Faktura vs. daňový doklad
Faktura a daňový doklad jsou často to samé. Názvosloví záleží především na účelu. O faktuře mluvíme v případě, že ji vydává osoba, která není plátcem DPH. Její primární funkcí je v tomto případě žádost o platbu a zároveň důkaz o prodeji (či poskytnutí služby). Faktura může být také použita pro účetní účely obou stran jako důkaz o příjmech nebo výdajích.
Faktura se stává daňovým dokladem ve chvíli, kdy ji vydává plátce DPH a slouží k prokázání placení daní. V tomto případě musí obsahovat stejné informace jako klasická faktura, ale zároveň zde musí být uvedena také informace o sazbě DPH nebo ceně za jednotku zboží bez DPH.
Tip na článek
Běžnou daňovou povinností pro živnostníky je platba daně z příjmu. Při určitých příjmech, resp. obratu, se ale daňové povinnosti mohou výrazně rozšířit. Hovoříme o povinné registraci k platbě DPH. Jak se můžete do režimů této daně dostat a jaké výhody či nevýhody obnáší? To si přečtěte v našem článku.
Co by měla obsahovat faktura
Faktura má ze zákona dané povinné náležitosti, jako jsou základní informace o dodavateli a správné číslování. Kromě toho by v ní ale neměly chybět i další důležité informace, jako je např. seznam položek a termín pro platbu. Pojďme se proto podívat, na co ve faktuře nezapomenout:
Jméno a příjmení nebo název firmy
Tento údaj je základní identifikací osoby nebo firmy, která fakturu vystavuje. Musí zde proto být celé jméno a příjmení nebo oficiální název společnosti, jak je zapsán v obchodním rejstříku (např. Dostupný advokát s.r.o.).
Sídlo
Zde je potřeba uvést kompletní adresu sídla osoby nebo firmy. Adresa by měla obsahovat ulici, číslo popisné, město a poštovní směrovací číslo (V Jámě 699/1, Praha 1 — Nové město, 110 00).
IČO
Identifikační číslo osoby je unikátní číslo přidělené osobě samostatně výdělečně činné pro účely identifikace ve státních a finančních registrech. Je nezbytné pro legální transakce a komunikaci s vládními institucemi.
Pokud jste OSVČ, musíte mít ve faktuře uvedenou informaci o registru, ve kterém jste zapsaní, tedy o živnostenském rejstříku. Pokud jste firma, pak zde musíte mít uvedeno, že jste zapsáni v obchodním rejstříku včetně oddílu a vložky.
Související služba
Plánujete zápis do obchodního rejstříku?
Pomůžeme vaší obchodní společnost, spolku či nadaci, případně i společenství vlastníků jednotek (SVJ) či bytovému družstvu (BD), s jakýmkoli zápisem do obchodního rejstříku. S námi máte jistotu, že zápis proběhne hladce a na první pokus.
Chci pomoct
- Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
- Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 5 kanceláří.
- 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
- Pro každý právní obor máme specialistu.
Označení faktury
Každá faktura by měla mít jedinečné číslo nebo kód, které ji odliší od ostatních faktur a pomůže vám s celkovou organizací vašeho účetnictví. Zejména důležité je ale toto označení pro případy, kdy byste faktury odesílali např. na berňák.
Z tohoto důvodu je potřeba mít jasně daný a navazující systém. Systém číslování není daný zákonem, ale podmínkou je, že musí být přehledný a kontinuální. Je tedy dobré zvolit číselnou řadu, která vyjadřuje pořadí faktury a datum jejího vydání – např. 24042511. V tomto číselném pořadí tak máme aktuální datum (25.4.), rok (24) a pořadové číslo faktury (11), které vyjadřuje to, že jsme tento rok vydali už deset faktur a tato je jedenáctá. Pořadové číslo přitom můžete obnovovat každý měsíc, rok nebo jej nemusíte obnovovat vůbec. Je ale nutné zachovávat kontinuitu.
U větších firem bývá pak součástí čísla faktury také označení toho, o jaký typ faktury se jedná (nejčastěji FV pro fakturu vydanou), označení fakturačního oddělení (v případě, že má firma více oddělení), označení zákazníka a další potřebné informace. Ve všech případech však nesmí chybět pořadové číslo.
Údaje o odběrateli
Zde by měly být uvedeny základní informace o osobě, pro kterou je faktura vystavena. Tedy jméno a příjmení nebo název firmy, sídlo a IČO.
