Nekalé obchodní praktiky a jak proti nim bojovat

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.
10. března 2025
6 minut čtení
6 minut čtení
Ostatní právní témata

Jeli jste na zájezd a místo památek jste koukali na nabízené nádobí? Nebo jste si nechali zavést a nainstalovat internet a až potom jste zjistili, že náklady budou kvůli skrytým poplatkům mnohem vyšší? Pak jste se možná stali obětí nekalých obchodních praktik. Co všechno této skupiny patří a jaké máte možnosti se proti nekalým obchodním praktikám bránit?

Nekalé obchodní praktiky představují závažný problém v oblasti ochrany spotřebitele i hospodářské soutěže.

Při nekalých obchodních praktikách jednají podnikatelé způsobem, který je v rozporu s požadavky odborné péče. Zároveň může toto jednání podstatně ovlivnit rozhodování spotřebitele tak, že zakoupí nabízenou věc, ačkoliv jinak by tak neučinil. Avšak k nekalým obchodním praktikám může docházet, i když spotřebitel daný nákup nakonec neuskuteční.

Nekalé obchodní prakticky se dají rozdělit do dvou hlavních kategorií, a to na klamavé obchodní praktiky a na agresivní obchodní praktiky.

Klamavé obchodní praktiky

V případě klamavých obchodních praktik se jedná o takové chování, při němž obchodník poskytuje nepravdivé informace nebo zamlčuje podstatné skutečnosti, čímž uvádí spotřebitele v omyl. Mezi nejčastější případy patří:

Nepravdivé informace o produktu či službě: Představte si, že si chcete například nové hodinky. Prodejce vám při jejich ukazování bude tvrdit, že jsou vyrobené z pravého zlata a mají několik certifikací a jejich cenu důvěryhodně odůvodní. Vám se po pár týdnech nošení udělá na pokožce vyrážka a zjistíte, že hodinky nejsou zlaté, ale jedná se pouze o imitaci drahého kovu. K certifikacím navíc nedostanete žádný dokument. V takovém případě vás uvedl podnikatel v omyl.

Zamlčování podstatných informací: Nyní si budete chtít pořídit třeba chytrý hrnec na pomalé vaření. Prodávající navíc slibuje, že k hrnci dostanete chytrou pokličku, která vám sama nahlásí, že jídlo je uvařené. Až doma po rozbalení ale zjistíte, že chytrá poklička nefunguje bez zakoupení speciálního softwaru, který vám obchodník zamlčel. Pokud tedy chcete využívat hrnec naplno, musíte si zpětně dokoupit ještě daný software.

Napodobování značek a produktů: Tento nešvar se rozmohl kdysi na asijských tržnicích, avšak v dnešní době prostoupil i do online nakupování. Někteří obchodníci chtějí žít ze slávy druhých a rozhodnou se proto imitovat zboží, přičemž ho často prodávají za mnohem nižší cenu, než za jakou je k dostání originál. Cílem je zmást spotřebitele a nabídnout mu vlastní, většinou méně kvalitní zboží, pod záminkou, že se jedná o originál. Takto vznikají dokonce celé online shopy, které kopírují e-shop někoho jiného a tváří se, že se jedná o tu samou značku.

Související služba

Stali jste se obětí šmejdů?

Nebo někdo použil nekalé obchodní praktiky na vám blízkou osobu? Pokud se chcete bránit soudní cestou, pomůžeme vám připravit žalobu a budeme vás zastupovat v soudní řízení proti podnikateli, který se takového chování dopustil.

Chci pomoct s žalobou

  • Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
  • Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 5 kanceláří.
  • 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
  • Pro každý právní obor máme specialistu.

Agresivní obchodní praktiky

Mezi agresivní obchodní praktiky patří především použití nátlaku, obtěžování nebo jiných forem donucování tak, aby došlo k ovlivnění nákupního chování spotřebitele. Mezi nejčastější případy patří:

Psychologický nátlak na zákazníka: S touto praktikou jsme se setkali už v dobách slávy Horsta Fuchse, když nám z obrazovek oznamoval, že pokud si tento úžasný mixér nekoupíme do 15 minut, nezískáme k němu sadu praktických nožů úplně zdarma! V dnešní době jsou zase populární vyskakovací okna na webech, která hlásí, že v obchodě zbývají už jen dva poslední kusy, takže bychom si měli s nákupem pospíšit, aby nám je náhodou někdo nesebral.

Nevyžádané nabídky a obtěžující marketing: S touto formou se alespoň jednou za život asi setkal také každý. Opakovaně vám zvoní telefon a po jeho zvednutí vám kdosi na druhé straně oznámí, že hovor je nahrávaný a začne vám něco nabízet. Kauzu o obchodování s telefonními čísly, která se týká Hospodářské komory, jsme vám představili docela nedávno. Stejně tak do e-mailů neustále chodí různé newslettery s nevyžádanými nabídkami, o které jste jako spotřebitel třeba ani neprojevili zájem.

