Povinnost vlastnit a využívat datovou schránku se už za půl roku bude týkat velké části českých obyvatel. Nechcete-li čekat, až vám jí stát zřídí, pusťte se do toho sami. Používání datové schránky má mnoho výhod (i některé nevýhody). Jak na to?
Povinnost vlastnit a využívat datovou schránku se už za půl roku bude týkat velké části českých obyvatel. Nechcete-li čekat, až vám jí stát zřídí, pusťte se do toho sami. Používání datové schránky má mnoho výhod (i některé nevýhody). Jak na to?
Pokud jste zvyklí používat ke komunikaci e-mail, pak by vás výrazně neměla překvapit ani datová schránka. Jedná se v podstatě o obdobu e-mailu s tím rozdílem, že zde máte ověřenu totožnost majitele. Proto může být dokument odeslaný přes datovou schránku stejně validní jako osobně podaný na úřadě, případě podaný v listinné formě a vlastnoručně podepsaný.
Datovou schránku si můžete založit jako fyzická osoba (občan) či jako podnikající fyzická osoba a můžete zvolit také obě varianty, což se doporučuje. Zřízení další schránky je zdarma. Jako občan pak můžete například žádat o výpis z trestního rejstříku, zatímco jako podnikatel budete podávat daňové přiznání. Datové schránky mohou samozřejmě využívat i právnické osoby a řada z nich tak již činí, protože jim to stanovuje zákon.
Hledáte odpověď na konkrétní právní otázku? Napište nám ji a do 48 hodin budete mít k dispozici odpověď od některého z našich advokátů. Máme specialisty na všechny oblasti práva a garantujeme tak vysokou odbornost našich advokátů.
Tip: Na koho se nyní povinnost zřídit si datovou schránku vztahuje a co se změní od roku 2023, jsme popsali v našem článku.
Datové schránky mají občanům usnadnit komunikaci s úřady. S datovou schránkou můžete například:
Pokud jste typ člověka, který trpí při vyřizování na úřadech a čekání na poštách (což jsme skoro všichni), zažijete po zřízení datovky významnou úlevu. Jaké všechny výhody datová schránka přináší?
Abychom se netvářili, že je vše růžové a zalité sluncem, nějaké nevýhody datová schránka přece jen má. Které to jsou?
Tip: Co přesně znamená doručení fikcí, kdy nastane a jak se počítá, jsme rozebrali v našem článku.
Máte na výběr hned tři způsoby, jak se k datové schránce dostat:
Jednotlivá místa Czech POINTu najdete zpravidla na poště či na městských úřadech. Vezměte si s sebou doklad totožnosti (občanku či cestovní pas). Pokud si datovou schránku zakládáte jako podnikající fyzická nebo právnická osoba, musíte být buď zapsáni v Registru osob, případně musíte dodat listinu dokládající oprávnění k podnikání. Právnické osoby, které nejsou v Registru osob, budou muset doložit listinu dokládající zřízení statutu. Dále je nutné, aby šel o datovou schránku zažádat statutární zástupce společnosti. Jinak bude muset ještě doložit oprávnění jednat, čili plnou moc.
Po vyřízení žádosti si s sebou odnesete potvrzení o zřízení datové schránky včetně identifikátoru datové schránky. Potvrzení vám pak úřad pošle e-mailem či poštou, podle toho, co si zvolíte.
Na portálu datoveschranky.info, který zaštiťuje Ministerstvo vnitra, si můžete stáhnout formulář žádosti o datovou schránku a následně jej ve speciálním programu vyplnit a vytisknout. Cestě na Czech POINT se ale stejně nevyhnete, proto,že budete potřebovat úředně ověřený podpis. Podepsanou žádost poté zašlete poštou na adresu Ministerstva vnitra. Ke zřízení schránky by mělo dojít do 3 dnů a přihlašovací údaje získáte poštou. Zvažte ale, zda již raději na Czech POINTu nezaložíte schránku rovnou.
Online můžete založit datovou schránku přes portál eIDENTITA.cz. Můžete se do něj přihlásit prostřednictvím eObčanky, Mobilního klíče eGovermentu, služby mojeID nebo Bankovní identity. Přihlašovat se do schránky pak budete pomocí stejných údajů, jaké jste použili při jejím zakládání. Případně můžete zažádat o zvláštní přihlašovací údaje.
Tip: Pozor: ve chvíli, kdy si založíte datovou schránku, s vámi začnou úřady komunikovat výhradně jejím prostřednictvím. Je tedy nutné si ji pravidelně kontrolovat.
Elektronický podpis a datovou schránku si někdy lidé zaměňují. Zaručený elektronický podpis vám může rovněž potvrdit vaší identitu. Při komunikaci ovšem můžete používat svůj vlastní e-mail. Elektronický podpis je ovšem zpoplatněn, a to jak jeho zřízení, tak také každé prodloužení. Je totiž platný pouze jeden rok ode dne poskytnutí certifikátu. Poté musíte jeho platnost prodloužit. Na odeslání či přečtení také není garance a neuplatňuje se zde ani fikce doručení.
Tým online právníků Dostupný advokát vám jej vyřeší.
Hledáte odpověď na konkrétní právní otázku? Napište nám ji a do 48 hodin budete mít k dispozici odpověď od některého z našich advokátů. Máme specialisty na všechny oblasti práva a garantujeme tak vysokou odbornost našich advokátů.
Není to poprvé, co spolupracuji s touto právní kanceláří. Má zadání jsou od jednoduchých výpovědí ke složitějším uzavíráním smluv, zejména ve skutečnostech, na které zákon nepamatuje. Ani toto není problémem pro tuto právní kancelář. Pokud klient akceptuje to, že i záporná odpověď – ve smyslu dál do toho nepůjdeme – je vlastně řešením. A tady jako klient pociťuji (zobrazit více) Není to poprvé, co spolupracuji s touto právní kanceláří. Má zadání jsou od jednoduchých výpovědí ke složitějším uzavíráním smluv, zejména ve skutečnostech, na které zákon nepamatuje. Ani toto není problémem pro tuto právní kancelář. Pokud klient akceptuje to, že i záporná odpověď – ve smyslu dál do toho nepůjdeme – je vlastně řešením. A tady jako klient pociťuji sílu právní kanceláře, že je věc konzultována z různých úhlů a pozor, peníze zde nejsou na prvním místě. Zastupitelnost kvality kvalitou doplněním z jiné oblasti- já říkám za rohem, co se přirozeně hned nevidí – může být rada od právníka pro klienta nesrozumitelnou, ale pokud klient věnuje maximální péči konzultaci a skutečně odevzdává pravdivé a snaží se i úplné informace, nemůže být negativní odpověď – ve smyslu dál do toho nepůjdeme – negativní, ale konstruktivní. A proto souhlasím s názorem že pravdivé informování kanceláře již od počátku (člověk sám bez vzdělání a právnické praxe není neomylný) zjednodušuje další postup a řešení vznikají takříkajíc současně, ve spolupráci. Zastupitelnost, ochota pomoci, rychlost, dozeptání se bez obavy z navýšení ceny vytváří prostor 50% na 50%. Obě strany jsou stejně zainteresované na výsledku. Proto si i příště vyberu toto právní kancelář.
S Dostupným advokátem jsem řešila několik otázek. Zařídili mé firmě ochrannou známku, poradili mi v oblasti pracovního práva a v neposlední řadě jsem s nimi konzultovala otázky zakládání nové společnosti. Jsem maximálně spokojená, protože vždy jsem dostala rychlou a komplexní službu se skvělým poměrem cena/výkon.