Popis zboží nebo služby
Zde je třeba uvést seznam všech služeb nebo zboží, které jsou předmětem faktury, a to včetně názvu zboží nebo služby, množství, jednotkové ceny a celkové ceny. Každá položka by měla být jasně popsána, aby nebylo pochyb o tom, co bylo dodáno.
Informace o platbě
Součástí faktury by mělo být vyčíslení celkové částky a způsob platby. Pokud tedy požadujete platbu na účet, nemělo by chybět vaše číslo účtu a případně také variabilní symbol k určení toho, o jakou platbu se jedná. Jako variabilní symbol můžete použít např. číslo faktury.
Datum vystavení faktury
Zde je třeba uvést datum, kdy jste fakturu vystavili. Pokud jste plátci DPH, pak nesmíte zapomenout také na datum uskutečnění zdanitelného plnění (DUZP). Jako plátci DPH byste neměli zapomínat také na to, že máte povinnost vystavit fakturu do 15 dnů od poskytnutí služby nebo zboží.
Datum splatnosti faktury
Toto datum vyjadřuje termín, ve kterém vám má odběratel zaplatit za vámi poskytnuté zboží nebo služby uvedené ve faktuře. Splatnost faktura je dle zákona stanovena na maximálně 30 dnů od vystavení nebo 60 dnů v případě, že mezi sebou obchodují dvě firmy.
Splatnost faktury však můžete nastavit dle svého uvážení i na dřívější dobu. Tradičním termínem je splatnost do 14 dnů. V případě menších podnikatelů není ale výjimkou ani splatnost do 7 dnů. Každopádně je dobré se na kratší splatnosti s odběratelem předem domluvit.
Podpisový záznam
Podpisový záznam není určený pro vystavitele faktury. Nemusíte se tedy bát, že by byla vámi vystavená faktura bez podpisu neplatná. Tato část je totiž určena pro odběratele, respektive pro osobu, která pro odběratele provádí účtování.
Faktura po splatnosti – jak postupovat
I když bude vaše faktura bez chyb a bude obsahovat jasně stanovené datum splatnosti s informacemi o tom, jak provést platbu, není to zárukou toho, že ji odběratel zaplatí. S podobným problémem se setkal snad každý podnikatel, a to včetně nás v Dostupném advokátovi. Pojďme se proto podívat na to, jak v této situaci postupovat:
- Zdvořilé upozornění: V první řadě je dobré odběratele zdvořile upozornit na to, že jste mu zaslali fakturu, u které už uběhla doba splatnosti. Takové věci se totiž běžně stávají a obvykle se jedná jen o nedorozumění na vaší nebo odběratelově straně. Pokud na vaše upozornění odběratel do pár dnů nezareaguje, je dobré jej upozornit ještě jednou.
- Předžalobní výzva: Pokud odběratel stále nereaguje, nastává čas nasadit ostřejší kalibr ve formě předžalobní výzvy a hrozby řešení problému u soudu. Nejdříve pošlete předžalobní výzvu sami a v případě neúspěchu ji nechte poslat advokátem. Ve většině případů povede tento krok k zaplacení vaší faktury. Většina lidí totiž nechce riskovat soudní řízení a placení výloh za advokáta.
- Podání žaloby: Předžalobní výzvu je nutné poslat minimálně 7 dní před podáním žaloby. Pokud tedy odběratel na předžalobní výzvu nereaguje, měli byste na něj do sedmi dnů podat žalobu.
- Zveřejnění dlužníka: Kromě samotné žaloby je dobré upozornit také ostatní podnikatele a varovat je před neplatičem. K tomu můžete využít různé portály s udělováním recenzí nebo Centrální registr dlužníků. O tomto zveřejnění byste měli dlužníka informovat.
Shrnutí
Správné vystavení faktury je klíčové pro hladký průběh podnikání a přehledný finanční management. Faktura totiž slouží nejen jako žádost o platbu, ale také jako důkaz o prodeji pro obě strany. V případě, že dojde k zpoždění platby, je nezbytné jednat rychle a efektivně. Zdvořilé upozornění, předžalobní výzva a v krajním případě soudní řízení jsou kroky, které vám pomohou zajistit to, že o vaše peníze nepřijdete. Se všemi kroky vám v rádi pomůžeme. Provedeme pečlivou analýzu případu a postaráme se o přípravu předžalobní výzvy, žaloby, odvolání nebo rovnou o zastupování u soudu, kde budeme tvrdě vymáhat vaše práva.