Vydírání nebo vyvolávání strachu: Tuto praktiku využívali především známí „šmejdi“, kteří zneužívali chybného úsudku seniorů. Zavřeli je v místnosti a donutili je koupit prezentované zboží s tím, že bez nákupu nemohou z místnosti odejít, protože účastí na výletě se zavázali k nákupu.

Příklad z praxe: Falešné slevy a podvodné akce

V roce 2018 dostala společnost provozující řetězec prodejen s elektronikou pokuty za klamavé praktiky týkající se slevových akcí. Společnost uváděla vysoké slevy na produkty, avšak před slevovou akcí uměle navyšovala původní ceny, takže skutečná sleva byla minimální nebo žádná. Tato praktika byla označena za klamavou, protože spotřebitelé byli uváděni v omyl ohledně skutečné hodnoty nabízené slevy. Díky novele zákona o ochraně spotřebitele z roku 2023 musí prodejce uvádět nejnižší cenu zboží z posledních 30 dnů.

Tip na článek

Tip: Budou si firmy moct kupovat naše telefonní čísla od Hospodářské komory? Nedávná kauza vzbudila mnoho otazníků zejména kvůli právnímu hledisku a GDPR. Přečtěte si o tom, jak by mohly firmy obchodovat s našimi telefonními čísly.

Příklad z praxe: Skryté poplatky a smlouvy s háčky

V roce 2020 dostala nejmenovaná telekomunikační společnost pokutu za to, že ve svých smlouvách se zákazníky uváděla skryté poplatky. Zákazníky lákal operátor na výhodné tarify, avšak ve smluvních podmínkách měl uvedené dodatečné poplatky za služby, o kterých zákazníky předem neinformoval. Tato praktika byla označena za klamavou, protože spotřebitelé nebyli plně informováni o celkových nákladech služby.

Příklad z praxe: „Šmejdi“ – podvodné prodeje seniorům

V České republice se v minulosti objevily případy tzv. „šmejdů“, kteří pořádali předváděcí akce zaměřené na seniory. Během těchto akcí byli senioři vystaveni psychologickému nátlaku k nákupu předražených a často nekvalitních výrobků. Tato praktika byla označena za agresivní, protože využívala zranitelnosti určité skupiny obyvatelstva.

Příklad z praxe: Podvodné e-shopy

V roce 2019 byla odhalena síť podvodných e-shopů, které nabízely zboží za velmi nízké ceny. Po objednání a zaplacení však zákazníci zboží nikdy neobdrželi a komunikace s e-shopem byla nemožná. Tato praktika byla označena za klamavou, protože spotřebitelé byli uvedeni v omyl ohledně existence a dodání zboží.

Jak se proti nekalým obchodním praktikám bránit?

Jako spotřebitel máte hned několik možností obrany, které můžete využít, pokud se setkáte s nekalou obchodní praktikou v praxi. První z nich je odstoupení od smlouvy. Pokud zjistíte, že jste byli uvedeni v omyl, máte právo odstoupit od smlouvy, a to ve lhůtě 14 dnů od uzavření smlouvy nebo od převzetí zboží.

Dále můžete využít reklamaci. K té se zákazníci nejčastěji uchylují, pokud zboží nebo služba neodpovídají slíbeným vlastnostem. V takovém případě máte právo požadovat nápravu.

Cestou může být také podání stížnosti na Českou obchodní inspekci. Ta může konkrétní společnost prošetřit a v případě, že se vaše tvrzení ukáže jako pravdivé, jí třeba uložit pokutu.

A nakonec je tu samozřejmě možnost vydat se soudní cestou. Pokud chcete nějakou společnost za nekalé obchodní praktiky zažalovat, rádi vás budeme zastupovat u soudu a pomůžeme vám získat například náhradu škody.

Firmy, které se dopustí nekalých praktik, pak čelí různým následkům. Výše pokud od České obchodní inspekce se může pohybovat i v řádu milionů korun v závislosti na konkrétním prohřešku. Zároveň se mohou potýkat se soudními spory se spotřebiteli, kteří mohou podávat řadu individuálních žalob, pokud se nespojí v jedné hromadné žalobě. A co je vůbec nejhorší – dochází k poškození reputace. Negativní publicita vede k odlivu zákazníků a k dlouhodobým ekonomickým ztrátám.

Tip na článek

Tip: Zboží z čínských e-shopů vypadá na první pohled velmi výhodně, avšak často za ním stojí vykořisťovaní zaměstnanci a má velké ekologické dopady. Více zjistíte v našem článku.

Shrnutí

Nekalé obchodní praktiky zahrnují klamavé a agresivní jednání obchodníků, kteří se snaží ovlivnit rozhodování spotřebitelů. Patří sem poskytování nepravdivých informací, zamlčování podstatných skutečností, nátlakové prodejní techniky či skryté poplatky. Spotřebitelé se proti nim mohou bránit odstoupením od smlouvy, reklamací, podáním stížnosti na Českou obchodní inspekci nebo soudní cestou. Důležité je být obezřetný a pečlivě si ověřovat informace před nákupem.

Sdílejte článek


Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence

Související služba

Řešení právního problému na míru

Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.

Chci pomoct

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Mohlo by vás také zajímat

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás v 5 městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8–18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2025
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)