáhněte si formulář žádosti o datovou schránku a následně ji vyplňte a vytiskněte. Cestě na Czech POINT se ale stejně nevyhnete, protože budete potřebovat úředně ověřený podpis. Podepsanou žádost poté zašlete poštou na adresu Ministerstva vnitra. Ke zřízení schránky by mělo dojít do 3 dnů a přihlašovací údaje získáte poštou. Zvažte ale, zda již raději na Czech POINTu nezaložíte schránku rovnou.

3) Online

Online můžete založit datovou schránku přes portál eIDENTITA.cz. Můžete se do něj přihlásit prostřednictvím eObčanky, Mobilního klíče eGovermentu, služby mojeID nebo Bankovní identity. Přihlašovat se do schránky pak budete pomocí stejných údajů, jaké jste použili při jejím zakládání. Případně můžete zažádat o zvláštní přihlašovací údaje.

Tip na článek

Tip: Pozor! Ve chvíli, kdy si založíte datovou schránku, s vámi začnou úřady komunikovat výhradně jejím prostřednictvím. Je tedy nutné si ji pravidelně kontrolovat.

Datová schránka nebo elektronický podpis?

Elektronický podpis a datovou schránku si někdy lidé zaměňují. Zaručený elektronický podpis vám může rovněž potvrdit vaší identitu. Při komunikaci ovšem můžete používat svůj vlastní e-mail. Elektronický podpis je ovšem zpoplatněn, a to jak jeho zřízení, tak také každé prodloužení. Je totiž platný pouze jeden rok ode dne poskytnutí certifikátu. Poté musíte jeho platnost prodloužit. Na odeslání či přečtení také není garance a neuplatňuje se zde ani fikce doručení.

Tip na článek

Tip: Doručení fikcí je situace, kdy jste se sice reálně s nějakou zásilkou od soudu či úřadu neseznámili, ale zákon vytvoří fiktivní předpoklad, že k přečtení došlo a pošta je doručena. Týká se to jak doručování fyzickou, tak také elektronickou cestou a může to vést k řadě nepříjemných situací. V našem článku jsme podrobně rozebírali, kdy dojde k fikci doručení úředních zásilek a jak se bránit.

Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence


Sdílejte článek


Související služba

Řešení právního problému na míru

Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.

Chci pomoct

Témata článku:

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Mohlo by vás také zajímat

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás ve 4 krajských městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8–18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2024
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)