Ukládají nám to právní předpisy Evropské unie, v život je uvedla vláda návrhem zákona, který minulý pátek schválili i poslanci. Návrhem dochází ke změně zákona o ochraně spotřebitele, a to vesměs v jeho prospěch.
Související služba
Hledáte odpověď na konkrétní právní otázku?
Napište nám ji a do 48 hodin budete mít k dispozici odpověď od některého z našich advokátů. V našem týmu jsou specialisté na všechny oblasti práva, včetně práva spotřebitelského.
Chci právní radu
- Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
- Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 4 kanceláří.
- 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
- Pro každý právní obor máme specialistu.
Jak fungují falešné slevy?
Důležitou změnou pro obchodníky, kteří chtějí nabízet zboží ve slevě, bude do budoucna také povinnost uvádět i cenu, za kterou výrobek prodávali v předchozím období. Tím by se mělo podstatně ztížit uvádění falešných slev.
Princip falešných slev může být přitom dvojí. Buď e-shop (či kamenný obchod) udává rovnou nepravdivou původní cenu a oznamuje nám například, že bylo tričko zlevněno z tisíce korun na pět set (přitom je ale prodávali v předchozím období za cenu 700 Kč). Druhým, pracnějším, způsobem je krátkodobé nacenění zboží (tedy navýšení ceny) například týden před slevovou akcí, aby pak mohl obchod uvádět “pravé” slevy, které pro zákazníka přichystal. Obchodníci v obou případech využívají psychologického momentu, kdy se zákazník snáz rozhodne pro koupi, pokud má pocit, že je přítomen mimořádné a významné slevě.
Nově budou muset obchodníci v případě slevy uvádět, za jakou nejnižší cenu před prvním uplatněním akce zboží prodávali v období ne kratším než 30 dnů. Pokud zboží nabízeli kratší dobu, budou uvádět nejnižší cenu za uplynulou dobu. Výjimku tvoří pouze potraviny a další zboží, které rychle podléhá zkáze nebo s krátkou dobou spotřeby.
Informace o ceně budou prodejci uvádět typicky na webové stránce s nabídkou konkrétního výrobku, nemělo by se tak vztahovat například na reklamy, katalogy výrobků, reklamní letáky či věrnostní programy, v jejichž rámci typicky také dochází k nabízení slev.
Tip na článek
Tip: Cítíte se jako spotřebitel být diskriminováni? Znevýhodnili vás v hotelu, obchodě či restauraci oproti ostatním jen proto, že patříte k určité národnosti nebo máte tmavší barvu pleti? Kam sahá svoboda podnikání a autonomie vůle podnikatelů a co lze již považovat za diskriminaci spotřebitele? Tím jsme se zabývali v našem článku.
Falešné recenze
Zákon zacílil i na další praktiku, kterou jsou falešné recenze. Někteří obchodníci ve snaze prodat co nejvíce zboží píší zákaznické recenze jménem smyšlených zákazníků. Ani to už nadále nebude možné. V případě recenzí by měli prodejci dodat jasnou a pravdivou informaci, že hodnocení udělili reální lidé, kteří si výrobek koupili. Zveřejňování falešných recenzí bude podle novely zákona nekalou obchodní praktikou. Prodávající by si měli ověřit, zda recenze skutečně pochází od zákazníků, kteří výrobek zakoupili.
Jak se mohou zákazníci bránit?
Pokud byste se po účinnosti novely cítili poškozeni nekalou praktikou prodejce, budete mít právo na odstoupení od smlouvy do 90 dnů (pokud by ovšem prodávající neprokázal, že je to vzhledem k závažnosti nekalé praktiky nepřiměřené). Mohli byste také požadovat přiměřené snížení ceny.
Tip na článek
Tip: Jak lze postupovat v případě spotřebitelských sporů, pokud chcete využít mimosoudního řešení? Tomu jsme se věnovali v našem článku.
Dvojí kvalita výrobků
Nově také novela zdůrazňuje zákaz jakéhokoliv uvádění určitého výrobku na trh, pokud by byl jako totožný prodáván alespoň ve dvou dalších členských státech Evropské unie, za podmínky, že má daný výrobek podstatně odlišné složení nebo znaky (pokud to není odůvodněno oprávněnými a objektivními skutečnostmi). Jedná se o další zamezení dvojí kvality výrobků, které si Češi již prosadili dříve v případě potravin.
Odstoupení od smlouvy o koupi
Další novinku, kterou nám novela přináší, je prodloužení lhůty pro odstoupení o koupi ze 14 dnů na 30 dnů. Tuto možnost nelze samozřejmě využít pro jakoukoliv koupi, a dokonce ani koupi distančním způsobem (tedy typicky přes internet na e-shopu). Vztahuje se ovšem na koupi zboží mimo prodejní prostory podnikatele, typicky jde o různé nabídkové akce na ulici, služby podomních obchodníků či dokonce neblaze proslulé výlety spojené s předváděním a nabízením zboží různé kvality.
Kdy se změny dočkáme?
Novela, jež přebírá pravidla nových evropských nařízení, je nyní postoupena ke schválení senátorům. Podle lhůt běžných pro náš legislativní proces se nejen nedočkáme změn na tyto Vánoce, ale v nejbližších měsících po nich. Podle evropské směrnice měla nová pravidla nabýt účinnosti do 28. května 2022, což se Česku nepodařilo naplnit.